همه چیز درباره کراش باندیکوت ؛ نگاهی به تاریخچه بازی های Crash Bandicoot

بازی های کراش باندیکوت یکی از خاطره‌انگیزترین عناوین در دنیای بازی‌ های ویدیویی هستند. در این مقاله نگاهی دقیق به جنبه‌های مختلف مجموعه Crash Bandicoot خواهید داشت.

کراش باندیکوت (Crash Bandicoot) از آن مجموعه بازی‌هایی است که تا نامش می‌آید کلی خاطره شیرین برای گیمرها زنده می‌شود. این مجموعه سکوبازی که در سال 1996 به وسیله اندی گاوین (Andy Gavin) و جیسون روبین (Jason Rubin)، در دوران حضورشان در استودیوی ناتی داگ خلق شد، در ابتدا یک عنوان اختصاصی برای پلتفرم پلی استیشن بود. در واقع کمپانی سونی می‌خواست از شخصیت کرش به عنوان نماد خودش استفاده کند (مثل ماریو برای نینتندو یا سونیک برای سگا). به هر حال پس از چند سال بازی‌های این مجموعه روی سایر پلتفرم‌ها هم عرضه شدند و Crash Bandicoot از انحصار پلی‌استیشن درآمد.

بازی‌های مجموعه کراش باندیکوت در جزایر خیالی با نام «وومپا» جریان دارند؛ جایی که انسان‌ها در کنار موجودات جهش‌یافته زندگی می‌کنند. بازی‌های اصلی مجموعه کرش در سبک پلتفرمر یا همان سکوبازی هستند، اما چند بازی فرعی از این سری هم در سایر سبک‌ها منتشر شده است که در ادامه مقاله درباره تمام آنها توضیح خواهیم داد؛ از بازی‌های قدیمی و نوستالژیک گرفته تا نسخه‌های بازسازی شده جدید مثل Crash Bandicoot N. Sane Trilogy و بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled که امسال منتشر خواهد شد. ضمنا به تاریخچه و روند شکل‌گیری و تکامل این مجموعه اشاره می‌کنیم و به معرفی شخصیت‌های مختلف آن می‌پردازیم. با پلازامگ همراه باشید.

عناوین این مقاله:

  • تاریخچه بازی های کراش باندیکوت
  • مروری بر بازی های Crash Bandicoot
  • معرفی شخصیت های اصلی مجموعه Crash Bandicoot

 


تاریخچه بازی های کراش باندیکوت


استودیوی ناتی داگ که این روزها خیلی بزرگ و خوشنام است، در ابتدا فقط دو عضو به نام‌های اندی گاوین و جیسون روبین داشت. این دو که از بچگی در مدرسه «هیبرو» با هم آشنا شده بودند، وقتی بزرگ‌تر شدند تصمیم گرفتند تا در زمینه ساخت‌ بازی‌های ویدیویی که سرگرمی مورد علاقه‌شان بود، فعالیت کنند. بنابراین روبین به عنوان طراح هنری و گاوین هم به عنوان برنامه‌نویس، کارشان را شروع کردند. اولین بازی آنها با نام Math Jam در سال 1985 و به‌وسیله شرکت خودشان به اسم JAM Software ساخته شد. این همان شرکتی بود که بعدها به ناتی داگ تغییر نام داد.

اندی گاوین / جیسون رابین

آنها طی همکاری که با هم داشتند چند بازی دیگر را نیز ساخته و منتشر کردند تا اینکه بالاخره در سال 1991، پنجمین بازی اندی و جیسون که Rings of Power نام داشت و با همکاری کمپانی الکترونیک آرتز برای کنسول سگا جنسیس ساخته شده بود، مورد توجه عمومی قرار گرفت. دو دوست قدیمی تصمیم گرفتند تا از پولی که با انتشار  Rings of Power به دست آورده بودند برای ساخت بازی بعدی‌شان استفاده کنند و آن را باکیفیت‌تر از تمام عناوین قبلی بسازند. این بازی Way of the Warrior نام داشت و در سبک مبارزه‌ای شبیه بازی‌های Mortal Kombat بود. این بازی در ابتدا ناشر رسمی نداشت، اما اندی و جیسون یک قرارداد همکاری با کمپانی Universal Interactive Studios امضا کردند تا بازی را برای کنسول 3DO که در آن زمان خیلی محبوب بود، عرضه کند. موفقیت این بازی موجب شد تا Universal Interactive Studios قراردادی برای سه بازی دیگر هم با استودیوی ناتی به امضا برساند. بنابراین جیسون و اندی باید به دفتر جدید این کمپانی در کالیفرنیا نقل مکان می‌کردند. برای این منظور آنها در آگوست 1994 یک سفر دو نفره را از بوستون تا لس‌آنجلس آغاز کردند و در طول همین سفر بود که ایده‌های اولیه ساخت Crash Bandicoot شکل گرفتند.

ناتی داگ

آنها قصد داشتند یک بازی سه‌بعدی با الهام از عناوین موفق دوران 16 بیتی مثل دانکی کونگ، ماریو و سونیک بسازند، اما چیزی که ذهن‌شان را مشغول کرده بود، این بود که چگونه می‌توان این بازی‌‌ها را به دنیای سه‌بعدی وارد کرد؟ آنها همچنین می‌خواستند که بازی جدیدشان کاملا داستان‌محور باشد، چیزی که در عمل اتفاق نیفتاد و خودشان بعدها گفتند با وجود اینکه تمام داستان بازی را هم نوشته بودند، اما به‌خاطر محدودیت‌های سخت‌افزاری و بودجه، نتوانستند ایده‌های اصلی خود را پیاده‌سازی کنند.

جیسون و اندی در طول سفرشان حتی شخصیت‌ها و مراحل بازی را نیز در ذهن خود تصویرسازی می‌کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که دوربین بازی باید پشت شخصیت اصلی باشد. حتی جالب است بدانید که چون در تصویرسازی‌های آنها شخصیت اصلی ظاهری شبیه سونیک داشت و فقط نمای پشتش قابل رویت بود، در ابتدا نام بازی را به‌شوخی Sonic’s Ass گذاشته بودند!

کراش باندیکوت

بالاخره اندی و جیسون به دفتر جدیدشان در Universal Interactive Studios رسیدند و دو چیز را در اولویت قرار دادند: دنبال کردن ایده‌های Sonic’s Ass و استخدام کارمندان جدید برای تحقق این ایده‌ها. آنها قصد داشتند تا بازی جدیدشان را برای کنسول پلی‌استیشن بسازند، چون حس می‌کردند این کنسول بهترین گزینه برای اجرای یک بازی سه‌بعدی است. آنها به‌عنوان اولین کارمند رسمی ناتی داگ، دیو بگت را که دوست قدیمی اندی بود، به‌عنوان برنامه‌نویس استخدام کردند. سپس دیو و اندی مشغول طراحی موتور بازی و توسعه بخش‌های مربوط به برنامه‌نویسی شدند. در اوایل سال 1995 جیسون که فکر می‌کرد برای تقویت بخش هنری و طراحی شخصیت‌ها و محیط بازی نیاز به افراد باتجربه بیشتری دارند، دو هنرمند به نام‌های باب رافعی (با نام اصلی بابک رافعی که یک ایرانی است) و تیلور کوروساکی را استخدام کرد. بدین‌ ترتیب تیم ناتی داگ کامل و کامل‌تر شد و بخش‌های مختلف بازی شکل گرفتند.

در ابتدا که شخصیت اصلی بازی طراحی شد، قرار بود نامش «ویلی وامبت» (Willy the Wombat) باشد. حتی نام‌هایی مثل Wez و Wuzzles یا Wizzy the Wombat هم برای کاراکتر اصلی پیشنهاد شدند. پس از خلق قهرمان بازی، تیم توسعه به مدت سه ماه مشغول ساخت مراحل ابتدایی شدند و در اواسط سال 1995 سه مرحله اول بازی قابل اجرا بودند. پس از انجام این مراحل، اعضای ناتی داگ به این نتیجه رسیدند که با وجود تمام تلاش‌ها، بازی‌شان جذابیت کافی را ندارد. بخش‌های زیادی از محیط‌های بازی به خاطر وجود محدودیت‌های فنی، خالی بودند و پازل‌ها نیز به‌راحتی حل می‌شدند و هیچ چالشی به همراه نداشتند. اینجا بود که جیسون روبین ایده استفاده از جعبه‌ها را مطرح کرد. این جعبه‌ها که بعدها به نماد بازی‌های کراش باندیکوت تبدیل شدند، هم بخش‌های خالی را پر می‌کردند و یک مکانیزم جدید به گیم‌پلی بازی می‌افزودند و هم به تنوع و جذابیت پازل‌ها کمک می‌کردند. وجود همین جعبه‌ها و شکستن آنها به‌وسیله شخصیت اصلی بود که باعث شد نام این شخصیت به کرش (در انگلیسی به معنی شکستن) تغییر پیدا کند.

آنچه در بالا خواندید، خلاصه‌ای از روند شکل‌گیری مجموعه کراش باندیکوت بود. در ادامه با بازی‌های این مجموعه از شماره اول تا جدیدترین نسخه‌ها آشنا می‌شویم و همچنین پس از آن به معرفی شخصیت‌های مختلف سری می‌پردازیم.

ناتی داگ

 


مروری بر بازی های Crash Bandicoot


 

Crash Bandicoot

بازی Crash Bandicoot

اولین بازی از مجموعه کراش باندیکوت در سال 1996 به‌وسیله کمپانی سونی برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد. در این بازی کرش قصد داشت تا جلوی خالق خودش یعنی «دکتر نئو کورتکس» و همچنین دستیارش «دکتر نیتروس بریو» را بگیرد و مانع از نابودی دنیا به دست آنها شود. کرش همچنین قصد داشت تا دختر مورد علاقه‌اش که او هم یک باندیکوت جهش‌یافته بود را نجات دهد.

بازی به‌طور کلی با نقد‌های مثبتی مواجه شد و بسیاری از منتقدان به تمجید از گرافیک و جلوه‌های بصری پیشرفته و منحصربه‌فرد آن پرداختند. آنها همچنین از مواردی مثل کنترل بازی و همچنین عدم وجود نوآوری در آن ایراد گرفتند. در مجموع  Crash Bandicoot توانست از نظر تجاری هم موفق عمل کند و با فروش بیش از 6 میلیون نسخه‌ای، به هشتمین بازی پرفروش کنسول پلی‌استیشن در طول تاریخ تبدیل شود.

 

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

بازی Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

دومین شماره از مجموعه کرش یک سال پس از بازی اول منتشر شد. این بازی که Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back نام داشت، این بار داستان جدیدی را روایت می‌کرد؛ دکتر کورتکس با فریب دادن کرش به او القا کرده بود که می‌خواهد دنیا را نجات دهد. به همین خاطر کرش به بخش‌های مختلف جزیره N. Sanity فرستاده می‌شد تا کریستال‌هایی را برای کورتکس جمع‌آوری کند و کورتکس بتواند با استفاده از آنها سیاره را از خطر نابودی نجات دهد. «کوکو» خواهر کرش و «دکتر نیتروس بریو» دستیار قبلی کورتکس تلاش می‌کردند تا به کرش هشدار بدهند و او را از نیت شوم کورتکس با خبر کنند. آنها در ادامه از کرش خواستند تا به جای کریستال، جواهرات مخصوصی را جمع‌آوری کند.

Cortex Strikes Back هم مانند بازی قبلی با استقبال مواجه شد و حتی بسیاری از منتقدین، آن را بهتر از شماره اول نامیدند. گرافیک، کنترل و موسیقی بازی از نقاط قوتش محسوب می‌شدند و در مقابل، گیم‌پلی مبتنی بر آزمون و خطا، عدم تنوع مراحل و طراحی غول‌های آسان جزو نکات منفی بازی بودند. این بازی هم در نهایت به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های کنسول پلی‌استیشن تبدیل شد.

 

Crash Bandicoot: Warped

بازی Crash Bandicoot: Warped

سومین بازی مجموعه نیز در سال 1998 برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد. این بازی که Crash Bandicoot: Warped نام داشت، وقایع قسمت قبلی را دنبال می‌کرد. داستان از جایی آغاز می‌شد که یک ایستگاه فضایی به اسم Cortex Vortex که متعلق به دکتر کورتکس است به روی زمین سقوط می‌کند و این موضوع باعث آزاد شدن یک موجود شیطانی به نام «اوکا اوکا» (Uka Uka) می‌شود. اوکا اوکا در واقع برادر دوقلوی «آکو آکو» (Aku Aku) است که به کورتکس و «دکتر نفریس تروپی» (کسی که توانایی تسخیر زمان را دارد) ملحق می‌شود تا کریستال‌های جادویی را که در زمان پخش شده‌اند به دست آورند و به‌وسیله آنها زمین را به تصاحب خودشان درآورند. بازیکن‌ها در این بازی کرش و خواهرش کوکو را هدایت می‌کردند که با سفر به دوره‌های زمانی مختلف سعی داشتند تا کریستال‌ها را جمع کنند و مانع دستیابی کورتکس و دوستانش به آنها شوند.

Crash Bandicoot: Warped از هر نظر یکی از بهترین بازی‌های کرش به حساب می‌آید. این بازی فروش کلی شش میلیون نسخه‌ای داشت و به اولین بازی غیر ژاپنی تبدیل شد که در این کشور به فروش بیش از یک میلیون نسخه رسید.

 

Crash Team Racing

بازی Crash Team Racing

چهارمین بازی مجموعه کراش باندیکوت گیم‌پلی کاملا متفاوتی از سه نسخه قبلی داشت. Crash Team Racing یک بازی مسابقه‌ای کارتینگی بود که در آن شخصیت‌های مختلف مجموعه باید در مقابل «نیتروس اکسید» مسابقه می‌دادند تا سیاره خود را از نابودی نجات دهند. بازیکن‌ها می‌توانستند از بین پانزده شخصیت این مجموعه، یکی را انتخاب کنند و به مسابقه بپردازند (البته در ابتدا فقط هشت شخصیت قابل انتخاب بودند.) در مسابقات Crash Team Racing استفاده از سرعت و حمله کردن به سایر رقبا برای سرنگون کردن آنها اهمیت زیادی در کسب پیروزی داشت.

نسخه بازسازی شده این بازی با نام Crash Team Racing Nitro-Fueled در مراسم گیم اواردز 2018 معرفی شد و قرار است اواسط سال 2019 برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ منتشر شود.

 

Crash Bash

بازی Crash Bash

اولین بازی مجموعه کرش که به‌وسیله استودیویی غیر از ناتی داگ ساخته شد، Crash Bash نام داشت. این بازی از استودیوی یوروکام (Eurocom) در سبک مهمانی یا پارتی بود؛ یعنی از تعداد زیادی مینی‌گیم مختلف تشکیل می‌شد. این بازی که آخرین حضور مجموعه کرش روی کنسول پلی‌استیشن هم بود، کل‌کل بین اوکا اوکا و آکو آکو را به نمایش می‌گذاشت که می‌خواستند با برگزاری یک سری مسابقات تیمی، نشان دهند که نیروهای خوبی قدرتمند‌تر هستند یا نیروهای شیطانی. Crash Bash نمرات متوسطی را از منتقدان دریافت کرد.

 

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex

بازی Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex

ششمین بازی کرش که با نام The Wrath of Cortex منتشر شد، در واقع چهارمین بازی از سری اصلی این مجموعه است. این بازی که به‌وسیله استودیوی تراولرز تیلز (Traveller’s Tales) ساخته شد و توسط Universal Interactive Studios به انتشار رسید، در سال 2001 ابتدا برای کنسول پلی‌استیشن 2 و یک سال بعد برای کنسول‌های ایکس‌باکس و گیم‌کیوب عرضه شد.

داستان این بازی درباره شخصیت تازه‌واردی به نام «کرانچ باندیکوت» بود؛ یک باندیکوت ارتقا یافته که به‌وسیله دکتر کورتکس ساخته شده و با یک سری ماسک‌های نابودگر با اسم «المنتالز» همراهی می‌شد. کرش و خواهرش کوکو باید به مناطق مختلف سفر می‌کردند و با جمع کردن کریستال‌های ویژه‌، المنتالزها را به خواب عمیق فرو می‌بردند و در نهایت کرانچ را شکست می‌دادند. این بازی هم با نقد‌های متوسطی مواجه شد.

 

Crash Bandicoot: The Huge Adventure

بازی Crash Bandicoot: The Huge Adventure

بازی The Huge Adventure که در سال 2002 برای کنسول گیم بوی ادونس منتشر شد، اولین بازی این مجموعه برای یک کنسول دستی بود. داستان بازی در مورد نقشه کورتکس برای کوچک کردن زمین با استفاده از یک سلاح خطرناک به نام «کوچک‌کننده سیاره‌ای» بود. کرش هم طبق معمول باید با کورتکس و دستیارانش مبارزه می‌کرد و با جمع‌آوری کریستال‌ها، یک دستگاه مخصوص را به کار می‌انداخت تا زمین دوباره به اندازه طبیعی‌اش برگردد.

 

Crash Bandicoot 2: N-Tranced

بازی Crash Bandicoot 2: N-Tranced

دومین بازی کراش باندیکوت برای کنسول دستی گیم بوی ادونس با نام N-Tranced و به‌وسیله استودیوی Vicarious Visions ساخته شد. داستان این بازی در مورد تلاش کرش برای نجات خواهرش کوکو و همچنین کرانچ بود که توسط دکتر نفریس تروپی و شخصیت جدیدی به نام «ان ترنس» هیپنوتیزم شده بودند.

 

Crash Nitro Kart

بازی Crash Nitro Kart

نهمین بازی مجموعه کرش یک دنباله غیرمستقیم برای بازی Crash Team Racing با نام Crash Nitro Kart بود. در این بازی، کرش و سایر شخصیت‌های سری به‌وسیله امپراتور ولوی بیست و هفتم دزدیده می‌شوند. امپراتور آنها را مجبور کرده که با هم مسابقه بدهند و تهدید کرده که اگر این کار را نکنند، زمین را نابود خواهد کرد. این بازی هم برای کنسول‌های پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس، گیم‌کیوب و گیم بوی ادونس و هم برای پلتفرم‌های موبایل عرضه شد.

 

Crash Bandicoot Purple: Ripto’s Rampage  و  Spyro Orange: The Cortex Conspiracy

بازی Crash Bandicoot Purple: Ripto’s Rampage

این بازی که برای کنسول دستی گیم بوی ادونس منتشر شد، در واقع دو بازی مربوط به هم از دو مجموعه Crash Bandicoot و Spyro بود. داستان این بازی‌ها از این قرار بود که شخصیت‌های منفی‌شان یعنی دکتر کورتکس و ریپتو با هم متحد می‌شوند و تصمیم می‌گیرند دنیا را نابود کنند. حالا کرش و اسپایرو باید با کمک هم جلوی آنها را بگیرند. این دو بازی در سال 2004 منتشر شدند.

 

Crash Twinsanity

بازی Crash Twinsanity

Crash Twinsanity یازدهمین بازی از سری کراش باندیکوت و پنجمین بازی از اصلی این مجموعه به حساب می‌آید. این بازی که در سال 2004 توسط استودیوی Traveller’s Tales ساخته و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 2 و ایکس‌باکس منتشر شد، داستانی را در ادامه نسخه The Wrath of Cortex روایت می‌کرد. این بار قهرمان بازی و دشمن اصلی مجموعه با یکدیگر همکاری می‌کردند تا دو شیطان دوقلو را نابود کنند. کرش و کورتکس تلاش می‌کردند تا طوطی‌های جهش‌یافته‌ای را که کورتکس تربیت کرده بود، از نابود کردن جزیره وومپا باز دارند.

 

Crash Tag Team Racing

بازی Crash Tag Team Racing

سومین بازی مسابقه‌ای از مجموعه کراش باندیکوت Crash Tag Team Racing نام داشت که در سال 2005 برای پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس، گیم‌کیوب و همچنین کنسول دستی PSP منتشر شد. در این بازی کرش قصد داشت تا با شرکت در مسابقات مختلف، حق مالکیت یک پارک تفریحی بزرگ را قبل از اینکه کورتکس بتواند آنجا را تصاحب کند، به دست بیاورد.

 

Crash Boom Bang!

بازی Crash Boom Bang

بازی Crash Boom Bang! که در ژاپن با اسم Crash Bandicoot Festival شناخته می‌شد، در سال 2006 برای کنسول دستی نینتندو DS به انتشار رسید. این بازی که به‌وسیله استودیوی دیمپس (Dimps) ساخته شده بود، تنها بازی مجموعه به حساب می‌آید که توسط یک شرکت ژاپنی توسعه پیدا کرده است. Crash Boom Bang! هم مثل بازی Crash Bash در سبک پارتی ساخته شده بود و داستان یک ابرمیلیونر را روایت می‌کرد که قصد داشت تا با استفاده از شخصیت‌های مختلف مجموعه کرش، یک شئ قدرتمند را به‌دست آورد.

 

Crash of the Titans

بازی Crash of the Titans

بازی Crash of the Titans که چهاردهمین بازی مجموعه کرش و ششمین بازی از سری اصلی این فرنچایز است، در سال 2007 به‌وسیله استودیوی رادیکال (Radical Entertainment) ساخته و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس 360 و Wii منتشر شد. همچنین نسخه‌های دیگری از این بازی به‌وسیله استودیوهای مختلف برای کنسول‌های دستی PSP، نینتندو DS و گیم‌ بوی ادونس عرضه شدند. گفتنی است که این بازی آخرین عنوان از مجموعه کرش بود که به‌وسیله کمپانی Vivendi Games منتشر می‌شد. این کمپانی یک سال بعد با اکتیویژن ادغام شد.

با انتشار Crash of the Titans بازی‌های کراش باندیکوت صاحب یک زیرمجموعه با عنوان Mutant شدند. در این بازی دکتر کورتکس تلاش می‌کرد تا با استفاده از یک ماده به نام «موجو» ساکنین جزیره وومپا را به موجوداتی قدرتمند و وحشی به نام «تایتان» تبدیل کند. کرش هم سعی داشت تا با به‌دست گرفتن کنترل تایتان‌ها، آنها را نابود کند و نقشه‌های کورتکس را نقش بر آب سازد.

 

Crash: Mind over Mutant

بازی Crash: Mind over Mutant

بازی Crash: Mind over Mutant هم مانند شماره قبلی مجموعه به‌وسیله استودیوی رادیکال ساخته شده بود، اما این بار کمپانی اکتیویژن مسئولیت انتشار آن را بر عهده داشت. Mind over Mutant هم جزء بازی‌های اصلی سری کرش محسوب می‌شد و دومین عنوان از زیرمجموعه Mutant بود. داستان بازی در مورد رواج استفاده از یک دستگاه پیشرفته بود (با طعنه به فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های آیفون و بلک‌بری) که باعث می‌شد تا افراد به تسخیر کورتکس و نیتروس بریو دربیایند. کرش که به همراه آکو آکو هنوز در دام کورتکس اسیر نشده‌ بودند، می‌بایست برای نجات دوستان خود تلاش می‌کردند. این بازی با نقد‌های متوسطی مواجه شد.

