5 دلیلی که می توانند شما را مشتاق به جایگزین کردن ویندوز با لینوکس کنند

5 دلیل برای جایگزین کردن ویندوز با لینوکس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای اکثر مردم، کامپیوتر بدون سیستم عامل ویندوز معنا ندارد. اما اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید درباره لینوکس و مزایای آن نسبت به ویندوز بیشتر بدانید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

فکر جایگزین کردن ویندوز با لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلی یا حداقل استفاده از آن در کنار سیستم عامل ویندوز، شاید به ذهن شما هم خطور کرده باشد. در این نوشته 5 دلیل برای این جایگزینی ذکر شده است که ممکن است شما را نیز نسبت به نصب لینوکس مشتاق سازد. توجه داشته باشید که در بهترین حالت هم این دلایل قرار نیست همه کاربران را متقاعد کند. طبیعی است که بسیاری از کاربران دلایل خاص خود را برای استفاده از ویندوز داشته باشند. به عنوان نمونه، برای برخی، نرم افزارهای اختصاصی ویندوز وسیله کسب درآمد محسوب می‌شوند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پنجره Activities در لینوکس اوبونتو

پنجره مرور فعالیت‌ها (Activities) در لینوکس اوبونتو

5 دلیل برای جایگزین کردن ویندوز با لینوکس

به نظر می‌رسد در ابتدا لازم است یک نکته ذکر شود، آن هم اینکه نسخه‌های جدید سیستم عامل‌ لینوکس، نسبت به آن تصور قدیمی ‌از لینوکس به عنوان یک سیستم عامل غیرهوشمند و گیج‌کننده که «خط فرمان» نقش گسترده‌ای در آن داشت تغییر کرده و کاملا به یک سیستم عامل متفاوت تبدیل شده است.

 

1- لینوکس در کار شما دخالت نمی‌کند

یک طراحی هنری از لوگوی اوبونتو

طرحی هنری از لوگوی اوبونتو

سیستم عامل ویندوز علاقه خاصی به جلب توجه کاربر دارد. می‌توان آن را به کودکی که در مدرسه، تشنه توجه دیگران است و تلاش‌های سختی برای کسب توجه دیگران می‌کند تشبیه کرد. به عنوان نمونه کورتانا با التماس می‌گوید «لطفا از من استفاده کن». مایکروسافت خواهش می‌کند محصولاتش را به یک دوست یا همکار پیشنهاد دهیم. مرورگر اج اصرار می‌کند «سلام، متوجه شدم از مرورگر کروم استفاده می‌کنید. مرورگر اج خیلی بهتر است.» یا پیغام‌هایی چون «اگر به حساب کاربری خود در مایکروسافت وارد شوید کار شما آسان‌تر پیش خواهد رفت!» و «سلام، اسکایپ را یادتان می‌آید؟».

اگر سیستم عاملی می‌خواهید که جلوی راه شما را سد نکند، برخی از لینوکس‌های محبوب مانند اوبونتو می‌توانند چاره کار باشند.

اوبونتو اهل غر زدن نیست. کنونیکال، شرکت توسعه دهنده آن، یک فروشگاه دارد اما با مطرح کردن درخواست خرید محصولات خود، مزاحم کاربر نمی‌شود. آن‌ها خدمات پشتیبانی حرفه‌ای برای ارائه به کاربران دارند، اما در استفاده روزانه از اوبونتو تبلیغ آن‌ها را مشاهده نمی‌کنید. این شرکت از چندین راه کسب درآمد می‌کند، اما ایجاد مزاحمت در کامپیوتر کاربر یکی از آن راه‌ها نیست. این مساله بسیار خوشایند است.

 

 

2- دیگر مجبور به کار با خط فرمان نیستید

محیط نصب نسخه‌ قدیمی لینوکس بلندر

در گذشته نصب لینوکس بلندر در چنین محیطی صورت می‌گرفت، اما حالا این کار بسیار تسهیل شده است.

همچنین بخوانید :

سیستم عامل لینوکس طی 5 تا 10 سال گذشته به طور قابل توجهی تغییر و تکامل یافته است. سال‌ها پیش هنگامی‌ که می‌خواستید لینوکس را برروی رایانه خود نصب کنید شاید نصب خود سیستم عامل ساده بود اما پس از نصب مجبور بودید در ترمینال (محیط خط فرمان لینوکس) به پیکربندی سیستم بپردازید. این کار به یک کابوس شبیه بود و وقت زیادی را بابت دستورهای متنی برای رفع مشکلات سخت افزاری از شما می‌گرفت. دستورهای زیادی برای نصب درایورهای کارت گرافیک لازم بود. همه این کارها نیازمند تحقیقات وسیع در گوگل و تالارهای گفتگو بود.

برای خوره‌های کامپیوتر و کاربران حرفه‌ای، این کارها سرگرمی‌ و تفریح بود (نصب نرم افزار و همه چیز تنها از طریق یک خط فرمان مطمئنا می‌تواند هیجان انگیز باشد)! اما برای کاربران معمولی ویندوز، این دشواری‌ها کاملا بازدارنده بود و باعث می‌شد عطای لینوکس را به لقایش ببخشند. احتمالا هم اکنون نیز بسیاری از کاربران چنین ذهنیتی از لینوکس دارند. اما باید گفت خوشبختانه این وضعیت تغییر کرده است.

به عنوان نمونه هنگام نصب جدیدترین نسخه اوبونتو یعنی 18.04 برروی لپ تاپ دل XPS 13 ، کوچک‌ترین نیازی به کار با ترمینال وجود نداشت و همه سخت افزارها، به صورت خودکار شناسایی شدند. حتی قابلیت پیش فرض بزرگنمایی 200 درصدی متن در نمایشگر 4k لپ تاپ نیز به صورت خودکار شناسایی شد.

اما آیا در همه کامپیوترها و سخت افزارها وضع در این حد عالی است؟ باید گفت احتمالا اینگونه نیست. اما در طرف مقابل، ویندوز هم در امر شناسایی سخت افزارها بدون ایراد نیست. حداقل برخلاف ویندوز، در اوبونتو، ناپدید یا غیرفعال شدن گاه و بیگاه شبکه‌های وای فای و قابلیت پخش صدا مشاهده نشد.

 

3- نصب نرم افزارها در لینوکس راحت‌تر است

قابلیت Snaps در لینوکس

اسنپ به نرم افزارهای جهانی لینوکس گفته می‌شود که با توزیع‌های مختلف لینوکس سازگار هستند. همچنین آن‌ها با یک کلیک نصب می‌شوند و همراه با سیستم عامل بروزرسانی می‌شوند.

یک ذهنیت رایج در میان مردم این است که لینوکس یک سیستم عامل پیچیده است. البته نسخه‌های مربوط به سال‌ها پیش واقعا پیچیده بودند. ممکن بود برای استفاده از یک پکیج مراحلی چون دانلود بسته، اجرای ترمینال (خط فرمان)، تغییر مسیر به مکان مورد نظر با روشی شبیه به سیستم عامل داس، استخراج فایل‌های بسته، کسب دسترسی‌های مورد نیاز و حتی گاهی کامپایل آن را طی کنید.

اما حالا نصب نرم افزارها در لینوکس حتی آسان‌تر از ویندوز است. به عنوان نمونه در اوبونتو، بخش Software Center وجود دارد که شامل مجموعه‌ای غنی از انواع مختلف نرم افزارها (از جمله نرم افزارهای دریافت اخبار، اداری، طراحی گرافیکی، ویرایش صوت و تصویر، و سایر موارد دیگر) است. برای نصب هریک از این نرم افزارها، تنها کافیست برروی دکمه نصب کلیک کنید. مجبور نیستید مانند ویندوز صفحه‌ای در اینترنت باز کنید، فایل اجرایی دانلود کنید، فایل دانلود شده را باز کنید و با مجموعه‌ای از شروط و موافقت‌نامه و پنجره‌های مختلف روبرو شوید. به طور معمول تنها لازم است برروی گزینه نصب کلیک کنید.

قابلیت نسبتا جدید Snaps شامل مجموعه‌ای از نرم افزارها است که نصب آن‌ها بسیار آسان بوده و با بسیاری از توزیع‌ها از جمله اوبونتو، لینوکس مینت و دبیان سازگار است. فروشگاه اسنپ شامل مجموعه عظیمی ‌از نرم افزارها است که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. این مجموعه منحصر به نرم افزارهای متن باز که آن‌ها را با نام لینوکس می‌شناسیم نبوده و شامل برنامه‌هایی چون اسپاتیفای، تلگرام، اسلک، بلندر، وی‌ال‌سی، اوبی‌اس استویو و مانند این‌ها نیز می‌شود. نصب همه این نرم افزارها و نیز بروزرسانی آن‌ها مثل آب خوردن است.

 

4- آپدیت هم زمان سیستم عامل و همه برنامه‌ها در لینوکس!

صفحه پیکربندی آپدیت ویندوز

آیا شما هم از این صفحه خوشتان نمی‌آید؟

آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید که مایکروسافت چقدر زمان بابت بروزرسانی‌هایش از شما دزدیده است؟ یا چند بار در زمان‌های نامناسب ریست شده است تا شما را بیشتر و بیشتر برای پیکربندی این بروزرسانی‌ها معطل سازد؟ و نیز اینکه چرا اکثر برنامه‌هایی که برروی ویندوز نصب می‌کنید باید جدا از سیستم عامل بروزرسانی شوند؟

البته به عنوان نمونه در اوبونتو نیز نوتیفیکیشن‌هایی ظاهر می‌شوند. ممکن است از شما درخواست شود کامپیوتر را ریست کنید، اما اجباری به آن نیست. همچنین همانند ویندوز، می‌توانید نحوه بروزرسانی را تنظیم کنید.

اما اینجا به یک خصوصیت اوبونتو می‌رسیم که واقعا معرکه است. برخلاف ویندوز، این سیستم عامل همزمان با آپدیت خودش، دیگر نرم افزارها را نیز بروزرسانی می‌کند. همه آن‌ها در یک وهله آپدیت می‌شوند و نیازی نیست این کار را به صورت جداگانه در هر نرم افزار و با طی کردن مجموعه‌ای از پنجره‌ها انجام دهید. در لینوکس شاهد نوتیفیکیشن‌های کمتر، نق زدن‌های کمتر و اتلاف وقت کمتر هستیم. بروز رسانی سیستم عامل و همه نرم افزارها با هم، به‌راستی یک ویژگی عالی و شگفت‌آور است.

 

5- پشتیبانی جامعه کاربران لینوکس از شما

اگر روزی شما هم به لینوکس روی بیاورید و مشکلات خود را در اینترنت مطرح کنید ممکن است با سیل کاربرانی روبرو شوید که مصرانه می‌خواهند وقت خود را صرف کمک به شما کنند. اگر کمی‌ عمیق‌تر در اینترنت جستجو کنید، از حجم عظیم این افراد که در هر گوشه اینترنت پراکنده شده‌اند شگفت‌زده خواهید شد. برخی از مردم نام فرقه برروی این دسته از کاربران گذاشته‌اند، اما در هرصورت اگر در کار با لینوکس دچار مشکل شدید یا سئوالی داشتیدT آن‌ها با از خود گذشتگی به شما کمک خواهند کرد.

برخی از توزیع‌های لینوکس

برخی از توزیع‌های لینوکس

سخن پایانی

با نصب لینوکس به عنوان سیستم عامل اصلی خود، احتمالا روز به روز با آن بیشتر احساس راحتی خواهید کرد. اما همچنان باز هم مواردی پیش خواهد آمد که مجبور به استفاده از ویندوز یا سیستم عامل مک باشید. این مقاله ادعا نمی‌کند برای همه برنامه‌های تحت ویندوز که به آن‌ها وابسته‌اید، نمونه مشابهی در لینوکس وجود دارد (هرچند تلاش دامنه‌داری برای رفع این کمبودها وجود دارد). این مقاله بر این مساله تاکید می‌کند که لینوکس به طور کلی برای یک کاربر معمولی، نسبت به ویندوز برتر بوده و کمتر آزاردهنده است. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
Amir
.
02 آذر 1399، 14:39
پاسخ
0
0
باز قانع نشدم
avatar
Im
.
17 آبان 1398، 23:22
پاسخ
0
0
از این آمریکایی پر ادعا خسته شدم.هنگ.ارور.صفحه آبی.پیغام بی مورد.اشکالات عجیب بدون راه حل مشکل. عوامل آلوده کننده.آنتی ویروس ومشکلات مربوط. آبدیت و بروز رسانی اجباری. از همه بدتر .....کرک....... --------------- آفتی به نام ویندوز ------------ محصول ماکروسافت.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402