ایرباس تولید بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را متوقف خواهد کرد
تینا قنبریان
نویسنده:تینا قنبریان
ارسال شده در:28 بهمن 1397، 12:00

ایرباس تولید بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را متوقف خواهد کرد

شرکت ایرباس  اعلام کرده است که ساخت مدل ای 380 را که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به شماره می‌آید تا سال 2021 متوقف خواهد کرد. این تصمیم در پی کاهش سفارش از سوی خریداران، خصوصا امارات، گرفته شده است.

ایرباس ای ۳۸۰، (Airbus A380) هواپیمایی غول پیکر و دو طبقه است که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید. ساخت ایرباس ای ۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است. این هواپیما برای طراحی دو طبقه منحصر به فرد و اندازه بسیار بزرگش، متمایز شده است. ایرباس ای 380 بین مسافرانی که با آن پرواز می‌کنند محبوب است اما متاسفانه بین ایرلاین‌ها، حالا وضعیت اینگونه نیست. این شرکت‌ها، این مدل هواپیما را گران می‌دانند و در حال حاضر ترجیح می‌دهند از هواپیماهای کوچک‌تر و کارآمدتری که توسط ایرباس و بوئینگ ساخته شده‌اند، استفاده کنند.
غول صنعت حمل‌و‌نقل هوایی اروپا هنوز هم برای تولید ایرباس آی 380، سفارش دریافت می‌کند، اما این سفارش به قدری نیست که برای دراز مدت بتواند با ملزومات خط تولید هماهنگ باشد.

 

ای 380 غول پیکر

ای 380 دارای پهنای بال 80 متر و طول 73 متر است. با توجه به اینکه یک شرکت هواپیمایی، چگونه صندلی‌های داخل آن را طراحی کند، هواپیما می‌تواند تا 850 مسافر را حمل کند، گرچه اکثر شرکت‌ها ترکیبی از انواع صندلی و چیدمان را ارائه می‌دهند که در نتیجه آن ظرفیت هواپیما تا اندکی بیش از 500 نفر کاهش می‌یابد. اندازه بزرگ این هواپیما به مسافران امکان می‌دهد تا در صورت تمایل از امکانات ویژه‌ای مثل فروشگاه، سالن زیبایی و نظایر آن بهره‌مند شوند. در سال 2014 هواپیمایی الاتحاد، یک سوئیت سه اتاقه تحت عنوان «رزیدنس» را معرفی کرد. در واقع رزیدنس نامی بود که این هواپیمایی به فضای لوکس خود داده بود. سه اتاق این آپارتمان هوایی شامل یک اتاق خواب، یک سالن نشیمن و یک اتاق مجهز به توالت و حمام است.

ایرباس ای380/Airbus A380

وقتی که صحبت بر سر ای 380 باشد، یک چیز است که همه مسافران در مورد آن با هم موافق هستند (چه آن‌هایی که یک صندلی و چه کسانی که یک مجموعه لوکس در این هواپیما داشته باشند) و آن موضوع، این است که سر و صدای موتور بسیار کم وارد کابین سرنشینان می‌شود. داستان‌هایی از روزهای اول این هواپیما وجود دارد که می‌گوید حتی خلبانان شکایت داشتند که فقدان سر و صدای موتور، مانع از خواب آن‌ها در منطقه استراحت خدمه شده است، زیرا حالا صداهایی مثل گریه نوزادان، سرو صدای توالت و صدای زنگ، مزاحم خواب آن‌ها می‌شد!

 

تغییر بازار

ایرباس به خریدارانی امیدوار بود که ای 380 را برای مسیرهای پرتردد و مسیرهای اصلی می‌خواستند، اما حالا بازار تغییر کرده است و خطوط هوایی ترجیح می‌دهند تا از هواپیماهای کوچک‌تر و ارزان‌تر برای حمل مسافران در سراسر جهان استفاده کنند.

این تولیدکننده تا کنون 234 فروند از این هواپیماها را تحویل داده است که به طور قابل توجهی کمتر از 1200 فروندی است که انتظار می‌رفت به فروش برسد. این رقم پیش‌بینی فروش در زمان راه‌اندازی اولین هواپیما در ایرلاین سنگاپور در سال 2007 است. تا کنون امارات متحده عربی بزرگترین خریدار ای 380 بوده است که او هم اخیرا سفارشات خود را از 162 تا به 123 هواپیما کاهش داده است و این مشخصا به معنای به صدا در آمدن ناقوس مرگ برای این مدل از ایرباس است.

حدود 16 شرکت هواپیمایی، از جمله بیریتیش ایر وی، لوفتانزا و کانتاس از ایرباس ای 380 استفاده می‌کنند. با اینکه هیچ شرکتی از ایاالت متحده از این هواپیما استفاده نمی‌کند، این هواپیما در فرودگاه‌های لس آنجلس، نیویورک و میامی و شهرهای دیگر ایالات متحده پرواز می‌کند.

مدیر عامل شرکت ایرباس، تام اندرز تصمیم توقف خط تولید ای 380 را دردناک توصیف کرد و افزود:

ما با تلاش فروان و صرف منابع عظیم و عرق‌ریزی کارکنان‌مان این هواپیما را تولید کردیم.

اما او گفت که این شرکت باید واقع‌بین باشد و  توضیح می‌دهد که:

با تصمیم امارات برای کاهش سفارشات خود، باقی مانده سفارش‌ها برای حفظ خط تولید کافی نیست

هواداران این هواپیمای غول پیکر می‌توانند خوشحال باشند که ایرباس ای 380 به این زودی‌ها از آسمان ناپدید نخواهد شد؛ چرا که انتظار می‌رود، این هواپیما تا سال‌ها پس از پایان تولیدش در دو سال آینده، هم‌چنان به پرواز خود ادامه بدهد.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha