مقایسه: آیا اکسپریا XZ3 می تواند رقیب جدی گلکسی S9 پلاس باشد؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اکسپریا XZ3 در نمایشگاه IFA 2018 رونمایی شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی، شباهت بسیار زیاد آن با گلکسی S9 پلاس است. با پلازا همراه باشید تا در ادامه مقایسه انجام شده بین اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس را با هم مرور کنیم.

ممکن است برخی از شما اطلاع داشته باشید که کمپانی سونی در میان سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند اندکی متفاوت به‌نظر می‌رسد. دلیل این تفاوت در این است که این کمپانی معمولا هر شش ماه یک بار، یک محصول و گوشی جدید را رونمایی و عرضه می‌کند این درحالی است که سایر شرکت‌های دیگر معمولا هر یک سال یک بار، یک گوشی جدید را معرفی می‌کنند. در مقابل اغلب کاربران اینگونه تصور می‌کنند که سازندگان گوشی‌های هوشمند برای ساخت و رونمایی از یک گوشی جدید و پرچمدار، حداقل به یک فرصت یک ساله نیاز دارند تا بتوانند در محصول جدید، نوآوری ایجاد کرده و مشخصات و ویژگی‌های محصول خود را نسبت به مدل قبلی، بهبود دهند. بنابراین با رونمایی و عرضه گوشی‌های جدید به فاصله کم، سبب می‌شود که نوآوری‌های کمتری در محصولات جدید شاهد باشیم. با این وجود آیا سونی چرخه شش ماهه معرفی محصولات جدید خود را رها خواهد کرد یا همچنان به همین روال به فرآیند تولید گوشی‌های هوشمند خود ادامه خواهد داد؟

تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که روز به روز توجه عموم نسبت به محصولات و گوشی‌های جدید سونی، کاهش می‌یابد. درواقع کاهش فروش گوشی‌های سونی در بازار خبر از عدم رضایتمندی کاربران از محصولات این کمپانی را می‌دهد. با این حال جای خوشحالی دارد که این کمپانی قدرتمند را همچنان در بازار می‌بینیم.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد حدود شش ماه پیش سونی اکسپریا XZ2 رونمایی و در بازار عرضه شد و اکنون زمان آن رسیده که گوشی جدید کمپانی سونی رونمایی و معرفی شود. سونی در نمایشگاه IFA 2018 از گوشی هوشمند اکسپریا XZ3 به عنوان جایگزین اکسپریا XZ2 رونمایی کرد.

با وجود آنکه طراحی جدیدی را در این گوشی شاهد نیستیم اما یکسری از مشخصات و ویژگی‌های آن، تغییرات مهمی کرده‌اند که مطمئنا این گوشی را برای کاربران آن، بسیار جذاب‌تر خواهد کرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های سونی اکسپریا XZ3 شباهت بسیار زیاد این گوشی با گلکسی S9 پلاس سامسونگ است و همان‌طور که اطلاع دارید، سامسونگ گلکسی S9 پلاس درحال حاضر یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

با پلازا همراه باشید تا در ادامه مقایسه‌ انجام شده بین دو گوشی سونی اکسپریا XZ3 و سامسونگ گلکسی S9 پلاس را با هم مرور کنیم.

مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس

 


 طراحی


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : طراحی
اکسپریا XZ2 طراحی عالی و بزرگی داشته است، بنابراین سونی در طراحی اکسپریا XZ3 تنها به رفع نواقص و کم و کاستی‌ها بسنده کرده است. برای مثال در اکسپریا XZ3 قاب آلومینیمی آن نازک‌تر شده و سطح آن کاملا جلا داده شده است. این درحالی است که صفحه نمایش اکسپریا XZ3 با حفظ ابعاد کلی اکسپریا XZ2، بزرگ‌تر نیز شده است. درواقع می‌توان گفت با وجود آنکه سونی اکسپریا XZ3 یک گوشی هوشمند نسبتا بزرگ است، اما کاملا با گلکسی S9 پلاس قابل مقایسه است. از آنجا که امروزه اغلب کاربران به دنبال گوشی‌های جمع و جورتر هستند، یکی از اقدامات بد کمپانی سونی این است که معمولا یک گوشی با سایز معمولی ارائه نمی‌کند. این بدان معنا است که محصول این شرکت، رضایت گروه کوچک‌تری از کاربران را جلب خواهد کرد.

باوجود آنکه طراحی اکسپریا XZ3 بسیار خوب و ظاهر آن بسیار براق است اما گلکسی S9 پلاس کمی ظریف‌تر و براق‌تر به‌نظر می‌رسد. برای مثال دکمه‌های پاور، تنظیم صدا و دوربین در اکسپریا XZ3 کمی تیز بوده و لمس آنها حالت خوشایندی به کاربر نمی‌دهد. با وجود آنکه به دلیل ساختار جدید فلزی سامسونگ گلکسی S9 که در آن لبه‌های گوشی کمی تیزتر طراحی شده‌اند، گلکسی S9 کمی از نظر ساختار ارگونومیکی عقب‌تر از گلکسی S8 است اما با این حال از نظر خوش‌دست بودن هنوز حرف اول را می‌زند.

گفتنی است در هر دو گوشی، اسکنر اثرانگشت در پنل عقب آن‌ها تعبیه شده است اما در اکسپریا XZ3 در مقایسه با گلکسی S9، این اسکنر کمی پایین‌تر از دوربین قرار دارد و کمی سخت است که کاربر به موقعیت فعلی این اسکنر عادت کند.

با اطمینان می‌توان گفت که سونی اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس، هر دو گوشی هوشمند عالی و باکیفیتی هستند اما اگر بخواهیم در قسمت طراحی، یکی را برنده اعلام کنیم، می‌بایست گلکسی S9 پلاس را انتخاب کنیم که ظاهری ظریف‌تر و ساختار باریک‌تری دارد این درحالی است که اکسپریا XZ3 کمی حجیم‌تر، بزرگ‌تر و نسبتا سنگین‌تر است.


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : صفحه نمایش OLED


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : صفحه نمایش OLED
بدون شک بزرگ‌ترین به‌روزرسانی در اکسپریا XZ3 صفحه نمایش OLED جدید آن است. این صفحه نمایش با 2880 * 1440 پیکسل، نسبت به مدل قبلی رزولوشن بالاتری داشته و درواقع می‌توان گفت که این صفحه نمایش جدید واقعا فوق‌العاده است. این گوشی از نظر وضوح و کنتراست نیز فوق‌العاده بوده و سایر بهبودها و بهینه‌سازی‌هایی که سونی در این زمینه انجام داده است سبب شده که این صفحه نمایش واقعا عالی به‌نظر برسد. درواقع می‌توان گفت صفحه نمایش اکسپریا XZ3 یکی از رقبای جدی صفحه نمایش  گلکسی S9 پلاس خواهد بود که ویژگی‌های مشابهی دارد.

اکسپریا XZ3 مجهز به یک صفحه نمایش 6 اینچی است که در مقایسه با گلکسی S9 با 5.8 اینچ، کمی بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد اما در مقابل گلکسی S9 پلاس با صفحه نمایش 6.2 اینچ کمی کوچک‌تر است. مشابه سری گلکسی S9، صفحه نمایش OLED اکسپریا XZ3 در لبه‌های گوشی، اندکی منحنی شکل است. دقیقا همانند سامسونگ که در روزهای اولیه تولید صفحه نمایش‌های منحنی با مشکل مواجه شده بود، کمپانی سونی نیز در تلاش است که این لبه‌های منحنی به خوبی هرچه تمام‌تر به‌نظر برسند هرچند که نتوانسته در این زمینه به خوبی عمل کند. در ادامه علت عدم موفقیت کمپانی سونی در زمینه لبه‌های منحنی شکل گوشی را با هم بررسی خواهیم کرد.


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : رابط کاربری


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : رابط کاربری
از لحاظ رابط کاربری و نرم‌افزار باید گفت نرم‌افزاری که در اکسپریا XZ3 اجرا می‌شود شباهت زیادی به نرم‌افزار اکسپریا XZ2 دارد و تقریبا هیچ چیز جدیدی برای صحبت درباره آن، وجود ندارد.

با این حال ویژگی‌های متعدد جالبی وجود دارد که ارزش بررسی کردن دارند. یکی از این ویژگی‌های جدید Side Sense است. به‌نظر می‌رسد که کمپانی سونی از تولید و ساخت صفحه نمایش‌های OLED منحنی بسیار هیجان‌زده است چرا که ویژگی‌های خاصی را پیرامون این صفحه نمایش منحنی، درنظر گرفته است. آیا ویژگی Edge UX سامسونگ را به خاطر دارید؟ البته بابت یادآوری این خاطره بد عذرخواهی می‌کنیم اما باید گفت که متاسفانه ویژگی Side Sense سونی به مراتب بدتر از Edge UX است.

با دوبار ضربه زدن به هر قسمت از لبه‌های منحنی اکسپریا XZ3، ویژگی Side Sense فعال می‌شود. به واسطه این ویژگی با دوبار ضربه زدن به لبه‌های منحنی صفحه نمایش، یک شبکه 3 در 3 از آیکون اپلیکیشن‌هایی را که به تازگی از آن‌ها استفاده کرده‌اید برای شما به نمایش درخواهد آمد. البته این ایده جدیدی نیست اما مشکلی که این ویژگی برای کاربر ایجاد می‌کند این است که ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه، چندین بار بدون آنکه کاربر قصد داشته باشد، فعال شود و درمقابل مواردی رویت شده که کاربر با دوبار ضربه زدن به لبه منحنی صفحه نمایش برای چند بار متوالی، نتوانسته این ویژگی را فعال کرده و از آن استفاده کند. درنتیجه می‌توان گفت که این ویژگی در مقابل هزینه بالایی که به کاربر تحمیل می‌کند، آنچنان کاربردی نخواهد بود البته خوشبختانه می‌توان این ویژگی را خاموش کرد و اصلا از آن استفاده نکرد.

خوشبختانه به‌نظر می‌رسد که سامسونگ درحال حاضر از وسوسه طراحی این نوع ویژگی‌ها به دور است و تمرکز خود را روی ویژگی‌های اصلی گوشی نظیر طراحی، ارگونومی و دوربین گذاشته است. نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی S9 پلاس بسیار کاربرپسند و قابل دسترس است و همه سرویس‌های ویژه سامسونگ را به‌صورت پیش‌فرض در خود دارد. برای مثال اگر احساس ماجراجویانه دارید می‌توانید اغلب سرویس‌هایی که در زندگی دیجیتال خود از آن‌ها استفاده می‌کنید را با معادل آن‌ها از اکوسیستم سامسونگ تعویض کنید البته اگر صادق باشیم باید گفت که این ایده چندان هوشمندانه نخواهد بود و تنها برخی از اپلیکیشن‌های سامسونگ خوب و کارآمد هستند.


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : دوربین


مقایسه اکسپریا XZ3 و گلکسی S9 پلاس : دوربین
دوربینی که در اکسپریا XZ3 مشاهده خواهید کرد همان دوربین به‌کار رفته در اکسپریا XZ2 است؛ یک دوربین 19 مگاپیکسلی با دیافراگم ثابت F2.0. این دوربین قادر به ضبط ویدیوهای HDR و کلیپ‌های اسلوموشن 960fps است. درواقع چیزی که در اکسپریا XZ3 تغییر کرده، رابط کاربری دوربین آن است که تنها با نمایش برخی از آپشن‌های مهم و ضروری، ظاهر آن ساده‌تر شده است. البته باید گفت که تنظیمات و گزینه‌های پیشرفته‌تری نظیر حالت‌های مختلف، تنظیمات و جزئیات دقیق‌تر نیز هنوز هم در دسترس هستند و فقط نیاز هست که در ساختار منوی گوشی کمی برای یافتن آن‌ها جستجو کرد.

سونی ادعا می‌کند که سخت در تلاش است تا قصد کاربر از عکس گرفتن را شناسایی کرده و به آن در فرآیند عکسبرداری کمک کند. به‌نظر می‌رسد که در اکسپریا XZ3 ویژگی جدیدی را ارائه کرده است که چنانچه کاربر گوشی خود را از جیب بیرون آورد و آن را در حالت افقی بگیرد، این ویژگی جدید، این حرکت را شناسایی کرده و این معنا را برداشت می‌کند که کاربر قصد دارد از چیزی عکس بگیرد؛ بنابراین به صورت اتوماتیک رابط کاربری عکسبرداری اجرا شده و به شما این امکان را می‌دهد که بدون آنکه نیاز باشد اپلیکیشن دوربین گوشی را راه‌اندازی کنید، تنها با لمس دکمه شاتر، عکس خود را بگیرید. در تئوری می‌توان گفت که ایده خوبی است اما در عمل احتمالا زیاد قابل اعتماد نباشد زیرا اکثر ویژگی‌های مبتنی بر حرکت کاربر، معمولا خوب جواب نمی‌دهند. البته واضح است که هنوز گوشی به طور کامل تست نشده است و بنابراین می‌توان امیدوار بود که این گمانه‌زنی‌ها اشتباه باشد اما همچنان نسبت به بی‌نقص عمل کردن این ویژگی کمی تردید داریم.

درمقابل گلکسی S9 پلاس از یک دوربین دوگانه 12 پیکسلی بهره می‌برد که تمایل دارد کمی هیجان انگیزتر باشد. علاوه براینکه دوربین گلکسی S9 پلاس تقریبا در تمامی شرایط‌ها، بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود، به کاربر این امکان را می‌دهد که عکس‌هایی در حالت پرتره گرفته و از زوم اپتیکال نیز استفاده کند. گفتنی است گلکسی S9 پلاس از یک دیافراگم دوگانه نیز بهره می‌برد که برای ایجاد تنظیمات بهینه‌تر و عکسبرداری در روز و یا نور کم بین F 1.5 و F 2.4 متغیر است. به‌طور کل می‌توان گفت که این دوربین، بسیار زیبا و پیشرفته بوده و می‌توان عکس‌های زیبایی با آن ثبت کرد.


نتیجه گیری



درکل می‌توان گفت برخلاف ساختار ارگونومیکی (ابعاد و سایز بزرگ گوشی و دکمه‌های تیز)، سونی اکسپریا XZ3 همچنان یک گوشی ظریف با ظاهری زیبا به نظر می‌رسد. همچنین رنگ‌های زیبایی از آن که در دسترس هستند، بسیار جالب و شگفت‌انگیز خواهند بود. از دیگر ویژگی‌های عالی و خوب این گوشی می‌توان به اندروید 9.0 پای اشاره کرد که به صورت پیش‌فرض با گوشی ارائه شده است. همچنین باتری اکسپریا XZ3 در مقایسه با باتری اکسپریا XZ2 که 3180 میلی‌آمپر ساعت بود اندکی افزایش یافته و در حال حاضر، ظرفیت باتری آن 3300 میلی‌امپر ساعت است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد گلکسی S9 پلاس از مدت‌ها قبل در بازار عرضه شده است و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک از اندروید 9.0 پای پشتیبانی کند. این گوشی از یک باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که برای گوشی‌های اندرویدی بسیار مناسب است.

از لحاظ قیمت و هزینه این دو گوشی باید گفت که سونی به‌تازگی اعلام کرده است که اکسپریا XZ3 در آمریکا حدود 900 دلار قیمت خواهد داشت که قیمت نسبتا بالایی است. درواقع می‌توان گفت قیمت اکسپریا XZ3 تقریبا مشابه قیمت گلکسی S9 پلاس است چراکه سامسونگ نیز گلکسی S9 پلاس خود را با قیمتی در حدود 915 تا 930 دلار در بازار عرضه کرده است (البته می‌توان این گوشی را با قیمتی مناسب‌تر از آمازون با گارانتی آمریکا خریداری کرد). گفتنی است می‌توان در آمریکا گلکسی S9 پلاس را با پرداخت ماهیانه و به صورت اقساطی نیز خریداری کرد که این امر، همکاری بین سامسونگ و مشتریان آمریکایی را نشان می‌دهد.

با این حال قیمت اکسپریا XZ3 باز هم نخواهد توانست طرفداران وفادار کمپانی سونی را از خرید این گوشی منصرف کند. اکسپریا XZ3 گوشی هوشمند فوق‌العاده‌ای است که البته چند نقص دارد. با این حال اگر بخواهیم در نهایت میان دو گوشی اکسپریا XZ3 . گلکسی S9 پلاس یکی را انتخاب کنیم، بدون شک گلکسی S9 پلاس با داشتن طراحی بهتر، صفحه نمایش OLED عالی، دوربین دوگانه و پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و ویژگی‌های متعددی که سامسونگ ارائه می‌دهد، انتخاب نهایی ما خواهد بود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402