شرکت طراح ایتالیایی قصد دارد سوپر خودروی الکتریکی تولید کند
اعظم بجاری
نویسنده:اعظم بجاری
ارسال شده در:29 تیر 1397، 18:00

شرکت طراح ایتالیایی قصد دارد سوپر خودروی الکتریکی تولید کند

سوپر خودروها معمولا با موتورهای سوختی در ذهن مجسم می‌شوند، چون بدین وسیله می‌توانند در سرعت و قدرت زبانزد باشند. اما شرکت ایتالیایی پينينفارينا (Pininfarina) قصد دارد یک سوپر خودروی الکتریکی طراحی کند.

با توجه به امکانات و پیشرفت‌های عصر حاضر شاید در نظر خیلی‌ها داشتن یک خودروی لوکس گران‌قیمت چندان وسوسه‌برانگیز نباشد. اما به عقیده بسیاری دیگر این‌طور نیست و خودروهای لوکس و مجلل همچنان می‌توانند حسادت‌ها را برانگیزند و مشتاقان را در حسرت بهره‌مندی از قدرت و سرعت فوق‌العاده بالا نگه دارند. درواقع قیمت بالای چنین خودروهایی، آنها را به آرزویی دست نیافتنی برای خیلی‌ها تبدیل خواهد کرد. چراکه عملکرد و قدرت این خودروها بسیار خیره‌کننده خواهد بود. البته مساله‌ای که فقدان آن در خودروهای لوکس اروپایی مشاهده می‌شود، موتورهای الکتریکی هستند که بهتر است به جای موتورهای سوختی سنتی مود استفاده قرار بگیرند. درواقع علی‌رغم این فقدان در بین سوپر خودروهای لوکس، امروزه شاهد ظهور هر چه بیشتر خودروهای الکتریکی و یا هیبریدی در انواع دیگر خودروها هستیم.

پینینفارینا (Pininfarina) نام جدیدترین برند ایتالیایی در زمینه تولید خودروهای الکتریکی است. درواقع این برند نوپا با رویکردی رو به جلو در حال تلاش برای رقابت با خودروساران و سازندگان موتورهای الکتریکی است. در این میان، علاقه‌مندان فراری نیز شاهد معامله بزرگ این شرکت با فراری خواهند بود. شرکت خودروسازی Pininfarina یک محصول قدیمی با قدمت 90 ساله را مورد طراحی مجدد قرار داد و به تازگی تصاویری از پتنت آن را منتشر کرد که قرار است اولین محصول این شرکت به عنوان یک سوپر خودروی الکتریکی با باتری 250 میلی‌آمپر ساعتی باشد.

مایکل پرشکی، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با وبسایت The Verge بیان کرده است که این طراحی جدید با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی معادل 482 کیلومتر (300 مایل) را طی کند. وی همچنین گفت: «تاکنون هیچ شرکتی از موتورهای کاملا الکتریکی برای سوپر خودروهای خود استفاده نکرده است.»

در ادامه او تخمین می‌زند که موتور خودروی جدید در طی 10 تا 15 دقیقه قادر است تا میزان 80 درصد شارژ شود و خودرو در کمتر از 2 ثانیه می‌تواند از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد. البته که این اعداد اندکی برای یک خودروی الکتریکی گیج‌کننده و دور از تصور هستند. اما وقتی نام یک سوپر خودروی الکتریکی را می‌شنویم باید چنین ویژگی را نیز انتظار داشته باشیم.

خودروی سوپر الکتریکی

تصویر پتنت جدید انحنای ظریفی را نشان می‌دهد که در یک بدنه فیبر کربنی خودنمایی خواهد کرد و با دو فرمان نیز همراه خواهد بود که این مورد و سایر تجهیزات با شیشه‌ای بزرگ در جلوی خودرو قرار می‌گیرند. امتداد چراغ‌های جلو به سمت یکدیگر نیز با روبانی همراه است که زیبایی هر چه تمام‌تر را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد. با این حساب همه این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا یک صدا این جمله را توصیف کنند که «این یک سوپر خودروی ایتالیایی است.» به طور کلی خودرویی با چنین ویژگی‌هایی که به سوپر خودروهای آتی نزدیک است، در رده خودروهای برتر در این زمینه با موتور سوپر شارژ تسلا قرار می‌گیرد و احتمالا به داستان سوپر خودروهای سنتی با موتورهای احتراق داخلی پابان خواهد داد. در ماه ژانویه فراری نیز از طرح‌هایی در زمینه یک سوپر خودروی تمام برقی رونمایی کرد. این معرفی‌ها درواقع دنباله‌رو قدم‌هایی هستد که شرکت‌هایی چون پورشه با خودروی مفهومی E میشن، بی ام و با خودروی رود استر i8 و همچنین مک لارن در این مورد برداشته‌اند. گفتنی است شرکت‌هایی چون مک لارن سرمایه‌گذاری‌های دو میلیارد دلاری در این زمینه دارند.

در این راستا برای آن دسته از مشتریانی که راغب به پرداخت 2 میلیون دلار برای محصول جدید پینینفارینا هستند، باید بگوییم که این شرکت در سال 2019 خودروی تمام الکتریکی خود را در نمایشگاه ژنو معرفی خواهد کرد. بعد از این معرفی نیز در سال 2020 این خودرو به بازار عرضه خواهد شد. جالب است بدانید که این شرکت ثبت نام برای پیش‌خرید این خودرو را از تابستان امسال آغاز خواهد کرد؛ این در حالی است که حتما ویژگی‌های این خودرو افراد زیادی را در صنعت خودروسازی شگفت‌زده خواهد کرد.

پینینفارینا (Pininfarina) یک شرکت خودروسازی ایتالیایی است که در سال 1936 اریک کلاپتن با خودروی این کمپانی به نام  Lancia Astura Cabriolet توانست برنده جایزه شود. در سال 2016 نیز این خودروساز افتخار برنده شدن جایزه زیباترین خودرو را در Pebble Beach ایتالیا از آن خود کرد. به گفته طراح این شرکت ایتالیایی نام Pininfarina برگرفته از اسم بنیانگذار این شرکت یعنی باتیستا فارینا (Battista Farina) است که با نام پینین Pinin نیز معروف بود. او در سال 1930 با شرکت انزو فراری به همکاری پرداخت. از طرف دیگر جالب است بدانید که شرکت پینینفارینا ساخت خودروهای سفارشی مختلفی برای خودروسازانی چون آلفارومئو، مازراتی، کادیلاک و … که لیست دستاوردهای آن به 1000 نمونه خودرو می‌رسد، را در کارنامه دارد. در راستای حرکت رو به جلوی خود نیز این شرکت وارد عرصه خودروهایی با موتورهای  تمام الکتریکی شده است. خودروی مفهومی Nido EV محصول سال 2010 و خودروی مفهومی H2 Speed مدل 2016 که از موتور مسابقه‌ای و هیدورژنی بهره می‌گرفت، هر دو نمونه‌هایی از نگرش رو به جلوی این شرکت خودروسازی بودند.

ارزش این میراث ستاره‌دار موجبات مالکیت فعلی گروه ماهیندرا (Mahindra) واقع در هند را نیز توسط پینینفارینای ایتالیایی فراهم کرده است. شرکت پینینفارینا در این زمینه و همچنین در جهت ارتقای دستاوردهای خود نیز گام‌های بعدی را در زمینه خودروهای الکتریکی برداشته است. گفتنی است که تولید سوپر خودروی الکتریکی این شرکت و خودروهای آتی در این رده به صورت رسمی تحت برند Automobiliti آغاز خواهد شد. جالب است بدانید که ماهیندرا یکی از شرکت‌های قدرتمند در زمینه تولید خودروهای مسابقه‌ای فرمول E محسوب می‌شود که در آینده نزدیک آخرین دستاوردهای خود را در مسابقات نیویورک به نمایش خواهد گذاشت. شرکت Automobili Pininfarina اعلام کرده است که راننده فرمول یک و فرمول E یعنی نیک هایفلد (Nick Heidfeld) نیز قرار است سال آینده به تیم این شرکت ملحق شود.

خودروی تمام الکتریکی پیننفرینا (Pininfarina)

اما این برند کلاسیک دستاورد قابل توجهی از نظر تکنولوژی و تجهیزات فناورانه مدرن ندارد اما امیدوار است با توجه به پتانسیل سیلیکون ولی بتواند مشتریانی را از سیلیکون ولی به خود جذب نماید. مایکل پرشکی مدیرعامل شرکت در این زمینه می‌گوید: «ما از سرمایه‌گذارانی مانند لری الیسون و مارک بنیوف درخواست می‌کنیم تا بتوانند ما را در رسیدن به سطح بعدی از تکنولوژی‌ها در این خودروی تمام الکتریکی یاری کنند.»

درواقع بخشی از طرح کسب و کار این طراحی ایتالیایی این سات که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری را بیابد و بتواند از دستاوردهای آن‌ها در تجهیزات داخل خودرو استفاده نماید. پرشکی در این زمینه اضافه می‌کند که: «ما اکنون دپاتمان بزرگی در زمینه تکنولوژی نداریم و ترجیح می‌دهیم در این زمینه از دستاورادهای فناورانه شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و سیلزفورس که در این زمینه فعال هستند استفاده کنیم. شرکت‌های سازنده تجهیزات هنوز از چنین دستاوردهایی حمایت می‌کنند. در این مورد نیز خوشحالم که بتوانم گوشی آیفون را با خودرو ادغام کنم و حاضر هستم برای سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو 5000 دلار هزینه کنم.

پینینفارینا پیش‌تر به عنوان یکی از طراحان معاصر ولوو نیز محسوب می‌شد. درواقع ولوو در طراحی‌های خود رویکردی با دید معاصر و بکارگیری تجهیزات فناورانه دارد. پرشکه معتقد است: «اگر به عنوان یکی از شرکت‌های خودروسازی بخواهیم در زمینه نرم افزار و تجهیزات عمل کنیم باید نقش اول خود را رد این عرصه نادیده بگیریم.» با این حال ما در حال پیشروی به سمت بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری در خودروها هستیم که البته بسیار موردپسند مشتریان نیز خواهد بود. به‌عنوان مثال هر مشتری اگر یک ماشین بوگاتی شیرون به دور از تجهیزات مدرن و تکنولوژیک داشته باشد به احتمال زیاد دلسرد و ناامید خواهد شد.

با این حال به منظور تشویق مشتران خود از پرفورمنس دو فرمان در جلوی خودرو استفاده کردیم که به شکل هیجان انگیزی خودروهای مسابقه‌ای را در ذهن تداعی خواهند کرد. همه نیز می‌دانیم که پینینفارینا با طراحی‌های درجه یک خود شناخته شده است و نمونه چنین طراحی را می‌توانیم در خودروی کلکسیونی Cisitalia 202 مشاهده کنیم. درواقع این خودرو اولین خودروی موزه هنرهای مدرن نیویورک نیز محسوب می‌شود.

مدیر طراحی این شرکت اذعان دارد که ساختار و طراحی زیبا در کنار عملکرد پایدار و قابل قبول مورد توجه است. «ما قصد طراحی ماشینی را داریم که جدای بهره‌مندی از طراحی زیبا دارای عملکردی قابل توجه نیز باشد.» در این راستا این خودرو با همکاری یک تیم 10 نفره و بر اساس سنت این شرکت طراحی خواهد شد. علاوه بر این، بخش طراحی پینینفارینا در حال طراحی قایق فوق پیشرفته پرینسس آر 35 (Princess R35) را نیز در دست اجرا دارد.

او همچنین گفت که پینینفارینا قصد دارد که ترکیب جذابیت و پایداری را در طراحی محصولات خود حفظ نماید. این چشم انداز نیازمند بکارگیری مواد طبیعی و رنگ‌های به دور از مواد شیمیایی خواهد بود. هرچند که محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود خواهند داشت. اما این را نیز باید خاطرشان کنیم، ما در عصری زندگی می‌کنیم که انسان و ماشین با کمک هم می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند. ما قصد داریم که بیانیه‌ای بزرگ در این زمینه داشته باشیم.

پرشکه در زمینه ساخت سوپر خودروی الکتریکی شرکت خود می‌گوید که این کمپانی برای ساخت خودروی الکتریکی با چند شرکت همکار دیگر شریک خواهد شد. البته طرح‌های دیگری نیز در این شرکت وجود دارند که که به عنوان خودروهای هیدروژنی قابل بررسی هستند و از موتوری مشابه خودروی مفهومی H2 بهره می‌برند. همچنین این شرکت در حال تلاش برای ارتقای باتری بکار رفته در خودروی الکتریکی خود نیز است. در واقع بنا بر گفته مدیر عامل این شرکت ارتقای عمر باتری سوپر خودروی الکتریکی به عنوان استراتژی دوم شناخته می‌شود. مساله‌ای که شرکت به عنوان یک برند تجاری تولید کننده خودروهای لوکس بین سال‌های 2023 تا 2025 به آن خواهد پرداخت.

برای اینکه این شرکت بخواهد این خودروی الکتریکی را به عنوان محصول بعدی خود معرفی کند، می‌بایست بتواند با امکانات و ویژگی‌هایی که در خودرو قرار می‌دهد از مشتریان خود دلربایی کند. اگر سوپر خودروی الکتریکی این شرکت موفق شود؛ نشانه‌ای در این زمینه خواهد بود که کاربرد موتورهای سوختی در سوپر خودروها کاهش یابد. این موضوع می‌تواند هزینه‌ها را نیز تا حد قابل قبولی کاهش دهد. زیرا این چنین خودروهایی با فناوری باتری و موتورالکتریکی و تجهیزات بکار رفته محصولاتی سبک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود. اما این را  هم باید در نظر داشت که در این سطح قیمت بالای خودرو به معنی عملکرد بالا و رده بالا بودن آن نیز تلقی می‌شود که در صورت تحقق طرح‌های یاد شده این ملاک نیز اهیمت کمتری خواهد داشت.

 

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha