5 عاملی که اپل را به جایگاه کنونی خود رسانده است

اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همواره در دنیای کسب و کار از اپل به عنوان موفق‌ترین شرکت تاریخ یاد می‌شود. این شرکت به تازگی به اولین شرکت سهامی عام تبدیل شده که ارزشی بیش از هزار میلیارد دلار دارد. بگذارید نگاهی به این موفقیت بیندازیم و ببینیم که این شرکت چگونه به آن دست یافته است.

اپل موفقیت‌های خود را چگونه به دست آورده است؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب پاسخ آن را بدهیم. در ادامه به 5 مورد از مهم‌ترین مواردی می‌پردازیم که کمک کرده‌اند تا اپل به بزرگ‌ترین داستان موفقیت امروزه تبدیل شود.

5 مورد از مهم ترین عوامل پیروزی اپل

1- استیو جابز: شخصی که خودش به تنهایی یک برند بود

استیو جابز به عنوان یکی از موسسین موفق‌ترین شرکت دنیا، یکی از شناخته شده‌ترین نام‌های دنیای فناوری است. او اپل را به پرچمدار انقلاب حوزه تجهیزات کامپیوتری تبدیل کرد و در ساخت مجموعه‌ای از محصولات متحول‌کننده از آیپاد تا آیپد نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

اما او خودش یکی از اولین مدیران اجرایی دنیای نوین امروز به شمار می‌رفت و نامش تبدیل به یک برند شد. از زمانی که او این شرکت را همراه با استیو وزنیاک در سال 1976 و در دره سیلیکون کالیفرنیا تاسیس کرد، اپل به عنوان یکی از شرکت‌های با چشم‌انداز و آینده خوب نگریسته شده است. سهام این شرکت آن قدر خواستار داشته که درست از زمانی که در سال 1980 تصمیم بر شناور شدن سهام آن گرفته شد، تبدیل به بزرگ‌ترین عرضه سهام بعد از کمپانی فورد در سال 1956 شد.

اپل

در سال 1985، آقای جابز بعد از اختلاف نظرهایی که با جان اسکولی، نایب‌رئیس اجرایی شرکت پیدا کرد، از جایی که خودش تاسیس کرده بود، رفت. اما در سال 1997 و بعد از 12 سال که اپل با ضررهای مالی اداره شد، از آقای جابز خواسته شد تا به شرکت برگردد.

او فورا بعد از بازگشت به شرکت، پروژه‌های مختلفی را در دست گرفت و Think Different را آغاز کرد که نوعی کمپین برای تبلیغ اپل و محصولاتش و همچنین بهبود روحیه کارکنان بود. این شرکت سریعا به سوددهی رسید. هنگامی که جابز در سال 2011 درگذشت، باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، گفت که دنیا یک شخص دوراندیش را از دست داده است.

اپل بدون نام استیو جابز معنا ندارد.

 

2- آیفون: انقلابی در حوزه فناوری

آیفون که در سال 2007 عرضه شد، تاثیری بر حوزه ارتباطات نوین موبایلی گذاشت که بی‌همتا و غیرقابل تردید است. حدود 1.4 میلیون دستگاه آیفون در اولین سالی که این مدل وارد بازار شد، به فروش رفت. رقبایی همچون نوکیا و بلک‌بری که همگی نبض بازار را در دست داشتند، به سرعت از میدان به در شدند.

اپل

در حالی که اپل اخیرا در نبرد با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند، یعنی کمپانی کره‌ای سامسونگ و چینی هواوی اخیرا به مقام سوم رسیده، اما آیفون‌های این شرکت هنوز هم طرفداران بسیاری در دنیا دارد.

این شرکت موفق شد تا ماه ژوئن امسال و در دوره‌ای سه ماهه 41.3 میلیون گوشی را به فروش برساند و حدود 216 میلیون گوشی را نیز سال گذشته به فروش رساند. علاوه بر اینها، درآمد خالص اپل به شکل عمده‌ای با فروش آن تعیین می‌شود. در سه ماهه اخیر، 56 درصد از درآمد اپل از فروش گوشی‌های آیفون حاصل شده است. اما شاید، از همه مهم‌تر برای آینده اپل این مسئله است که گوشی آیفون دروازه‌ای برای افزایش ارائه خدمات دیگر این شرکت به شمار می‌رود.

 

3- خدمات اپل: وفاداری به برند

آی‌کلاود، اپ استور، اپل موزیک، آیتونز و اپل پی، اینها تنها تعدادی از مواردی هستند که کسب و کار خدماتی اپل را تشکیل می‌دهد. در سه ماهه اخیر، از ماه ژوئن، خدمات این شرکت رشد درآمدی بالغ بر 31 درصد داشته است. در حالی که آیفون دروازه‌ای برای ارائه محصولات دیگر اپل است، خدماتی همچون اپل موزیک و اپ استور، وفاداری به برند را به ارمغان می‌آورند.

اگر یک مشتری واقعا به استفاده از آیفون برای خرید موسیقی و فیلم علاقه داشته باشد، اپل امیدوار است که وی محصولات دیگری همچون آیپد، مک‌بوک، ساعت و یا تلویزیون این برند را نیز خریداری کند.

پل نلسون، مدیرعامل شرکت BrandMatters در این رابطه می‌گوید: «در پس نام برند اپل، نوعی نابغه حضور دارد که مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌نماید که سخت‌افزارهای دیگری را خریداری کنند. برندهای قدرتمند مشتریانی دارند که به گزینه‌های جایگزین فکر نمی‌کنند و اینجاست که اپل قدرت خود را به معرض دید می‌گذارد. این واقعیت باعث می‌شود تا مصرف‌کننده به برند شما وفادار بماند.»

 

4- چین: عاملی برای رشد اپل

بدون چین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای موبایل، موفقیت کمپانی سازنده آیفون رنگ و بوی دیگری داشت. تقریبا یک چهارم از درآمد این شرکت از سرزمین چین به دست می‌آید. علاوه بر این، بسیاری از گوشی‌های آیفون در شهر شنژن در جنوب چین ساخته می‌شوند. هنگامی که از مارس 2016 تا جولای 2017، درآمد اپل در این کشور با آماری دو رقمی سقوط می‌کرد، درآمدهای این شرکت به طور کلی با کاهش شدیدی روبرو شد. هرچند که حالا وضعیت آن بهتر شده است.

اپل

از ماه سپتامبر 2017، اپل با رشد درآمدی دو رقمی در سراسر سرزمین چین روبرو شده است. اما این امر چگونه اتفاق افتاده؟ دلیل این امر را می‌توان به این شکل توضیح داد که آیفون نمادی از ثروت و اعتبار در میان طبقه شهرنشین چین با سطح درآمدی متوسط است.

به همین دلیل، علی‌رغم رقابت شدید میان این شرکت و برندهای دارای محصولات ارزان‌قیمت‌تر، آیفون‌های پولساز اپل، آیپد و مک‌بوک‌های این شرکت باعث افزایش درآمد منطقه‌ای این شرکت شده است.

 

5- اپل: برند امروز

موسسه فوربس در فهرست سالیانه خود که میزان ارزش یک برند را با توجه به آمار مالی آن تعیین می‌کند، در هشت سال گذشته، به صورت مرتب اپل را به عنوان ارزشمندترین برند معرفی کرده است. امسال، ارزش این برند برابر با 182.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

اپل

حالا شاید فوربس تنها به بررسی شرکت‌هایی بپردازد که در آمریکا حضور دارند، اما میزان ارزش اپل را با کوکاکولا مقایسه کنید که یک بار از نظر شناخت و ارزش برند در فهرست فوربس پیشتاز بود. ارزش برند کوکاکولا چیزی حدود 57.3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

برای آنهایی که پیش از آغاز هزاره سوم به دنیا آمده‌اند، شاید تصور دنیا بدون برند کوکاکولا سخت باشد. اما برای نسلی که بعد از ما به دنیا آمده، شکل سیب گاز زده تاکنون یکی از بهترین برندهای قرن بیست و یکم است.

پل نلسون، مدیرعامل شرکت BrandMatters می‌گوید: «کاری که اپل انجام داده و کوکاکولا قادر به انجامش نبوده، این است که همواره مرتبط و امروزی به نظر رسیده است. آنها انسان را در مرکز اکوسیستم خود و همین طور مرکز هر کاری که انجام می‌دهند، قرار داده‌اند. تمام برند آن‌ها حول محور فناوری‌های انسانی می‌چرخد. دلیلی که باعث می‌شود تا یک شرکت به درآمد چند هزار میلیارد دلاری دست یابد آن است که در مدل تجاری خود نوعی موانع ایجاد کرده باشد که مشتریان می‌توانند به هر جایی که می‌خواهند بروند. اپل نوعی اکوسیستم کامل را برای کاربران خود ایجاد کرده است.».

کلام آخر

برای اطلاع بیشتر از مقالات فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402