شرکت موجو ویژن فناوری واقعیت افزوده را در لنز چشمی به کار خواهد برد

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت واقعیت افزوده همواره اندازه بسیار بزرگ و حجیم عینک‌های آنها بوده است. یکی از شرکت‌های نوپا تحت عنوان موجو ویژن (Mojo Vision) قصد دارد تا حجم زیاد این عینک‌ها را کاهش دهد و ناپدید کند.

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چه می‌شود اگر هدست‌های حجیم و اندازه بزرگ خود که دارای فناوری واقعیت افزوده است و اطلاعات کامپیوتر را همچون آینده به نمایش می‌گذارد را کنار بگذارید و لنزهایی را به چشم بگذارید که همان کار را برای شما انجام دهد؟

این همان کاری است که شرکتی نوپایی تحت عنوان موجو ویژن (Mojo Vision) قصد دارد انجام دهد. این شرکت که گفته می‌شود سرمایه‌اش به حدود 50 میلیون دلار افزایش یافته، فناوری خود را تحت عنوان پردازش نامرئی توصیف می‌کند و هر زمان که نیاز داشته باشید اطلاعات را برای شما ارائه می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که در هر جا و هر زمانی، با یک نگاه به دیگران متصل شوید.

این شرکت همچنین در وب‌سایت خود آورده:

با این فناوری دنیایی را می‌بینیم که در آن نیازی به استفاده از دست نداریم.

موجو ویژن اطلاعاتی در مورد این محصول خود ارائه نکرده و تنها در اطلاعیه خود آورده:

«ما مشتاقانه منتظریم تا اطلاعات بیشتری را در مورد این فناوری و پلتفرمی که رویش کار می‌کنیم، منتشر نماییم.»

فناوری این شرکت با تمامی محصولات معمول موجود در بازار همچون «هولولنز مایکروسافت» یا «مجیک لیپ وان» تفاوت دارد که اندازه‌ای بسیار بزرگ دارند و دور سر قرار می‌گیرند و لنزهای بزرگ آنها روی چشم می‌مانند.

واقعیت افزوده - Augmented Reality

در نهایت اینکه، علاقه‌مندان فناوری می‌گویند که این هدست‌ها از بازار محو خواهند شد، اما این امر نیازمند زمان است. مجیک لیپ که در سال 2011 تاسیس شد، اولین هدست توسعه‌دهنده خود را تحت عنوان مجیک لیپ وان، در ماه آگوست ارائه کرد و اعلام کرده که همچنین روی یک مدل نسخه مصرف‌کننده نیز کار می‌کند که احتمالا زودتر از یکی دو سال آینده عرضه نخواهد شد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک نیز در کنفرانسی دو سال قبل گفته بود: در طول ده سال آینده، فرم فاکتور این دستگاه، کوچک‌تر و کوچک‌تر خواهد شد و در نهایت شاهد نوعی فناوری با اندازه عینک‌های معمولی خواهیم بود.

البته، علاقه‌مندان فناوری می‌گویند که این دستگاه‌های واقعیت افزوده به زودی بخشی از زندگی روزمره ما خواهند شد. با این وجود، تلاش‌های شرکت موجو ویژن برای کاهش اندازه این فناوری بسیار رویاپردازانه به نظر می‌رسد و احتمالا سال‌ها طول می‌کشد تا چنین محصولی ساخته شود و توصیفات این شرکت از آینده، چندان با چیزی که شرکت‌های دیگر تبلیغ می‌کنند، تفاوتی ندارد.

مایکروسافت و مجیک لیپ که هدست‌های آنها به ترتیب، به قیمت 5000 و 2295 دلار عرضه می‌شود، هر دو نشان داده‌اند که چقدر ساده می‌توان اطلاعات کامپیوتری را وارد دنیای واقعی کرد. این فناوری که واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی نام دارد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا مثلا بازی تخته نرد را به جای میز، درون هدست انجام دهیم یا مثلا از گوشه چشم‌ها، ایمیل‌های رسیده را بررسی کنیم و در عین حال بازی بچه‌های خود را نیز در نظر داشته باشیم.

بن باجاراین، آنالیزور Creative Strategies می‌گوید:

ما در مسیری هستیم که دیگر نیازی نیست اطلاعات کامپیوتر را حتما روی صفحه گوشی یا کامپیوتر ببینیم.

وعده این فناوری باعث شده تا میلیاردها دلار سرمایه وارد این صنعت شود. شرکت مجیک لیپ خود به تنهایی 2.3 میلیارد دلار سرمایه‌اش را وارد این صنعت کرده است. در عین حال، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای این نوع هدست‌ها امسال تا 50 درصد افزایش یابد و به 427.1 میلیون دلار برسد و همین طور سال آینده نیز به 644.6 میلیون دلار افزایش یابد.

صنعت فناوری به شکل روزافزونی به فناوری واقعیت افزوده می‌اندیشد و در عین حال، امثال مارک زاکربرگ، گوگل، اچی‌تی‌سی، سامسونگ و شرکت‌های دیگر نیز توجه ویژه‌ای به این فناوری دارند. هدست‌های واقعیت مجازی نوعی صفحه را جلوی چشمان شما می‌آورند که مغز آن را به صورت دنیای واقعی تعبیر می‌کند و مثلا، خود را در حال غواصی با وال‌های آبی و جنگ با زامبی‌ها یا شاهد نبرد سفینه‌های فضایی تصور می‌کنید.

شرکت سوپردلتا اعلام کرده که در میان رشد کم میزان فروش و همین طور تقلای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برای ساخت بازی‌های باکیفیت، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه واقعیت مجازی در سالیان اخیر کاهش یافته است. اما، در سوی مقابل، واقعیت افزوده توجه کسب و کارهای مختلف را به سوی خود جلب کرده و این شرکت‌ها به این نوع فناوری به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح خدمات مشتریان و یا کمک به متخصصین برای کار کردن از راه دور می‌نگرند.

پروژه بلندپروازانه موجو ویژن، توجه‌ها به این حوزه را بیشتر کرده است. این شرکت از کارشناسان زبده و کهنه‌کاری از شرکت‌هایی همچون گوگل، آمازون، اچ‌پی و اپل استفاده می‌کند که روی نوعی هدست کار می‌کنند که طبق زمانبندی قرار است تا سال 2020 ارائه گردد.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha