خرید آنلاین
آرام حسینی
نویسنده:آرام حسینی
ارسال شده در:16 مهر 1397، 21:00

سال 2019 و انقلابی که در خرید آنلاین شاهد خواهیم بود

با گسترش موبایل، ربات‌ها، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، قطعا دنیای خرید آنلاین و تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۹ دستخوش انقلابی تکاملی خواهد شد.

خرید آنلاین دیگر یک مد و هوس زودگذر نیست بلکه یک سبک زندگی محسوب می‌شود. مردم در سراسر دنیا از مزایای خرید آنلاین بهره‌مند می‌شوند و تنها با چند کلیک ساده هرچه را که بخواهند سفارش می‌دهند و محصول درب منزل برایشان ارسال می‌شود. بازاریابان در راستای سرمایه‌گذاری روی این تغییر در سبک زندگی مردم سراغ تجارت الکترونیک رفته و قصد دارند هنجارهای جدیدی را برای کسب و کار آنلاین در سراسر دنیا تعریف کنند.

تجارت الکترونیک روزبروز رقابتی‌تر می‌شود؛ تکنولوژی نیز با سرعت یکنواختی درحال رشد است، تکاملی که شامل بازار خرید آنلاین و اینترنتی نیز می‌شود. وب‌سایت‌ها هوشمندتر شده‌اند، خرید سریع‌تر شده است و انتظارات بالاتر رفته‌اند. فروشگاه‌های آنلاین برای آنکه همگام با سرعت بازار پیش روند سراغ روندهای جدید رفته‌اند. در ادامه، روندهای خرید آنلاین طی سال‌های آینده را باهم مرور خواهیم کرد.

 

شخصی سازی خرید

خرید آنلاین / Online Shopping

مردم عاشق تجاربی هستند که مطابق با نیازها و سلیقه آن‌ها باشد. از آنجایی که هیچ فروشنده فیزیکی و واقعی وجود ندارد که به مشتریان اطمینان دهد که نیازشان تامین می‌شود، تکنولوژی باید جای کمک انسانی را بگیرد. این حس شخصی‌سازی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. هر روز تعداد زیادی از شرکت‌ها امکانات مختلفی عرضه می‌کنند و موارد جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. این شرکت‌ها سابقه خرید کاربران را تجزیه و تحلیل می‌کنند و محصولاتی ارائه می‌دهند که احتمالا مشتری بیشتر علاقمند باشد؛ در عین‌حال از شر تمام گزینه‌های اضافی و احتمالا غیرضروری راحت می‌شوند.

شرکت‌ها در گام بعدی شخصی‌سازی خرید آنلاین سراغ هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین رفته و آن را وارد تجارت الکترونیک کرده‌اند. شرکت‌هایی چون Facenote که پلت‌فرم تشخیص چهره برای شناسایی مشتری است، در تلاشند تا راحتی و آسایش بیشتری برای مشتریان حین خرید فراهم بیاورند. Facenote از فناوری پیشرفته‌ای کمک گرفته تا حس وفاداری قدرتمندی بین مشتریان و برندها ایجاد کند. با تشخیص چهره مصرف کننده‌ها از طریق وب‌کم، تجربه خرید مطابق همان فرد و هماهنگ با نیازها و خریدهای قبلی‌اش صورت خواهد گرفت.

 

واقعیت افزوده (AR)

طبق تعریف، در واقعیت افزوده (augmented reality) از فناوری برای اضافه کردن گرافیک و تصاویر دیجیتال به محیط موجود استفاده می‌شود. وقتی مردم این ویژگی را در بازی‌های ویدئویی پذیرفته‌اند می توان از آن برای خرید آنلاین نیز استفاده کرد.

شرکت‌های مبلمان مانند بازار مگنولیا (Magnolia Market) از واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند تا مشتریان بتوانند مبلمان را در محیط و خانه‌شان بصورت سه بعدی ببینند. اپلیکیشن موبایل این شرکت به مردم اجازه می‌دهد که مبلمان مگنولیا را از طریق دوربین در فضایی مشاهده کنند که در حال تجهیزش هستند. این ویژگی منحصربفرد تجربه خرید آنلاین را شخصی‌تر کرده و به مشتریان امکان می‌دهد تا پیش از خرید مبلمان آن را در فضای خانه‌شان ببینند و امتحان کنند.

 

چت‌بات‌ها (chatbot)

همانطور که پیش از این اشاره شد، شرکت‌ها در تلاشند تا برای خرید آنلاین، همانند فروشنده فیزیکی حاضر در فروشگاه‌ها فروشنده‌ای داشته باشند که پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. چت‌بات‌ها یا همان ربات‌های سخنگو منبع ارزشمندی برای برندهایی بشمار می‌آیند که می‌خواهند کاربران و مصرف‌کنندگان‌شان حین خرید آنلاین حضور یک فروشنده واقعی را حس کنند.

چت‌بات‌ها عمدتا با هدف ایجاد ارتباط سریع و بی‌واسطه بین مشتری و شرکت بکار می‌روند. از آنجایی که فروشگاه‌های آنلاین و مجازی ساعات شروع و پایان کار مشخصی ندارند، مشتریان می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز خرید کنند. این‌بارهم فناوری نقش خود را بخوبی ایفا کرده است؛ بجای استخدام دستیار و اپراتور برای پاسخگویی به سوالات احتمالی مشتری، ربات‌های سخنگو آماده پاسخگویی به سوالات مشتری در هر ساعتی از شبانه روز هستند.

چت‌بات‌های مختلف خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند. برخی پاسخگوی سوالات مشتریان هستند، برخی پیشنهاد می‌دهند، برخی پرداخت انجام می‌دهند، و برخی هم حتی در تجهیزات کمک می‌کنند. در تحقیقی که شرکت اوراکل (Oracle) انجام داده است 80 درصد برندها تا سال 2020 از چت‌بات‌ها استفاده خواهند کرد؛ در حالیکه پژوهش Ubisent نشان می‌دهد که 35 درصد مشتریان خواهان این هستند که شرکت‌های بیشتری از چت‌بات‌ها استفاده کنند. بنظر می‌رسد که ربات‌های سخنگو در حال تبدیل‌شدن به مولفه حیاتی خرید آنلاین هستند.

 

پرداخت‌های ارزی مرزی (ارزهای رمزنگاری)

اخیرا شایعاتی شنیده می‌شوند مبنی بر اینکه سایت آمازون (Amazon) در حال بررسی این مسئله است که ارز رمزپایه (ارز رمزنگاری) را بعنوان یک روش پرداخت بپذیرد. اگر این اتفاق بیفتد، کل دنیای تجارت الکترونیک زیرورو خواهد شد. برخی از پروژه‌های بلاک چین (blockchain) می‌خواهند با یک رمز منحصربفرد تجارت نظیر به نظیر را انجام دهند؛ البته این کار مستلزم این است که ابر وب‌سایت آمازون استاندارد جدیدی را در این زمینه تصویب کند.

 

خرید در شبکه‌های اجتماعی

خرید آنلاین / Online Shopping

یک کاربرد گوشی‌های موبایل استفاده برای خرید از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی است. فیسبوک (Facebook) و اینستاگرام (Instagram) بازار تجارت الکترونیک را تاسیس کرده‌اند و خرید از طریق پلت‌فرم‌های شبکه اجتماعی مجازی را راحت‌تر ساخته‌اند. مثلا اینستاگرام قابلیتی دارد که در آن لینک مستقیم محصول در پست‌ها تگ می‌شود و حتی می‌توان جزئیات قیمت را هم به آن اضافه کرد.

ضمن اینکه شرکت‌ها هم از شبکه‌های مجازی برای تبلیغ محصولات و برندشان استفاده می‌کنند. در حال حاضر شرکتی که اکانت اینستاگرام یا فیسبوک نداشته باشد یک قدم از رقبا عقب‌تر است. مردم هر روز اخبار شبکه‌های اجتماعی مجازی‌شان را دنبال می‌کنند؛ حتی اگر شرکتی مستقیما برای تبلیغات هزینه نکند، اکانت شرکت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی خوب محسوب خواهد شد.

 

پرداخت خودکار

دیگر کاربرد تجارت از طریق گوشی‌های موبایل، پرداخت اتومات از طریق Paypal ،Amazon Pay یا Apple Pay است. سایت‌های خرید آنلاین مختلف برای سفارش آنلاین کالاها و محصولات روش پرداخت را راحت‌تر کرده‌اند. کاربران آیفون با اپلیکیشن‌هایی چون Apple Pay فقط کافی است که یکبار اطلاعات کارت اعتباری‌شان را وارد کنند. پس از آن شماره کارت و آدرس روی گوشی موبایل برای خریدهای بعدی ذخیره می‌شود. اگر وب‌سایتی Apple Pay ارائه بدهد، تنها کاری که کاربر باید انجام دهد کلیک روی «OK» است و فرایند پرداخت انجام می‌شود؛ خیلی راحت و بدون هیچ دردسری.

بدون دردسر وارد کردن اطلاعات و پرداخت‌های طولانی، خرید آنلاین بسیار بسیار ساده می‌شود. کاربران محصول خوبی را در اینستاگرام می‌بینند، روی لینک کلیک می‌کنند و با یک فرایند پرداخت اتومات در کمتر از پنج دقیقه هزینه پرداخت می‌شود. شرکت‌ها با ارائه چنین قابلیت‌هایی موانع را از میان برداشته و فرایند خرید را در کسری از ثانیه انجام می‌دهند.

با حجم رو به افزایش انواع روش‌های خرید آنلاین کمپانی‌ها راه چاره‌ای جز همسو شدن با این جریان ندارند. شخصی‌سازی خرید آنلاین مشتریان را می‌شناسد و هوش مصنوعی مطابق با سلیقه مشتری بهترین پیشنهاد را می‌دهد، واقعیت افزوده به مشتریان امکان می‌دهد تا خریدهای جدیدشان را عملا امتحان کنند، چت‌بات‌ها در صورت نیاز به مشاوره و کمک بیشتر پاسخگوی مشتریان هستند و فروشگاه‌ها سراغ شبکه‌های اجتماعی مجازی و پرداخت‌های خودکار رفته‌اند.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plaza_mag عضویت در کانال تلگرام

0 دیدگاه دیــدگاههای کاربـــران

بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha