10 دقیقه / 10 Minutes
امیر حیدری باطنی
نویسنده:امیر حیدری باطنی
ارسال شده در:10 آذر 1397، 10:00

10 راه برای آن که در 10 دقیقه یا کمتر، زندگی خود را بهینه کنید

10 دقیقه شاید وقت چندان زیادی به نظر نرسد و بسیار پیش آمده باشد که وقت زیادی را تلف کرده‌اید. اما همین 10 دقیقه می‌تواند بسیار به بهینه کردن زندگی شما کمک می‌کند.

ما معمولا زمان و وقت خود را به صورت ساعت، روز، هفته، ماه و یا سال در نظر داریم. یک مقدار 10 دقیقه‌ای از زمان به نظر یک قطره می‌آید. هنگامی که 10 دقیقه وقت اضافی داریم، معمولا به این فکر می‌کنیم که چگونه این وقت را تلف کنیم تا کار بعدی را شروع نماییم.

اما این قسمت‌های زمانی کوچک روی هم جمع می‌شوند و به تدریج زیاد می‌شوند. آیا تا به حال پیش خود حساب کرده‌اید که چند مورد از این ده دقیقه‌ها را هر روز تلف کرده‌اید؟ چند بار در روز این زمان‌ها را بی توجه و بلااستفاده هدر می‌دهید؟

در این مقاله نکاتی را به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید تفاوتی چشمگیر در زندگی خود ایجاد نمایید. اگر 10 دقیقه به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، آن قدر کافی هست که برای بهینه کردن زندگی خود از آن بهره ببرید. با این زمان می‌توانید کاری کنید که زندگی‌تان بهتر، شادتر و بهره‌ورتر شود و این کار تنها در 10 دقیقه امکان‌پذیر است.

حالا که می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، 10 دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

موفقیت

 

 


تمرکز و بهره‌وری خود را با قانون 50/10 افزایش دهید


یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهینه کردن کارها و کسب و کار آن است که بهره‌وری را افزایش دهید و بیشترین استفاده را از زمان خود ببرید. چگونه می‌توانید این کار را در 10 دقیقه انجام دهید؟ ابتدا، باید به صورت کامل و به مدت 50 دقیقه روی کار خود متمرکز شوید. در این مدت، توجه خود را به صورت کامل در اختیار آن کار قرار دهید و هیچ کار دیگری را نکنید. یک نکته کلیدی در اینجا باید به شما متذکر شویم، هنگامی که 50 دقیقه تمام شد، به خودتان 10 دقیقه استراحت دهید.

به این فرآیند، قانون 50/10 گفته می‌شود و برای افزایش و ارتقای میزان بهره‌وری و تمرکز شما، عالی عمل می‌کند. 50 دقیقه زمانی است که می‌توان به خوبی آن را مدیریت کرد، بدون اینکه کار دیگری با آن تداخل پیدا کند و 10 دقیقه استراحت، تا حدی که موتور محرکه شما را دوباره شارژ کند، کافی است و می‌تواند باعث شود تا مجددا تمرکز خود را روی آن کار قرار دهید.

خوب، در این 10 دقیقه وقت استراحت چه کار کنید؟ هر کاری که دوست داشتید، انجام دهید، اما آماده باشید که دوباره سر وقت به سرکار خود بازگردید. اگر واقعا می‌خواهید همراه با بهره‌وری عمل کنید، کاری را در دست بگیرید و به این بیندیشید که چگونه می‌توانید ارزش این ده دقیقه را دوبرابر نمایید.

 


تمرین شکرگزاری کنید


10 دقیقه / 10 Minutes

10 دقیقه به خود وقت دهید تا ذهن خود را ارتقا بخشید و در این مدت، تمام چیزهایی را که بابتشان باید شکرگزار باشید، به خودتان یادآوری کنید. تمرین شکرگزاری نه تنها برای روح شما مناسب است، بلکه از نظر علمی ثابت شده که باعث انگیزه بیشتر شما می‌شود و سلامت جسم و روح شما را افزایش می‌دهد.

اندیشیدن به تمامی چیزهای مثبتی که دارید و تمام آدم‌های خوب زندگی‌تان، نوعی طرز فکر مثبت به شما می‌دهد و درهای بیشتری را برای روابط بیشتر به سوی شما باز می‌نماید. اول با نوشتن سه چیز مثبت شروع کنید و در ادامه ببینید که چگونه حال شما بهتر می‌شود و ذهن‌تان بازیابی می‌گردد.

با انجام این کار، می‌توانید اعتماد به‌نفس و میزان مقاومت خود را افزایش دهید و این یعنی اگر بابت زندگی خود سپاسگزار باشید، از نظر فکری قوی‌تر از قبل می‌شوید و یاد می‌گیرید که در مواقع استرس چگونه با آن برخورد نمایید. آدم‌هایی که در زندگی بابت چیزهایی که دارند، سپاسگزار هستند و روی این موارد متمرکز می‌شوند، احساس شادی بیشتری دارند و رفتارهای تهاجمی آنها کمتر می‌شود. آنها همچنین حساسیت و نوع‌دوستی بیشتری نسبت به دیگران از خود نشان می‌دهند.

 


روزی یک کلمه یاد بگیرید


زمانی که در مدرسه هستید، دایره واژگان قابل توجهی دارید و تعداد کلماتی که روزانه یاد می‌گیرید به مرور زمان به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. هنگام بزرگسالی، در صورتی که برای افزایش توانایی‌های زبانی خود تلاش نکنید، دایره واژگان‌تان مسلما دچار نوعی رکود و سکون می‌شود.

اما داشتن یک دایره واژگانی غنی، تنها باعث نمی‌شود که در نگاه دیگران فردی باهوش به نظر برسید؛ این واژگان سبب می‌گردند تا بتوانید منظور خود را به دیگران القا نمایید. هر قدر دایره واژگانی شما بزرگ‌تر باشد، فهم و درک شما از زبان افزایش می‌یابد و هنگامی که می‌خواهید جمله‌ای را به کار ببرید و یا نظر خود را بیان کنید، می‌توانید واژگان درست و دقیقی را به کار ببرید.

زبان ابزار اصلی در جعبه ابزار ارتباطی شما است و به نوعی کلید موفقیت شما به شمار می‌رود. ارتقای استعداد‌های زبانی به شما کمک می‌کند تا ارتباطات موثرتری را با دیگران برقرار نمایید. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، یادگیری واژگان جدید بخش‌هایی از مغز را تحت عنوان ونترال استریاتوم (Ventral Striatum) یا سیستم جایزه فعال می‌کند و به همین خاطر، بسیار می‌تواند تفریحی مناسب باشد. سعی کنید دایره واژگانی خود را به صورت روزانه ارتقا دهید.

 


مطالعه سریع را یاد بگیرید


همه ما می‌دانیم که خواندن، یکی از راه‌های مهم برای کسب دانش است. بسیاری از ما زمان زیادی از روز را به خواندن و مطالعه می‌پردازیم، فرقی نمی‌کند که بررسی گزارش‌ها، ملاحظه نمودارها و یا چک کردن ایمیل‌ها باشد. با وجودی که هر روز با منابع مطالعه زیادی روبرو هستیم، بسیاری از آدم‌ها بیشتر از 200 تا 250 کلمه در دقیقه نمی‌توانند بخوانند. این یعنی هر صفحه دو دقیقه طول می‌کشد و در نتیجه، خواندن یک کتاب 100 صفحه‌ای حدود سه ساعت به طول می‌انجامد.

حالا تصور کنید که بتوانید همان کتاب را در مدتی برابر با یک سوم همان زمان یا حتی سریع‌تر تمام کنید. یادگیری این روند به کمی تمرین نیاز دارد و بعد از آن قادر خواهید بود که کتاب‌های خود را خیلی سریع تمام کنید.

 


یک چرت کوتاه بزنید


نوشیدن یک لیوان قهوه بزرگ یا خوردن هله هوله را فراموش کنید و کاری انجام دهید که واقعا انرژی شما را افزایش دهد و در عین حال باعث بالا رفتن قند خون شما نشود. یک گوشه دنج را پیدا کنید، چشمان خود را ببندید و به مدت 10 دقیقه چرتی کوتاه بزنید. تنها یک خواب قیلوله باعث می‌شود تا احساس شادابی کنید و به مدت چندین ساعت هوشیار بمانید.

چرت‌های طولانی‌تر باعث می‌شوند تا احساس گیجی و منگی کنید، اما یک چرت 10 دقیقه‌ای بدون هیچ عوارضی به شادابی شما کمک می‌کند. اگر نگرانید که چرت کوتاه ممکن است در خواب شبانه شما اختلال ایجاد کند، اواخر صبح و یا اول بعدازظهر این کار را انجام دهید.

 

 


به یادگیری زبانی جدید بپردازید


کتاب / book

در صورتی که روزی 10 دقیقه را به یادگیری زبانی جدید بپردازید، به نظرتان در عرض شش ماه چقدر پیشرفت خواهید داشت؟ یک سال چطور؟ با کمی تمرکز و جدیت، 10 دقیقه در روز به شما کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را در زبانی دیگر افزایش دهید و اطلاعات جدیدی یاد بگیرید.

اپلیکیشن‌های یادگیری زبان مختلفی در دنیا وجود دارد که گاهی اوقات تنها 5 دقیقه وقت شما را در روز می‌گیرند. به همین خاطر، اگر در نظر دارید تا زبان جدیدی یاد بگیرید، 10 دقیقه در روز را به این کار اختصاص دهید و همین امر باعث می‌شود مهارت شما در یادگیری زبان افزایش یابد.

 

 


با یک دوست بیرون بروید و قهوه بخورید


coffee / قهوه

اجتماعی بودن تنها روشی برای گذران وقت نیست، این کار برای فکر و ذهن شما هم بسیار خوب است. گفتگوهای دوستانه و با فراغت، بال فواید بسیار زیادی دارد.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهند، صحبت کردن و اجتماعی بودن، حل کردن مشکلات را برای افراد ساده‌تر می‌کند. اما به یاد داشته باشید که این گفتگوها باید مناسب و درست باشند؛ کل کل کردن و گفتگوهای با حالت تهاجمی هیچ مزیتی ندارند.

محققان دریافته‌اند که تنها 10 دقیقه گفتگو با دیگران عملکرد روزانه را در وظایف شناختی معمول ارتقا می‌بخشد. در نتیجه، سعی کنید که روزانه یک وقت استراحتی به خود اختصاص دهید و با یکی از دوستان یک فنجان قهوه بخورید. این کار باعث می‌شود تا هنگام بازگشت به محل کار بازدهی شما افزایش یابد.

 


بیرون بروید


بیرون رفتن و 10 دقیقه قدم زدن که باعث نرمش پاها شود، به ارتقای فعالیت مغز شما کمک می‌کند و تمرکز و توجه شما را افزایش می‌دهد. کمی پیاده‌روی باعث می‌شود تا افسردگی کاهش یابد، سلامت استخوان‌ها تضمین شود، استرس کاهش یابد و سلامت قلب شما نیز بالاتر رود.

تنها 10 دقیقه پیاده‌روی در روز کلید موفقیت شما در جذب ویتامین دی است. در تحقیقات ثابت شده که جذب این ویتامین از طریق خوردن به سختی صورت می‌گیرد. در واقع، ما بین 80 تا 90 درصد از ویتامین دی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کنیم.

اما بیش از حد بیرون بودن بدون استفاده از کرم ضدآفتاب نیز چندان مفید نیست و تنها باعث می‌شود که پوست شما آفتاب‌سوخته شود. ده دقیقه استراحت در هوای بیرون به شما کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز بدن را بدون هیچ مضراتی دریافت نمایید.

 


همواره به شکلی برنامه‌ریزی کنید که روز بعد به موفقیت دست یابید


10 دقیقه کار پایانی شما در روز برای موفقیت شما در روز بعد بسیار موثر و حیاتی است. پیش از اینکه محل کار خود را ترک کنید، چند دقیقه وقت بگذارید و برنامه‌های فردای خود را بررسی نمایید. آیا همه کارهای خود را تمام کرده‌اید یا اینکه برخی از آنها را باید فردا انجام دهید؟ تمامی این موارد را ارزیابی کنید.

تمامی کارهایی که ذهن شما را به خود مشغول کرده، ثبت کنید و تمامی جزئیات لازم را که باید برای آنها به یاد بسپارید، یادداشت نمایید تا بدانید که برای فردا چه کارهایی باید انجام دهید.

در پایان، صفحه ایمیل خود را ببندید و میز کاری خود را مرتب نماید. حالا همه کارها تمام شده و آماده هستید که فردا کار خود را شروع کنید.

 

 


گزارش کاری روزانه خود را یادداشت کنید


10 دقیقه / 10 Minutes

همواره پیش از خواب، 10 دقیقه وقت بگذارید و گزارش کارهای روزانه خود را یادداشت نمایید. هر کاری که در طول روز انجام داده‌اید را روی کاغذ یادداشت نمایید. اگر دستخط خوبی ندارید، این گزارش‌ها را در کامپیوتر ثبت نمایید.

اما وقتی تصمیم گرفتید که گزارش‌های روزانه خود را یادداشت کنید، دقیق و صادقانه این کار را انجام دهید و تمامی شکست‌ها و پیروزی‌های خود را ذکر کنید. با انجام این کار می‌توانید تمامی اتفاقات روزانه را به خوبی پردازش و بررسی کنید.

اگر نگاهی به روز خود بیندازید، چه کاری را به شکل دیگری انجام می‌دهید؟ 10 دقیقه وقت گذاشتن باعث می‌شود تا نکات زیادی از فعالیت‌های خود یاد بگیرید و تجربه‌های خود را افزایش دهید. در آخر از امیدواری‌های خود برای فردا بنویسید و همواره مثبت و امیدوارانه بیندیشید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plaza_mag عضویت در کانال تلگرام

0 دیدگاه دیــدگاههای کاربـــران

بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha