محافظ صفحه نمایش مناسب برای گوشی شما کدام است؟

محافظ صفحه نمایش مناسب برای گوشی شما کدام است؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی‌های پرچم‌دار مانند آیفون 10 و گلکسی S9 پلاس، نمایشگرهای زیبایی دارند. آیا باید آن‌ها را با یک محافظ بپوشانیم؟ برای یافتن پاسخ این سئوال و آشنایی با انواع محافظ صفحه نمایش (گلس گوشی) این مقاله را دنبال کنید.

وجود یک خراش بزرگ برروی صفحه نمایش گوشی، برای بیشتر ما یک کابوس آزاردهنده است. همچنین این مساله وقتی می‌خواهید گوشی خود را برای خرید یک گوشی جدیدتر بفروشید، باعث کاهش قیمت آن می‌شود. بنابراین محافظت از صفحه نمایش امری ضروری است. یک محافظ می‌تواند صفحه نمایش را مثل روز اول سالم و دست نخورده نگه دارد، اما خرید آن‌ها بیش از حد پیچیده است. در ادامه انواع مختلف این محافظ‌ها را به طور جداگانه معرفی می‌کنیم تا شما با انتخاب نادرست، پول خود را به هدر ندهید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

محافظ صفحه نمایش مناسب برای گوشی شما کدام است؟

از کجا بدانیم واقعا به محافظ صفحه نمایش نیاز داریم؟

پوشش شیشه‌ای صفحه نمایش دستگاه‌های شما نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر دچار خراش می‌شوند. پوشش‌های گوریلا گلس این گوشی‌ها در برابر کشیده شدن کلید یا سکه برروی آن‌ها کاملا مقاوم هستند که این یک پیشرفت بزرگ است. اما آن‌ها برخلاف باور عده‌ای، غیرقابل خراش انداختن هم نیستند (حتی نسخه بعدی آن‌ها، یعنی گوریلا گلس 6 نیز این گونه نیست).

خراش های صفحه نمایش گوشی گوگل پیکسل 2

به عنوان نمونه به تصویر بالا از گوشی گوگل پیکسل 2 که در وبسایت آمازون قیمتی معادل 587.99 دلار دارد نگاهی بیاندازید. خراش‌ها عمیق نیستند، اما نمی‌توان منکر وجود آن‌ها شد. این خراش‌ها احتمالا توسط شن و ذرات دیگر که حاوی کانی‌های سخت مانند کوارتز و توپاز بوده‌اند روی داده است. هر جسمی ‌که از صفحه نمایش شما سخت‌تر باشد برروی آن خراش خواهد انداخت. کورنینگ، شرکت سازنده گوریلا گلس، تا به حال درجه «سختی موس» پوشش خارجی صفحه نمایش‌هایش را منتشر نکرده است. اما بیشتر آزمایش کننده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که میزان سختی موس آن‌ها بین 6 و 7 قرار دارد (بالاترین رقم موس 10 بوده و متعلق به الماس است).

بنابراین باید گفت بله، صفحه نمایش گوشی‌ها می‌توانند دچار خراش شوند و این اتفاق اغلب توسط ذرات شن در جیب یا کیف شما اتفاق می‌افتد. برچسب‌های محافظ هم بدون ایراد نیستند و حتی بهترین آن‌ها نیز معمولا درجه سختی موس بین 7 تا 8 دارند (کمی‌بهتر از گوریلا گلس). اما آن‌ها شما را قادر می‌سازند گوشی خود را با خیال آسوده در جیب خود بگذارید. چرا که اگر روی محافظ خراش بیافتد، همواره می‌توانید آن را تعویض کنید و صفحه نمایش خود گوشی کاملا دست نخورده باقی می‌ماند. بدین ترتیب هنگامی ‌که بعد از چند سال بخواهید گوشی خود را بفروشید پول بیشتری بدست خواهید آورد بنابراین می توان گفت محافظ صفحه نمایش یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین لوازم جانبی گوشی محسوب می شود.

 

انواع مختلف محافظ صفحه نمایش

هنگام خرید محافظ صفحه نمایش احتمالا از شدت تنوع آن‌ها گیج خواهید شد. تنوع بیش از حد برندها، انواع محافظ و قیمت‌ها، انتخاب را بسیار دشوار و پیچیده می‌سازد. خوشبختانه محافظ‌ها به طور کلی به چند دسته محدود و ساده قابل تقسیم هستند که هر یک از این دسته‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در ادامه به معرفی انواع این محافظ‌ها می‌پردازیم.

 

پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)

PET نوعی پلاستیک است که اغلب در بطری‌های آب و سایر محفظه‌های مواد غذایی استفاده می‌شود. محافظ‌های ساخته شده از PET کمترین مقاوت را در برابر خراش و ضربه دارند، اما بسیار ارزان قیمت، سبک و باریک هستند و در نتیجه شفاف بوده و چندان به چشم نمی‌آیند.

آن‌ها همچنین صاف‌تر بوده و مانند محافظ‌های مقاوم‌تر TPU شبیه لاستیک نیستند. محافظ‌های PET کمی‌خشک هستند و نصب آن‌ها برروی گوشی‌های با صفحه خمیده مانند آیفون دشوار است. اما اگر می‌خواهید از محافظ‌های PET استفاده کنید، محصولات شرکت Tech Armor یکی از بهترین‌ها است.

 

پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU)

در گذشته اغلب محافظ‌ها از نوع TPU بودند. این برچسب‌ها از جنس پلاستیک و انعطاف پذیر بوده و نصب آن‌ها بسیار دشوار است (ممکن است مایعی را برروی محل نصب برچسب اسپری کرده و در هنگام نصب نیز مجبور به از بین بردن حباب‌های بیشمار زیر آن شوید). همچنین محافظ‌های TPU به خاطر بافت عمدتا لاستیکی خود، خیلی صاف نیستند و نوری نارنجی رنگ به صفحه نمایش گوشی شما می‌دهند.

اما این محافظ‌ها مزایایی نیز دارند که از جمله می‌توان به انعطاف‌پذیر بودن (و در نتیجه قابل نصب بودن برروی گوشی‌های خمیده)، محافظت بیشتر در برابر ضربه نسبت به برچسب‌های محافظ PET، و نیز قابلیت اصلاح خودبخودی دربرابر خراش‌های کوچک اشاره کرد. برندهایی مانند IQ Shield برچسب‌های محافظ TPU با قیمت‌هایی بسیار مناسبی را عرضه می‌کنند. این در حالی است که محصولات InvisibleShield شرکت Zagg کمی‌ گران‌تر هستند اما در چند مدل متفاوت از نظر ظاهر و حسی که به کاربر می‌دهند، ارائه می‌شوند.

 

محافظ شیشه‌ای حرارت دیده

محافظ‌های شیشه‌ای حرارت دیده (Tempered Glass)، قدیمی‌ترین نوع محافظ صفحه نمایش هستند. آن‌ها برخلاف محافظ‌های TPU فاقد قابلیت اصلاح خودبخودی خراش‌ها هستند، اما در برابر خراش و زمین خوردن مقاوم‌تر هستند. همچنین قیمت آن‌ها این روزها ارزان شده است.

هر دو برند amFilm و Maxboost محافظ‌های خوش قیمتی ارائه می‌کنند که به گفته وب سایت thewirecutter میزان سختی موس آن‌ها بین 7 و 8 قرار دارد. همچنین در آزمایش‌های انجام شده این محافظ‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند (محافظ‌های شیشه‌ای برند Zagg دارای میزان سختی 5 تا 6 هستند که چندان خوب نیست). البته از آن‌جا که محافظ‌های شیشه‌ای ضخیم‌تر هستند، بیشتر در دید هستند و اگر دوست دارید محافظ نمایشگر زیاد به چشم نیاید و مخفی باشد، ممکن است این ویژگی برایتان جالب نباشد.

 

محافظ صفحه نمایش مایع

این روزها نوع دیگری از محافظ‌های نمایشگر نیز به بازارها راه یافته است که ادعا می‌کند با کشیدن یک مایع برروی صفحه نمایش، از صفحه آن محافظت می‌کند. چند دقیقه پس از مالیدن آن برروی نمایشگر، ماده مایع خشک شده و لایه‌ای نازک برروی صفحه نمایش تشکیل خواهد داد. پیشنهاد خرید این محافظ‌ها به خاطر برخی خصوصیات عجیب آن‌ها دشوار است. هرچند آن‌ها احتمالا دوام صفحه نمایش را افزایش می‌دهند، اما لایه پوشاننده به قدری نازک است که خراش‌های شدید ممکن است به راحتی به نمایشگر خود گوشی نیز برسد و روی آن اثر بگذارد که در این صورت فلسفه وجودی محافظ صفحه نمایش نقض می‌شود.

علاوه بر این، زدودن آن از روی نمایشگر به راحتی ممکن نیست و شرکت‌های Spigen و Qmadix هر دو گفته‌اند که کاربر خودش نمی‌تواند محافظ را از دستگاه خود جدا کند و صرفا با گذر زمان خودبخود زدوده خواهد شد (البته مشخص نیست این زمان چقدر طول خواهد کشید). این مساله تست این محافظ‌ها را نیز دشوار می‌کند، چرا که نمی‌توانید برای آزمایش میزان کارایی محافظ، روی آن خراش بیاندازید و سپس آن را جدا کنید. مشخص نیست که خراش‌های به وجود آمده تنها برروی محافظ ایجاد شده یا برروی صفحه نمایش خود گوشی نیز اثر گذاشته است. محافظ‌های مایع برند Qmadix با یک گارانتی 250 دلاری (شبیه گارانتی‌هایی که وب سایت SquareTrade ارائه می‌کند) عرضه می‌شوند، که احتمالا بخش بزرگی از قیمت این محافظ‌ها به خاطر همین گارانتی است. با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد خرید این محافظ‌ها چندان منطقی نیست.

برخی از این محافظ‌ها دارای خصوصیات دیگری نیز هستند. به عنوان نمونه محافظ‌های HDX شرکت Zagg یا محافظ‌های شرکت سپفایر، همانند محافظ‌های TPU از قابلیت اصلاح خودبخودی برخوردار بوده و کمی‌ نیز صاف‌تر از آن‌ها هستند. اما باز هم باید گفت آن‌ها گران هستند، هرچند گارانتی ارائه شده توسط Zagg تا حدی توجیه‌گر هزینه‌ای که بابت خرید می‌پردازیم است.

همچنین مدل‌های مذکور نسخه‌های مختلف با قابلیت‌های اضافه نیز دارند. این خصوصیات شامل فیلترهای حریم خصوصی (در این صورت اشخاصی که در کنار شما نشسته‌اند تصویر صفحه نمایش گوشی را نمی‌بینند)، لایه ضد انعکاس (که مات است و باعث می‌شود تصویر صفحه نمایش در زیر نور آفتاب بهتر دیده شود)، و مقاومت در برابر لکه هستند. اگر این خصوصیات برای شما اهمیت دارد، می‌توانید آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهید و سپس درباره خرید آن‌ها تصمیم بگیرید.

به تبلیغاتی که برندها درباره درجه سختی این محافظ‌ها انجام می‌دهند بیش از حد توجه نکنید. بیشتر آن‌ها از استاندارد سختی‌سنجی ASTM استفاده می‌کنند که در آن سخت‌ترین مدادی (9H) که برروی ماده مورد آزمایش مالیده می‌شود از یک محافظ «شیشه‌ای حرارت دیده» درجه سختی کمتری دارد. میزان سختی موس که از حرف H در آن استفاده نمی‌شود، در این‌جا بسیار مفیدتر است. اگر می‌خواهید درباره میزان سختی محصولات یک برند اطلاعات بیشتری کسب کنید، آن را در گوگل جست و جو کنید تا ببینید اشخاص دیگری آن‌ها را براساس درجه موس تست کرده‌اند یا خیر.

 

کدام‌یک از انواع محافظ صفحه نمایش برای من بهتر است؟

برای اکثر کاربران، بهترین انتخاب احتمالا محافظ‌های شیشه‌ای حرارت دیده است. محافظ‌های شیشه‌ای صاف‌ترین نوع محافظ‌ها بوده، بیشتر آسیب‌ها را از گوشی شما دور می‌کنند و در قیمت‌های بسیار خوبی در دسترس هستند. اگر نسبت به شکل ظاهری محافظ وسواس دارید، شاید محافظ‌های PET یا TPU برای شما بهتر باشند (این محافظ‌ها کمتر به چشم می‌آیند)، به خصوص که برچسب‌هایی مانند TPU از قابلیت اصلاح خودبخودی برخوردار بوده و به خوبی با گوشی‌های دارای نمایشگر خمیده سازگار هستند. اگر واقعا نمی‌خواهید از هیچ کدام از این محافظ‌ها به جز محافظ مایع استفاده کنید و قرار است بین استفاده از گوشی بدون محافظ و استفاده از محافظ مایع یکی را انتخاب کنید، باید گفت استفاده از محافظ مایع بهتر از نمایشگر بدون محافظ است!

 

برای محافظت کافی در برابر ضربه، یک قاب محافظ نیز تهیه کنید

قاب محافظ گوشی

محافظ صفحه نمایش تنها بخشی از کار است. این لایه‌ها که سطح نمایشگر را می‌پوشانند، کمک می‌کنند صفحه نمایش از خراشیدگی در امان بماند و نیز تا حدی از آن‌ها در برابر ضربه‌ها محافظت می‌کند. اما اگر نگران زمین خوردن گوشی خود هستید، بهتر است به فکر خرید قاب گوشی باشید. محافظ صفحه نمایش از قسمت پشت، کناره‌ها و حتی گوشه‌های صفحه نمایش محافظت نمی‌کند. یک قاب محافظ خوب (به خصوص آن‌هایی که لبه‌ای بالا‌تر از صفحه نمایش در قسمت جلو دارند) در برابر زمین خوردن گوشی از هر محافظ صفحه نمایشی بهتر عمل خواهند کرد. بنابراین (مگر اینکه احساس می‌کنید خیلی خوش شانس هستید یا از بیمه خوبی بهره می‌برید)، هر نوع محافظ نمایشگری که انتخاب می‌کنید از تهیه یک قاب نیز غافل نشوید.

متنوع ترین فروشگاه اینترنتی برای خرید قاب گوشی همینجاست

کلام آخر

برای اطلاع بیشتر از مقالات فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402