dealing with unemployment stress/ مقابله با استرس و افسردگی بیکاری
آرام حسینی
نویسنده:آرام حسینی
ارسال شده در:14 آذر 1397، 10:00

سه نکته کاربردی و آسان برای مقابله با استرس ناشی از بیکاری

بیکاری شرایط بسیار استرس‌زایی برای افراد به وجود می‌آورد و شاید هم گاهی منجر به افسردگی شود. اما با استفاده از راهکارهایی می‌توان با استرس بیکاری مقابله کرد.

dealing with unemployment stress/ مقابله با استرس بیکاری

سخت‌ترین چیز درباره بیکاری نبودن شغل نیست بلکه مشکل در عدم اعتماد به نفس و افسردگی است که به خاطر پس زده شدن چندباره کارجویان به وجود می‌آید.

زندگی بشر پر است از دردسر و مشکلاتی که روزبروز توان انسانی را تحلیل می‌دهند. بیکاری یکی از چالش‌های بیشماری است که افراد در مسیر زندگی شغلی‌شان در دنیای کسب و کار با آن مواجه می‌شوند. چالشی که گاهی با خود افسردگی به دنبال دارد. بیکاربودن باعث حس بی‌ارزش بودن، ترس، تنش و استرس در فرد می‌شود. گاهی افرادی که مدتی بیکار شده‌اند، حس می‌کنند که کنترل زندگی خود را از دست داده‌اند.

بدون تردید بیشتر افراد تا به حال بارها و بارها تجربه ناخوشایند نپذیرفته شدن در یک موقعیت شغلی را داشته‌اند. اما دنیا با رد شدن در مصاحبه شغلی به آخر نخواهد رسید. شویاشا میسرا (Shuyaasha Misra) نویسنده فریلنسر و وبلاگ‌نویس مشهوری است که در نوشته‌هایش تجربیات مربوط به دوران بیکاری خود را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارد. او دراین مقاله سه روش برای روبرو شدن با استرس بیکاری مطرح کرده تا افراد در مواجهه با طوفان و شرایط ناگوار همچنان مثبت اندیش و مثبت‌نگر باشند.

 


1- قدردان باشید


قدرشناسی در حرف بسیار راحت‌تر از عمل است. اما همین ویژگی ساده بسیار اهمیت دارد. معمولا بیشتر افراد خود را به خاطر اتفاقاتی که در حیطه کنترل‌شان نبوده سرزنش می‌کنند، به خصوص وقتی که شغلی را از دست می‌دهند.

«همه‌اش تقصیر خودم است» یا «حقم بود» تفکرات منفی هستند که به سرعت روزتان را نابود می‌کنند. خودتان را غرق افکار پوچ و منفی نکنید. مراقب باشید که جملات منفی درباره خودتان نگویید، همه انسان‌ها شایستگی این را دارند که شغل رویایی‌شان را داشته باشند. از دست دادن یک شغل و بیکار شدن صرفا یک ناکامی و شکست موقتی است در مسیر رسیدن به شغلی که همیشه به دنبالش هستید.

قدرشناسی نگرش منفی را به نگرش مثبت‌تری تبدیل می‌کند. از نظر شویاشا یکی از روش‌های دوری از افکار منفی و مثبت نگری این است که به ازای هر فکر منفی که به ذهن‌تان می‌رسد دو چیز مثبت بنویسید. این تاکتیک باعث می‌شود که سیاه نگری بلافاصله متوقف شود، و اینکه علیرغم بسیاری از ناملایمات و ناگواری‌ها هنوز هم چیزهایی در زندگی دارید که می‌توانید بخاطرشان شکرگزار باشید.

روش دیگری نیز برای ترویج تفکر قدرشناسی وجود دارد. هر روز پنج چیزی که بخاطرشان خدا را شاکرید، روی کاغذ بنویسید.

 


2- هدف داشته باشید


ویکتور فرانکل (Viktor Frankl) در کتاب معروفش «بشر در جستجوی معنا» به نکته مهمی اشاره می‌کند:

افرادی که به دنبال «چرایی» زندگی هستند، منتظر می‌مانند تا زمان مناسب برای تحقق اهداف‌شان فرا برسد.

در زمان بیکاری به قدری بی‌حوصله و بی‌انگیزه هستید که فکر می‌کنید هر کاری یا ارسال مکرر رزومه به جاهای مختلف فایده‌ای ندارد و راه به جایی نمی‌برد. اما در حقیقت این تفکر باعث افسردگی‌تان می‌شود. شویاشا میسرا می‌گوید:

برای خودتان یک برنامه بریزید. برنامه زمانی برای انجام کارهای هدفمند بهترین روش برای غلبه بر حس رخوت دوران بیکاری است.

آیا سرگرمی و تفریحی بوده که دلتان می‌خواسته انجامش بدهید؟ یا جایی که دلتان می‌خواسته بروید؟ حالا وقتش است. نترسید و امتحان کنید.

 


3- در خانه نمانید


در خانه ماندن برای روزهای طولانی باعث افسردگی می‌شود. برخی‌ها بیرون رفتن را توصیه می‌کنند. قدم زدن و پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی در پارک یا صرفا نوشیدن قهوه‌ای در کافه‌تریا می‌توانند کمک کنند تا از شر افسردگی ناشی از بیکاری و درخانه ماندن در امان بمانید.

در خانه ماندن باعث گوشه گیری و انزوا طلبی شده و نوعی حس تنهایی در فرد به وجود می‌آورد. بیرون رفتن مرزهای تنهایی را می‌شکند و شما را با دنیای بزرگتری آشنا می‌کند. شویاشا میسرا بیرون رفتن و وقت گذرانی با دوستان را پیشنهاد می‌دهد؛ راهکاری که برای خودش بسیار تاثیرگذار بود. از نظر میسرا وقتی کار می‌کنیم، سرمان بسیار شلوغ است اما دوره بیکاری باعث شده که وقت خالی زیاد داشته باشیم پس بهترین زمان برای سرزدن به دوستان همین دوره از کار بیکار شدن است.

هرچند شاید شنیدن صحبت دوستانی که مدام درباره کار و پروژه‌های کاری‌شان حرف می‌زنند بسیار برای کسانی که تازه از کار بیکار شده‌اند سخت و شبیه یک شکنجه روحی باشد.

میسرا که در کنار نویسندگی به صورت پاره وقت بازاریابی هم می‌کند با این تصور مخالف است و نقش دوستان و خانواده در چنین شرایطی که افراد به شدت آسیب‌پذیر شده و فکر می‌کنند دنیا به پایان رسیده را بسیار حیاتی می‌داند.

این شانس را به دوستان‌تان بدهید تا در روزهای سختی کنارتان باشند و از شما حمایت کنند. اگر صحبت آن‌ها درباره کار باعث رنجش شما می‌شود نظرتان را به آن‌ها بگویید. احتمالا پس از آن دوستان‌تان کمتر درباره کار صحبت می‌کنند یا اصلا پیش شما دراین باره حرفی نمی‌زنند. سعی کنید دوستان جدید پیدا کنید. در کلاس‌های داوطلبانه یا تفریحی و سرگرمی ثبت نام کنید تا با دوستان و افراد جدیدی در آنجا آشنا شوید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plaza_mag عضویت در کانال تلگرام

0 دیدگاه دیــدگاههای کاربـــران

بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha