۹ عادت مشترک افراد موفق دنیا که باید در زندگی بکار گیریم

افراد موفق
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هیچ موفقیتی یک‌شبه بدست نمی‌آید بلکه موفقیت حاصل پشتکار، بلندپروازی و توجه به خود است؛ انسان‌های موفق خصیصه‌های مشترکی باهم دارند.

بنظر می‌رسد که برخی‌ها همیشه موفق هستند و هیچ دری برایشان بسته نمی‌ماند. کارهایشان سروسامان دارد، با افراد مناسب ارتباط برقرار می‌کنند و بود و نبودشان در دنیا فرق دارد؛ اما این نتایج هیچ‌گاه اتفاقی و برحسب شانس بدست نیامده‌اند. این تنها از اقبال بلند این افراد نبوده که در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گرفته‌اند یا اینکه لزوما از قبل ثروتمند بوده باشند؛ موفقیت‌ها نتیجه پشتکار، بلندپروازی و توجه به خود هستند.

بررسی صنایع رقابتی نشان می‌دهد که عادات ما تعیین کننده ثبات و استمرار موفقیت‌مان هستند. با بررسی خصوصیات رفتاری منحصربفرد، محرک‌ها و تاکتیک‌های ارتباطاتی افراد در حرفه‌های مختلف دریافتیم که برخی تمایلات و گرایش‌ها در افراد موفق یکسان و مشابه هستند. در این مقاله نه عادت رفتاری را برشمرده‌ایم که توجه به آن‌ها موجب رسیدن به موفقیت در زندگی می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

9 عادت افراد موفق

 

۱. ایجاد اهداف مشخص و حذف حواشی

Success

افراد موفق از بیان جملاتی مثل «می‌خواهم وزن کم کنم» یا «ماه بعد می‌خواهم پول بیشتری درآورم» امتناع می‌کنند. برعکس اهداف و نیات افراد موفق صریح و شفاف هستند: «با سه بار ورزش در هفته می‌خواهم طی سه هفته هفت پوند وزن کم کنم» یا «هفته آینده قرار است با 10 مشتری احتمالی جدید مذاکره کنم تا درآمد این ماهم به 25000 دلار برسد».

وقتی نسبت به اهداف‌تان صریح و دقیق باشید دیگر حواشی جایی در ذهن‌تان نخواهند داشت؛ اولویت اول و آخر هدف‌تان است. یک نمونه از چنین خصیصه‌ای را می‌توان در وارن بافت (Warren Buffet) کارآفرین و میلیونر آمریکایی مثال زد. بافت طی گفتگویی با خلبان شخصی‌اش مایک فلینت (Mike Flint) از وی خواست تا اهدافش را روی کاغذ بنویسد؛ سپس به فلینت گفت که بجز پنج هدف اصلی بقیه اهداف فرعی و غیرضروری را از لیست خط بزند.

 

۲. آنچه را که می‌خواهید مجسم کنید

تونی هسیه (Tony Hsieh) موسس زاپوس (Zappos) در کتابش تحت عنوان «خوشبختی: راهی به‌سمت سود، اشتیاق و هدف» می‌نویسد:

تصور کنید، خلق کنید و دنیای خود را باور داشته باشید؛ کائنات همه چیز را به آن شکل که شما می‌خواهید به شما باز می‌گردانند.

وقتی روی موفقیتی متمرکز می‌شوید آن را در ذهن‌تان مجسم کنید که شبیه چیست؛ تا بدین ترتیب یک هدف ملموس در ذهن‌تان شکل بگیرد و همزمان برای تحقق آن انرژی بگذارید. برای آنکه آنچه را که می‌خواهید بدرستی مجسم شود هر روز چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و اهداف‌تان را روی کاغذ بنویسید؛ بدین ترتیب عمیق‌تر روی اهداف‌تان متمرکز خواهید شد. بعد این اهداف کم کم ملکه ذهن‌تان می‌شوند، تقریبا مثل یک فیلم. فیلم دیدن انتظاری در شما بوجود می‌آورد و برای اینکه ذهن با هدف‌تان همسو شود تا آخر مسیر باید بروید.

 

۳. بیشتر به دنبال ذهن تولید کننده باشید تا کارکننده

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کسب و کار خودتان را دارید، احتمالا این جمله را گفته‌اید که «می‌خواهم در کسب و کار خودم کار کنم.»

در واقع این جمله یک فاجعه برای موفقیت است. وقتی که اسیر «طرزفکر کارگری» می‌شویم ساعت‌ها را صرف انجام کاری می‌کنیم که می‌شد در 25 دقیقه انجام داد. این کار را نکنید؛ هوشمندانه‌تر کار کنید و بدنبال سخت‌تر کارکردن نباشید. سریع‌ترین راه برای انجام این کار سازمان خودتان و تقویم است. اگر یک روز کامل را برای نوشتن طرح پیشنهادی و بررسی یک پروژه اختصاص دهید، کل روزتان به همان کار خواهد گذشت.

وقتی زمان مشخصی را برای انجام کاری تعیین می‌کنید در ذهن‌تان دارید به انجام آن فکر می‌کنید. این محدودیت‌های زمانی اشاره ظریفی به تولید دارند بجای آنکه روی چیزی برای مدت زمان نامحدودی کار کنید، که در نتیجه آن امکان پردازش خلاقانه‌تر نیز خواهید یافت.

مثلا بیل گیتس (Bill Gates) عادت دارد سالی دوبار برای چیزی موسوم به «هفته تفکر» به مخفیگاهش می‌رود. این کار باعث می‌شود که ریتم استعداد و نبوغ ذاتی وی همچنان در عرصه خلاقیت و حل مسئله بی وقفه بنوازد. به استثنای خدمتکاری که برایش غذا می‌آورد، او طی این مدت تنهای تنها است؛ در کنار کتاب‌ها، تفکرات و پیشنهادهایی که در ذهنش چرخ می‌خورند و بدون هیچ گونه عوامل حاشیه ای که تمرکزحواس وی را برهم بزنند.

 

۴. به دیگران خدمت کنید

Success

مردم تمام دنیا یکی از این دو نگرش را دنبال می‌کنند: یکی دیدگاه مصرف کننده است و دیگری نگرش بخشنده. درحالیکه نگرش مصرف کننده‌ها گرفتن است، بخشنده‌ها کسانی هستند که به این قانون کائنات ایمان دارند «که هرچه کنی کشت همان بدروی» و کائنات همچون آینه‌ای است که بازتاب اعمال‌تان به خودتان باز می‌گردد.

همیشه همه چیز برای بخشنده‌ها کافی است؛ این افراد بدنبال مکان و آدم‌هایی می‌گردند که به آن‌ها خدمت کنند و در مقابل عده‌ای هم پیدا می‌شوند که به آن‌ها کمک کنند. اپرا وینفری (Oprah Winfrey) مجری مشهور آمریکایی نام آشنایی است که با روش‌های مختلف خدمات زیادی به جامعه کرد. وینفری یکبار در مراسم فارغ التحصیلی کالج سنت اگنس گفت:

ما 25 سال برنامه تلویزیونی شماره یک تلویزیون بودیم که دلیل آن چیزی نبود بجز اینکه من تمام سال‌ های عمرم را صرف خدمت به مردم کرده‌ام.

برای آنکه یک بخشنده باشید باید از کمک به همکاران‌تان شروع کنید. سراغ دوستان و همکاران‌تان بروید و از آن‌ها بپرسید که چه کمکی از دستتان برمی‌آید. با آن‌ها گفتگو کنید و حرف بزنید؛ وقتی می‌گویید کاری را انجام می‌دهید روی حرف‌تان بایستید.

 

۵. بجای کمال طلبی سراغ تعالی و برتری باشید

توجه کنید که خلق موفقیت‌های متعدد حاصل داشتن مبنای برتری و فضیلت است؛ برتری که هیچ شباهتی با کمال ندارد. آن‌هایی که صبر می‌کنند تا همه چیزعالی و کامل شود بعد شروع به حرف زدن، نوشتن یا انجام یک پروژه می‌کنند درواقع گرفتار تسلسل عبثی هستند که مدام نگرانند سایرین درباره آن‌ها چه فکری دارند.

گری واینرچوک (Gary Vaynerchuk) کارآفرین موفق در توییتی بخوبی عنوان کرد:

مسئله اصلی آهسته و پیوسته رفتن است؛ نه دنبال کمال رفتن.

اگر داستان زندگی واینرچوک را نمی‌دانید باید بگوییم که در کودکی در مغازه مشروب فروشی پدرش در نیوجرسی کار می‌کرد، شراب آنلاین می فروخت و ابتکاری در یوتیوب انجام داد. او به ویدئوهای یوتیوب نگاه می‌کرد که در سراسر دنیا پخش می‌شوند و فهمید که جمعیت زیادی این ویدئوها را تماشا می‌کنند؛ وی هم می‌خواست بخشی از این تجربه باشد. او بدون هیچ گونه آموزشی یا داشتن عوامل، ساخت فیلم شروع کرد. او در این کار مصمم بود و از پا ننشست. حال واینرچوک بیش از یک میلیون مشترک در یوتیوب دارد و یکی از میلیونرهای دنیا محسوب می‌شود؛ پس برای موفقیت منتظر اجازه نباشید.

 

۶. همیشه به خودتان سختی بدهید

بله درست است؛ آسودگی را فراموش کنید. هرروزه افراد موفق خود را به چالش و دردسر می‌اندازند؛ هر دردسر و زحمتی که فکرش را بکنید از صادقانه صحبت کردن با اعضای تیم گرفته تا سخنرانی‌های عمومی. آن‌ها از منطقه امن‌شان بیرون می‌آیند چرا که می‌دانند در آینده چه چیزی انتظارشان را می‌کشد.

ژان پیر رامپال (Jean Pierre-Rampal) نوازنده مشهور فلوت در گفتگویی عنوان کرد که همیشه برای اجراها بخود سخت می‌گرفته و شاید تعداد دفعات کمتر از انگشتان دست اتفاق افتاده باشد که حین اجراهایش در یک سال احساس راحتی روی سن داشته است.

احساس ناراحتی کردن ترسناک بنظر می‌رسد و قطعا امری عادی و طبیعی نیست؛ اما مانند یک عضله با تمرین و تکرار قوی می‌شود. حال نگاهی به گذشته‌تان بیندازید و چیزهای جدیدی را بیاد بیاورید که می‌خواستید یاد بگیرید؛ مثلا دوچرخه سواری. در وهله نخست این کارها سخت بودند چرا که نامعلوم و ناشناخته بودند. بازهم همان مثال دوچرخه سواری، نمی‌توانستید تعادل بدن‌تان را حفظ کنید. وقتی انجامش می‌دهید حس موفقیت و غرور به سراغ‌تان می‌آید.

 

۷. با خود صادق و روراست باشید

میشل اوباما (Michelle Obama) در سخنرانی در مجمع ملی دموکرات‌ها گفت:

تنها مانع برای سقف موفقیت‌های شما سقف آرزوهای‌تان است و خواست و اراده شما در جهت رسیدن به آن‌ها.

کارآفرینان براساس تصورات و رویاها خلق می‌کنند. میل کارآفرینان به جستار و پرسش درباره اینکه کجا باید توقف کرد و ادامه نداد، کم آورد یا حتی خسته و فرسوده شد موتور موفقیت را روشن می‌کند. صادق و روراست بودن با خود راحت‌تر است؛ وقتی که نگاهی به عقب داریم و می‌بینیم که چه چیزهایی جواب داده‌اند و چه چیزی بی فایده بود.

برای این‌کار می‌توانید یک ماه از برنامه ریز روزانه استفاده کنید. پایان هر روز لیستی از کارهای نیمه تمام تهیه کنید و یک نقطه کنارش بگذارید. آیا کار بخاطر پرت‌شدن حواس‌تان نیمه تمام ماند؟ اگر بله، چه چیزی حواس‌تان را پرت کرد؟ یا شاید فقط وقت کم آوردید. دوباره روز بعد از نو شروع کنید؛ آخر ماه متوجه می‌شوید که کجاها خودتان را محدود کردید.

 

۸. سوالات مهم بپرسید

ولتایر (Voltaire) نویسنده مشهور فرانسوی می‌گوید:

یک انسان را از روی سوالاتی که می‌پرسد قضاوت کنید نه از روی پاسخ‌هایش.

همیشه کنجکاو باشید. نتیجه پرسیدن سوالات عالی، ذهن پرسشگر یا رشد و راهکار است. راه حل هیچ مسئله‌ای با اعتراض و غرولند کردن بدست نمی‌آید؛ اما با یک سوال خوب پرسیدن می‌توانید پاسخ را پیدا کنید (مثلا بجای اینکه بپرسید «چطور» بپرسید «حالا باید چه اتفاقی بیفتد تا به نتایج دلخواهم برسم؟). سوال پرسیدن ارتباط پویا و هوشمندانه‌ای با مشتریان، اعضای تیم و سایر کارآفرینان فراهم می‌کند. با سوال پرسیدن و حرف زدن به نقاط مشترک خواهید رسید.

 

۹. خودتان را بشناسید

سریع‌ترین راه رسیدن به موفقیت بدون تلف کردن انرژی این است که مهارت‌ها و استعدادهای خاص خود را بشناسید و اینکه چطور از این توانایی‌ها به بهترین نحو بهره ببرید. مردم فکر می‌کنند که موفقیت یک فرمول جادویی دارد؛ صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، یک نوع رژیم غذایی خاص می‌خورید، 18 ساعت کار می‌کنید.

همرنگ جماعت نشوید؛ کاری را انجام دهید که برای شما تاثیرگذار بوده است. نگاهی به الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian) یکی از بنیانگذاران وب‌سایت ردیت (Reddit) و همسر سرنا ویلیامز (Serena Williams) تنیسور زن آمریکایی بیندازید. او در مصاحبه‌ای گفت که حدود 2 نیمه شب می‌خوابد و صبح‌ها 10 صبح از خواب بیدار می‌شود. درحالیکه وی از «کتاب قانون موفقیت» تبعیت نمی‌کند اما شرکتش بیش از 1 میلیارد دلار می‌ارزد.

وقتی کاری که برایمان عادی است را انجام می‌دهیم انرژی‌مان به‌هدر نمی‌رود. برخی‌ها عادت دارند که کل روز کار کنند در حالیکه عده‌ای هم شب‌ها و بیدار ماندن را برای کار ترجیح می‌دهند.

کلام آخر

برای اطلاع از مقالات بیشتر از دنیای کسب و کار با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402