رینگ های آلومینیومی خودروهای داخلی با رینگ های فولادی جایگزین می شوند
اعظم بجاری
نویسنده:اعظم بجاری
ارسال شده در:06 اسفند 1397، 15:43

رینگ های آلومینیومی خودروهای داخلی با رینگ های فولادی جایگزین می شوند

براساس اطلاعات جدید دریافت شده از سوی شرکت‌های خودروسازی چون ایران‌ خودرو، قرار است از این پس رینگ های فولادی جای رینگ های آلومینیومی را به دلیل کمبود مواد اولیه بگیرند.

معمولا خودروها با رینگ های آلومینیومی و یا رینگ های فولادی عرضه می‌شوند که البته با توجه به آنچه در ادامه بیان می‌کنیم، رینگ های آلومینیومی کارایی بالاتری را از خود به نمایش می‌گذارند. اما از طرفی به دلیل کمبود مواد اولیه جهت ساخت این نوع از رینگ‌ها شرکت‌های خودروسازی داخلی همچون ایران خودرو بر آن شدند تا رینگ خودروهای آلومینیومی را با رینگ‌های استیل و یا فولادی جایگزین کنند تا بتوانند تا حدی هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

براساس اعلام منابع خبری خودروهایی چون دنا معمولی، پارس TU5، اچ سی کراس، 207 دنده‌ای، سمند توربو و سورن ELX از این پس با رینگ های فولادی تولید خواهند شد. از طرفی خودروهایی چون پارس ال ایکس و پژو 207i نیز که مشخصات آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید از این دست خودروها هستند.

و اما این رینگ‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

در حقیقت رینگ های آلومینیومی (تصویر سمت چپ) که امروزه شاهد استفاده از آن در بسیاری از خودورهای جدید هستیم ظاهری زیبا را به ارمغان می‌آورد و طرفداران بیشتری دارند. درواقع آلومینیم به دلیل برخورداری از خواص انعطاف پذیری، در برابر صدمات جاده‌ای مقاومت بالایی دارد. از طرفی چون آلومینییم فلزی سبک است می‌تواند عملکرد بهتر، ایمنی و شتاب بالاتری را برای چرخ‌های خودرو به ارمغان آورد که در سایه آن تجریه سواری راحت‌تر و لذت بخش‌تری را برای راننده رقم خواهد زد. علاوه بر این مسائل، قابل رنگ زدن بودن آلومینیم مورد دیگری که این نوع فلز را به‌عنوان رینگ خودرو در نزد خریداران مقبول‌تر جلوه می‌دهد.

تفاوت رینگ آلومینیمی با رینگ های فولادی

و اما رینگ‌های فولادی یا استیل برای خودروهایی که کاربرد هر روزه ندارند، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود؛ چراکه از مقاومت کمتری برخوردارند. با این حساب جالب است بدانید که رینگ‌های فولادی و استیل قوی‌تر و سنگین‌تر بوده و تنوع کمتری دارند و همچنین کوچک‌تر هستند. به همین دلیل ممکن است در نظر رانندگانی که چندان به ظاهر خودرو اهمیت نمی‌دهند، قابل پذیرش باشند. از طرفی لایه کروم روی بدنه آن نیز می‌تواند فرسوده شود که در نهایت منجر به زنگ زدن رینگ خواهد شد. البته گفتنی است که این نوع از رینگ‌ها از استحکام خوبی نیز برخوردارند.

 

 


مقایسه رینگ فولادی و آلومینیومی؛ مزایا و معایب آنها


به کار بردن رینگ های اسپرت و غیرفولادی به خصوص در خودروهای جدید و به روز کمپانی های مطرح، رو به فراگیری است. همچنین استفاده از این رینگ ها، بنابر دلایلی از قبیل: زیبایی، سبکی، افزایش قابلیت فرمان پذیری و… همواره توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است. در مقابل رینگ چرخ غیرفولادی (آلومینیمی و…)، در صورتی که به طور استاندارد ساخته و استفاده شود، دارای مزایای قابل توجهی است که سعی شده در این ادامه به آن ها اشاره شود.

از جمله فاکتورهای مهمی که می تواند در استفاده از رینگ های آلومینیمی مدنظر باشد، روش انتخاب رینگ و لاستیک مناسب و متناسب با خودرو و نیز تکنولوژی تولید آن ها است که خلاصه ای از این روش نیز شرح داده خواهد شد.

رینگ های آلومینیومی خودروهای داخلی با رینگ های فولادی


مزایای رینگ آلومینیومی


قابلیت هدایت حرارتی بالایی دارد که بعد از نقره و مس بهترین هادی حرارتی شناخته می شود و دانسیته آن حدود ۲,۷ سانتی متر مکعب است. به همین دلیل از آلیاژهای سبک محسوب می شود. این آلیاژ در برابر خوردگی مقاوم است که علت آن، ایجاد لایه پایدار اکسیدی متخلخل است. نقطه ذوب آن حدود ۶۷۰ سانتی گراد است. بنابراین ویژگی، آلیاژ مناسبی برای عملیات حرارتی بوده اما عملیات حرارتی آن “اج هاردینگ” یا “پیر سازی” است. از دیگر ویژگی های آن، می توان به قابلیت انجام کار مکانیکی و تغییر فرم سرد و گرم اشاره کرد. این آلیاژ را می توان در قالب های دائمی و یا فورج نیز استفاده کرد.

این آلیاژ به علت ویژگی های خاصی که دارد در بیشتر صنایع از جمله خودرو سازی، غذاسازی، ساختمان سازی، اسکلت سازی صنایع پتروشیمی و صنابع هوایی کاربرد دارد.همان طور که اشاره شد از جمله کاربردهای مهم آلومینیم در صنعت خودروسازی، تولید رینگ چرخ است. رینگ های اسپرت اگر به صورت استاندارد تولید و متناسب با خودرو استفاده شود شامل این مزایاست:

  •  افزایش زیبایی خودرو
  • تنوع در تولید به دلیل قابلیت شکل پذیری بیشتر در مقایسه با رینگ های فولادی.
  • کنترل پذیری بهتر خودرو

در خودرو وزن قسمت هایی چون بدنه، قطعات داخلی و موتور، توسط سیستم تعلیق خودرو ساپورت می شود؛ ولی وزن قسمت هایی چون رینگ و لاستیک توسط فنرها ساپورت نمی شوند. هر قدر وزن قسمت هایی که توسط سیستم تعلیق حمایت نمی شوند، کاهش یابد، کنترل خودرو در جاده راحت تر است و انتقال ضربه به درون خودرو کاهش خواهد یافت. در نتیجه استفاده از رینگ های آلومینیومی سبک، در کنترل پذیری خودرو نقش مهمی دارد.

  • افزایش شتاب، کارآیی بهتر سیستم ترمز و کاهش مصرف سوخت

کمتر بودن اینرسی دورانی رینگ آلومینیومی در مقایسه با رینگ های فولادی، سبب افزایش شتاب، کارآیی بهتر سیستم ترمز و کاهش مصرف سوخت خودرو می شود. باید توجه داشت که اینرسی دورانی نقش مهمی در مصرف سوخت خودرو دارد. به طور ساده اینرسی، مقاومت اجسام در برابر تغییر حرکت، و اینرسی دورانی، مقاومت در برابر شتاب دورانی است. در یک خودرو تعداد زیادی جرم دوار وجود دارد که برای شتاب دادن به آن ها نیازمند انرژی هستیم، بعضی از این قطعات شامل چرخ دنده ها، میل لنگ، محورها، رینگ و لاستیک هستند. هرچه جسم، دواری سنگین تر و قطر بیشتری داشته باشد، انرژی بیشتری برای شتاب دادن به آن لازم است. زمانی که بخواهیم جسم دواری مانند چرخ های خودرو را شتاب دهیم باید علاوه به غلبه بر وزن آن ها، انرژی را صرف اینرسی دورانی آن ها نیز کنیم. رینگ چرخ آلومینیومی به دلیل سبکی آن، اینرسی دورانی کمتری نسبت به رینگ های فولادی دارد و در نتیجه انرژی کمتری برای شتاب دادن به آن نیاز است که این ویژگی، سبب کاهش مصرف سوخت می شود.

 

رینگ های آلومینیومی خودروهای داخلی با رینگ های فولادی

  • افزایش عمر لاستیک

به دلیل انتقال حرارت بیشتر رینگ های آلومینیومی و نیز توزیع یکنواخت آن در رینگ، لاستیکی که بر روی رینگ آلومینیومی بسته شده است ۱۰درصد خنک تر از لاستیکی است که بر روی رینگ های فولادی بسته شده و این ویژگی به ویژه در سرعت های بالاتر محسوس تر است و لاستیک های سردتر، مقاومت بیشتری در برابر سایش دارند.

  • سایش یکنواخت لاستیک

به دلیل مزیت ساختاری رینگ آلومینومی نسبت به فولادی همچون یکپارچه بودن ساختار.

  • مقاومت به خوردگی و زنگ زدن رینگ آلومینیومی در مقایسه با رینگ فولادی

در صورت از بین رفتن قسمتی از رنگ در رینگ های فولادی، این نوع رینگ به شدت در معرض زنگ زدگی و پوسیدگی است. در حالی که با توجه به ماهیت لایه اکسیدی محافظ بر روی آلومینیم، این مشکل در رینگ های آلومینیمی هرگز اتفاق نمی افتد.

 

  • یکپارچگی ساختار رینگ های آلومینومی

به دلیل یکپارچه بودن ساختار رینگ های آلومینومی در مقایسه با رینگ های فولادی، لنگی و قابلیت جذب ارتعاش چرخ حتی در سرعت های بالا به طور قابل توجهی کاهش می یابد و مقاومت به ضربه نیز مناسب تر است.

  • افزایش ایمنی خودرو در سرعت های بالا

در اثر اصطکاک بین لاستیک و جاده در سرعت های بالا قابلیت خنک کاری لاستیک افزایش یافته و سرعت خنک شدن سیستم ترمز با استفاده از رینگ های آلومینیومی به دلیل انتقال حرارت بالاتر نیز مناسب تر خواهد بود.

  • بالانس مناسب تر

مقاومت بیشتر رینگ های آلومینومی در برابر اعوجاج، سبب حفظ بالانس چرخ در درازمدت می شود.

  • قابلیت جذب ارتعاش مناسب
  •  مقاومت به ایجاد ترک و افزایش آن

 


روش های ساخت و تولید رینگ آلومینیمی


  •   ریخته گری در قالب های ریژه (روش ثقلی)
  • ریخته گری با مدل فومی در قالب ماسه ای
  • ریخته گری تزریقی در قالب دائم (دایکاست کم فشار و پرفشار)
  • ریخته گری تزریقی داخل قالب در حالت نیمه جامد
  • فورج مذاب آلومینیم در حالت جامد – مایع
برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
میلاد ذکریا 09 اسفند 1397، 15:40

مطلبتون خیلی خوب بود. رینگ فقط آلومینیومی

اعظم بجاری 09 اسفند 1397، 16:30

خواهش میکنم. همچنین ممنونم از توجه و دیدگاهتون

زهره آریافرد 09 اسفند 1397، 15:47

ممنونم از مطلب خوبتون ، اما جدا کی تو این دوره زمونه میتونه رینگ با لاستیک بخره ، همه چی گرون شده تو ایران

اعظم بجاری 09 اسفند 1397، 16:31

ممنون از توجه و نظر شما دوست عزیز. اون که بله ... همینطوره که میگید