اتومبیل خودران اپل بر اساس آنالیز وضعیت مسافران، خودرو را هدایت می کند
امید جعفری
نویسنده:امید جعفری
ارسال شده در:05 مرداد 1397، 15:00

اتومبیل خودران اپل بر اساس آنالیز وضعیت مسافران، خودرو را هدایت می کند

اپل با استفاده از حسگرهای جدید و دوربین‌های مختلف، می‌تواند مسافران داخل خودروهای خودران را آنالیز کرده و بر اساس رفتار آن‌ها، کنترل خودرو را تنظیم کند. این ویژگی می‌تواند راحتی بیشتر مسافران را به ارمغان بیاورد.

درخواست ثبت سند مالکیت و اختراع «پروفایل‌های راحتی» (Comfort Profiles) که در ماه مارس (اردیبهشت‌ماه) توسط دفتر ثبت اختراعات و مالکیت ایالات‌متحده ثبت شده اما روز پنجشنبه 27 ژوئن (4 مرداد) منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه خودروهای خودران و سامانه‌های ناوبری می‌توانند در یک محیط خودرو را با استفاده از تعداد عواملی که به طور غیرمستقیم از رانندگان دیگر خودروهای نقلیه دریافت می‌کنند، هدایت کنند. حسگرهای تعبیه شده در داخل کابین خودرو و قسمت جلویی آن، با استفاده از امکاناتی که به آن داده خواهد شد، فرد یا همه افراد داخل خودرو را رصد و مورد بررسی قرار دهد، که می‌توانند برای شناسایی افراد بکار رود. سنسورهای داخل خودرو می‌تواند شامل حسگرهای نوری به مانند، لیدار (فناوری سنجش که بر اساس ارسال پرتو لیزر و تحلیل انعکاس برگشتی موقعیت‌یابی می‌کند)، دوربین تشخیص عمیق، مادون‌قرمز باشد. این سنسورها داده‌های مورد نظر را جمع‌آوری و در اختیار سیستم خودکار رانندگی خودرو قرار می‌دهند.

خودرو خودران

در حین رانندگی سنسورهای داخل خودرو می‌توانند برای ارزیابی خصوصیاتی همانند حرکت چشم، وضعیت بدن، حرکات خاص، خستگی فرد کنار راننده، چشمک زدن، دمای بدن، ضربان قلب، موقعیت سر و عوامل دیگر هر مسافر داخل خودرو بکار رود. این تحلیل‌ها به همراه داده‌هایی که در پاراگراف قبل توضیح داده شد، به عنوان یک حساب کاربری هر فرد در داخل خودرو جمع‌آوری و سازمان‌دهی می‌شود. با این کار، خودرو هر فرد را بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده، خواهد شناخت. در نهایت برآیند همه داده‌های افراد داخل خودرو، مشخصه‌ای به عنوان «پروفایل‌های راحتی» را مشخص می‌کند.

خودرو خودران

اما پروفایل راحتی چیست. این وضعیت به عنوان یک مشخصه حالت به هوش کنترل‌کننده خودرو دیکته می‌شود تا بر اساس آن، خودرو تغییرات لازم برای رسیدن به وضعیت راحتی بیشتر سرنشینان انجام دهد. این پروفایل می‌تواند شامل عوامل مختلفی در مشخصه کنترل خودرو همانند سرعت، شتاب گیری، سرعت چرخش در پیچ، سرعت در گردش‌ها، تغییر سیستم تعلیق خودرو، فعال و غیرفعال کردن سیستم کشش و سایر عوامل باشد. همان‌طور که خودرو در حال حرکت است، پروفایل‌های راحت نیز می‌توانند به صورت پویا، تغییر کنند. این پروفایل‌ها به طور مستقیم با وضعیت سرنشینان داخل خودرو رابطه دارد. به طور مثال، اگر سطح استرس یکی از مسافران داخل خودرو بالا باشد، پروفایل‌های راحتی در جهت کاهش سرعت خودرو و نرم شدن حرکات تغییر می‌کند و تا زمانی که سطح استرس کاهش پیدا نکرده است تغییرات ادامه خواهد داشت.

خودرو خودران

«پروژه تایتان» نام برنامه‌ای بلندمدت در شرکت اپل که مربوط به تکنولوژی خودروهای خودران است، در ابتدا به عنوان قسمتی از پروژه دیگر برای ساختن خودرویی با نام تجاری بود، اما در سال 2016، تمرکز پروژه به سوی پیشرفت در تکنولوژی‌های خودروهای خودران برگشت. اپل در حال گسترش آزمایش‌ها و تست‌های رانندگی خود با استفاده از خودروهای خودران است، بطوریکه شمار خودروهای خودران را در کالیفرنیا به 66 عدد رسانده است و امیدوار است که بتواند با شرکت فولکس‌ واگن در پروژه «پایل» (PAIL) همکاری کند. در صورت موفقیت پروژه پایل، همه خودروهای حمل و نقلی بین شرکتی فولکس‌ واگن به صورت خودران هدایت خواهند شد.

خودرو خودران

پروژه تایتان اپل، حاشیه‌های دیگری نیز داشته است که در یکی از آن‌ها، اتهام دزدیدن اطلاعات توسط یکی از مهندسان سابق پروژه مطرح شده که در یک هفته قبل، متهم پرونده، جزئیات جدیدی از مدارک خود را تسلیم دادگاه کرد و از دادگاه درخواست تبرئه و رفع اتهام نمود. هنوز تصمیم نهایی از سوی دادگاه گرفته نشده است. این مهندس سابق اپل متهم شده است که حدود 25 صفحه از اسناد مهم مربوط به یک کیت مهم در خودروهای خودران را بدون اجازه کپی و از شرکت خارج کرده است.

همان‌طور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم، اپل در طول هفته، تعداد بی‌شماری مدارک برای ثبت اختراع به اداره ثبت اختراع و مالکیت امریکا تحویل می‌دهد. انتشار این اسناد یا معرفی آن‌ها به منزله استفاده قطعی اپل از آن‌ها در تکنولوژی‌های نوین خود نیست و این اختراعات می‌تواند تغییر یا اصلاً استفاده نشود. در ماه مارس (اردیبهشت‌ماه) اخباری مبنی بر تلاش اپل برای برقراری تعامل میان خودرو و مسافران توسط حرکات اشاره دست منتشر شد و اسناد ثبت اختراع مربوط به این فناوری نشان می‌داد که چگونه راننده می‌تواند بدون هیچ تماس و فقط با استفاده از اشاره دست خودرو را هدایت کند. اختراع دیگری توسط اپل ثبت شده است که در آن، دوربین‌های خارجی و حسگرها، می‌توانند حرکت‌های دست افسران راهنمایی را تشخیص و بر اساس دستورات آن‌ها خودرو را هدایت کنند. محصولات اپل تا روز رونمایی و معرفی غیرقابل‌پیش‌بینی هستند.

 

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha