شرکت اوبر تولید کامیون های خودران خود را متوقف کرد
اعظم بجاری
نویسنده:اعظم بجاری
ارسال شده در:12 مرداد 1397، 19:30

شرکت اوبر تولید کامیون های خودران خود را متوقف کرد

شرکت خودروسازی اوبر تولید کامیون‌های خودران خود را متوقف خواهد کرد و به جای آن بر روی خودروهای سواری خودران و همچنین توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای ارتباط موثرتر رانندگان و مشتریان تمرکز می‌کند.

اوبر یک سرویس آژانس آنلاین در سانفرانسیسکو است. این شرکت در زمینه خدمات مسافری معروف بوده و از طریق اپلیکیشنی که دارد امکان برقراری ارتباطی راحت را بین راننده و مسافر میسر می‌کند. با همه این احوال اوبر طی سه سال اخیر وارد پروژه خطیر مربوط به خودروهای خودران شد.

شرکت مسافربری آنلاین اوبر

این شرکت برنامه ساخت کامیون‌های خودران خود را در سال 2016 توسط تیمی در سانفرانسیسکو آغاز کرد. در این راستا در همان سال توانست اولین محموله تجاری را با استفاده از کامیون خودران خود ارسال نماید. این کامیون خودران توانست مسیری به مسافت 193 کیلومتر را در بزرگراهی در شهر کلورادو با موفقیت باری را به مقصد برساند. علاوه بر این ارسال چند محموله دیگر را با کامیون خودران خود نیز تجربه کرده است.

این در حالی بود که گروه تکنولوژی‌های پیشرفته اوبر (ATG) به ارتقای کارایی و ایمنی این سیستم در حمل و نقل اعتقاد داشت و در ابن رابطه نیز بیان کرده بود: «کامیون‌های خودران باعث ارتقای کارایی و ایمنی صنعت حمل و نقل خواهد بود.»

با این حال شرکت خودروسازی اوبر روز چند روز گذشته اعلام کرد که در حال متوقف ساختن پروژه تولید کامیون‌های خودران خود است. البته این شرکت کل پروژه خودران خود را متوقف نکرده، بلکه قرار است تمرکز خود را صرفا بر روی خودروهای خودران قرار دهد.

کامیون اوبر

اریک می‌هافر سرپرست گروه ATG در این زمینه طی بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم که تمام انرژی و تخصص ما که بر روی اتومبیل‌های خودران متمرکز شده است، بهترین مسیر پیش رو خواهد بود.» درنتیجه به نظر آن‌ها اکنون پیشبرد فناوری کامیون خودران فعلا از اهمیت بالایی برای این شرکت برخوردار نیست.

 

چرا اوبر چنین تصمیمی گرفت؟

ایده ابتدایی آن‌ها در زمینه کار بر روی پروژه کامیون‌های خودران این بود که به وسیله این تکنولوژی بتوانند باعث اتصال مسیرهای طولانی شوند. آغاز این راه برای این شرکت پیشرو با خرید شرکت Otto آغاز شد. جالب است بدانید موسس این شرکت که در زمینه خودروهای خودران کار می‌کرد، آنتونی لواندوفسکی (Anthony Levandowski) یکی از مهندسین سابق گوگل بوده است. در همان ابتدا این خرید باعث ایجاد مشکلاتی قانونی برای اوبر گردید. درواقع شرکت وایمو (Waymo) که حاصل دستاورد گوگل در زمینه خودروهای خودران است، لواندوفسکی را به دزدی از 14 فایل محرمانه وایمو متهم ساخت. در نتیجه اقدام قانونی وایمو، اوبر نیز به پرداخت 245 میلیون دلار محکوم شد.

اما ماجرای مشکلات اوبر اینجا خاتمه نیافت و مشکل جدیدی ظاهر شد. درواقع یکی از کامیون‌های اوبر در یک تصادف خطرناک که منجر به مرگ زنی 49 ساله در آریزونا گردید، تاثیر داشت. همه این مشکلات می‌توانند دلایلی مبنی بر عدم ادامه پروژه کامیون خودران در این شرکت باشد. با این حال گفتنی است که این اقدام تاثیری بر روی پروژه حمل بار اوبر (Uber Freight) نداشت و در این زمینه آن‌ها اپلیکیشنی را برای ارتباط صاحبان بار و کامیون‌داران به مانند اپلیکیشن حمل مسافر خود عرضه کردند که هم‌اکنون در سراسر امریکا قابل استفاده است.

 

آینده خودروهای خودران

خودروهای بدون راننده به عنوان آینده صنعت حمل و نقل شناخته می‌شوند که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای آن‌ها می‌تواند کاهش بار ترافیک شهری باشد. به غیر از اوبر مطابق اطلاعاتی که داریم شرکت‌های خودروسازی بزرگی همچون فورد، جنرال موتورز، مرسدس بنز و شرکت تامین قطعات بوش در حال سرمایه‌گذاری بر روی این‌چنین پروژه‌هایی هستند. با همه این تفاسیر و با توجه به اتفاقات و تصادفاتی که تاکنون برای خودروهای خودران رخ داده است، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که خودروسازان قبل از استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی باید آمادگی‌های لازم را کسب نمایند و بتوانند حتی احتمال خطر را به صفر برسانند.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha