۴ کاری که باید بعد از یک مصاحبه شغلی انجام دهید

مصاحبه شغلی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فرایند احراز شغل پس از مصاحبه شغلی تمام نمی‌شود و پیگیری پس از مصاحبه می‌تواند تفاوت بین بدست آوردن یا از دست‌دادن یک موقعیت شغلی باشد.

بعد از ارسال رزومه، برای مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید. این اولین قدم به‌سمت شغل موردنظرتان است. رزومه شغلی هویت شما را به کارفرما اعلام می‌کند. در مصاحبه شما با رفتارهای‌تان می‌توانید مهارت‌های‌ خود را نشان دهید. تا بحال مطالب زیادی درباره نحوه رزومه‌نویسی و رفتارهای مناسب در مصاحبه‌های شغلی نوشته شده‌اند اما اتفاقاتی که پس از یک مصاحبه شغلی روی می‌دهند به‌همان اندازه اتفاقات حین مصاحبه اهمیت دارند.

پیگیری پس از مصاحبه می‌تواند تفاوت بین بدست آوردن یک موقعیت شغلی یا از دست دادنش باشد. معمولا بیشتر اوقات این مرحله نادیده گرفته می‌شود یا بکلی فراموش می‌گردد. نمی‌خواهید که صرفا با نادیده گرفتن این مرحله کلیدی تمام تلاش و زحمتی را به هدر دهید که صرف آماده شدن برای مصاحبه کاری کرده بودید؟ در این مقاله به چهار کاری اشاره می‌کنیم که باید بعد از هر مصاحبه شغلی (کاری) انجام دهید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

کارهایی که بعد از مصاحبه کاری باید انجام دهید

مصاحبه شغلی / Job Interview

یادداشت تشکر بفرستید

کار ساده تشکر کردن از مصاحبه کننده تاثیر بسزایی بر کارفرما می‌گذارد. می‌توانید از طریق ایمیل یا دست نوشته از آن‌ها تشکر کنید. نوشتن ایمیل تشکر چند دقیقه بیشتر وقت شما را نمی‌گیرد اما تاثیر ماندگاری بیشتری روی کارفرما می‌گذارد. از مصاحبه کننده بخاطر فرصتی که به شما داده است و زمانی که صرف مصاحبه با شما کرده تشکر کنید. بهتر است یادداشت تشکر به زبان ساده خودتان باشد نه به سبک الگوهای خشک و رسمی چرا که تاثیر کمتری در مقایسه با سبک نوشتاری خودمانی شخصی‌تان روی طرف مقابل برجای می‌گذارد. یادداشت تشکر دو کار انجام می‌دهد: یک اینکه قدردانی شما را نشان می‌دهد و دوم اسم‌تان را بعنوان نفر اول در ذهن کارفرما ثبت می‌کند.

البته بخاطر داشته باشید که قرار نیست در یادداشت تشکر تکرار مکررات داشته باشید و لیست بلندبالایی از توانایی‌ها و قابلیت‌های‌تان را مجدد ارائه دهید. هدف این نامه صرفا این است که به مصاحبه کننده خاطر نشان کند که چرا شما بهترین و مناسب‌ترین برای احراز موقعیت شغلی مربوطه هستید. برای آنکه حافظه مصاحبه کننده تازه شود و شما را بخاطر بیاورد به چند نمونه از موارد مصاحبه‌تان اشاره کنید و بر نقاط قوت‌تان تاکید داشته باشید. می‌توانید به انجام کارهایی که دوست دارید اشاره داشته باشید، یا نظرتان را نسبت به فرهنگ شرکت بگویید، یا اینکه چطور بهترین مهارت‌های خاص شما بنفع این شرکت خواهند بود.

 

پیگیری کنید

اگر می‌خواهید مصاحبه کننده شما را بخاطر بسپارد، فرستادن پیغام پیگیری باعث می‌شود که در ذهن وی بمانید. کوتاه و مختصر بنویسید؛ نوشتن نامه طولانی و پراطناب شاید باعث شود که شغل دلخواه‌تان را از دست بدهید. احتمالا هم کمتر کارفرما و مصاحبه کننده‌ای حوصله خواندن نامه‌های طولانی و پر تفصیل را داشته باشد. هرچقدر خلاصه‌تر بنویسید زمان خواندن کمتر می‌شود. اگر می‌خواهید کارفرما تک به تک کلمات‌تان را بخواند، تا حد امکان مختصر و مفید بنویسید.

اگر قرار شد در یک بازه زمانی پس از مصاحبه، نتیجه را به شما اعلام کنند، حتما بعد از زمان مورد نظر پیگیری کنید و تماس بگیرید. هدف این نوع پیگیری این است که اسم‌تان در صدر لیست افراد مراجعه کننده برای کارفرما قرار بگیرد. به آن‌ها نشان دهید که هنوز هم علاقمند احراز پست مدنظر هستید و اطلاعات بیشتری مانند نمونه کار به آن‌ها بدهید. مثلا بنویسید «منتظر شنیدن خبر از سمت شما هستم»، بدین ترتیب میل خود برای پاسخ‌دهی سریع تر را نشان می‌دهید، بدون آنکه مستقیما بپرسید که «نتیجه چه زمانی مشخص می‌شود؟».

 

نکات کلیدی مصاحبه را بنویسید

این کار را باید بلافاصله پس از مصاحبه انجام دهید؛ همان موقع که همه مطالب در ذهن‌تان هستند و بخاطر می‌آورید. نکات کلیدی که در جلسه مصاحبه به آن‌ها اشاره شد یا سوالات مهمی که پرسیدند و پاسخ‌های خودتان را روی کاغذ بنویسید. این کار بخصوص در اولین مصاحبه بسیار اهمیت دارد چون ممکن است که در مصاحبه‌های بعدی دوباره همین سوالات یا شبیه‌شان پرسیده شوند. بجای آنکه دوباره همان جواب تکراری را بدهید، می‌توانید نکاتی را به پاسخ قبلی‌تان اضافه کنید و به مصاحبه کننده بگویید که این چیزی است که بعد از جلسه اول تا به الان دارید به آن فکر می‌کنید.

از تمام نکاتی که می‌خواستید در مصاحبه بگویید اما فرصتش پیش نیامد نیز یادداشت‌برداری کنید تا برای جلسات بعدی مصاحبه استفاده شوند یا اگر این مصاحبه آخر بود، در یادداشت تشکر به آن‌ها اشاره کنید.

علاوه بر نوشتن مطالبی که در جلسه مطرح شدند، باید با نگاه تحلیل‌گرایانه و انتقادی نیز جلسه مصاحبه‌تان را بررسی کنید؛ اینکه کدام قسمت خوب پیش رفت و کدام بخش مصاحبه افتضاح بود. از این اطلاعات برای تمرین کردن استفاده کنید تا در مصاحبه‌های بعدی بهتر ظاهر شوید. تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ کمک می‌کند نقاط ضعفی که نیازمند بهبود هستند را در خود بیابید و بدین ترتیب هرگز جزئیات مهم مصاحبه‌ها را فراموش نخواهید کرد.

 

صبور باشید

منتظر ماندن برای اعلام نتیجه مصاحبه شغلی بشدت استرس‌آور است. بخاطر داشته باشید که انجام کارها زمان‌بر است و این پروسه انتظار هم بخشی از کار بشمار می‌آید. مرورکردن چندباره مصاحبه در ذهن شاید کار راحتی باشد اما زیاده‌روی در آن نتیجه‌ای جز افسردگی و ناکامی نخواهد داشت. هرچقدر چیزی را بیشتر تجزیه و تحلیل کنید انتقادات و ایرادات بیشتری از خود می‌گیرید. حال استرس انتظار و اینکه نمی دانید آخر ماجرا چه می‌شود را هم اضافه کنید؛ بدین ترتیب صدها ایراد و عیب از خودتان در مصاحبه پیدا می‌کنید و مدام خود را بخاطر اشتباهات‌تان سرزنش می‌کنید. نهایتا یک یا دوبار خود را تجزیه و تحلیل کنید، پیام‌های پیگیری را برای شرکت ارسال کنید و در پایان با قبولاندن این نکته که تمام تلاش‌تان را انجام داده‌اید استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

اگر این چهار کار را به عنوان بخشی از فرایند شغل‌یابی‌تان لحاظ کنید، مطمئن باشید که بزودی نامه دعوت به کار به دست‌تان می‌رسد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402