چرا شارژ باتری موبایل زود تمام می‌ شود؟ (با ویدیوی اختصاصی)

Mobile Battery / شارژ باتری گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی‌های هوشمند امروزه بسیار فراگیر شده‌اند و همیشه و همه جا همراه کاربران هستند. اما هنوز هم موبایل ها مشکل عمر باتری دارند و شارژ باتری گوشی زود تمام می‌شود. در این مطلب دلیل این امر را بررسی خواهیم کرد.

گوشی‌های هوشمند در طول روز همراه کاربران هستند و کاربرد زیادی دارند. هرچند در صورت استفاده کم، باز هم صرفا تعداد انگشت شماری از گوشی‌های هوشمند هستند که با یک بار شارژ باتری گوشی بتواند تا شب شارژ نگه دارد.

 

فهرست عناوین این مطلب:

  • چرا شارژ باتری گوشی زود تمام می‌ شود؟
    • توان بیشتر یعنی مصرف بیشتر
    • گوشی‌های باریک‌تر و نازک‌تر
    • منبع تغذیه و سرعت شارژ
    • خراب شدن به مرور زمان
    • توسعه باتری روند نزولی داشته است
  • در جستجوی افزایش طول عمر باتری گوشی های هوشمند

 


چرا شارژ باتری گوشی زود تمام می‌ شود؟


کاربران در ازای قیمت چند هزار دلاری که برای پرچمداران فعلی در دنیای فناوری می‌پردازند از تولیدکنندگان انتظار دارند که به دنبال راهی باشند تا شارژ باتری گوشی یک روز کامل جواب دهد. این در حالی است که بیشتر موبایل‌ها در مقایسه با نسخه‌های قبلی‌شان هیچ تغییری از نظر طول عمر باتری نداشته‌اند. پلازا در این مقاله به دلایل نگه نداشتن شارژ باتری گوشی هوشمند در یک روز و طول عمر کوتاه باتری گوشی‌های هوشمند می‌پردازد:

 

1. توان بیشتر یعنی مصرف بیشتر

تقریبا همه کاربران با نحوه کار باتری‌ها آشنا هستند. اما چرا عمر باتری بهتر نمی‌شود؟ اصلی‌ترین دلیل مصرف در گوشی‌های هوشمند، توان بیشتر است. مثلا سری نوت سامسونگ (Samsung Note) را در نظر بگیرید. یک گوشی که به طول عمر فوق العاده باتری‌هایش شهرت دارد. هرچند از زمانی که سامسونگ نخستین گلکسی نوت را منتشر کرده است، تغییر چندانی در این گوشی مشاهده نمی‌شود.

Samsung Galaxy Note 9/سامسونگ گلکسی نوت ۹

سامسونگ در سال 2011 گلکسی نوت اولیه را با باتری 2500 میلی آمپر ساعت منتشر کرد. موبایلی که بسته به مصرف به سختی می‌توانست یک روز کامل شارژ باتری نگه دارد. جدیدترین مدل این سری از محصولات سامسونگ گلکسی نوت 9 (Galaxy Note 9) است که از باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت بهره می‌برد. هرچند از نظر تئوری و روی کاغذ این قدرت باتری به معنای 60 درصد بهره وری بیشتر است، اما در عمل چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

گلکسی نوت 9 مجهز به نمایشگر امولد (AMOLED) با رزولوشن بالاتر، روشن‌تر و بسیار بزرگ‌تر است. پردازنده سریع‌تر، گرافیک قوی‌تر و حافظه رم (RAM) بالاتری نیز دارد. نمایشگر بزرگ‌تر میزان قابل توجهی از عمر باتری را مصرف می‌کند.

بعلاوه اینکه موبایل‌های امروزی، اپلیکیشن‌های بیشتری در پس زمینه دارند. یک روی سکه این است که به کمک این اپلیکیشن‌ها نوتیفیکیشن‌ها را به موقع دریافت می‌کنیم و تصاویر به صورت اتوماتیک با حافظه ابری سینک می‌شوند، اما آن سوی دیگر سکه نشان می‌دهد که اجرای این اپلیکیشن‌ها به صورت مداوم، توان گوشی را مصرف می‌‌کند.

مسئله دیگر انواع ارتباطاتی است که روی یک موبایل اجرا می‌شوند. شبکه ارتباط نسل سوم، LTE، وای فای (Wi-Fi) و NFC در طول روز باتری دستگاه را مصرف می‌کنند.

راهکار تولیدکنندگان، اضافه کردن ویژگی‌های ذخیره باتری به گوشی‌های هوشمند است. رزولوشن نمایشگر برخی از گوشی‌ها قابل تنظیم است که برخی از پیکسل‌های نمایش داده را تاریک می‌کند تا مصرف باتری پایین بیاید. البته کاملا مشخص است که هرچه دستگاهی قدرت بیشتری داشته باشد، قطعا مصرف باتری آن بالاتر خواهد بود.

 

2. گوشی‌های باریک‌تر و نازک‌تر

گوشی‌های موبایل در طول زمان باریک‌ و باریک‌تر شده‌اند. ضخامت اولین آیفونی که در سال 2007 عرضه شد 0.46 اینچ بود. درحالی‌که آخرین پرچمدار اپل آیفون 10 اس (iPhone XS) با کاهش 40 درصدی به ضخامت 0.30 اینچ رسیده است.

iphone xs max / آیفون 10 اس مکس

هرچند جذابیت گوشی‌های موبایل امروزی به واسطه باریک‌تر شدن بالا رفته، راحت‌تر در دست گرفته می‌شوند و بهتر در جیب جا می‌شوند، با این حال فضای داخلی کمتری برای قطعات داخلی دارند. در نتیجه سازندگان گوشی هوشمند چاره‌ای به جز استفاده از باتری‌های کوچک‌تر ندارند. اگر شرکت‌ها همچنان به دنبال ساخت و تولید گوشی‌های باریک‌تر باشند، حتی فناوری باتری‌های فشرده‌تر هم فایده‌ای نخواهد داشت.

طول عمر باتری بیشتر پرچمداران 2800 میلی آمپر ساعت تا 4000 میلی آمپر ساعت است. گوشی هوشمند پرچمدار هواوی میت 20 پرو (Huawei Mate 20 Pro) با باتری به ظرفیت 4200 میلی آمپر ساعت بیشترین توان باتری را در میان گوشی‌های موبایل سال 2018 را به خود اختصاص داد. البته شایان ذکر است که میت 20 پرو مجهز به نمایشگر 6.5 اینچی است.

گوشی‌های موبایلی هم هستند که طول عمر باتری بیشتر از 5000 میلی آمپر ساعت دارند. گوشی‌هایی که نسبت به این پرچمداران باریک،بزرگ‌تر بوده و ضخامت بیشتری دارند. در فضایی که ویژگی‌های ظاهری و زیبایی اهمیت زیادی برای مشتریان دارد، سازندگان اصلی گوشی‌های هوشمند چندان اشتیاقی به تولید موبایل‌های ضخیم و بزرگ ندارند. جالب است بدانید اخیرا یک گوشی با باتری 18000 میلی آمپر ساعتی بسیار ضخیم نیز از سوی انرجایزر معرفی شده است.

 

3. منبع تغذیه و سرعت شارژ

دلیل دیگر طول عمر کوتاه باتری موبایل این است که سازندگان گوشی‌های هوشمند انگیزه‌ای برای افزایش طول عمر باتری ندارند. امروزه بیشتر گوشی‌ها به جای ظرفیت باتری، روی شارژ بی سیم (وایرلس) و سرعت شارژشان مانور می‌دهند. موبایل‌ها نسبت به قبل با سرعت بیشتری شارژ می‌شوند تا جایی که برخی از پرچمداران در کمتر از یک ساعت شارژ کامل می‌شوند؛ افزون بر اینکه شارژ وایرلس نیز در حال فراگیر شدن در بازار موبایل است.

Additional power pack/بسته شارژ کمکی

بنابراین شرکت‌ها به جای استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر، می‌توانند دستگاه‌های جانبی را عرضه کنند که تجربه بهتری از شارژ را در اختیار مصرف کننده بگذارد. برای مثال شارژر شارژ سریع اپل همراه گوشی در جعبه عرضه نمی‌شود و باید به صورت جداگانه خریداری شود. دیگر محصول جانبی اپل، کیس‌های باتری است که طول عمر باتری آیفون‌ها را افزایش می‌دهد. سامسونگ غول فناوری کره جنوبی نیز پک‌های شارژ وایرلس دستگاه‌های پرچمدار خود را به صورت مجزا می‌فروشد.

4. خراب شدن به مرور زمان

تقریبا تمام کاربران گوشی‌های هوشمند می‌دانند که باتری‌های لیتیومی نهایتا بعد از دو سه سال مصرف خراب می‌شوند. هرچند بعد از چند سال این باتری‌ها همچنان امکان شارژ دارند اما نهایتا چند ساعت بیشتر شارژ نگه نمی‌دارند. باتری گوشی‌های هوشمند بسته به مصرف، بین یک تا سه سال دوام می‌آورد.

old Mobile-Battery/ عمر باتری موبایل قدیمی/ باتری سامسونگ

این مشکل در روزهای نخست دستگاه‌های اندرویدی چندان دردسرساز نبود. موبایل‌های قدیمی از پشت باز می‌شدند و کاربران به‌راحتی می‌توانستند باتری فرسوده را با باتری سالم جدید ساخت همان سازنده یا سازنده شخص ثالث تعویض کنند. اما امروزه تنها راه تعویض باتری در گوشی‌های هوشمند این است که کاربر باید مستقیم سراغ سازنده برود که فرایندی وقت گیر و پرهزینه است.

باتری اورجینال اپل آیفون 5s ظرفیت 1560 میلی آمپر ساعت

باتری اورجینال اپل آیفون 5s ظرفیت 1560 میلی آمپر ساعتApple iphone 5s 1560mAh Original Battery

نوعلیتیوم پلیمر
ولتاژ3.8 ولت

5. توسعه باتری روند نزولی داشته است

همچنین بخوانید :

فناوری باتری فرایند کند و آهسته‌ای دارد. فناوری لیتیوم-یون که دهه‌های متمادی استفاده شده درحال توسعه است اما سرعت حلزونی آن چندان خوشایند نیست. به همین خاطر است که هنوز هم باتری‌های جدید به مرور زمان خراب می‌شوند. باتری‌هایی که ظرفیت‌شان هنوز مانند نسل باتری‌های قدیمی به اندازه دستگاه بستگی دارد.

با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، خودروهای برقی و گجت‌های پوشیدنی، توسعه و ارتقای فناوری باتری‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود که باید هر چه سریع‌تر محقق گردد. محققان سال‌ها است که روی ارتقا و تعویض باتری‌ها کار می‌کنند؛ درحالی‌که شرکت‌های فناوری مبالغ زیادی را صرف حل این مشکل کرده‌اند.

 


در جستجوی افزایش طول عمر باتری گوشی های هوشمند


اینکه فکر کنیم در آینده‌ای نزدیک پیشرفت چشمگیری در فناوری باتری شاهد خواهیم، بود چندان تصور غیرواقعی و بعیدی نیست. توصیه می‌شود که پیش از خرید گوشی موبایل حتما طول عمر باتری آن را درنظر بگیرید. برای این کار باید ظرفیت باتری یا آزمون مقایسه توان آن باتری با سایر باتری‌ها را بررسی کنید.

در مجموع می‌توان گفت که گوشی هوشمند شما به 5 دلیل زیر نمی‌تواند یک روز کامل شارژ نگه دارد:

  1. دستگاه‌های جدید انرژی بیشتری مصرف می‌کنند
  2. موبایل‌ها باریک‌تر شده و فضای کمتری برای قرار گرفتن باتری دارند
  3. سازندگان انگیزه‌ای برای اضافه کردن باتری‌های بزرگ‌تر ندارند
  4. باتری‌های لیتیوم-یونی به مرور زمان خراب می‌شوند
  5. فناوری باتری تداوم ندارد
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402