قبل از فیلتر اینستاگرام بیایید نگاهی به پیشرفت‌های این شبکه اجتماعی داشته باشیم

این روزها زمزمه فیلتر اینستاگرام زیاد شنیده می‌شود. شبکه اجتماعی محبوبی که روند پیشرفت سریعی داشت و اکنون یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های مجازی است.

اینستاگرام به دلیل برخورداری از رابط کاربری ساده و جذابیت‌های دیگری که دارد از زمان آغاز به کار خود تاکنون روند موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته است که نگاهی به تاریخ ایجاد و پیشرفت آن می‌تواند جالب باشد.

تاریخچه اینستاگرام / History of instagram

امروزه اینستاگرام به اندازه‌ای محبوب شده است که تقریبا همه کاربران اینترنتی و شاید بهتر است بگوییم که تقریبا همه افراد به نوعی درگیر آن هستند. حتی گاهی برخی از افراد را می‌بینیم، اولین چیزی که صبح در موبایل خود چک می‌کنند، چک کردن نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌هایشان در اینستاگرام است. درواقع این شبکه اجتماعی توانسته است اپلیکیشنی مطابق سلیقه افراد و قشرهای مختلف ارائه دهد. همان‌طور که می‌بینیم علاوه بر قشرهای مختلف، افراد با سن‌های متفاوت نیز در آن به فعالیت می‌پردازند. درواقع اینستاگرام توانسته است با سبکی ویژه از طریق به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها بین کاربران تعامل خوبی برقرار کند.

تاریخچه اینستاگرام / History of instagram

این در حالی است که در سالیان دور به اشتراک‌گذاری تصاویر یکی از آرزوهای بشر بوده است. حالا این به اشتراک‌گذاری به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که در سایه آن می‌توان دوستانی قدیمی را پیدا کرد و یا تصاویری را با آن‌ها که فرسنگ‌ها دورتر هستند، به اشتراک گذاشت. حالا که بحث فیلتر اینستاگرام حسابی داغ است، بد نیست به گذشته این شبکه اجتماعی نگاهی بیندازیم و پیشرفت‌های آن را با هم مرور کنیم؛ اما ابتدا بیایید با تاریخچه این برنامه آشنا شویم.

 


دیوار غارهای باستانی را دیده‌اید؟ اینستاگرام نمونه مدرن آن است


قبل از اینکه انسان‌ها خواندن و نوشتن را بیاموزند، از طریق رسم شکل برای انتقال منظور و پیام خود استفاده می‌کردند. درواقع این دلیلی است که می‌توانیم برای اشکال رسم شده در غارهای باستانی پیدا کنیم. علاوه بر انتقال پیام ممکن است آن‌ها برای انتقال تجربیات و باقی گذاشتن آثاری از خود برای آیندگان از این روش استفاده کرده باشند و حتی در برخی از بررسی‌ها مشاهده شده است که از این روش برای انتقال و ابراز احساسات استفاده می‌کرده‌اند.

درواقع روندی که در اینستاگرام هم اتفاق می‌افتد مشابه همین موضوع است. اینستاگرام نیز به مانند دیوار یک غار از نوع مدرن می‌ماند که با تصاویری مدرن نیز توسط کاربران آراسته می‌شود. به‌عنوان مثال تصویر قدیمی که دربالا مشاهده می‌کنید، نمایانگر مراسم مذهبی و یا شکار توسط افراد در زمان گذشته است که به عنوان یکی از مراسم دوران پارینه سنگی محسوب می‌شد. با این حساب می‌توانیم نتیجه بگیریم که ریشه شبکه‌های اجتماعی و برقراری ارتباط از گذشته تاکنون به همراه انسان‌ها بوده است که در عصر حاضر نیز در بستر اینترنت به شکلی مدرن در قالب سایت‌های اینترنتی و یا اپلیکیشن موبایل خودنمایی می‌کند.

 


داستان شکل‌گیری اینستاگرام


اینستاگرام از پروژه‌ای معمولی شروع شد که کوین سیستروم در اوقات بیکاری خود جهت یادگیری بر روی آن کار می‌کرد. بعد از آن وی با مایک کریگر آشنا شد و آن‌ها این پروژه را با هم ادامه دادند. اما قبل از پرداختن به اصل ماجرای شکل‌گیری اینستاگرام، خوب است ابتدا اندکی درباره کوین سیستروم و مایک کریگر بدانیم.

 

کوین سیسرتوم کوین سیستروم / kevin systorm

کوین سیستروم در تایخ 30 دسامبر 1983 متولد شد. مادر وی مدیر بازاریابی شرکت Zipcar بود و پدرش نیز یکی از مدیران شرکت TJX محسوب می‌شد. او که تحصیل کرده دانشگاه استنفورد در رشته علوم مهندسی و مدیریت است کار حرفه‌ای خود را قبل از اینستاگرام به‌عنوان کارآموز در شرکت توییتر آغاز کرد. او با قابلیت‌هایی که از خود نشان داد توانست به‌عنوان مدیر بازاریابی محصولات وارد گوگل شود. همکاری وی با گوگل تا سال 2009 به مدت 3 سال ادامه داشت که بعد از آن به‌عنوان مدیر بازاریابی وارد پروژه نوپایی شد. درواقع از این جا بود که ایده رسانه اجتماعی در ذهنش شکل گرفت.

 

مایک کریگر

mike krieger/ مایک کریگر

مایک کریگر در 4 مارس 1986 در سن پالو متولد شد. او نیز دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد بوده و درواقع آنجا بود که با کوین سیستروم آشنا شد. او در داشنگاه بر روی پروژه به اشتراک‌گذاری تصاویر کار می‌کرد. درواقع پروژه وی اپلیکیشنی بود که برای درمان افسردگی فصلی مورد استفاده قرار می‌گرفت و «Send me some sunshine» نام داشت. ایده اصلی این پروژه به این شکل بود که کاربر عکسی از نور خورشید را به کاربر دیگری که دچار افسردگی فصلی بود و یا در جایی با آب و هوای سرد زندگی می‌کرد، ارسال می‌نمود تا بتواند وی را خوشحال نماید.

 

اوایل سال 2010

کوین سیستروم و مایک کریگر / kevin systorm and mike krieger

همان‌طور که گفتیم کوین سیستروم، رشته دانشگاهی مرتبط با کامپیوتر را در دانشگاه نگذرانده بود اما به کدنویسی و دنیای کامپیوتر علاقه داشت. بنابراین او تصمیم گرفت که بعد از تایم کاری و آخر هفته‌ها به یادگیری و کدنویسی بپردازد. بعد از اینکه او توانست کدنویسی را یاد بگیرد، توانست نمونه اولیه‌ای براساس HTML 5 بسازد که نام آن را Burbn گذاشت. درواقع Burbn اپلیکیشنی بود که اجازه می‌داد کاربران تصاویر را مانند فیسبوک به اشتراک بگذارند و تصاویر یکدیگر را نیز چک کنند. در آن زمان مردم تنها از این اپلیکیشن برای به اشتراک‌گذاری عکس‌های روزمره خود استفاده می‌کردند.

در این زمان‌ها بود که کریگر وارد شد و به پروژه سیستروم پیوست. آن‌ها به کمک هم توانستند رفتار کاربران را مورد بررسی قرار دهند و این موضوع را که چه چیزی باعث جذب کاربران به این برنامه می‌شود را مطالعه کنند. همچنین در فرصتی که آن‌‎ها در اختیار داشتند توانستند سایر اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه وجود داشت را نیز بررسی کنند. نتیجه این شد که آن‌ها اپلیکیشن Burbn را کنسل کرده و کار خود را از سر گرفتند. در این راستا آن‌ها آزمون و خطاهای زیادی را انجام دادند و روش‌های مختلفی را مورد بازبینی قرار دادند. در نهایت توانستند نمونه اولیه دیگری ایجاد نمایند که Scotch نام داشت و البته هنوز پر از ایراد بود و امکانات زیادی نداشت.

آغاز موفقیت آمیز اینستاگرام / start instagram

در نهایت بعد از ماه‌ها تلاش کردن در این راستا توانستند اینستاگرام را در اکتبر 2010 راه‌اندازی کنند. این در حالی بود که این اپلیکیشن در روز اول توانست 25000 کاربر را به خود جذب نماید که این موضوع شروعی موفقیت‌آمیز را نشان می‎داد. حالا این پروژه نوپا رشد خود را آغاز کرده بود و تنها در طی سه ماه توانست بالای یک میلیون کاربر داشته باشد. سپس توانست دو میلیون کاربر و بعد از آن نیز تعداد 10 میلیون کاربر را نیز تجربه نماید و این رشد چشمگیر در حالی رخ می‌داد که هنوز تبلیغاتی برای آن صورت نگرفته بود.

 


اولین تصاویر منتشر شده در اینستاگرام


اولین تصویری که در اینستاگرام منتشر شد مربوط به تصویر سگ سیتروم بوده که توسط وی در اینستاگرام به منظور تست آپلود شد. البته تا قبل از آن تصاویر دیگری نیز توسط کریگر آپلود شده بود که می‌توانید در ادامه شاهد آن‌ها باشید.

کریگر (mikeyk@) در ساعت 1:26 بعد از ظهر تصویری را به اشتراک گذاشت. درواقع این تصویر مثل پنجره‌ای می‌ماند که رو به حیاط خلوتی باز شده است. فریم تصویر کج بوده و به نظر می‌رسد که فیلترهای زیادی بر روی آن اعمال شده است. گفتنی است که در آن زمان اینستاگرام هنوز به امکان درج مکان و همین‌طور کپشن تصویر مجهز نبود و مشخص نیست که این تصویر متعلق به چه جایی است.

اولین تصویر منتشر شده در اینستاگرام توسط مایک کریگر / first image of instagram

علاوه بر این تصویر کریگر در ساعت 3 بعدازظهر تصویر دیگری را که عکسی از سیستروم (kevin@) بود که پشت میز نشسته را بر روی اینستاگرام منتشر کرد. گفتنی است که این تصویر اولین کامنت را داشت. «Friday Work» و این توسط سیستروم درج شده بود.

عکسی منتشر شده از کریگر کوین سیستروم

بعد از آن سیستروم در ساعت 3:58 تصویر پروفایل خود را تغییر داد و تصویری از ایموجی‌های مختلف را بر روی آن قرار داد که تا به امروز مشخص نیست که ایموجی‌ها دقیقا مربوط به چه بخش و یا برنامه‌ای هستند. یا شاید هم تصویری برای تست بود.

یکی از اولین تصاویر منتشر شده توسط کوین سیستروم /one of the first image in instagram by systrom

جالب است بدانید که بعد از انتشار تصاویر دیگری از غذاهای متفاوت، سیتروم تصویری از سگ خود را در اینستاگرام منتشر کرد که در دسته Puppy Pics قرار می‌گرفت.

اولین تصویر منتشر شده در دسته حیوانات از کوین سیستروم درباره سگ خود/ The first image of pet in instagram by kevin systrom

پس از این کم کم فیلترهای اینستاگرام نیز خودنمایی کردند و به تعداد آن‌ها نیز افزوده شد. علاوه بر آن در همین روز اول آغاز به کار باز هم تصاویری دیگر نیز منتشر شد که در دسته‌های دیگر قرار می‌گرفت. با این حساب، حالا در اولین روز، اینستاگرام توانسته بود آغاز موفقی را تجربه کند و تصاویری در دسته‌های مختلف از جمله حیوانات، غذاها، منظره و چهره افراد را در پلتفرم نوظهور خود بگنجاند.

اما این در حالی بود که از نظر کیفیت، ایجادکنندگان اینستاگرام هنوز راه درازی تا به وجود آوردن کیفیت کنونی داشتند. همان‌طور که می‌دانید امروزه شاهد امکانات متنوعی از ویرایش تصاویر گرفته تا ترکیب آن‌ها در اینستاگرام و همین‌طور بسیاری از امکانات دیگر هستیم.

 


روند پیشرفت اینستاگرام


با پیشرفت رو به رشد اینستاگرام، شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری روی آن علاقه‌مند شدند. در ژانویه 2011 این شرکت تصمیم گرفت که با افراد علاقه‌مند با سرمایه‌گذاری ملاقات‌هایی را ترتیب دهد و پیشنهادات مختلف را بررسی نماید. یک ماه بعد از آن اینستاگرام پیشنهادات میلیون‌دلاری مختلفی مانند 7 میلیون دلار را دریافت کرد و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. بعد از آن محبوبیت اینستاگرام باعث جذب توجه دیگر شرکت‌های فعال و مهم در حوزه شبکه‌های اجتماعی به مانند توییتر و فیسبوک به خود گردید. این مساله باعث شد تا سیستروم و کریگر فرصتی برای استخدام افرادی دیگر داشته باشند. اما همچنان از گسترش تعداد کارمندان خودداری می‌کردند.

شبکه‌های اجتماعی / Social betworks

توییتر و علاقه به سرمایه‌گذاری در اینستاگرام

دورسی (Dorsey) بنیانگذار شبکه اجتماعی توییتر، سیستروم را از زمان کارآموزی‌اش می‌شناخت و علاقه زیادی به اینستاگرام داشت. بنابراین در ماه مارچ 2011 وی پیشنهادی حدود 500 میلیون دلار به بنیانگذاران اینستاگرام داد. اما آن‌ها این پشنهاد را رد کردند و ترجیح داد همچنان به طور مستقل به فعالیت بپردازند.

در مارچ 2012 اینستاگرام توانست تعداد کاربران خود را به 27 میلیون نفر برساند. این در حالی بود که در ماه آوریل همان سال نسخه اندروید اینستاگرام منتشر شد. با انتشار اپلیکیشن اندروید، این برنامه شبکه اجتماعی توانست دانلود بیش یک میلیون را تجربه کند. حالا این شرکت 500 میلیون دلاری دوره جدیدی از پیشرفت خود را آغاز کرده بود.

 

فیسبوک و سرمایه‌گذاری در اینستاگرام

در آوریل سال 2012 مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک پیشنهاد یک میلیاد دلار پول نقد به همراه سهام را جهت سرمایه‌گذاری روی اینستاگرام مطرح کرد، با این شرط که این شرکت به صورت مستقل اداره شود. با این حساب بعد از مدت کوتاهی اینستاگرام با این پیشنهاد موافقت کرد و با این شرط که به صورت مستقل اداره شود به کار خود ادامه داد.

 


اینستاگرام در گذر زمان


تاریخ دستاوردهای اینستاگرام تا سال 2013
6 اکتبر 2010 تاسیس و آغاز به کار
دسامبر 2010 کاربران اینستاگرام به یک میلیون نفر رسید.
24 مارچ 2011 اینستاگرام به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی تبدیل شد
3 آگوست 2011 150 میلیون عکس در اینستاگرام آپلود شد.
20 سپتامبر 2011 نسخه دوم اینستاگرام به 4 فیلتر جدید منتشر شد.
26 سپتامبر 2011 10 میلیون کاربر در آن عضو بودند.
نوامبر 2011 پروژه هشتگ VHP# آغاز شد.
3 آوریل 2011 اینستاگرام نسخه اندروید خود را منتشر کرد.
9 آوریل 2012 اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شد
28 جون 2012 اینستاگرام صفحه وب خود را طراحی کرد.
26 جولای 2012 اینستاگرام بیش از 80 میلیون نفر کاربر داشت.
11 دسامبر 2012 نسخه 3.2 اینستاگرام با فیلترهای جدید منتشر شد.
21 دسامبر 2012 نسخه 3.4.1 پشتیبانی از 24 زبان مختلف را آغاز نمود.
2 می 2013 کاربران می‌توانستند دوستان خود را در تصاویر تگ کنند.
20 جون 2013 کاربران می‌توانستند علاوه بر عکس، ویدیو را نیز به اشتراک بگذارند.
12 دسامبر 2013 بخش پیام‌ها و یا دایرکت برای اینستاگرام فعال شد.

 

حالا اینستاگرام، به صورت ماهیانه بیش از 1 میلیارد کاربر فعال دارد به‌طوری که در سپتامبر 2017 این رقم معادل 800 میلیون نفر بود. با این حساب می‌توانیم بگوییم که اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

 

چگونگی آغاز به کار اینستاگرام/ how instagram started/

 


دلایل جذابیت اینستاگرام


اینکه یک شبکه اجتماعی در بستر اینترنت بتواند چنین موفقیتی را در سال‌های آغاز به کار خود تجربه کند، در کنار جذابیت‌های اینترنت باز هم بسیار قابل توجه است. با این حساب حتما دلایل محکمی پشت این همه موفقیت این شبکه اجتماعی وجود داشته است که در این راستا و در ادامه به برشمردن این دلایل می‌پردازیم:

  • اینستاگرام اجازه می‌دهد که شما عکس‌های معمولی خود را به تصاویری بی‌نظیر برای به اشتراک‌گذاری تبدیل کنید.
  • مردم چندان به خواندن متن‌های طولانی علاقه‌ای ندارد و ترجیح می‌دهند خبرها و یا محتوای اینترنتی را از طریق تصاویر و یا ویدیو مشاهده نمایند.
  • رابط کاربری ساده‌ای دارد که همه کاربران با هر سطح سوادی می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • این شبکه اجتماعی به جای آنکه بر روی چند کار تمرکز کند، همه تمرکز خود را بر روی یک کار واحد گذاشته است.
  • اینستاگرام، ویژگی‌های جذابی دارد و با بروزرسانی‌هایی که ارائه می‌دهد نیاز کاربران را تامین خواهد کرد.
  • به دور از تبلیغاتی که برای کاربرن آزاردهنده باشد، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
  • کاربران می‌توانند پروفایل کسب و کار بر روی اینستاگارم راه‌اندازی کنند و به عنوان یک اینفلوئنسر به حرفه‌ خود بپردازند.

با این حال می‌توانیم بیان کنیم که اینستاگرام و بنیانگذارانش توانستند نمونه یک کار گروهی موفقیت‌آمیز را که از ایده‌ای کوچک آغاز شده بود را برای جهانیان به ارمغان بیاورند. امروزه اینستاگرام در بخش‌های مختلف زندگی افراد جامعه مشاهده می‌شود و می‌توانیم بگوییم تاکنون تاثیر چشمگیری در پیشرفت کسب و کارهای مختلف، مخصوصا کسب و کارهای نوپا داشته است. از طرفی بسیاری از افراد می‌توانند می‌توانند در سایه استفاده از آن به شکل اینفلوئنسر کار کنند و از این شبکه اجتماعی به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب بیشتر و همین‌طور به اشتراک گذاری نمونه کارهایشان استفاده نمایند. به‌طوری‌که تنها وسیله موردنیازشان گوشی تلفن همراهی است که در دست دارند.

بعد رشد اینستاگرام و ورود فیسبوک به سرمایه‌گذاری روی این شبکه اجتماعی چند ماه گذشته باخبر شدیم که کوین سیستروم و مایک کریگر اتمام همکاری خود را با این پروژه در حالی‌که حواشی مختلفی در دنیای فناوری در پی داشت اعلام کردند. ما در بخش اخبار فناوری پلازامگ نیز به این خبر پرداخته بودیم که می‌توانید جریان مفصل این کناره‌گیری را از اینجا مشاهده کنید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha