Вход на сайт казино через рабочее зеркало Вавада . Вы попадете на официальный сайт Vavada casino, где можно регистрироваться.

مروری بر تاریخچه هشتگ و ریشه‌ های آن

تاریخچه هشتگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هشتگ نوعی برچسب است که برای دسته‌بندی و به‌ اشتراک‌گذاری پست‌ها و نظرات درباره موضوعی خاص به‌ کار می‌رود. با کلیک برروی آن می‌توان همه مطالبی که دارای آن هشتگ هستند را مشاهده کرد. در این نوشته، تاریخچه هشتگ که این روزها نقش مهمی در شبکه های اجتماعی دارد را مرور می‌کنیم.

امروزه، کمتر کسی را می‌توان یافت که نداند هشتگ چیست. علامت # در رسانه‌های حرفه‌ای حضور دارد و از آن در رویدادهای مختلف استفاده می‌شود. حتی در فیلم و سریال‌ها هم به ‌آن اشاره می‌شود. اما از کجا آمده ‌است؟ چه کسی آن را خلق کرده ‌است؟ چرا از آن به‌ این شکل استفاده می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سئوالات با ما همراه باشید.

تاریخچه هشتگ

هشتگ چیست؟

یک هشتگ تلاشی برای دسته‌بندی یک محتوا در اینترنت است و به مانند برچسب‌های معمولی، کاربران می‌توانند با جستجوی آن هشتگ خاص، مطلب را پیدا کنند. رایج‌ترین شکل هشتگ، استفاده ‌از نماد هش یا پوند (#) به عنوان پیشوند و نیز عبارتی که دوست دارید تداعی کننده مطلب شما باشد است. به عنوان نمونه در بیشتر پلتفرم‌ها، هشتگ به شکل #hashtag نوشته می‌شود.

هر نوع استفاده ‌از حروف بزرگ و کوچک برای تغییر شکل ظاهری هشتگ انجام می‌شود و معمولا اختیاری است. سیستم تفاوتی میان #Hashtag و #hashtag یا #HashTag قائل نمی‌شود و نتایج جستجوی هر کدام، محتوای کاملا یکسانی را نشان خواهد داد. این تنها برای مواردی چون شکل ظاهری و زیباسازی استفاده می‌شود که می‌تواند خوانایی خود هشتگ را نیز افزایش دهد.

در مورد ریشه شناسی، واژه hashtag از دو بخش hash و tag تشکیل شده ‌است. hash از واژه فرانسوی به معنی ریز ریز کردن نشات می‌گیرد، که خود از ریشه واژه hache در زبان فرانسوی قدیم و به معنی تبر می‌آید. ریشه شناسی tag به روشنی مشخص نشده ‌است، اما احتمال می‌رود که ریشه در زبان اسکاندیناوی (شاخه‌اى از زبان‌‌هاى ژرمنى‌) داشته باشد. در حوالی سال 1400 میلادی این کلمه در زبان اسکاندیناوی برای اشاره به بخش‌ کوچک و آويخته‌  لباس استفاده می‌شده ‌است.

ایده هشتگ از کجا آمده ‌است؟

نماد # قبلا در دهه 1970 میلادی در فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتری استفاده می‌شده ‌است. به عنوان نمونه در مقاله مربوط به هشتگ، در ویکی‌پدیای انگلیسی به‌ این مساله‌ اشاره شده ‌است:

در سال 1978 برایان کرنیگان و دنیس ریچی (خالق زبان سی) از نماد # در زبان برنامه نویسی سی (C) به منظور نشان دادن کلمات کلیدی خاصی که می‌بایست ابتدا پردازش شوند استفاده کردند.

– کتاب زبان برنامه نویسی سی – برایان کرنیگان و دنیس ریچی

 

گفته شده که‌ استفاده‌ از نماد # در گپ رله ‌اینترنتی (IRC)، الهام بخش کریس مسینا بوده‌ است تا از این نماد در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند و با ساخت نخستین هشتگ به عنوان خالق این ایده شناخته شود. نخستین هشتگ توییتر در توییت زیر ارسال شد:

نظر شما در مورد استفاده ‌از # (هش) برای گروه‌ها چیست؟ مثل #بارکمپ [پیام]؟

– کریس مسینا، 23 آگوست 2007

 

توییتر دو سال بعد و در سال 2009 قابلیت استفاده ‌از هشتگ را ارائه کرد که در آن عبارات هشتگ شده به یک لینک تبدیل می‌شدند که با کلیک بر روی آن به صفحه‌ای هدایت می‌شدید که نتایج جستجوی سایر توییت‌هایی که دارای آن هشتگ بودند را نمایش می‌داد. از آن زمان، این قابلیت روز به روز محبوب‌تر شد و در کنار هدف اصلی آن یعنی برچسب زدن به مطالب، به ‌این منظور که ‌افرادی که به دنبال آن مطلب هستند بتوانند آن را پیدا کنند، به طور گسترده در فعالیت‌های مدنی و کمپین‌های سیاسی نیز استفاده شد. علاوه بر توییتر، این قابلیت توسط بسیاری از پلتفرم‌های دیگر نیز به کار گرفته شد و به یک استاندارد، نه فقط در رسانه‌های اجتماعی که در عموم رسانه‌ها تبدیل شد.

 

نوآوری‌های بعدی در استفاده‌ از هشتگ

توییتر از آن زمان همواره سعی کرده این قابلیت را با تغییرات و اصلاحاتی بهبود بخشد. به عنوان نمونه آن‌ها هشتگ‌هایی به نام hashflags را ارائه کردند که هشتگ‌های نام کشورها مانند #USA را به پرچم آن کشور مزین می‌کرد. این قابلیت قبلا در رویدادهای بین المللی ورزشی استفاده می‌شد و احتمالا باز هم در رویدادهای ورزشی مهم جهانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هشتگ های hashflags در جام جهانی فوتبال

البته توییتر فقط به فکر ورزش دوستان نبوده ‌است. توییتر امکان نمایش نگاره‌های مرتبط با جنگ ستارگان در کنار هشتگ‌های مربوط به Star Wars را ارائه کرد تا کاربران پیام خود را با این ویژگی بصری غنا ببخشند.

هشتگ های hashflags مرتبط با Star Wars

با این اوصاف، باید گفت هشتگ اختراع توییتر نیست. بلکه در ابتدا توسط کاربران و به عنوان راهی برای دسته‌بندی و برچسب زدن محتواهای مشابه، انتخاب شد تا افرادی که به دنبال یک موضوع خاص هستند، بتوانند دسترسی راحت‌تری به آن داشته باشند. هشتگ نمونه خوبی از یک اختراع فرهنگی است و نقش مهمی را ‌در اینترنت ایفا می‌کند. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402