مقایسه سیستم عامل اندروید پای گوگل و iOS 12 اپل

مقایسه سیستم عامل اندروید پای گوگل و iOS 12 اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نبرد بین سیستم عامل هایی که گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند به اندازه نبرد بین خود گوشی‌ها، جذاب است. در این مقاله قصد داریم مقایسه‌ای بین دو سیستم عامل iOS 12 شرکت اپل و اندروید پای شرکت گوگل انجام دهیم.

امسال مقایسه‌ی میان آیفون‌های جدید و گوگل پیکسل 3 یک مقایسه‌ی ساده میان دو گوشی هوشمند نیست، بلکه مقایسه‌ای گسترده میان دو سیستم‌عامل اندروید پای و iOS 12 است. با اینکه فاصله‌ی مکانی شرکت اپل و گوگل فقط 9 مایل است، اما فلسفه‌ی هرکدام هزاران مایل با دیگری متفاوت است.

فلسفه‌ی سیستم‌عامل شرکت گوگل ایجاد محیطی باز برای کاربر است درحالی‌که اپل سعی دارد در iOS محیطی بسته با کارایی بالا را ارائه دهد (البته بسیاری از سرویس‌های اپل فقط در اکوسیستم اپل کارایی دارند).

گوگل اندروید پای را رسماً معرفی کرده و اکنون بر روی تعدادی از گوشی‌های هوشمند قابل‌استفاده است اما iOS 12 هنوز در فاز بتا به سر می‌برد. این بدان معناست که اکنون می‌توانیم ویژگی‌های هر سیستم‌عامل را با دیگری مقایسه کنیم ولی با این حال اپل و گوگل ممکن است بازهم ما را در زمان عرضه‌ی عمومی گوشی‌های خود غافلگیر کنند.

انتظار می‌رود که اولین آیفون حاوی iOS 12 در سپتامبر و گوگل پیکسل 3 در اکتبر به دست عموم برسد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

مقایسه اندروید پای  و iOS 12


بریدگی صفحه‌نمایش و ژست‌های حرکتی


برتری: iOS 12

ناچ

آیفون 10 اولین گوشی هوشمندی نبود که بریدگی صفحه‌نمایش و ژست‌های حرکتی داشت اما اولین گوشی بود که این ویژگی‌ها را محبوب کرد.

اکنون گوگل هم بریدگی صفحه‌نمایش و ژست‌های حرکتی را با آغوش باز پذیرفته است هرچند که گوگل هم اولین گوشی‌ساز اندرویدی در این زمینه نیست. این‌طور که به نظر می‌رسد گوشی‌های اندرویدیِ دارای بریدگی و ژست‌های حرکتی، به حیات خود ادامه خواهند داد.

البته اندروید پای کاملاً با ژست‌های حرکتی کارنکرده و به دکمه‌ی پشت بدنه وابسته است و به همین دلیل تجربه‌ی کار با اندروید پای به‌اندازه‌ی آیفون 10 تجربه‌ای یکپارچه را ارائه نمی‌دهد. ازآنجایی‌که سازندگان اندروید همیشه در تلاش‌اند تا اثری از خود برجای بگذارند، ژست‌های حرکتی در اندروید به‌اندازه‌ی آیفون‌های آینده یکپارچگی ندارند. اندروید پای از یک بریدگی مرکزی، بریدگی گوشه و یک بریدگی هم در پایین و هم در بالایی صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند چراکه ممکن است برخی از گوشی‌های اندروید بریدگی نداشته باشند.

 


دستیار صوتی: دستیار صوتی گوگل در مقابل سیری


برتری: اندروید پای

siri / google assistant

ارتقای سیری در iOS 12 تمرکز بر پیش‌بینی خواسته‌ی کاربر دارد. یک اپلیکیشن جدید به نام Shortcuts به شما اجازه می‌دهد تا روتین‌های خود را قدم‌به‌قدم ذخیره کنید و با گفتن یک کلمه همه را اجرا کنید. برای مثال با گفتن عبارت Headed home (به معنای: در مسیر خانه هستم) گوشی به‌صورت خودکار به همسرتان پیام می‌دهد، کانال رادیویی موردعلاقه‌تان را اجرا می‌کند و کم ترافیک‌ترین مسیر را به خانه به شما نمایش می‌دهد.

هرچند که اپلیکیشن Shortcut سیری را به دستیار صوتی گوگل نزدیک‌تر می‌کند اما اپل هنوز اقدامی برای پر کردن شکاف عظیمی که میان سیری و دستیار صوتی گوگل است نکرده است.

سیری در حال حاضر از دستیار صوتی گوگل عقب‌مانده است، کیفیت و نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات در سیری نسبت به دستیار صوتی گوگل بی‌رنگ و لعاب به نظر می‌رسد. پس از کنفرانس Google I/O، سیری فاصله‌ی بسیار زیادی از دستیار گوگل گرفته است. گوگل شش صدای جدید برای دستیار صوتی خود توسعه داده است. همچنین دستیار گوگل می‌تواند به زنجیره‌ای از سؤال‌ها و یا تعدادی دستور رسیدگی کند.

همچنین گوگل در تلاش است تا دستیارش آن‌قدر شبیه به انسان‌ها صحبت کند که توانایی یک مکالمه‌ی کوتاه با دیگر انسان ها را داشته باشد و همچنین بتواند برای کاربر، رزرو و یا وقت ملاقات تنظیم کند.

در سال 2011 اپل با معرفی سیری دنیای موبایل هارا متحول کرد. اپل می‌توانست برنده‌ی بی‌چون‌وچرای این بازی باشد اما تاکنون تلاشی در این راستا نکرده است.

 


پیام‌رسان: iMessage در مقابل ؟؟؟


برتری: iOS 12

imessage

اپلیکیشن iMessage اپل روزبه‌روز بهتر و بهتر می‌شود. انیموجی‌ها، مموجی‌ها. پرداخت Peer to Peer. تماس تصویری فیس تایم از درون اپلیکیشن. پیام از طریق وای فای به دیگر کاربران iMessage. پیامک میان پلتفرم‌های مختلف گوشی، آیپد و مک از جمله ویژگی‌های این اپلیکیشن هستند.

اندروید چه چیزی برای مقابله دارد؟ اپلیکیشن Hangouts گوگل بسیار محدود و توسعه‌نیافته است. اپلیکیشن پیام‌رسان Android Messages به‌تازگی در نسخه‌ی وب راه‌اندازی شده و به این صورت استفاده از این اپلیکیشن را میان گوشی و کامپیوتر خانگی ممکن ساخته است. اپلیکیشن Google Duo در تماس تصویری میان گوشی‌ها و به‌زودی در تبلت‌ها عملکرد خوبی داشته است اما بر روی کامپیوتر خانگی و یا در دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل مانند Hangouts و Messages اجرا نمی‌شود.

 


بازی کردن با دوستان در اپلیکیشن واقعیت افزوده


برتری: اندروید پای

ar

iOS 12 در ارتقای جدیدش ویژگی جالبی برای بازی چندنفره دریافت کرده که به شما امکان تعامل با دوستانتان در محیط واقعیت افزوده iOS را می‌دهد. تصور کنید با دوستانتان در محیط واقعیت افزوده پینگ‌پونگ بازی کنید.

گوگل اما پا را از این هم فراتر می‌گذارد و به کاربران اندروید و iOS امکان تعامل با یکدیگر را با استفاده از Cloud Anchors می‌دهد.

 


قفل‌گشایی از طریق اسکن چهره: ایمن در مقابل راحت


برتری: iOS 12

face id

استفاده نسخه‌ی اسکن چهره‌ی اندروید راحت است اما به‌اندازه‌ی اثرانگشت ایمن نیست. اسکن چهره‌ی ایمن در دنیای اپل و از طریق Face ID ممکن است و برای اولین بار در آیفون 10 مورداستفاده قرار گرفت.

