تلسکوپ جدید ناسا، دومین سیاره فراخورشیدی را شکار کرد

دانشمندان به لطف تلسکوپ جدید فضایی ناسا، اولین سیاره فراخورشیدی را در هفته گذشته تشخیص دادند و چند روز بعد نیز گزارش شد که به امکان وجود سیاره دوم هم پی برده‌اند.

دانشمندان همچنان نتوانسته‌اند در فضا حیات پیدا کنند. این در حالی است که کاوش در سیاراتی که به دور ستاره‌هایی غیر از خورشید می‌چرخند و به آنها سیاره‌های فراخورشیدی اتلاق می‌شود، به تازگی آغاز شده است و امیدوارند که در آنها بتوانند آثاری از حیات پیدا کنند. حالا جدیدترین تلسکوپ ناسا مأموریت خود برای کشف سیاره های خارج از منظومه شمسی را شروع کرده که مثل زمین به دور یک ستاره گردش می کنند و امکان حیات در آنها وجود دارد.

سیارهٔ فراخورشیدی (Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌ است. حالا تلسکوپ ناسا، دومین سیاره فراخورشیدی را در مدار یک ستاره کوتوله سرخ (red dwarf star)، ستاره‌ای که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد، شناسایی کرده است. سیارات اطراف ستاره‌های کوتوله‌های قرمز بهترین نامزد برای میزبانی زیست فرازمینی هستند؛ در واقع بهترین جای کیهان برای یافتن حیات فرازمینی. کوتوله‌های قرمز فراوان‌ترین نوع ستاره در جهان هستند و هر یک از آن‌ها احتمالاً دارای سیاره‌ای هستند که در ناحیه زیست‌پذیرشان قرار گرفته‌است.

سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی TESS یا Transiting Exoplanet Survey Satellite قابلیت رصد ۸۵ درصد از آسمان اطراف دارد و در مداری نزدیک به منظومه شمسی، دویست هزار ستاره را برای یافتن سیارات احتمالی در اطراف آنها بررسی خواهد کرد.

دانشمندان به لطف نصب Tess، تلسکوپ جدید فضایی ناسا، اولین سیاره فراخورشیدی دارای جو را که مبین وجود حیات است، در چند روز گذشته تشخیص دادند. دانشمندانی که به دقت اطلاعات رسیده از جدیدترین تلسکوپ شکارچی سیاره ناسا بررسی می‌کنند، اعلام کرده‌اند که به امکان وجود سیاره دوم هم پی برده‌اند.

کشف این دو سیاره بالقوه، آغاز زنجیره‌ای از کشفیات خواهد بود که دانشمندان محاسبه کرده‌اند ممکن است در عرض دو سال پیش‌رو 10،000 سیاره جدید را کشف کنند. کشف هر دوی این سیارات در همان ماه اول راه‌اندازی این وسیله صورت گرفته است که به نام «ماهواره تحقیقاتی سیارات فراخورشیدی در حال گذر» (TESS) معروف است. این ماهواره هر ماه تغییر جا می‌دهد تا به طور منظم جاهای مختلف آسمان را زیر نظر بگیرد.

دانشمندان حاضر در این ماموریت روز پنج شنبه (20 سپتامبر) در توییتر اعلام کردند:

دومین سیاره مورد نظر NASA_TESS کشف شد!

این سیاره بزرگتر از زمین است و در مدار کوتوله قرمزی که LHS 3844 نامگذاری شده و در فاصله 49 سال نوری از زمین قرار دارد، هر 11 ساعت، یک بار می‌گردد. این یافته توسط سایر دانشمندان مورد بازبینی قرار گرفته است و ما منتظر هستیم تا این سیاره فراخورشیدی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. [ تصاویر مأموریت شکار سیارات فراخورشیدی]

چند روش کلی برای کشف سیارات فراخورشیدی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش گذر است؛ بر اساس این روش هنگامیکه جرم کوچکتری از مقابل قرص جرم بزرگتری در آسمان، گذر یا عبور (Transit) می‌کند، در نتیجه این گذر مقداری از نور ستاره مسدود می‌شود و روشنایی ظاهری ستاره تغییر می‌کند. اگر در اندازه‌گیری‌ها، تغییر نوری در ستاره ایجاد شود، می‌تواند مدرکی از وجود یک سیاره در اطراف آن باشد. هرچند برای تأیید قطعی کشف سیاره، به رصدهای پشتیبان نیازاست.

TESS با تماشای یک میدان از ستارگان، میزان روشنایی آن‌ها را زیر نظر می‌گیرد. اگر این ستاره‌ها میزبان سیاراتی باشند، هنگامیکه در راستای بین تلسکوپ و آن ستاره قرار می‌گیرند، این ماهواره، کم شدن نور ستاره را ثبت می‌کند که در نتیجه گرفتگی در اثر گذر سیاره از رو به روی آن ایجاد می‌شود. دانشمندان با تماشای تعداد زیادی از این گذرها، می‌توانند اندازه سیاره و طول فاصله آن را محاسبه کنند.

سیاره فراخورشیدی سیاره تازه کشف شده به دور ستاره‌ای به نام LHS 3844، ستاره‌ای کوچک و ضعیف که یک کوتوله قرمز است، می‌گردد. دانشمندان در یک تحقیق جدید گزارش دادند که این سیاره جدید یکی از نزدیک‌ترین سیارات فراخورشیدی شناخته شده به زمین است، چرا که ستاره‌اش یعنی LHS 3844، تنها 49 سال نوری با زمین فاصله دارد که در مقیاس فواصل نجومی، چندان زیاد نیست!

در این سیاره عجیب و غریب که حدود یک سوم بزرگتر از زمین است، یک سال فقط 11 ساعت طول می‌کشد. نویسندگان این تحقیق نوشتند که کوتاهی یک سال این سیاره به این معنی است که سیاره به طور ناخوشایندی نزدیک به ستاره‌اش شده است، بنابراین احتمال دارد که تشعشعات ستاره، بیش از حدی باشد که بتوان در آن سیاره سکونت کرد.

دومین سیاره کاندید NASA_TESS  کشف شد! این سیاره بزرگ‌تر از زمین است، این سیاره به دور LHS 3844، یک کوتوله قرمز در فاصله 49 سال نوری از زمین، هر 11 ساعت یک بار می‌گردد. این یافته توسط سایر دانشمندان مورد بازبینی قرار گرفته است، و ما منتظر هستیم تا این سیاره فراخورشیدی را بیشتر مطالعه کنیم.
20 سپتامبر 2018، NASA_TESS (@NASA_TESS)

اما حتی اگر ما نتوانیم در آن زندگی کنیم، باز هم دوست داریم در مورد آن بیشتر بدانیم. تیم تحقیقاتی همچنین برای بررسی سیستم ستاره از تلسکوپ‌های زمینی هم استفاده کرده‌اند؛ برای اینکه ببینند آنچه از «روش گذر» در مورد وجود این سیاره‌ تشخیص داده بودند، صرفا یک اتفاق شانسی نبوده باشد. این تحقیقات علاوه بر این به آن‌ها حس گرمای سطح این سیاره را هم نشان می‌دهد که چیزی حدود 1000 درجه فارنهایت (531 درجه سلسیوس) به نظر می‎‌رسد.

به علت درجه حرارت بالا و نزدیکی زیاد این سیاره تازه شناسایی شده به ستاره‌اش، دانشمندان به ویژه کنجکاو هستند که بدانند آیا این سیاره می‌تواند به یک جو بسیار نزدیک به ستاره بچسبد. نویسندگان معتقدند که اگر این سیاره اساسا جو داشته باشد، این نیز نشان می‌دهد که آن از ابتدا فاصله‌اش اینقدر به ستاره نزدیک نبوده و پس از آنکه ستاره دوران جوانی‌اش به پایان رسیده و فعالیتش کم شده است، بسیار آرام آرام به آن نزدیک شده است. نزدیکی این ستاره به زمین به این معنی است که مشاهدات مورد نیاز برای مطالعه جو آن به خوبی امکان‌پذیر است.

TESS در اواخر ماه اگوست (مرداد) به منطقه بعدی خود در آسمان حرکت کرد و این بررسی باید تا آخر ماه جاری پایان یابد. هنگامیکه داد‌ه‌هاین ماهواره به زمین برسد، اطلاعات بسیار خوبی درباره سیارات فراخورشیدی خواهیم داشت.

این سیاره جدید احتمالی، اکنون توسط دانشمندان دیگر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است تا معلوم شود که آیا واقعا یک سیاره است یا نه، در مقاله‌ای که روز 19 سپتامبر (28 شهریور) به سرور arXiv.org ارسال شد و از سوی مجله Astrophysical Journal Letters دریافت شد، توضیحات بیشتری در این خصوص وجود دارد.

The Croods: A New Age