سرمایه‌ گذاری جهانی در بازاریابی دیجیتال به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌ رسد
آرام حسینی
نویسنده:آرام حسینی
ارسال شده در:16 مهر 1397، 19:00

سرمایه‌ گذاری جهانی در بازاریابی دیجیتال به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌ رسد

بازاریابی دیجیتال طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و براساس تحقیقات جدید، میزان سرمایه گذاری جهانی در این حوزه به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بازاریابی دیجیتال طی دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است؛ چرا که افزایش تعداد موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی باعث شده که میلیون‌ها پیام تبلیغاتی در کسری از ثانیه میان میلیون‌ها مخاطب مخابره شوند.

فرانکفورت به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرده که سال گذشته هزینه‌های صرف شده برای بازاریابی دیجیتال در ایالات متحده و بریتانیا به 52 میلیارد دلار رسید. براساس برآورد این پژوهش که روی هزینه‌های بازاریابی دیجیتال انجام شده است، مبالغ سرمایه گذاری جهانی روی این تاکتیک‌ها به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

بازاریابی دیجیتال یا «Martech» برخلاف تبلیغات آنلاین از طریق واسطه‌ها، این امکان را فراهم کرده که برندها مستقیما از طریق شبکه‌های مجازی، بهینه سازی موتور جستجو یا دستیاران صوتی هوشمند مانند دستیار صوتی الکسای آمازون (Amazon’s Alexa)، مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند.

بعد از پرونده‌های بلندبالای شکایت ازغول‌های کالای مصرفی یعنی دو شرکت پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble) و یونیلیور (Unilever) بخاطر کلاهبرداری و تقلب در تبلیغات آنلاین، این سیر رشد تا حدی میل به انجام کارها از منزل و دورکاری را نشان می‌دهد.

بازاریابی دیجیتال / digital marketing

وقتی تبلیغات کنار محتوای آنلاین و مجازی نامناسب قرار بگیرند، مسئله «امنیت برند» به خطر می‌افتد؛ این امر موجب دلسردی و نومیدی بازاریابان شده و آن‌ها را برآن داشته است تا درصدد کنترل و نظارت بیشتری روی جامعه هدف و مخاطب برآیند.

دامیان ریان (Damiain Ryan) یکی از محققان این پژوهش و یکی از شرکای شرکت حسابداری انگلیسی مور استیفنز (Moore Stephens) می‌گوید:

کاملا مشخص است که بازاریابان بدنبال تقویت دورکاری هستند و برنامه‌ها به سمتی رفته‌اند که جهت ماندن در عرصه رقابت هزینه‌های بیشتری صرف بازاریابی دیجیتال می‌شوند.

وی با اشاره به موسسات تبلیغاتی سنتی که تمام تلاش‌شان را بکار بسته تا خود را با عصر دیجیتال همسو سازند می‌افزاید:

در این پژوهش درمی‌یابیم که این بودجه از هزینه‌های رسانه‌ها می‌آید و تاثیر چندبرابری روی ارزش موسسات رسانه‌محور دارد.

آن‌ها با همکاری موسسه تبلیغات و مشاوره رسانه‌ای WARC، تعداد 800 شرکت در آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه و اروپا را بررسی کردند. یافته‌های نظرسنجی مور استفینز نشان می‌دهند که برندها در انگلستان و آمریکای شمالی 23 درصد بودجه‌شان را صرف بازاریابی دیجیتال می‌کنند؛ سال پیش این مبلغ بیشتر از 16 درصد بود. 63 درصد بودجه‌های فناوری آمریکا صرف دورکاری شدند؛ رقمی که سال قبل 44 درصد بود.

قوانین و مقررات سختگیرانه حفاظت از داده در اروپا که از اردیبهشت ماه (می) عملی شدند، در کنار دغدغه‌ روش‌های جمع‌آوری داده در موتور جستجوی گوگل و شبکه اجتماعی فیسبوک که دو مورد از بزرگترین پلت‌فرم‌های تبلیغات آنلاین در دنیا بشمار می‌آیند، از جمله دلایلی هستند که برخی عاملان و شرکت‌های صنعت تبلیغات را به سمت ادغام با یکدیگر یا کناره‌گیری و تعطیل شدن کشاندند. ریان در گفتگویی با خبرگزاری رویترز گفت:

این‌ها پس لرزه‌هایی هستند که نشان از وقوع زلزله اصلی دارند.

وی با اشاره به اینکه Adobe System در اردیبهشت ماه شرکت تجارت الکترونیک مگنتو (Magento) را به قیمت 1.7 میلیارد دلار تصاحب کرده می‌گوید:

ظهور شرکت‌های پلت فرمی که همزمان چند سرویس را به بازاریابان ارائه می‌دهند، روند دیگری است که نظاره گرش هستیم.

شرکت ادوبی بتازگی معامله دیگری انجام داده است و شرکت بازاریابی B2B مارکتو (Marketo) را به قیمت 4.75 میلیارد دلار خریداری کرده است. ریان می‌گوید:

اصولا برندها دوست ندارند که در رابطه با داده‌ها به موسسات اعتماد کنند. این روند صریح نشان می‌دهد که برندها بدنبال اعمال کنترل بر فناوری بازاریابی هستند. درمقابل شاهد هستیم که درنهایت هرچقدر هم که برندها هزینه‌های بیشتری صرف می‌کنند بازهم همچنان با موسسات همکاری دارند.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha