نوشتن کالری غذاها در منوی رستوران باعث سفارش غذاهای کم کالری می شود

Menu
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

محققان با انجام یک آزمایش تجربی تصادفی دریافتند که نوشتن میزان کالری غذاها در منوی رستوران باعث می‌شود که مردم حین سفارش، سراغ غذاهای کم کالری‌تر بروند.

menu / کالری غذاها در منوی رستوران

این روزها با رواج زندگی ماشینی و شهرنشینی، شاهد افزایش قابل توجه اضافه وزن هستیم به طوری که چاقی به بیماری خطرناک قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اما محققان بدنبال یافتن راه‌هایی برای کنترل وزن هستند. آن‌ها روشی را امتحان کرده‌اند که میزان کالری غذاها در منوی رستوران‌ها ذکر می‌شود تا دیگر مشتریان علاقه‌ای به خوردن پیش‌غذاها و غذاهای چاق کننده پرچرب نداشته باشند.

محققان دانشگاه کرنل (Cornell University) در تحقیق تازه‌ای با انجام یک آزمایش تصادفی دریافتند که افراد در رستوران‌های با خدمات کامل که میزان کالری غذاها را در منو ذکر کرده بودند نسبت به رستوران‌هایی که میزان کالری غذاها در منو ذکر نشده بودند، غذاهایی با سه درصد کالری کمتر سفارش دادند، یعنی حدودا 45 کالری کمتر. مشتریان غذاهایی با کالری کمتر برای پیش‌غذا و غذای اصلی سفارش دادند اما میزان کالری برای دسر و نوشیدنی‌ها تغییری نکرد.

جان کاولی (John Cawley) استاد مدیریت و تحلیل سیاست دانشکده بوم شناختی انسانی و از محققان این پژوهش می‌گوید این روش کالری سنج که تعداد کالری غذاها را می‌شمارد، حتی برای آن دسته از افراد تحصیل کرده‌ای که زیاد بیرون از خانه غذا می‌خورند و به رژیم غذایی و مواد غذایی دریافتی و تغذیه‌شان توجه می‌کنند، نتایج شگفت انگیزی دارد.

حتی سرآشپزهای رستوران‌ها در این تحقیق نیز از میزان کالری بالای برخی غذاها مثل سوپ گوجه فرنگی یا ساندویچ کمبو پنیر گریل شده متعجب و متحیر شدند. الکس سوسکایند (Alex Susskind) دانشیار مدیریت اطلاعات، فناوری و عملیات دانشکده مدیریت هتلداری و از دیگر محققان این پژوهش می‌گوید: «از نظر سرآشپزها این غذاها جزو کم کالری‌ترین‌های منو بودند».

این یافته‌ها در دوره‌ای بدست آمده‌اند که بیشتر آمریکایی‌ها برآورد دقیقی از میزان کالری مصرفی‌شان ندارند چرا که یک‌سوم غذای خوراکی‌شان از غذاهای آماده بیرون است. ضمن اینکه در عصری بسر می‌بریم که بحران چاقی تبدیل به اپیدمی در آمریکا شده است. شیوع چاقی در بزرگسالان طی 50 سال اخیر در آمریکا تقریبا سه برابر شده است، یعنی نزدیک به 40 درصد جمعیت این کشور در سال 2016.

در مقابل، بسیاری از شهرها، استان‌ها و ایالت‌های آمریکا قوانینی مصوب کرده‌اند که رستوران‌ها را ملزم می‌کند تا اطلاعات مربوط به میزان کالری غذاها را در منو بنویسند. این قانون از اردیبهشت ماه (می) بعنوان بخشی از لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه 2010 که به لایحه مراقبت مقرون به صرفه یا اوباماکر مشهور است (Affordable Care Act ) در کل کشور اجرا می‌گردد که رستوران‌های زنجیره‌ای باید میزان کالری غذاها را در منوهای کاغذی روی میز یا منوهای بزرگ دیواری بنویسند.

محققان برای یافتن میزان تاثیر این قانون روی رفتار مشتری، یک آزمایش عملی تصادفی را در دو رستوران با خدمات کامل از پیش‌غذا گرفته تا غذای اصلی و دسر انجام دادند. منوی معمولی، بدون هیچ گونه تغییر به گروه اول و همان منو با میزان کالری نوشته شده کنار غذاها به گروه دوم داده شد. هر وعده غذایی بصورت تصادفی به نمونه‌های تحقیق داده شد. پس از صرف غذا شرکت کنندگان باید پرسشنامه‌ای درباره اطلاعات اجتماعی-جمعیت شناختی و دیدگاه‌شان درباره ورزش و رژیم غذایی پر می‌کردند. در مجموع اطلاعات 5550 نفر در این تحقیق جمع آوری شد. از نظر شرکت کنندگان در تحقیق، اطلاعات کالری غذاها بسیار ارزشمند بودند. اکثریت افراد هردو گروه از طرح شمردن کالری غذاها در منوها استقبال کردند و وقتی با شمارش کالری‌ها مواجه شدند این استقبال تقریبا 10 درصد بیشتر شد. کاولی می‌گوید: «بدیهی است که وجود این اطلاعات درباره غذاها برای مردم اهمیت دارد».

و نکته مهم این بود که این روش هیچ ضرری برای رستوران‌ها بدنبال نداشت. نوشتن کالری غذاها در منو هیچ تاثیری روی درآمد، سود و هزینه‌های کارکنان رستوران‌ها نگذاشت. کاولی همچنین می‌افزاید:

این روش سیاست ارزان قیمت و کم هزینه‌ای است، و این واقعیت که این روش باعث می‌شود مشتریان غذاهای کم کالری‌تر سفارش دهند، آن را خواستنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

این تحقیق تحت عنوان «تاثیر افشای اطلاعات روی رفتار مصرف کننده» با همکاری دانشجوی دوره دکترا کاولی، دکتر بارتون ویلاج (Barton Willage) توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در مردادماه (اوت) به چاپ رسید. در حال حاضر ویلاج استادیار اقتصاد در دانشگاه دولتی لوئیزیانا است.

سخن پایانی

برای اطلاع بیشتر از اخبار علمی با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402