کاوشگر طلوع تصاویر جدیدی از سیاره سرس به زمین فرستاد

تصاویر جدیدی از سیاره سرس (Ceres)، توسط کاوشگر طلوع (Dawn) به زمین مخابره شده است که اطلاعات جدیدی از ساختار لکه نورانی روی آن، نشان می‌دهد.

فضاپیمای طلوع ناسا، هرگز مثل این روزها خبرساز نبوده است. در واقع این کاوشگر هفت سال است که به سمت سیاره سرس سفر می‌کند. سرس نخستین سیاره کوتوله کشف شده و بزرگترین سیارک در کمربند سیارکی، بین مدار مریخ و مشتری است. قطر سرس در حدود 945 کیلومتر است و از نظر بزرگی سی‌و‌سومین جرم شناخته شده در منظومه شمسی است. همیشه این فضاپیما در راه نزدیک شدن به سیاره، عکس‌های جالبی ارسال می‌کرد، ولی آخرین عکس‌هایی که طلوع ارسال کرده است دقت و کیفیت بالایی دارند و یافته‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورند.

سرس

به لطف فاصله زیاد از خورشید، گردش سیاره با سرعت پایینی انجام می‌شود و این پارامتر باعث شده است عکس‌برداری دقیق‌تر و با کیفیت بیشتر انجام شود. در عکس‌های تازه گرفته شده نشانه‌هایی از دماغه‌های بزرگ روی سطح سرس و پدیده‌های جغرافیایی کشف نشده‌ای، مشاهده شد. ناسا اعلام کرده است که فاصله کاوشگر طلوع با این سیاره کوتوله تا قبل از این اتفاق 240 مایل بود اما با قرار گرفتن کاوشگر در مدار گردشی سیاره‌، این فاصله به 22 مایل رسیده است. در این فاصله اندک، تصاویر خیره‌کننده‌ای از سطح سیاره گرفته شده است.

سرس

مارک ریمن، مهندس ارشد و مدیر پروژه مأموریت سرس توضیح می‌دهد:

دستیابی به این تصاویر و عکس‌برداری با این کیفیت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کاوشگر طلوع در سفر فضایی خودش به سیاره سرس بوده است که بر خلاف آنچه ما انتظار داشتیم تصاویر بسیار خیره‌کننده و باورنکردنی گرفته و مخابره کرده است. این کاوشگر همانند یک استاد نقاشی و عکاسی، جزئیات زیادی به عکسی که گرفته اضافه کرده تا زیبایی منظره را دو چندان کند.

سرس

سرس سیاره‌ای است که دارای یک نقطه نورانی روی سطح خودش است. این نقطه نورانی تا سال‌های سال، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که دانشمندان روی آن تمرکز داشتند. حدس‌های زیادی وجود داشت که می‌گفتند این نقطه نورانی به‌خاطر فعالیت‌های زمین‌شناختی تشکیل شده است، اما دلیل اصلی تشکیل آن هنوز مشخص نیست. محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از این تصاویر جدید علت و چگونگی تشکیل این لکه نورانی را بهتر از قبل بررسی و درک کنند. سابق بر این، دانشمندان جنس این لکه نورانی را کربناتی اعلام کرده بودند.

سرس

کارول ریموند، پژوهشگر اصلی پروژه طلوع و کاوش روی سرس می‌گوید:

اولین گمانه‌زنی‌های محققان درباره عکس‌های ارسال شده از کاوشگر طلوع، مربوط به نقطه نورانی روی سطح سیاره بود. طبیعت و تاریخ این سیاره کوتوله به قدری برای ما جذاب است که زمان اقامت کاوشگر در مدار سرس را افزایش داد تا در آینده‌ای نزدیک اطلاعات و مجموعه تصاویر جدید از سطح سیاره به زمین ارسال شود.

برای اطلاع بیشتر از اخبار علمی با پلازامگ همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

No Time to Die