گفته می‌شود اسکن شبکیه‌ی چشم که درگوشی‌های سامسونگ مانند گلکسی اس 9 موجود است ایمن بوده اما مختص گوشی‌های سامسونگ است. این مورد همچنین درباره دوربین اسکن سه‌بعدی شرکت اوپو نیز صادق است.

 


نقشه: اپل مپ در مقابل گوگل مپ


برتری: اندروید پای

maps

اپلیکیشن اپل مپ برای مسیریابی مناسب است درحالی‌که اپلیکیشن گوگل مپ پا را بسیار فراتر گذاشته و لایه به لایه اطلاعات بیشتری به کاربر ارائه می‌دهد. همچنین گوگل در تلاش است تا نقشه را به آینده ببرد. در ماه اردیبهشت امسال گوگل از نحوه‌ی کار راهنمای مجازی پرده برداشت که در آینده می‌تواند شما را در شهری که نمی‌شناسید، راهنمایی کند.

 


مدیریت اعتیاد به گوشی هوشمند


برتری: هنوز برای تصمیم‌گیری زود است

اسکرین تایم / screen time / do not disturb

iOS 12 و اندروید پای هردو ویژگی‌هایی برای کنترل اعتیاد کاربر به اپلیکیشن‌های پراستفاده را اضافه کرده‌اند. همچنین هر دو سیستم‌عامل به شما اجازه‌ی مدیریت زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها را می‌دهند. پس از عرضه‌ی هر دو گوشی و مقایسه‌ی دقیق‌تر می‌توان نتیجه‌ی این مقابله را مشخص کرد.

 

iOS 12:

-ویژگی Do not disturb اکثر اعلان‌ها را در زمان خواب غیرفعال می‌کند.

-گزارشی ماهانه از استفاده‌ی شما از گوشی هوشمندتان را به شما ارائه می‌دهد.

-می‌توانید برای خود و همچنین کودکانتان محدودیت استفاده تعیین کنید.

 

اندروید پای:

-ویژگی Wind Down صفحه‌نمایش گوشی شمارا در زمان خواب به حالت سیاه‌وسفید می‌برد.

-در داشبورد به شما نشان می‌دهد که چه میزان از هر اپلیکیشن استفاده کرده‌اید.

-می‌توانید محدودیت ایجاد کنید و اپلیکیشن پس از اتمام زمان محدودیت به حالت سیاه‌وسفید می‌رود.

-اگر گوشی خود را به از صفحه‌نمایش بر روی زمین بگذارید به حالت Do not disturb می‌رود.

 


برنده‌ی نهایی کدام است؟


iOS 12 هنوز نهایی نشده و گوگل و اپل هر دو ممکن است در زمان عرضه‌ی عمومی پیکسل 3 و آیفون‌های جدید، غافلگیرمان کنند. این به آن معناست که هنوز برای مشخص کردن برنده‌ی این مقایسه زود است.

اما از وضعیت حال حاضر اندروید پای و iOS 12 به نظر می‌رسد که گوگل در بسیاری از ویژگی‌های پراستفاده، برتری دارد. ویژگی‌هایی مانند دستیار صوتی و بازی‌های چند نفره واقعیت مجازی.

متأسفانه اپل هنوز اقدامی برای رفع اشکالات سیری نکرده و جذاب‌ترین ویژگی جدید iOS یعنی انیموجی‌ها فقط در آیفون 10 قابل‌ استفاده است. اما استقبال اپل از بازی‌های چند نفره در واقعیت مجازی، هیجان‌انگیز است. همچنین اپل در ژست‌های حرکتی و قفل‌گشایی از طریق اسکن چهره برتری را در دست دارد.

امیدواریم که این دو غول تکنولوژی مارا باعرضه‌ی گوشی‌های هوشمند خود هیجان‌زده کنند. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402