علت خرابی پاوربانک | دلایل شارژ نشدن و خراب شدن پاور بانک چیست؟

مشکلات پاور بانک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خراب شدن منابع تغذیه هم مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری اجتناب ناپذیر است. بیشتر دلایل خرابی پاوربانک به استفاده نادرست از آن‌ها برمی‌گردد. هرچند که پاور بانک های برندهای ناشناخته نیز حتی با استفاده مناسب و بدون علت خاصی، ممکن است طول عمر زیادی نداشته باشند.

با وجود اینکه این روزها پاوربانک‌ها به‌طور گسترده‌ای توسط کاربرن مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این نوع محصولات هم ممکن است در خیلی از موارد با خرابی و ایراد مواجه شوند؛ به همین خاطر است که همیشه توصیه می‌شود تست سلامت پاوربانک را به طور منظم انجام دهید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. اما با همه این‌ها ممکن است هر پاوربانکی بالاخره یک روز دچار مشکل شود؛ به همین خاطر در این مطلب از پلازا، نگاهی داشتیم به دلایل خرابی پاوربانک و همچنین نحوه استفاده درست از آن‌ها. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

دلایل خرابی پاوربانک

به‌طور کلی نحوه استفاده از پاوربانک‌ها خیلی پیچیده نیست. بیشتر آن‌ها با 2 نوع خروجی Micro USB و USB-C عرضه می‌شوند و برخی دیگر نیز دارای خروجی USB-A هستند. شما کافی است این خروجی‌ها را به دستگاه‌های سازگار متصل کنید تا فرایند شارژ باتری آن‌ها شروع شود.

اما سوال مهم این است که علت خراب شدن پاوربانک چیست؟ برای استفاده و نگه‌داری از آن‌ها، درست مانند هر دستگاه الترونیکی دیگری، باید به چندین نکته مختلف توجه داشته باشید تا پاوربانک شما پس از مدت کوتاهی دچار مشکل نشود. موارد زیر از مهمترین دلایل خراب شدن پاور بانک ها هستند.

1. افزایش یا کاهش دما

در پاوربانک‌ها نیز مانند گوشی‌ها و تبلت‌ها، از باتری‌های لیتیومی استفاده شده است. این باتری‌ها همیشه باید در دمای ایده‌آل باشند. درصورتی که دمای آن‌ها خیلی بالا رود یا خیلی پایین بیاید، ممکن است دچار آسیب و در نهایت باد كردن پاوربانك شوند؛ به همین خاطر است که توصیه می‌شود هرگز آن‌ها را داخل خودرو رها نکنید. به‌خصوص در فصل تابستان که دمای داخل خودرو می‌تواند به بالای 50 درجه نیز برسد. همچنین در زمستان نیز دمای داخل ماشین می‌تواند به اندازه زیادی برای یک پاوربانک پایین بیاید.

دلایل خرابی پاوربانک / علت خراب شدن پاوربانک

این گرم شدن و سرد شدن‌ها در نهایت به طول عمر پاوربانک آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد زد و بدون تردید یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی پاور بانک ها است. البته یک استثنا نیز وجود دارد.

2. عدم استفاده منظم ؛ علت خراب شدن پاوربانک

درست مانند یک گوشی هوشمند، پاوربانک‌ها نیز نباید مدت طولانی بدون شارژ باقی بمانند. حتی اگر قصد دارید مدت طولانی از پاوربانک استفاده نکنید، حتما به‌صورت دوره‌ای آن را شارژ و تخلیه کنید. در غیر این صورت باتری ممکن است ظرفیت اولیه خود را به مرور زمان از دست بدهد. اگر مدت طولانی از پاوربانک استفاده نکرده‌اید، ممکن است علت شارژ نشدن گوشی توسط پاور بانک، همین موضوع باشد.

3. رطوبت و آب

پاوربانک‌ها دستگاه‌های الکترونیکی هستند که باید همیشه از رطوبت و گرد و غبار در امان باشند. البته برخی مدل‌ها نیز هستند که با گواهی مقاومت در برابر نفوذ آب عرضه می‌شوند ولی اکثر مدل‌های موجود در بازار، در برابر رطوبت نیز مقاوم نیستند. همیشه بهتر است آن‌ها را خشک نگه دارید چرا که رطوبت نیز می‌تواند دلیل شارژ نکردن پاوربانک شما باشد.

4. ضربه

اگر پاوربانک شما ضدضربه نیست، باید مثل یک گوشی پرچمدار از آن محافظت کنید. افتادن از ارتفاع هم می‌تواند به محفظه و هم مدارهای داخلی پاوربانک آسیب وارد کند. در بدترین حالت حتی باتری نیز دچار مشکل می‌شود. بنابر این اگر به‌تازگی پاوربانک از دستتان رها شده، احتمالا علت روشن نشدن پاور بانک نیز همین موضوع است.

دلایل خرابی پاوربانک / علت شارژ نشدن گوشی توسط پاور بانک

5. شارژ کردن بیش از حد ؛ علت خراب شدن پاوربانک

یکی دیگر از دلایل خرابی پاوربانک، شارژ شدن بیش از حد است. اگر مدت طولانی آن‌ها را در حالت شارژ باقی بگذارید، ممکن است باتری دچار مشکل شود. البته نه در حدی که دستگاه شما آتش بگیرد ولی اگر همیشه و به‌صورت مداوم، پاوربانک را در حالت شارژ کامل رها کنید، خیلی زود باتری آن دچار استهلاک خواهد شد و ظرفیت خود را از دست می‌دهد.

6. دست کاری کردن پاوربانک برای ارتقای ظرفیت

ویدیوهای خیلی زیادی در اینترنت وجود دارد که موضوع آن‌ها، ارتقا ظرفیت پاوربانک است. بهتر است فکر این کار را هم نکنید. پاوربانک‌ها توسط سازندگان با همان ظرفیت و همان فرم فاکتور و میزان ولتاژ، تست شدند و مثل یک کامپیوتر نیستند که بتوانید قطعاتشان را ارتقا دهید. اگر با دست کاری کردن پاوربانک، آن را دچار مشکل کنید، حتی احتمال منفجر شدنش نیز وجود خواهد داشت.

پاوربانک‌ها به گونه‌ای طراحی شدند تا بتوانند هنگامی که در حالت شارژ کامل هستند، چندین آمپر را در مدار خود نگه دارند. اگر مدار یا قطعات داخلی دچار مشکل شوند و قرار باشد تمام این انرژی به یکبار تخلیه شود، ممکن است شوک الکتریکی سنگینی به شما وارد شود. به‌خصوص اگر خیلی با این قطعات آشنا نیستید و فقط می‌خواهید از روی یک ویدیو در اینترنت، دل و روده پاوربانک را بیرون بریزید.

سوالات متداول

1. علت شارژ نشدن پاور بانک چیست؟

علت شارژ نشدن پاور بانک شیائومی یا دیگر برندها می‌تواند به فاکتورهای زیادی بستگی داشته باشد. اول از همه باید مطمئن شوید که کابلی که استفاده می‌کنید سالم است. سپس از سلامت پریز برق اطمینان حاصل کنید. اگر همه این موارد را چک کردید و دلایل خرابی پاوربانک پیدا نشد، به احتمال فراوان باتری از بین رفته است. به‌خصوص اگر نشانگرهای LED روی دستگاه نیز هنگام اتصال به منبع برق، خاموش هستند.

2. چرا پاور بانک دیر شارژ میشود؟

سرعت شارژ یکی از ویژگی‌هایی است که بسته به قیمت در هر پاوربانک متفاوت است. مدل‌های رده‌بالا با سرعت بیشتری شارژ می‌شوند و مدل‌های اقتصادی به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارند. اما اگر به‌صورت ناگهانی شاهد کاهش سرعت شارژ شدید، حتما از یک کابل و آداپتور دیگر برای شارژ استفاده کنید. همیشه بهتر است از کابلی که با خود پاوربانک به دست شما رسید استفاده کنید.

کلام آخر

در این مطلب به دلایل خرابی پاوربانک ها اشاره کردیم. علاوه بر این به سوالات رایجی که در مورد استفاده از پاور بانک برای کاربران و خریداران پیش می‌آید نیز پاسخ دادیم و راهکارهایی برای بررسی سلامت پاوربانک ارائه دادیم. از نظر شما علت اصلی خراب شدن پاوربانک ها چیست؟ سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات، با پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران39 دیدگاه
avatar
رضا فتح اللهی
.
11 بهمن 1401، 22:29
پاسخ
0
0
سلام من از شرکت میهن به عنوان جایزه یه پاور بانک شیائومی ۱۰۰۰۰ جایزه گرفتم ولی متاسفانه با وجود اینکه ۳ ساعت تو شارژ هم زدم چراغ های دستگاه روشن نمیشه سوال من اینکه امکان داره دستگاه خراب باشه کلا گارانتی هم رو جعبه درج شده لطفا راهنماییم کنید
avatar
اعظم شعبانی
.
12 بهمن 1401، 14:09
پاسخ
0
0
@رضا فتح اللهی
کالا رو حتما به شرکت گارانتی ارجاع بدید
avatar
ممنون واقعا مقاله ...
.
13 مرداد 1401، 19:34
پاسخ
0
0
Cjhdy
avatar
محسن
.
13 مرداد 1401، 19:33
پاسخ
0
0
سلام وقت بخیر من یه پاور گرفتم از دس فروشی اومدم خونه دیدم ۳ تا باتری نداره رفتم ۳ تا گرفتم گذاشتم توش خاستم ببینم اگه شارژشو صفر کنم تا از درستی کاملش مطمئن بشم این کار به پاور ضرری میرسونه ؟
avatar
علی رضا
.
21 فروردین 1400، 12:15
پاسخ
2
0
سلام من پاور بانک دارم اسمش پاور اد هست من اینو شارژ میکنم تا 99 شارژ میشه ولی اون یه درصد رو شارژ نمیشه مشکلش چیه؟
avatar
.
13 اسفند 1399، 18:20
پاسخ
0
0
سلام من یکی پاوربانک خریدم ولی سیم شارژرهمراهش نبودنباید داشته باشه؟
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402