سال ها پس از کنکورد هواپیماهای مافوق صوت به آسمان بر می گردند
المیرا رحیمی
نویسنده:المیرا رحیمی
ارسال شده در:25 آبان 1397، 13:00

سال ها پس از کنکورد هواپیماهای مافوق صوت به آسمان بر می گردند

پانزده سال بعد از این که کنکورد را از اوج آسمان به موزه بردند، اکنون به لطف قوانین جدید ایالات متحده و سرمایه گذاری‌های جدید، استارت آپ‌های هوانوردی بر آن هستند هواپیماهای مافوق صوت جدیدی بسازند که دوباره بشر بتواند سریع‌تر از صوت سفر کند.

کنکورد؛ کلمه‌ای که برای نسل جدید نا آشناست. کنکورد نام جتی بود که می‌توانست تقریبا دو برابر سریع‌تر از صوت یعنی با سرعت 2180 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. فاصله بین نیویورک تا لندن که با هواپیمای معمولی هفت ساعت به طول می‌انجامید، با کنکورد تنها سه ساعت و نیم طول می‌کشید. اما این هواپیمای شکفت انگیز در سال 2003 از رونق افتادند. اما اکنون شرایط عوض شده است. شرکت‌های استارت آپ هوانوردی امیدوار هستند استفاده از جت مافوق صوت را احیا کند. به لطف قوانین جدید ایالات متحده آمریکا، امیدی روشن در برابر ماست اما هنوز نمیتوان مطمئن بود.

sonic booms/شکستن دیوار صوتی

زمانی که کنکورد سرعتش از سرعت صوت بیشتر می‌شد و به اصلاح دیوار صوتی را می‌شکست، صدای انفجار مانندی ایجاد می‌شد. همین صدا کنگره آمریکا را در سال 1973 برآن داشت قانونی تصویب کنند که بر اساس آن پرواز هواپیماهای مافوق صوت بر روی خاک آمریکا ممنوع شود. افراد ثروتمندی که جت‌های پر سرعت‌تر را ترجیح می‌دهند، در پروژه احیای کنکورد سرمایه گذاری کردند و با این سرمایه‌ها استارت آپ‌ها تکنولوژی‌های جدیدی را امتحان می‌کنند تا به راهی دست یابند و بتوانند صدای شکست دیوار صوتی را خفه کنند. افزون بر این تلاش‌ها، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در ماه اکتبر به منظور رشد صنعت هوانوردی، طرحی را امضا کرد که اداره کل هوانوردی فدرال را ملزم به برداشتن این ممنوعیت می‌کرد.

ناسا قصد دارد تا نمونه اولیه X-59 QueSST را سال 2023 بر فراز شهرهای بزرگ آمریکا امتحان کند. سه شرکت استارت آپ به نام‌های

آریون (Aerion)، اسپایک (ppike Aerospace) و بوم سوپرسانیک (Boom Supersonic) در حال طراحی هواپیماهایی هستند که بتواند مدت پروازهای طولانی مدت را به نصف کاهش دهد. ماه گذشته، جنرال الکتریک اعلام کرد که قصد دارد موتور هواپیمای مسافربری مافوق صوت جدیدی برای آریون بسازد.

Concorde/ کنکورد

اما دوستاران و طرفداران محیط زیست درباره این هواپیماهای پر سرعت نگران هستند زیرا معتقداند این هواپیماها کربن بیشتری آزاد کرده و بر آلودگی هوا خواهند افزود. تمام شرکت‌های استارت آپ که مصمم هستند هواپیماس مافوق صوت خود را تا دهه آینده به پرواز درآورند تلاش دارند که هواپیمای جدیدشان کربن کمتری تولید کند. اما برای دسترسی به سرعت‌های بالاتر باید سوخت بیشتری مصرف شود. همین موضوع بر نگرانی‌های زیست محیطی افزوده است.

کارل پوپ مدیر اجرایی سابق سیرا کلاب (Sierra Club) که در مخالفت با هواپیماهای مافوق صوت مقالات بسیاری نوشته است می‌گوید:

ایده این که بتوانید بر مخالف‌های هواپیماهای مافوق صوت فائق آیید ریشه در چه دارد؟ در کشور نمی‌توانیم آزادراه جدید بسازیم، زیرا مردم با ساخت آن مخالف هستند. چرا همه فکر می‌کنند می‌توانیم میلیون‌ها نفر را در معرض انفجار صوتی قرار دهیم؟ این موضوع نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha