کاوشگر کپلر بعد از دریافت آخرین دستورات رسما و برای همیشه خاموش شد

بنابر اعلام ناسا، فضاپیمای کپلر به پایان راه خود رسیده و دستورات نهایی برای غیر فعال سازی آن ارسال شده است. به زودی با خاتمه سوخت این فضاپیما، ماموریت کپلر برای همیشه پایان خواهد یافت.

تلسکوپ فضایی کپلر رسما به خواب فرو می‌رود. تلسکوپ فضایی کپلر در پانزدهم نوامبر، سالگرد مرگ اخترشناس آلمانیِ هم‌نام‌اش، یوهانس کپلر، رسماً و برای همیشه خاموش شد. تیم زمینی ناسا اعلام کرد مجموعه‌ای از آخرین دستورات خود که به دستورات «شب به خیر» معروف هستند را برای این تلسکوپ فضایی ارسال کرده است. این به معنای این بوده که حالت ایمنی دستگاه غیر فعال شده تا فرستنده‌ها بتوانند سوخت بیشتری برای فعال نگه‌داشتن ارتباط با مرکز و ارسال یافته‌های جمع‌آوری شده در طی مدت زمان مورد نیاز در اختیار داشته باشند. از آنجایی که رصدخانه‌های روی زمین همواره در حال چرخش هستند، تیم ناسا زمان محدودی برای هماهنگ‌سازی در اختیار داشت و به نظر می‌رسد این کار به خوبی انجام گرفته است؛ بر طبق صفحه توییتر کپلر، دستورات نهایی برای این کاوشگر ارسال شده است.

بدرود شکارچی سیاره. شب گذشته تلسکوپ فضایی کپلر (@NASAKepler) مجموعه دستورات نهایی خود را برای قطع ارتباط با زمین دریافت کرد. در سالروز درگذشت یوهانس کپلر، همنام زمینی این ماموریت، دستورات «شب به خیر» برای کاوشگر ارسال شد.

NASA Kepler and K2 (@NASAKepler) November 16, 2018

کپلر در سال 2009 با بودجه‌ای برابر با 600 میلیارد دلار با هدف بررسی درخشندگی بیش از 100 هزار ستاره و کشف سیارات قابل سکونت فراخورشیدی به فضا فرستاده شد. این فضاپیما تا زمان پایان سوخت خود بیش از 2000 سیاره فراخورشیدی را کشف کرد و هزاران سیاره دیگر نیز منتظر تایید توسط ناسا هستند. ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران که به اختصار تس (TESS) نامیده می‌شود، قرار است در فضایی ۴۰۰ برابر پوشش مأموریت کپلر، کار شکار سیارات را به پیش ببرد. TESSدر اوایل سال جاری زمین را ترک کرده و نخستین تصویر روشن خود را در ماه سپتامبر به ثبت رساند. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Godzilla vs. Kong