بیوگرافی ایلان ماسک مدیر عامل تسلا موتورز و اسپیس ایکس

در این مقاله قصد داریم داستان زندگی ایلان ماسک ، مدیر عامل و مدیر بخش تکنولوژی شرکت اسپیس ایکس، مدیر ارشد شرکت تسلا، رئیس شرکت SolarCity و یکی از بنیانگذاران پی پال را بازگو کنیم.

ایلان ماسک، نابغه و کارآفرین آمریکایی عناوین زیادی دارد. ایلان ماسک مدیر عامل و مدیر بخش تکنولوژی شرکت اسپیس ایکس، مدیر ارشد شرکت تسلا، رئیس شرکت SolarCity، یکی از بنیانگذاران PayPal و مبتکر طرح حمل و نقل هایپرلوپ است. او نه تنها یک سرمایه گذار و کارآفرین، بلکه یک نوآور و مهندس نیز هست. ایلان ماسک شخصا در طراحی خودروهای الکتریکی و سفینه ها شرکت می‌کند. او دومین کارآفرین سیلیکون ولی بود (جیمز کلارک اولین نفر بود) که موفق به ایجاد سه شرکت با بازار بیش از 1 میلیارد دلار شد. این سه شرکت پی پال، اسپیس ایکس و تسلا موتورز بودند. ایلام ماسک کار خود را به زمینه‌های کاری کم محدود نکرده و اکنون هم بر روی خودرو‌های عجیب و غریب کار می‌کند و هم بر روی فضاپیماها. صفات شخصیتی متمایز ایلان ماسک عبارتند از؛ استقامت، تفکر انتقادی، خودارزیابی دقیق و کار سخت (او 80 تا 100 ساعت در هفته کار می‌کند).

زندگی کودکی

ایلان ماسک / Elon Musk

ایلان ماسک (نام کامل: Elon Reeve Musk) در تاریخ 28 ژوئن سال 1971 (7 تیر سال 1350) در پروتوریای آفریقای جنوبی متولد شد. او از سه فرزند دیگر خانواده خود بزرگتر بود. پدر ایلان ماسک، یعنی اررول ماسک، یک بریتانیایی الاصل ساکن آفریقای جنوبی بود. مادر ایلان ماسک، یعنی مایا ماسک هم یک کارشناس رژیم غذایی کانادایی-انگلیسی بود. ایلان ماسک دوران کودکی خود را در آفریقای جنوبی گذراند و در سن 9 سالگی، اولین کامپیوتر شخصی خود یعنی مدل Commodore VIC-20 را خریداری کرد. او بسیار علاقه مند به برنامه نویسی بود و خیلی زود یادگیری آن را شروع کرد. او در 12 سالگی، با فروش یک بازی کامپیوتری به نام Blastar (یک بازی در ژانر تیراندازی که شبیه به بازی Space Invaders بود)، 500 دلار به دست آورد. او این بازی را تنهایی ساخت.

Blastar

بیوگرافی افراد مشهور و معروف، معمولا نقاط اوج زیادی دارد. در بیوگرافی ایلان ماسک، در دوجا به این نقاط اوج می‌رسیم. اولین تصمیم بزرگ ایلان ماسک در سن 17 سالگی او گرفته شد. او پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان خود در شهر پروتوریا، تصمیم گرفت بدون حمایت‌های خانواده اش به سرزمین فرصت‌ها یعنی ایالات متحده مهاجرت کند. با این حال از زمان گرفتن این تصمیم تا اجرایی شدن آن زمان کمی طول نکشید.

در سال 1989، ایلان ماسک به زادگاه مادرش مهاجرت کرد. پس از این که او شهروندی کانادا را بدست آورد به شهر مونترال رفت. در ابتدا، او در مشاغل کم درآمد مشغول به کار بود و تقریبا یک سال در وضعیت نه چندان خوبی زندگی می‌کرد. او در سن 19 سالگی وارد دانشگاه کوئینز در کینگستون انتاریو شد. او در سال 2000 با همسر آینده خود یعنی جاستین ماسک، ملاقات کرد. حاصل ازدواج جاستین ماسک و ایلان ماسک 5 فرزند را به نام‌های دامیان، گریفین، خاویر، ساکسون و کای بود. با این حال ازدواج این دو شخص تا سال 2010 بیشتر دوام نیاورد و زندگی مشترک آن‌ها تنها 8 سال و از 2002 تا 2010 طول کشید. ازدواج دوم ایلان ماسک هم با بازیگر بریتانیایی به نام تلولا رایلی بود که ایلان ماسک باز هم در زندگی مشترک خود شکست خورد. اما این بار بعد از 4 سال و در سال 2014.

ایلان ماسک به مدت دو سال در انتاریو بود و در نهایت رویای او به حقیقت پیوست. او در سال 1992 به ایالات متحده سفر کرد و پس از دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا به این شهر رفت. او بعد از یکسال از این دانشگاه مدرک لیسانس فیزیک را اخذ کرد و برای ادامه تحصیل در بخش Wharton در همان دانشگاه پنسیلوانیا یک سال دیگر در این دانشگاه ماند و مدرک لیسانس علوم اقتصادی را اخذ کرد.

 

ایلان ماسک هنگامی که شروع به مبارزه با افسردگی کوتاه مدت خود در سنین جوانی اش کرد به طور جدی به موضوع ادبیات فلسفی و مذهبی جذب شد. او در این زمان کتاب book The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy (راهنمای هچیکر برای کهکشان) را خواند. این کتاب اثری از نویسنده توانمند داگلاس آدامز بود.

ایلان ماسک با خواندن این کتاب به این نتیجه رسید که هر چیزی در دنیا می‌تواند با یک سوال شروع شده و به آسانی حل شود و به پایان برسد. در حقیقت سخت ترین بخش حل یک مسئله، تعریف کردن آن در قالب یک سوال است. این سوالی بود ک کامیپوتر‌های زیادی در پاسخ آن مانده بودند و هیچ کدام به پاسخ‌های معنی دار نرسیده بودند.

زمانی که من در کالج بودم، همیشه دوست داشتم در کارهایی شرکت کنم که تغییراتی را در جهان ایجاد می‌کند.

 

ایلان ماسک به این نتیجه رسید که جامعه بشری باید سطح درک و آگاهی خود را بالا برده و سوالات بنیادی تری از خود بپرسد. او سوال خود را این چنین مطرح کرده بود: «چه چیز تاثیر بزرگی بر آینده سرنوشت بشریت خواهد داشت؟» ایلان ماسک پاسخ این سوال خود را در سه چیز یافت؛ اینترنت، منابع تجدید پذیر و علوم فضایی. او تصمیم گرفت وارد این زمینه‌ها شود، اما این کار برای او خرج زیادی برمی‌داشت.

 

تاسیس Zip2 و پی پال

ایلان ماسک / Elon Musk

در تابستان سال 1995، ایلان ماسک دومین و مهمترین تصمیم زندگی خود را گرفت. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا، او در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد تا مطالعات بحث‌های مورد علاقه خود یعنی فیزیک کاربردی و علوم مواد را دنبال کند. با این حال، 2 روز از شروع سال تحصیلی نگذشته بود که ایلان ماسک از این دانشگاه رفت و به همراه برادرش، کیمبال ماسک اولین شرکت فناوری اطلاعاتش یعنی Zip2 را تاسیس کرد.

او از صبح تا دیر وقت کار می‌کرد. او در یک انبار زندگی می‌کرد که دفتر اجاره ای او هم در همان انبار قرار داشت. او هنگامی که نیاز به دوش گرفتن داشت، باید به استادیوم محلی که در کنار محل زندگی او بود برود. او 2 سال سختی کشید اما این دو سال ارزشش را داشته است.

در همین حال، صنعت اینترنت و فناوری اطلاعات وارد یک دوران رشد سریع شد. هیچ کس تا بحال از این رشد سریع پولی به جیب نزده بود. اما ایلان ماسک کلید این کار را زد. او پلتفرمی را طراحی کرده بود که روزنامه‌ها و رسانه‌های جمعی دیگر بتوانند خدماتی تجاری خود را در این بستر ارائه دهند. در سال 1999، بزرگترین موتور جستجو آن زمان یعنی AltaVista (که بعدها توسط شرکت Compaq خریداری شد) Zip2 را به مبلغ 307 میلیون دلار به صورت نقدی و 34 میلیون دلار اوراق بهادار خریداری کرد. این معامله برای شرکت و صاحبانش یعنی ایلان ماسک و برادرش، پول نقد زیادی به همراه داشت. ایلان ماسک با این پول یک خانه 1800 متری به قیمت 20 میلیون دلار خرید و به طور کامل آن را بازسازی کرد. همچنین او خودرو مک لارن F1 را که او در سال 2000 نقشه خرید آن را در ذهن داشت، خریداری کرد و نیز یک هواپیمای خصوصی Dassault 900 را که هر کسی آرزوی داشتنش را در سر داشت، برای خود کرد.

ایلان ماسک / Elon Musk

در سال 1999 ایلان ماسک شروع به کار بر روی سیستم‌های پرداخت الکترونیکی کرد که آن روز‌ها محبوبیت زیادی داشتند. او با راه اندازی X.com  وارد فاز جدید راه اندازی کسب و کار خود شد. در ماه مارس 2000، X.com با یک شرکت رقیب به نام Confinity که توسط Peter Thiel و Max Levchin اداره می‌شدند، ادغام شد. این نرم افزار که به صاحبان PalmPilots و PDA ها اجازه می‌داد اطلاعات خود را بر روی دستگاه خود رمز گذاری کنند، در سال 2001 و پس از ادغام از نام X.com به PayPal تغییر نام داد و ایلان ماسک هم مدیرعامل و رئیس اجرایی آن شد.

در تیم مدیریت این شرکت اختلاف‌هایی بر سر استراتژی‌های مدیریتی ایلان ماسک وجود داشت، اما این اختلاف هیچگاه موجب نشد که شرکت روند رو به رشد خود را متوقف کند. ماسک در توسعه مدل‌های کسب و کار جدید شرکت می‌کرد و موفق به طراحی یک کمپین بازاریابی مناسب شد که نتیجه آن افزایش چشمگیر مشتری‌های شرکت بود. در سال 2012 فروشگاه اینترنتی ebay شرکت پی پال را به قیمت 1.5 میلیارد دلار خرید. ایلان ماسک 180 میلیون دلار پول را از فروش این کسب و کار بدست آورد که این پول آن قدری بود که ایلان ماسک بتواند چیز‌هایی که دلش می‌خواست را انجام بدهد. انرژی‌های تجدید پذیر و فضاپیماها، رویاهای دیگر ایلان ماسک بودند که هنوز به واقعیت تبدیل نشده بودند، حالا وقت آن بود که این دو رویا هم گامی به سوی حقیقی شدن بردارند.

ایلان ماسک پس از فروش پی پال، تمام سرمایه گذاری‌های خود را در زمنیه پرداخت‌های اینترنتی و دیگر کسب و کار‌های مشابه متوقف کرد و تمام توجه خود را به سمت فضاپیماها و انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر برد.

 

مدیریت شرکت تسلا

ایلان ماسک / Elon Musk

در سال 2003، Martin Eberhard و Marc Tarpenning شرکت تسلا را تاسیس کردند. در ابتدای امر این شرکت نام خود را به عنوان سازنده‌ خودروهای الکتریکی ثبت کرد. بنیانگذاران این شرکت آرزو داشتند که مردم دیگر از خودرو‌های بنزینی استفاده نکنند. ایلان ماسک دیوانه چنین ایده‌هایی بود. او در سال 2004 وارد یک پروژه شد که در طی آن مبلغی حدود 70 میلیون دلار از دارایی‌های شخصی اش را سرمایه گذاری کرد. او رئیس هیئت مدیره این طرح شد اما نمی‌خواست مدیریت عملیات آن را بپذیرد.

ایلان ماسک در طی این پروژه بر روی اولین خودرو الکتریکی خود یعنی Tesla Roadster کار کرد که طرح آن از خودرو Lotus Elise بریتانیایی الهام گرفته شده بود. او بر استفاده از مواد کامپوزیت فیبر کربنی در بدنه اصرار داشت تا بتواند وزن خودرو را کم کند. او همچنین بر روی جزئیات ریزی مثل چراغ‌های جلو و باتری خودرو نیز کار می‌کرد تا آن‌ها را توسعه دهد. در سال 2006 این طرح با موفقیت به اتمام رسید و در روزنامه‌ها چاپ شد. برای همین طرح، ایلان ماسک جایزه  طراحی جهانی سبز سال 2006 را از آن خود کرد. شرکت تسلا موتور هنوز هم در حال پیشرفت است و سرمایه گذارانی مثل گوگل و لری پیج در آن سرمایه گذاری کرده اند که مبلغ کل سرمایه‌های خارجی این شرکت به چیزی حدود 100 میلیون دلار می‌رسد. ایلان ماسک در مورد این شرکت می‌گوید:

تسلا اینجاست تا در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی و پیشرفت آن با همه رقابت کند

خودرو طراحی شده توسط ایلان ماسک، Tesla Roadster نام داشت. این خودرو در سال 2007 وارد فاز ساخت و تولید شد اما این سالی بود که بدشانسی‌های ایلان ماسک شروع شد. برخی ضعف‌ها و عدم بررسی‌های دقیق موجب شده بود که هزینه ساخت این خودرو از 92 هزار دلار تخمین زده شده، به دوبرابر بالاتر رشد پیدا کند. همچنین یکی از بنیانگذاران این شرکت یعنی Martin Eberhard یک اشتباه راهبردی نیز انجام داد. طرح توجیهی او برای خودرو جدیدش اشتباهات زیادی داشت که موجب شد عرضه این خودرو حداقل یکسال به تاخیر بیفتد.

 

در این برهه زمانی شرکت تسلا دچار بحران شد اما فرشته نجاتی را در خود داشت. ایلان ماسک مغز مدیریتی خود را فعال کرد و در این دوران بحران برای شرکت تسلا خوش درخشید. در طی انجام پروژه طراحی این شرکت برخی از افراد تسلا، این طرح را دزدیده و به فروش رساندند. ایلان ماسک تمام این افراد را اخراج کرد. از جمله این افراد Martin Eberhard و چند شخص مهم و کلیدی دیگر بود. Martin Eberhard پس از اخراج به دادگاه شکایت کرد و خواستار حقوق خود شد. اما قبل از اینکه اوضاع وخیم تر شده و پای پلیس به میان آید، مدیران شرکت با Martin Eberhard تفاوق کردند و مسئله را با صلح به پایان رساندند. هیچگاه جزئیات این توافق احتمالی اعلام نشد. در دسامبر سال 2007 شخصی به نام Ze’ev Drori مدیرعامل شرکت تسلا شد. اما ایلان ماسک بسیار بهتر از Ze’ev Drori تسلا را مدیریت می‌کرد پس Ze’ev Drori را از سمت مدیرعامل برکنار کرده و به سمت معاون ایلان ماسک گماشتند. او این موضوع را نمی‌پسندید و در سال 2008 از تسلا رفت.

در طی این بحران، ایلان ماسک با سیاست‌های خود توانست قیمت تمام شده محصولات تسلا را به شدت کاهش دهد. او با تعدیل نیرو و بستن دفاتر و متوقف کردن هزینه‌های تشریفاتی توانست قیمت فروش اولین خودرو خود را به کمتر از 20 هزار دلار برساند.

در این برهه زمانی سخت، بدشانسی‌های ایلان ماسک تمامی نداشت و او در بهار سال 2008 از همسر اول خود یعنی جاستین ماسک، به دلایل نامعلوم جدا شد.

ایلان ماسک برای کمک به شرکت تسلا، با شرکت دل قرارداد توسعه نرم افزار Everdream این شرکت را به مبلغ 120 میلیون دلار بست. او 20 میلیون دلار از این پول را در تسلا سرمایه گذاری کرد و تا این شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. او حتی به مشتریان تسلا هم تضمین‌هایی می‌داد تا تسلا مشتریان خود را از دست ندهد.

Tesla / تسلا

به زودی همه چیز خوب شد. بعد از رکود صنعت خودرو در آمریکا، یک شرکت آلمانی به نام دایملر (همان شرکت سازنده خودرو‌های معروف مرسدس) سرمایه گذاری به مبلغ 50 میلیون دلار در تسلا انجام داد و به نجات شرکت کمک کرد.  وزارت انرژی ایالات متحده در این زمان با اعطای مجوز‌های ساخت به این شرکت، با درخواست‌های وام این شرکت نیز موافقت کرد. اما بعد‌ها دولت آمریکا برای حمایت از تسلا از خود انتقادات زیادی کرد! چرا که امروزه محصولات تسلا بیشتر مخصوص افراد پردرآمد ساخته می‌شود.

شاید با شنیدن نام خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌هایی به ذهنتان خطور کند که بسیار آرام حرکت می‌کنند، اما این امر در مورد خودروهای شرکت تسلا اصلا صادق نیست. خودروهای الکتریکی تسلا، خودروهایی با ظاهر بسیار زیبا و البته قدرت بسیار زیادی هستند. با این حال، برنامه هایی برای ایجاد مدل‌های ساده و ارزانتر این خودروهای هم وجود دارد که تسلا به این منظور با خودروسازهایی مثل تویوتا و دایملر همکاری می‌کند.

خودروهای “هیبریدی” این شرکت ها، مجهز به موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی،هستند که تکنولوژی آن مختص به تسلا است. در سال 2007، معاون رئیس شرکت جنرال موتورز، باب لوتز دقیقا بخاطر رقابت با تسلا، طراحی و ساخت خودرو‌های الکتریکی Chevy Volt را کلید زد. لوتز گفت:

اگر کسی از سیلیکون ولی بتواند خودروهای الکتریکی بسازد، هیچ گاه نگویید کس دیگری نمی‌تواند!

در 19 ژوئن سال 2010، تسلا اولین عرضه اولیه سهام شرکت خود را انجام داد. این شرکت خودروسازی، دومین شرکتی بود که وارد بازار بورس می‌شد. اولین شرکت، فورد بود. شرکت تسلا با وجود این که در 10 سال گذشته اش سود نداده بود، در شاخص بورس نزدک (NASDAQ) به قیمت 17 هزار دلار در هر سهم و با سرمایه حدود 225 میلیون دلار شروع به خرید و فروش سهام کرد. این واقعا بهترین زمان برای ورود به دنیای بورس بود. در این زمان، بر اثر اشتباه شرکت بریتیش پترولیوم، بخش بزرگی از خلیج مکزیک را یک لکه نفتی بزرگ برداشته بود که مشکلات زیادی را در زمینه سوخت رسانی ایجاد کرد.

ایلان ماسک / Elon Musk

این مسئله سرمایه گذاران را به این فکر انداخت که وابستگی خود را به انرژی‌هایی نظیر نفت و بنزین، کم کنند و به همین دلیل به سراغ خودرو‌ها و صنایع پاک و الکتریکی رفتند. در تاریخ 5 فوریه سال 2015 هر سهم تسلا 220.99 دلار قیمت داشت و تمام دارایی این شرکت به چیزی حدود 27.44 میلیارد دلار رسیده بود. ایلان ماسک، 30 درصد از شرکت تسلا را در اختیار دارد.

دلیل اصلی موفقیت مالی تسلا عرضه خودرو سدان Tesla Model S بود. این خودرو با باتری خود حدود 426 کیلومتر پیمایش مسیر می‌کند. تولید این خودرو در ژوئن سال 2012 آغاز شد و امتیاز 99 را از 100 امتیاز از دید مشتریان گرفت. همچنین این خودرو بالاترین رتبه ایمنی از ادارۀ امنیت ملی بزرگراه را به خود اختصاص داد. امتیاز 5.4. حداکثر امتیاز این رتبه بندی 5 بود!!

در جلسه معارفه خودرو Model S، ایلان ماسک در مورد این خودرو‌ها گفت که بیش از نیمی از خودرو‌های تولید شده در 20 سال آینده خودروهای الکتریکی خواهند بود. او همچنین حاضر بود که بر روی این مسئله شرط ببندد. هنوز هم برخی از پیش بینی‌های خوش بینانه ایلان ماسک به تحقق نپیوسته است اما با این روند انتظار حقیقی شدن آن‌ها را قطعا داریم. ایلان ماسک می‌گوید:

با زیباتر کردن حقیقت می‌توان آن را تغییر داد

ایلان ماسک معتقد است که جهان امروز به نفت وابسته شده و این وابستگی به تغییرات اقلیمی و تنش های ژئوپولیتیک دائمی منجر می‌شود. ما باید این وابستگی را قطع کنیم. برای این کار هم یکی از بهترین راه‌ها حمایت بیشتر از خودرو‌های الکتریکی در مقابل خودرو‌های بنزینی است. شرکت تسلا به تنهایی نمی‌تواند این انحصار را بشکند. ایلان ماسک یکی از خودروهای شرکت تسلا را به روزنامه نیویورک تایمز معرفی کرد تا در این روزنامه در مورد آن گفته شود. این راه تبلیغاتی تسلا جواب داد و خودرو model S این شرکت 10500 عدد فروخته شد.

تسلا

در تاریخ 9 اکتبر 2014 شرکت تسلا دو مدل جدید از خوردو های خود را به نام‌های S 85D و P85D معرفی کرد. این دو خودرو، اولین خوردوهای الکتریکی با موتور دوگانه سوز بودند. مدل S P85D دارای قدرت موتور 691 اسب بخار و شتاب زیادی بود. این خودرو 0 تا 60 مایل در ساعت (0 تا 97 کیلومتر در ساعت) را در 3.2 ثانیه به ثبت می‌رساند. علاوه بر این، این خوردو را می‌توان به یک سیستم اتوماتیک پیشرفته هم مجهز کرد. یک دوربین جلو، دوربین رادار، و سنسورهای فراصوت 360 درجه که به طور فعال در جاده کار می‌کند.

model S یکی دیگر از خودرو‌های فوق العاده شرکت تسلا است که با قابلیت Autopilot خود می‌تواند به صورت خودکار لاین عوض کند و حتی تابلو‌های راهنمایی را نیز بخواند. علاوه بر این، model S قابلیت‌های زیادی نیز برای افزایش عمر باتری این خودرو دارد.قیمت این خودرو از 79،900 دلار شروع می‌شود. با این حال، از لحاظ ظاهری، این خودرو بسیار شبیه همتای خود model S 60 است. در فوریه 2014، این خودرو برای دومین سال پیاپی به عنوان خودرو برگزیده مشتریان تسلا معرفی شد.

ایلان ماسک / Elon Musk

در 29 سپتامبر سال 2016، اولین مراسم تحویل 6 عدد از خودرو model X در کارخانه Fremont انجام شد. تسلا دو مدل دیگر از خودرو model X به نام‌های Model X P90D و Model X 90D را هم در این مراسم معرفی کرد. خودرو model X P90D دارای 259 اسب بخار قدرت در پیشرانه جلو، 503 اسب بخار قدرت در پیشرانه جلو است. این خودرو 0-60 مایل در ساعت (0 تا 97 کیلومتر در ساعت) در زمان 3.2 ثانیه به ثبت رسانده است. این خودرو دارای سیستم ارتقای سرعت Ludicrous است. علاوه بر این، تسلا moldel X همچنین  دارای یک شیشه جلو  پانورامایی است، صندلی های زیادی نیز برای تعداد سرنشین‌های زیادی در این خودرو ساخته شده است. این خودرو همچنین فیلتر‌های صافی هوا نیز به نام فیلتر HEPA دارد. ایلان ماسک ادعا می‌کند که فیلتر HEPA زمانی که در حداکثر بازدهی خود است، می‌تواند فضای درون اتاق خودرو را از هر گونه باکتری و میکروب مضر پاک کند. این خودرو همچنین مجهز به در‌های Falcon Wing است که به صورت خودکار در موقعیتی قرار می‌گیرند که حداکثر بازدهی را‌ داشته باشند.

در 31 مارس سال 2016 (12 فروردین ماه 1395)، ایلان ماسک ماشین پنج نفره جدید شرکت تسلا را با نام تسلا model 3 معرفی کرد. این خودرو، جز خودروهای ارزان قیمت تر تسلا به شمار می‌رفت که قیمت آن از 35،000 دلار شروع می‌شد. این خودرو 0-60 مایل در ساعت (0-97 کیلومتر در ساعت) را در زیر ثانیه به ثبت رساند. این خودرو با یک بار شارژ 215 مایل (346 کیلومتر) می‌توانست پیمایش مسیر کند. باتری این خودرو از قابلیت سوپر شارژ هم پشتیبانی می‌کرد. model 3 تمام ویژگی‌های ایمنی خودکار را که در یک خودرو می‌تواند وجود داشته باشد، دارد. در هر دو چرخ عقب و درایوهای چرخ دنده، تجهیزات امنیتی زیادی وجود دارد. ایلان ماسک گفت که این یکی خودرو، از امن ترین اتومبیل‌های جهان خواهد بود. تحویل خودروهای model 3 از اواخر سال 2017 آغاز می‌شود.

ایلان ماسک در حال برنامه ریزی برای پوشش ایالات متحده، اروپا و آسیا با شبکه ایستگاه های سوپر شارژر (Supercharger) است. تا تاریخ 04 آوریل 2016، 613 ایستگاه سوپرشارژر با 3628 دستگاه سوپرشارژر در جهان وجود داشته است.

 

پاور وال (Powerwall)

ایلان ماسک / Elon Musk

ایلان ماسک، در تاریخ 1 مه 2015 (11 اردیبهشت 1394) در پروژه Tesla Energy، Tesla Motors یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ با کنترل حرارتی مایع را به نام Powerwall معرفی کرد. امروز دو مدل از آن وجود دارد: یکی با قدرت 10 کیلو وات ساعت و قیمت 3500 دلار که به منظور انجام کارهای پشتیبانی طراحی شده و نوع دیگر نیز یک باتری با قدرت 7 کیلووات ساعت و قیمت 3000 دلار است که می‌تواند برای برطرف کردن نیاز‌های روزانه از آن استفاده کرد. باتری های Powerwall را می‌توان با هم ترکیب کرد تا ظرفیت ذخیره سازی کل آن‌ها افزایش پیدا کند. هر باتری یک ضمانت سازنده 10 ساله نیز دارد.

شرکت تسلا برای کسانی که به باتری بیشتری نیاز دارند، Powerpack را ارائه داد. این باتری را می‌توان در دفاتر، تاسیسات صنعتی، و آبی و برقی استفاده کرد. در این باتری‌ها انرژی بیشتری ذخیره می‌شود. علاوه بر این،ظرفیت یک باتری 100 کیلووات ساعتی را می‌توان با اتصال به باتری‌های دیگر تا 500 کیلووات الی 10 مگاوات افزایش داد. طبق گفته ایلان ماسک، 160 میلیون عدد از باتری‌های Powerpack می‌تواند تمام مصرف کنندگان ایالت متحده را پشتیبانی کند و همچنین 2 میلیارد از این باتری‌ها هم برای تامین نیاز کل جهان کافی خواهد بود!

 

شرکت سولار سیتی (SolarCity)

ایلان ماسک / Elon Musk

شرکت سولار سیتی یک شرکت ارائه دهنده خدمات انرژی است که در شهر سن ماتئو ایالت کالیفرنیا ایالات متحده قرار دارد. موسسین این شرکت، دو پسرعمو به نام‌های Lyndon و Peter Rive هستند. ایلان ماسک سهامدار این شرکت است. او در سال 2003 پس از فروش 11 درصد از سهام پی پال، 10 میلیون دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد. سولار سیتی سیستم‌های انرژی خورشیدی را برای خانه ها، کسب و کارها و دولت فراهم می‌کند. این شرکت همچنین با خانه‌های شخصی نیز قرارداد می‌بندد. برنامه MyPower، برای خانه‌های شخصی بسیار جالب است، چرا که آن‌ها با دریافت وام از این شرکت، هم برق خانه خود را از راه سلول‌های خورشیدی تامین می‌کنند و هم مازاد برق تولیدی را به شرکت می‌فروشند. (این قرارداد خرید انرژی خورشیدی به اصطلاح PPA نامیده می‌شود)

در ماه می (اردیبهشت) سال 2008، این شرکت سیستم های الکتریکی خورشیدی را برای دو شرکت بریتیش موتورز ( British Motors ) و ای بی (eBay) به منظور تامین برق سرور‌های این دو شرکت پیاده سازی کرده و به آن‌ها تحویل داد.

ایلان ماسک / Elon Musk

در سال 2015، این شرکت با موسسه Credit Suisse Group AG برای ایجاد یک تأسیسات جدید خورشیدی به ارزش 200 میلیون دلار همکاری کرد. این همکاری به منظور تامین مالی و کمک بیشتر به مشتریانی که قصد راه اندازی یک سیستم تامین برق الکتریکی دارند ایجاد شد. این برنامه اعتباری MyPower SolarCity نام داشت. مثلا این طرح باعث می‌شود که نرخ کیلووات ساعت برق بسیار کم تر شده و مشتریان در سال اول تنها حدود 16 سنت برای هر کیلووات ساعت برق پول می‌پردازند.

طرح‌های شرکت سولار سیتی تماما مقرون به صرفه و  سازگار با محیط زیست هستند و کاملا با اصول شخصی ایلان ماسک مطابقت دارند. این شرکت همچنین به طور خاص، سیستم‌های انرژی خورشیدی را برای ایستگاه‌های سوپر شارژر شرکت تسلا (Supercharger Tesla Motors) فراهم می‌کند.

ایلان ماسک / Elon Musk

اما با وجود اینکه سولار سیتی رهبر بازار است، این شرکت از انتقادات زیاد مصون نمانده است! برخی از فعالان بازار می‌پندارند کهبرق خورشیدی هیچ گاه به یک مدل کسب و کار پایدار و کارا تبدیل نمی‌شود. اما با توجه به این که سولار سیتی در نقش رهبر بازار در آمریکا فعال است، قطعا این شرکت همواره رو به رشد بوده است. در تاریخ 10 سپتامبر سال 2012، سولار سیتی برای اولین بار در بورس نیویورک با قیمت 8 دلار عرضه اولیه شد که بعد از آن به حدود 11.79 دلار افزایش قیمت داشت.  در تاریخ 13 فوریه 2015، قیمت سهام این شرکت 57.60 دلار بود و تمام سرمایه این شرکت چیزی حدود 5.53 میلیارد دلار برآورد می‌شد. در حال حاضر ایلان ماسک دارای حدود 25 درصد از سهام شرکت سولار سیتی است.

تحلیلگران بازار، بیشتر به چشم انداز شرکت اطمینان دارند تا مشاهدات فعلی خود. آن‌ها می‌دانند که ایلان ماسک روی چیز بدی شرط بندی نمی‌کند و قطعا آینده مناسبی پیش روی این صنعت وجود دارد. فعالان بازار وال استریت برای این پدیده حتی یک اصطلاح تعریف کرده اند: ” اثر ماسک ” (Musk Effect)

 

شرکت اسپیس ایکس

ایلان ماسک / Elon Musk

ایلان ماسک از همان کودکی خود به فضا و فضانوردی علاقه داشت. ایلان ماسک دوست داشت که هزینه حمل و نقل از زمین به مریخ را کمتر کند تا مردم به راحتی به مریخ بروند! اما ایده‌های بچه گانه برای ما خنده دار است! ایلان ماسک با همین ایده در سال 2002 شرکت Space X را تاسیس کرد و دفتر مرکزی آن را در هاتورن کالیفرنیا بنا کرد. ایلان ماسک دوست داشت که مریخ را تحت استعمار خود درآورد. ایلان ماسک پروژه ای را در ذهن خود داشت که در آن قصد داشت با ایجاد گلخانه‌های متعدد در مریخ، اکوسیستم این سیاره را تغییر بدهد و آن را برای زندگی کردن اهالی زمین آماده کند. مشکل اصلی هزینه‌های حمل گلخانه به مریخ بود. ایلان ماسک حتی قصد داشت که با روسیه همکاری کند و از زیرساخت‌های فضایی این کشور هم در پروژه خود استفاده کند اما در نهایت تصمیم گرفت که با روسیه وارد همکاری نشود. اخیرا ایلان ماسک توانسته برخی از ایده‌های خود در ساخت فضاپیماها را عملی کند.

در مارس 2006، ایلان ماسک بیش از 100 میلیون دلار در شرکت Space X سرمایه گذاری کرد. قیمت آزمایش کردن و پرتاب فضاپیماهای این شرکت از 15 میلیون دلار در روسیه تا 65 میلیون دلار در ایالات متحده متغیر بود. که به نظر می‌رسید برای یک کارآفرین بسیار زیاد باشد. او می‌دانست که هزینه اجرای تاسیسات پرتاب فضاپیماها فقط 2 درصد آن چیزی است که باید به دولت پرداخت شود. همین امر ماسک را بسیار خشمگین کرد و معتقد بود که انحصار زیادی که دولت آمریکا در زمینه فضا و فضاپیمایی اعمال کرده، باعث این نابسامانی‌ها شده است.

ایلان ماسک معتقد بود که این هزینه‌ها قطعا می‌توانند کاهش پیدا کنند. برای این کار اولا او نیاز به تعریف یک پروژه فضایی مشخص داشت. ماموریت اولیه شرکت Space X بردن فضانوردان و سفینه‌ها به فضا نبود، بلکه ایلان ماسک قصد داشت که مریخ را تحت سلطه خود درآورد. درآگوست 2008، اولین سرمایه گذاران به غیر از خود ایلان ماسک وارد  Space X شدند. پیتر تیل (Peter Thiel) و دیو مک کلور (Dave McClure) که شرکای ایلان ماسک در تاسیس پی پال بودند، سرمایه‌هایی را واردSpace X کردند. در ماه ژوئن 2009، استیو جوروستون (Steve Jurvetson) از طرف شرکت DFJ Venture نیز حدود 15 میلیون دلار از 60 میلیون دلار سرمایه خواسته شده را وارد شرکت Space X کرد. در نوامبر 2010 هم شرکت DFJ Venture و صندوق مالی موسسان  شرکت Space X حدود 50.2 میلیون دلار دیگر در شرکت Space X سرمایه گذاری کردند. تا کنون، شخص ایلان ماسک 66 درصد از سهام Space X را در اختیار دارد.

Space X در سال 2002 کار خود را با طراحی و ساخت سیستم فالکون 1 (Falcon 1) آغاز کرد. برای طراحی Falcon 1، حدود 4 سال زمان و صد ها میلیون سرمایه گذاری خصوصی خرج شد. در بین سال‌های 2006 تا 2015، شرکت هایی مانند DARPA، NASA، ORS، Celestis، ATSB، SpaceDev، Orbcomm، NSPO، Astrium به SpaceX علاقه مند شدند و چند آزمایش از موشک Falcon 1 را اجرا کردند.

در سال 2006 تا 2008 سه آزمایش پرتاب Falcon 1 اجرا شد که هر سه موفقیت آمیز نبودند. در سپتامبر 2008 در طول پرواز چهارم در نهایت Falcon 1 توانست خود را به مدار تعریف شده برای این فضاپیما برساند. اگر پرواز چهارم شکست می‌خورد، شاید به احتمال زیاد امروز هیچ اثری و نامی از شرکت Space X نمی‌شنیدیم! ناسا، تحت تاثیر این دست آورد‌های ایلان ماسک و شرکت Space X قرار گرفت و با این شرکت یک قرارداد همکاری 1.6 میلیارد دلاری را برای پرواز فضانوردان آمریکایی به مدارهای مختلف را امضا کرد. ناسا قصد دارد با استفاده از حمل کننده فضاپیماهای Dragon و Falcon 9 شرکت Space X حدود 12 فضاپیمای خود را به مدارهای جوی بفرستد.

در اکتبر 2012، شرکت Space X چندین نوع از موتور‌های موشک به نام‌های  Kestrel، Merlin 1، Draco و Super Draco را بدون پشتیبانی از سمت دولت آمریکا، توسعه داد. موتور موشک Super Draco برای استفاده آن در Falcon 9 و Falcon 1 و Falcon Heavy و ماهواره بر Dragon طراحی و ساخته شده است. با این حال ایلان ماسک قصد ندارد برای عرضه این شرکت در بورس عجله کند. طبق گفته ایلان ماسک، تمام دست آورد‌های شرکت Space X، زمینه ساز تحقق رویای او در سفر به مریخ است. Space X همچنین در حال کار بر روی پروژه‌های سفر به مریخ به نام‌ Colonial Transporter است. همچنین مهندسان این شرکت در حال کار بر روی ساخت نسخه‌های اصلاح شده از ماهواره بر Dragon و موشک Falcon Heavy و همچنین فضاپیمایی به نام Grasshopper هستند تا بتوانند مردم عادی را هم از زمین به مریخ بفرستند. ایلان ماسک آنقدر دیوانه مریخ رفتن است که حتی دوست دارد در مریخ بمیرد!

Grasshopper و Falcon 9 موشک و فضاپیماهایی هستند که می‌توانند به صورت عمودی پرواز کرده و یا فرود بیایند. در ژانویه سال 2015، اولین تلاش برای فرود Falcon 9 بر روی زمین به صورت عمودی شکست خورد. اما بعد از این شکست، تیم SpaceX توانست یک مانور دشوار را انجام دهد. آن‌ها توانستند یک فضاپیما را بر روی یک قایق شناور در ساحل فلوریدا فرود بیاورند.

در فوریه سال 2015، Falcon 9 با موفقیت توسط ماهواره بر DSCOVR به مدار تعریف شده اش در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فرستاده شد. این ماموریت، یک کار مشترک بین Space X و ناسا و با همکاری  نیروی هوایی ایالات متحده و نوا (NOAA) انجام شد. این ماهوراه برای بررسی تاثیر شدت تابش خورشید بر عملکرد ماهواره‌های مختلفی که در اطراف زمین قرار دارند، به فضا پرتاب شد.

ایلان ماسک در توییتر در مورد تکنولوژی عمود پروازی و فرود آمدن عمودی موشک‌های خود صحبت‌های زیادی کرد. او معتقد است که در 10 الی 20 سال آینده تمام علوم تخیلی امروز، به واقعیت تبدیل می‌شوند. او در توییتر نوشت:

فضاپیما به درستی و به دقت 10 متر به صورت عمودی بر روی هدف تعریف شده اش در دریا فرود آمد. این مقدمه ای بر تکنولوژی فرود عمودی در دریا و آب‌های غیر مواح است.

در آپریل 2016، یکی دیگر از موفقیت‌های Space X رقم خورد و مهندسان این شرکت توانستند Falcon 9 را به درستی بر روی یک کشتی در حال حرکت در دریا فرود بیاورند. زندگی باورنکردنی ایلان ماسک نشان دهنده کسی است که رویاهای دوران کودکی اش را در همان دوران خاک نکرد و در بزرگسالی به دنبال تحقق آن‌ها رفت. احتمالا در آینده ای نزدیک و یا دور، ما می‌توانیم به لطف شرکت Space X و البته ایلان ماسک به مریخ سفر کنیم!

سیستم حمل و نقل بین المللی

ایلان ماسک، در سپتامبر 2016، در کنفرانس بین المللی فضانوردی در مکزیک سخنرانی جالبی را ایراد نمود که در طی آن از سیستم حمل و نقل بین المللی ابداعی خود سخن گفت. این سیستم که با سر واژه ITS شناخته می‌شود( ITS : Interplanetary Transport System ) از حداقل 42 راکت موتور که می‌توانند 128 مگاوات نیروی رانش منجر شود. سوخت این موتورها سوخت فسیلی است که توسط Space X ساخته شده است و در آزمایشگاه McGregor تست شده است. این راکت‌ها می‌توانند حدود 100 مسافر با بار متعارف را حمل کنند. ایلان ماسک قصد دارد که 1 میلیون نفر را برای استعمار مریخ به این سیاره بفرستد! او می‌گوید که این طرح تا 40 یا 100 سال آینده عملی می‌شود.

زمان سفر اولیه از زمین به مریخ می‌تواند 80 روز طول بکشد اما ایلان ماسک قصد دارد این زمان را به 30 روز کاهش دهد. اولویت اول ایلان ماسک البته کم کردن هزینه سفر به مریخ است. ایلان ماسک قصد دارد هزینه این سفر را به حدود 200 هزار دلار یا حتی 100 هزار دلار برساند. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده هزینه این سفر برای هر نفر 10 میلیارد دلار است!! ایلان ماسک پیش بینی کرده که اگر همه چیز به خوبی پیش برود در 10 سال آینده این طرح او به حقیقت می‌پیوندد.

هایپرلوپ (Hyperloop)

ایلان ماسک یک شخص کمال گرا و نوآور است و طرح بسیار زیبا و با مسمایی برای حمل نقل دارد. دانش ایلان ماسک در زمینه فیزیک و اقتصاد به او کمک می‌کند تا تمام حقایق عینی را ببینید و احساسی تصمیم نگیرذ. اما افکار او بسیار بزرگ است! او یک طرح حمل و نقل دیگری نیز در ذهن دارد که نامش هایپرلوپ (Hyperloop) است.

در آگوست 2013، ایلان ماسک در یک پست وبلاگی و در یک گزارش 58 صفحه، طرح هایپرلوپ خود را کاملا شرح داد که برخی نکات در مورد ساختار و عملکرد آن را تشریح می‌کرد. هایپرلوپ یک سیستم حمل و نقل با سرعت بالا و با استفاده از انرژی خورشید است که توسط موتورهای القایی خطی هدایت می‌شود و مسافران را می‌تواند با سرعت بسیار زیاد جا به جا کند. مثلا می‌تواند مسافران را از  از لس آنجلس به سانفرانسیسکو در 30 دقیقه جا به جا کند. فاصله بین این دو شهر 614.44 کیلومتر است. تکنولوژی هایپرلوپ همانند تکنولوژی قطارهای مغناطیسی است. برای انتقال کپسول؛ که بخش حمل و نقل کننده مسافر است علاوه بر پالس‌های مغناطیسی از فشار هوا نیز استفاده می‎شود که موجب افزایش سرعت جا به جایی می‌شود.

سرعت انتقال با هایپرلوپ دو برابر سریعتر از یک هواپیما خواهد بود. ایلان ماسک با اشتراک گذاری مفاهیم این سیستم حمل و نقل با فرماندار کالیفرنیا جری براون و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قصد جایگزینی این طرح با طرح خط آهن بین دو شهر سان فرانسیسکو و لس آنجلس را داشت. ساخت خط راه آهن سریع بین این دو شهر، 70 میلیارد دلار هزینه در بر دارد که به عقیده ایلان ماسک چنین هزینه‌هایی در طرح‌های حمل و نقلی کار اشتباهی است.

بخشی از این سیستم حمل و نقل از لوله‌های فولادی تشکیل شده است. این لوله ها روی ستون های 50 تا 100 یاردی (45.72 تا 91.44 متری) نصب می‌شوند و کپسول‌های داخل آن که جا به جا کننده‌های مسافر هستند می‌توانند تا حدود 800 مایل در ساعت (1287 کیلومتر در ساعت) سرعت بگیرند.

سیستم حمل و نقل هایپرلوپ توسط پنل‌های خورشیدی تامین انرژی می‌شود. در حقیقت هایپرلوپ می‌تواند چکیده ای از تمام شرکت‌هایی باشد که ایلان ماسک در آن‌ها یا سرمایه گذار است یا مدیر و یا موسس. موتورها و بخش‌هایی از این طرح توسط شرکت تسلا، پنل‌های خورشیدی آن توسط شرکت سولار سیتی و زیرساخت‌های آزمایشی آن توسط شرکت Space X تامین شده است.

اولین سیستم حمل و نقل هایپرلوپ در کنار بزرگراه کالیفرنیا ساخته شده است. ایلان ماسک به کسانی که از این سیستم استفاده می‌کنند، وعده یک مسافرت بسیار امن را می‌دهد. مهندسین پروژه با توجه به امکان ترمز اضطراری و دیگر تدابیر امنیتی که برای این سیستم طراحی شده، حتی ادعا می‌کنند که این سیستم در برابر زلزله هم امنیت دارد.

این سیستم حمل و نقل برای مسیر‌های بیشتر از 1500 کیلومتر طراحی شده است. خود ایلان ماسک معتقد است که برای مسیر‌های زیر 1500 کیلومتر استفاده از هواپیما مناسب تر است. ایلان ماسک طرح اولیه هایپرلوپ را به اصطلاح Open Source گذاشته تا هر کس که می‌تواند و دانش کافی را دارد، آن را بهبود بخشیده و اصلاح کند.

ایلان ماسک / Elon Musk

در ژانویه سال 2015 ایلان ماسک در سخنرانی خود در دهمین انجمن حمل و نقل عمومی تگزاس اعلام کرد که این سیستم در بخشی از ایالت تگزاس و در طول حدود 8 کیلومتر آزمایش شده است. در آینده قرار است مسابقاتی برگزار شود که دانش آموزان و دانشجویان بتوانند طرح‌ها و ایده‌های ذهنی خود را برای هایپرلوپ ارائه دهند.

در فوریه 2015، انجمن HTT (کوتاه شده Hyperloop Transportation Technologies) توافق نامه ای را برای شروع اولین تست کامل این سیستم حمل و نقل در سال 2016 در شهر کالیفرنیا در ناحیه Quay Valley امضا کرد و قرار شد تا سال 2018 این طرح را به مرحله بهره برداری برساند. در حال حاضر، HTT به دنبال 100 میلیون دلار سرمایه گذاری برای ساخت یک مسیر آزمایشی است. HTT در حال حاضر کاملا وابسته به JumpStartFund است. با این حال، 100 میلیون دلار برای JumpStartFund بسیار سودآور و البته ضروری است. مدیر شرکت JumpStartFund، دیرک البورن که HTT را تاسیس کرد، قصد دارد این شرکت را در بورس عرضه اولیه کرده و 100 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.

 

کتاب‌های مورد علاقه ایلان ماسک

ایلان ماسک در مصاحبه‌ ای گفت که خواندن کتاب‌های تخیلی و بیوگرافی افراد مشهور و موفق را دوست دارد. او گفت کتاب‌هایی مثل Benjamin Franklin: An American Life و Tesla: Inventor of the Electrical Age و Why Things Don’t Fall Down را بسیار دوست دارد. علاوه بر این او کتاب‌های دیل کارنگی را بسیار دوست دارد. محبوب ترین کتاب نزد ایلان ماسک کتاب The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy است که توسط داگلاس آدامز نوشته شده.

ایلان ماسک / Elon Musk

 

ایلان ماسک، مخترع، مهندس، صنعتگر، کارآفرین، نوآور و البته فرد سخت کوشی است که در قرن 21 و در سال‌های زندگانی ما چشم به دنیا گشوده تا به ما نشان دهد، به دنبال رویاهای کودکی رفتن نه تنها بچه گانه نیست بلکه تحسین همگان را نیز به دنبال دارد. ایلان ماسک با سخت کوشی و استقامت فراوان خود، درس موفقیت و راه رسیدن به رویاهای بزرگ پیش روی ما می‌گذارد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
پدرام فدائی 30 تیر 1397، 12:54

فوق العاده و الهام بخش بود.