استفاده نیسان از یک دستگاه چهار هزار واتی برای شبیه سازی نور خورشید
نویسنده:محمد علی محمدی
ارسال شده در:10 دی 1397، 18:00

استفاده نیسان از یک دستگاه چهار هزار واتی برای شبیه سازی نور خورشید

کمپانی خودروسازی نیسان با استفاده از دستگاهی با توان 4 هزار وات و با شبیه‌سازی پرتوهای خورشید، مقاومت رنگ و قطعات مختلف خودرو را برابر نور خورشید می‌سنجد.

اگر تا به حال خودروی قرمز رنگی متعلق به دهه 90 میلادی که بیشتر عمر خود را زیر نور آفتاب گذارنده را دیده باشید، می‌دانید اشعه‌های خورشید در طولانی مدت می‌توانند چه بلایی سر خودرو بیاورند. خودروسازان برای جلوگیری از رنگ پریدگی و یا آسیب دیدن قطعات پلاستیکی و تریم داخل خودرو، ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا مطمئن شوند این قطعات به درجه‌ای از مقاومت دست پیدا خواهند کرد تا بتوانند مدت زمان طولانی در برابر نور فرابنفش خورشید تاب بیاورند.

شرکت نیسان این کار را با استفاده از یک دستگاه قدرتمند شبیه‌ساز طیف خورشید انجام می‌دهد که شباهت زیادی به یک ماهواره فضایی متعلق به آیندگان دارد. عملکرد آن مانند فرایند برنزه کردن بدن است با این تفاوت که در اینجا این قطعات داخلی و رنگ خودرو هستند که برنزه می‌شوند. این دستگاه که با نام Xenon Weather-Ometer شناخته می‌شود، در مرکز مطالعات فنی نیسان در شهر فارمینگتون هیلز در ایالت میشیگان قرار دارد.

شبیه ساز نور خورشید نیسان / Nissan Xenon Weather-Ometer

این دستگاه از 4 هزار لامپ زنون تشکیل شده است. این لامپ‌ها به گونه طراحی شده‌اند که طول موج مشابهی مانند نور خورشید را از خود ساطع می‌کنند. آن‌ها در محیطی کنترل شده به صورت 24 ساعته روشن هستند. برخلاف نور خورشید، چرخش زمین یا ابرهای در آسمان مانع فعالیتشان نمی‌شود و از همین رو، نیسان با استفاده از این دسگاه توانسته میزان زمانی که برای انجام چنین آزمایشی مورد نیاز است را از یکسال به شش ماه کاهش دهد.

مهندسین این کمپانی می‌توانند 100 نمونه مختلف اعم از رنگ‌های جدید، قطعات پلاستیکی یا دیگر مواردی که در یک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد را به طور همزمان درون این دستگاه قرار دهند. نمونه‌ها سپس به منظور شبیه‌سازی مسیر حرکت خورشید به دور یک خودرو در طول روز، اطراف این لامپ‌ها چرخانده می‌شوند. به گفته نیسان آن‌ها هنوز هم نمونه‌های جدید را زیر نور خورشید مورد آزمایش قرار می‌دهند اما استفاده از Xenon Weather-Ometer سرعت بسیار بیشتری به این فرایند می‌دهد. به گفته داگلاس پریتولا، یکی از اعضای تیم تست شاسی و بدنه نیسان، تکنسین‌های این کمپانی با استفاده از این دستگاه علاوه بر شبیه‌سازی محیط‌های عادی می‌توانند محیط‌هایی که نور خورشید در آنجا شدت و تابش بیشتری دارد را هم شبیه‌سازی کنند.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha