غیرکاربردی ترین ویژگی های نرم افزاری در تاریخ گوشی های سامسونگ

samsung / سامسونگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سامسونگ کمپانی قدرتمندی است که گوشی‌های هوشمند باکفیتی را تولید می‌کند. با این حال در تاریخچه گوشی‌های سامسونگ، ویژگی‌های نرم‌افزاری غیرمفیدی دیده می‌شود که در این نوشتار قصد داریم نگاهی به آنها داشته باشیم.

گلکسی نوت 9 با حضور قدرتمند خود به همگان ثابت کرد که به عنوان جدیدترین پرچمدار سامسونگ، حاوی ویژگی‌های کاربردی بسیاری است. درحقیقت از دیرباز شاهد ویژگی‌های نرم‌افزاری متعددی هستیم که سامسونگ در گوشی‌های مختلف خود برای کاربران ارائه می‌کند اما برخی از این ویژگی‌ها به آن اندازه که می‌بایست، کاربردی نیستند. برای مثال تصور می‌شود سامسونگ برای رسیدن به قله ترقی با شعار «گوشی بزرگ‌تر، بهتر و کاربردی‌تر است» راه خود را آغاز کرده است، درصورتی‌که کاملا مشخص است که تنها این فاکتور نمی‌تواند نیازهای کاربران را رفع کرده و رضایت آنها را جلب کند.

در این راستا قصد داریم نگاهی داشته باشیم به ویژگی‌های غیرمفید، ناکارآمد و دست و پاگیری که سامسونگ با گوشی‌های هوشمند خود ارائه کرده است. برخی از این ویژگی‌ها کاملا واضح و آشکار هستند اما برخی دیگر به مرور از حافظه کاربران پاک شده‌اند، بنابراین قصد داریم با مرور آنها، بار دیگر این ویژگی‌های غیرکاربردی را در ذهن مخاطب جا بیندازیم. با پلازا همراه باشید تا در ادامه غیرکاربردی‌ترین ویژگی‌هایی که تا به حال سامسونگ در گوشی ‌های هوشمند خود ارائه کرده است را با هم مرور کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ویژگی های غیر کابردی گوشی‌های سامسونگ

Air View (سامسونگ گلکسی S4)

این ویژگی در اصل کار خود را با گلکسی نوت 2 آغاز کرد، ویژگی Air View فبلت به همراه قلم هوشمند (S Pen)، ویژگی کارآمدی به‌نظر می‌رسید که قلم هوشمند را به مکان‌نمای موس تبدیل می‌کرد. این ویژگی بدین صورت عمل می‌کرد که اگر کاربر انگشت خود را در بالای یکسری از المان‌های خاص مانند گالری تصاویر بگیرد، بتواند پیش‌نمایشی از فایل موردنظر را ببیند، درواقع با استفاده از این روش دیگر لازم نبود که کاربر تک تک فایل‌ها را باز کند و ببندد. در Air View کاربر می‌توانست به جای انگشت خود از قلم هوشمند استفاده کرده و آن را به صورت معلق روی صفحه نمایش گوشی نگه دارد تا پیش‌نمایش فایل‌ها را تماشا کند. گفتنی است این ویژگی با قلم هوشمند نیز به‌خوبی کار می‌کرد.

محبوبیت این ویژگی باعث شد که سامسونگ در گوشی هوشمند گلکسی S4 نیز که فاقد قلم هوشمند بود از Air View استفاده کند که یک اقدام جسورانه به‌نظر می‌رسید. اما متاسفانه به‌کارگیری این ویژگی در گلکسی S4 یک تجربه ناخوشایند بود. درواقع در گلکسی S4 ردیابی انگشت روی صفحه نمایش به‌خوبی انجام نمی‌شد و ویژگی Air View در این گوشی به خوبی جواب نداد. درواقع برخلاف قلم هوشمند که حساسیت ردیابی فوق‌العاده‌ای داشت، گلکسی S4 نمی‌توانست به‌خوبی انگشت معلق کاربر روی صفحه نمایش را ردیابی کند.

 

Air Gestures (سامسونگ گلکسی S4)

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سامسونگ با گلکسی S4 ارائه کرد، Air Gestures بود. این ویژگی روی کاغذ حرف‌های جدیدی برای گفتن داشت اما در عمل آن طور که می‌بایست باشد، نبود. Air Gestures به گونه‌ای تعریف شده بود که کاربر می‌بایست دست خود را به صورت عمودی و یا افقی مقابل صفحه نمایش تکان دهد تا بتواند صفحات وب و یا گالری تصاویر را پیمایش (اسکرول) کند. درواقع با استفاده از این ویژگی، کاربر می‌توانست به جای استفاده از اسکرول کردن سنتی، با تکان دادن دست خود مقابل صفحه نمایش، صفحات را به‌راحتی اسکرول یا پیمایش کند.

می‌توان گفت استفاده از این ویژگی برای مواقع خاص، مثلا زمانی‌که دست کاربر خیس است و یا مشغول ظرف شستن است، بسیار خوب و کاربردی به نظر برسد اما دقیقا مثل ویژگی Air View در بسیاری از مواقع به خوبی پاسخگو نبود. درواقع در صورتی‌که کاربر دست خود را خیلی به سرعت و یا آرام‌تر از حد معمول تکان دهد، ویژگی Air Gestures قادر نخواهد بود که حرکت دست را به خوبی شناسایی کند و فعال شود. با توجه به اینکه این ویژگی در گوشی‌های جدید سامسونگ دیگر دیده نمی‌شود، با جرات می‌توان گفت که این ویژگی از ابتدا بی‌فایده و ناکارآمد بوده است.

 

مکث هوشمند (سامسونگ گلکسی S4)

حقیقتا باید گفت که قصد نداریم در این مقاله، ذهنیت کاربر را نسبت به گلکسی S4 خراب کنیم و با اطمینان می‌توان گفت که این گوشی هوشمند به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های جالب و کاربردی، گوشی خوبی در زمان خود محسوب می‌شد؛ اما در ادامه به یک ویژگی ناکارآمد دیگری برمی‌خوریم که با گلکسی S4 معرفی شد. این ویژگی مکث هوشمند نام داشت. درواقع اگر آنقدر تنبل هستید که در هنگام مشاهده یک ویدیو، نمی‌توانید دکمه توقف آن را بزنید، کافی است از ویژگی مکث هوشمند استفاده کنید.

با استفاده از این ویژگی، گلکسی S4 تشخیص می‌دهد که کاربر به صفحه نمایش گوشی نگاه می‌کند یا خیر، بنابراین اگر این ویژگی فعال شده باشد، در هنگام پخش ویدیو، اگر کاربر نگاه خود را از صفحه نمایش برگرداند، ویدیو به طور اتوماتیک متوقف می‌شود. درواقع کاربر می‌بایست در تمام مدت پخش ویدیو به صفحه نمایش زل زده و نگاه کند و چنانچه سر خود را کمی به طرفین بچرخاند، ویدیو به صورت اتوماتیک متوقف شده و درصورتی‌که این حرکت برای چند بار انجام شود، دیوانه‌کننده شده و کاملا غیرکاربردی به‌نظر می‌رسد.

 

فیس آنلاک (سامسونگ گلکسی S3 )

شاید باورش کمی سخت باشد اما باید گفت که فیس آنلاک، اولین بار در گوشی گلکسی S3 که شش سال از عمر آن می‌گذرد، معرفی شد. در آن موقع سنسورهای اثرانگشت هنوز رایج نبودند و در گوشی‌های هوشمند به‌کار گرفته نمی‌شدند، بنابراین ارائه ویژگی فیس آنلاک در گلکسی S3 بسیار جالب و هیجان انگیز به شمار می‌رفت. با این حال ویژگی فیس آنلاک در گلکسی S3 از امنیت پایینی برخوردار بود.

درواقع اگر کاربر موفق می‌شد از این ویژگی در گوشی خود استفاده کند، امنیت گوشی درمقایسه با حالتی که از روش الگو و یا رمز عبور سنتی استفاده می‌شد، بسیار پایین‌تر بود تا جایی که سامسونگ به کاربران گلکسی S3 هشدار داد که این ویژگی در برابر استفاده ناخواسته دیگر افراد از گوشی، اصلا ایمن نیست. درواقع این ویژگی همان‌طوری که وعده داده بود به کاربر در آنلاک کردن سریع گوشی، کمک می‌کرد اما به‌راحتی با عکسی از کاربر به جای چهره واقعی آن، فریب می‌خورد. به‌نظر می‌رسد همین نقص کافی بود که سامسونگ استفاده از این ویژگی را کنار گذاشته و در گوشی گلکسی S5 که بعدا به بازار آمد دیگر خبری از ویژگی فیس آنلاک نبود.

Face-Unlock

 

Virtual Shot (سامسونگ گلکسی S6)

ویژگی عکس مجازی یا همان Virtual Shot، یکی از ویژگی‌هایی است که از سالیان پیش در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند سامسونگ دیده می‌شد. اما اگر درحال حاضر به این ویژگی اشاره داریم به این سبب است که این ویژگی در گلکسی S6 بهبود چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود پیدا کرده بود. با استفاده از این ویژگی، کاربر سوژه خاصی را مشخص کرده و سپس دوربین گوشی را حول محوری در اطراف آن، می‌چرخاند تا جسم به صورت مجازی سه‌بعدی دیده شود. اما متاسفانه باید گفت ویژگی Virtual Shot چیزی به جز یک کلیپ سه‌بعدی از شی، نبود.

درواقع این ویژگی تنها یک کلیپ ویدیویی کوتاه از تصویر موردنظر درست می‌کرد که بسیار شبیه به یک فایل gif به‌نظر می‌رسید که بیننده می‌توانست از زوایای مختلف یک تصویر را ببیند. در هر حال سخت است که باور کنیم این ویژگی از نگاه کسی، کاربردی به‌نظر برسد.

Virtual-shot

 

 Edge Lighting (سامسونگ گلکسی S6 Edge)

در سال 2015 سامسونگ ویژگی جدیدی به نام Edge Lighting را به همراه سامسونگ گلکسی S6 Edge معرفی کرد. این ویژگی بدین صورت کار می‌کرد که وقتی گوشی یک تماس ورودی را دریافت می‌کرد، لبه‌های منحنی اطراف صفحه نمایش روشن می‌شد و درحالی‌که گوشی از روی صفحه نمایش بر روی میز گذاشته شده باشد، کاربر از روشن شدن لبه‌های صفحه نمایش متوجه می‌شد که یک تماس ورودی دارد.

با این حال این ویژگی یک نقص عمده داشت و درحقیقت لازم بود که گوشی حتما می‌بایست با صفحه نمایش رو به پایین روی سطح میز گذاشته شود. درواقع اینکه صفحه نمایش گوشی باید با سطوح سخت در تماس باشد تا این ویژگی کار خود را انجام دهد، ایده خوبی به‌نظر نمی‌رسد. اگرچه Edge Lighting در حال حاضر در یکسری از گوشی‌های جدید نظیر گلکسی نوت 9 همچنان دیده می‌شود اما دیگر تنها به نمایش تماس‌های دریافتی محدود نمی‌شود.

edge lighting

 

ژست‌های حرکتی در بزرگنمایی (سامسونگ گلکسی S3)

سامسونگ به استفاده از ژست‌های حرکتی علاقه زیادی دارد. برای مثال بزرگنمایی و کوچک‌ کردن صفحات مرورگر وب که امروزه با استفاده از ژست‌های حرکتی و کشیدن انگشت انجام می‌شود، یکی از ژست‌های حرکتی خوب تلقی می‌شود.

اما سامسونگ در گلکسی S3 ویژگی را ارائه کرد که در آن برای بزرگنمایی صفحه می‌بایست کاربر دو انگشت شست خود را روی صفحه نمایش گذاشته و برای بزرگنمایی و یا کوچک کردن صفحه نمایش، آنها را از هم دور و یا بهم نزدیک تر کند. به طور قطع می‌توان گفت که این ژست حرکتی در برابر ژست‌های حرکتی که امروزه با استفاده از کشیدن دو انگشت شست و سبابه روی صفحه نمایش انجام می‌شود، بسیار ناکارآمد به‌نظر می‌رسد؛ به همین سبب سامسونگ در گلکسی S5 این ویژگی را برای همیشه حذف کرد.

 

اسکرول کردن هوشمند (سامسونگ گلکسی S4)

در میان همه ویژگی‌های ناکارآمدی که در گوشی‌های هوشمند سامسونگ دیده می‌شود، ویژگی اسکرول کردن هوشمند همچنان کاربران را آزار می‌دهد. در واقع ویژگی اسکرول کردن هوشمند در سامسونگ گلکسی S4 یکی از بدترین ویژگی‌هایی است که تاکنون سامسونگ ارائه کرده است و در لیست ویژگی‌های غیرمفید و ناکارآمد، مقام اول را به خود اختصاص می‌دهد.

این ویژگی ترکیبی از ردیابی چشم و ژست‌های حرکتی بود و کاربر می‌توانست تنها به صورت عمودی صفحات را پیمایش (اسکرول) کند. مشخص نیست وقتی که می‌توان به‌راحتی با انگشت، صفحه گوشی را اسکرول کرد، واقعا چند نفر از این ویژگی استفاده کردند  اما سامسونگ در آن زمان اینگونه فکر می‌کرد که این ویژگی می‌تواند مفید باشد. از آنجا که در موقعیت‌های مختلف، گوشی نمی‌توانست به خوبی چشم کاربر را ردیابی کرده و با تاخیر به کاربر پاسخ می‌داد؛ این ویژگی خیلی زود با آمدن گوشی هوشمند گلکسی S5 که در سال بعد به بازار فرستاده شد، به طور کل از لیست ویژگی‌های سامسونگ حذف شد.

کلام آخر

خوشبختانه کمپانی سامسونگ به بازخوردهای کاربران خود بسیار توجه دارد و به همین سبب اکثر این ویژگی‌های غیرکاربردی را در گوشی‌های جدید این کمپانی دیگر نمی‌بینیم. با این حال اگر ویژگی ناکارآمدی از لیست ما جا افتاده است خوشحال می‌شویم ویژگی نرم‌افزاری دیگری که از دید شما غیرمفید تلقی می‌شود را با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402