 

Nitro Kart 3D ، Mutant Island و Nitro Kart 2

بازی Nitro Kart 3D / Mutant Island / Nitro Kart 2

در بین بازی‌های مجموعه کرش، سه بازی هستند که فقط روی گوشی‌های موبایل منتشر شده‌اند. این سه بازی Nitro Kart 3D (سال 2008)، Mutant Island (سال 2009) و Nitro Kart 2 (سال 2010) هستند که برای پلتفرم‌های موبایلی مختلف منتشر شدند. بازی‌های Nitro Kart 3D و Nitro Kart 2 عناوین ساده موبایلی در سبک مسابقه‌ای بودند که برای iOS عرضه شدند، اما Mutant Island که توجهات بیشتری را به خودش جلب کرد و امتیازات مثبتی از منتقدان گرفت، برای گوشی‌های بلک‌بری و جاوا به انتشار رسید.

 

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

این بازی در واقع نسخه بازسازی شده سه بازی اول مجموعه یعنی Crash Bandicoot ،Cortex Strikes Back و Warped است که به‌وسیله استودیوی وایکریس ویژنز (Vicarious Visions) ساخته و توسط اکتیویژن منتشر شده است. در این نسخه شاهد بهبود چشمگیر گرافیک بازی‌ها هستیم که در نوع خود تحسین‌برانگیز است. N. Sane Trilogy در سال 2017 برای کنسول پلی‌استیشن 4 و یک سال پس از آن برای رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ به انتشار رسید.

 

Crash Team Racing Nitro-Fueled

بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled

جدیدترین بازی مجموعه کراش باندیکوت که هنوز منتشر نشده Crash Team Racing Nitro-Fueled نام دارد. این بازی که به‌وسیله بیناکس (Beenox) ساخته می‌شود و اکتیویژن آن را منتشر می‌کند، نسخه بازسازی شده بازی خاطره‌انگیز Crash Team Racing ساخته استودیوی ناتی داگ است. بازی قرار است در تاریخ 21 ژوئن 2019 (31 خرداد 98) برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ عرضه شود.

 

 


معرفی شخصیت های اصلی مجموعه Crash Bandicoot


مجموعه Crash Bandicoot دارای شخصیت‌های زیادی است. در ادامه ما فقط شخصیت‌های اصلی سری را معرفی می‌کنیم و به شخصیت‌هایی که اهمیت کمتری در بازی‌های این مجموعه داشتند نمی‌پردازیم.

 

شخصیت‌های مثبت مجموعه Crash Bandicoot

شخصیت های کرش باندیکوت

کراش باندیکوت

کراش باندیکوت قهرمان اصلی این مجموعه است که اولین بار در سال 1996 معرفی شد. او یک باندیکوت جهش‌یافته است. باندیکوت نام حیوانی کیسه‌دار به اندازه خرگوش است که در استرالیا زندگی می‌کند. کرش به‌خاطر آزمایشاتی که دکتر نئو کورتکس روی او انجام داد به یک موجود جهش‌یافته تبدیل شد و سپس توانست از قلعه کورتکس فرار کند. کرش قادر به انجام حرکات مختلفی است، اما معروف‌ترین حرکت او چرخش سریعش به دور خود است که می‌تواند از این طریق به هر چیزی آسیب وارد کند.

کرش توسط اندی گاوین و جیسون روبین خلق شد و طراحی ظاهر او را چارلز زمبیلاس انجام داد. در ابتدا قرار بود شخصیت کرش به نماد شرکت سونی تبدیل شود؛ مثل ماریو که نماد نینتندو بود و سونیک که به عنوان نماد شرکت سگا شناخته می‌شد.

 

آکو آکو

آکو آکو در واقع نگهبان جزایر وومپا است که به شکل یک ماسک چوبی معلق روی هوا ظاهر می‌شود. او با تکثیر خودش به چندین نسخه و همراهی کردن با کرش، برای مقابله با کورتکس و نقشه‌هایش به قهرمان بازی کمک می‌کند. در بازی‌های کراش باندیکوت وقتی شخصیت کرش یکی از ماسک‌های آکو آکو را به‌دست می‌آورد، در برابر یک آسیب از سوی دشمنانش ایمن می‌شود. زمانی هم که بتواند سه ماسک آکو آکو را جمع‌آوری کند، برای مدت محدودی آسیب‌ناپذیر خواهد شد.

 

کوکو باندیکوت

کوکو خواهر جوان‌تر کرش است. کوکو که ضریب هوشی 164 دارد، مانند برادرش به‌وسیله دکتر کورتکس و نیتروس بریو به صورت ژنتیکی دستکاری شده است. او بسیار شجاع است و به فیلم‌های رزمی، کشتی و مسابقات ناسکار علاقه دارد. کوکو همچنین یک اسکوتر سوار ماهر است.

 

کرانچ باندیکوت

کرانچ یک باندیکوت جهش‌یافته است که به‌وسیله کورتکس خلق شد تا کرش را نابود کند. او پس از مغلوب شدن، کاملا تغییر کرد و به یک شخصیت مثبت تبدیل شد. او علاوه بر اینکه در تعدادی از بازی‌های این مجموعه نقش کلیدی ایفا می‌کند،‌ چند بار جان کرش و کوکو را نجات داده است.

 

شخصیت‌های منفی مجموعه Crash Bandicoot

شخصیت های کراش باندیکوت

دکتر نئو کورتکس

دکتر نئو کورتکس دشمن اصلی کرش در بازی‌های این مجموعه است. نام او از روی ناحیه‌ای از مغز به نام نئوکورتکس (Neocortex) گرفته شده است. او در قسمت‌های مختلف Crash Bandicoot به عنوان یک دانشمند دیوانه نشان داده می‌شود که می‌خواهد دنیا را تصاحب و نابود کند و با این کار، انتقام مورد تمسخر قرار گرفتنش در گذشته را بگیرد. یک ماسک قدرتمند و شرور به نام اوکا اوکا، او را راهنمایی می‌کند تا به اهدافش برسد. در واقع تبدیل ساکنین جزیره به موجودات جهش‌یافته نقشه اوکا اوکا بود که توسط کورتکس اجرا شد. آنها می‌خواستند با تشکیل ارتشی از موجودات قدرتمند، دنیا را فتح کنند. کرش نیز یکی از همین موجودات جهش‌یافته‌ای بود که کورتکس خلق کرد، اما بعدها به دشمن اصلی خودش تبدیل شد.

 

دکتر ان جین

دکتر ان جین (Doctor N. Gin) که نامش با تقلید از کلمه Engine (به معنی موتور و دستگاه) ساخته شده، یکی از دشمنان اصلی کرش در بازی‌های این مجموعه است و در تعدادی از قسمت‌ها، به جای نیتروس بریو، به‌عنوان دست راست کورتکس حضور دارد.

 

اوکا اوکا

اوکا اوکا برادر دوقلوی آکو آکو است، اما برخلاف او روح شیطانی دارد. اوکا اوکا به‌وسیله ناتی داگ خلق شد تا حتی دشمن اصلی سری، یعنی کورتکس در برابرش ضعیف به‌نظر برسد. این شخصیت اولین بار در بازی Crash Bandicoot: Warped حضور پیدا کرد.

 

تاینی تایگر

تاینی تایگر (Tiny Tiger) که یک ببر سیبری است، در بازی‌های مختلف مجموعه کرش به‌عنوان دستیار دکتر کورتکس حضور دارد. جالب است بدانید که نام این شخصیت در نسخه امریکای شمالی Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back و در صفحه منو به اشتباه به‌صورت Taz Tiger نوشته شده بود.

 

دینگودایل

دینگودایل (Dingodile) یکی دیگر از همکاران کورتکس است. در طراحی ظاهر این شخصیت از دو حیوان دینگو (نوعی سگ وحشی استرالیایی) و کروکودیل الهام گرفته شده است. ناتی داگ در ابتدا می‌خواست دینگودیل دارای نفس آتشین باشد، اما بعدا تصمیم بر این شد که این شخصیت یک اسلحه شعله‌افکن داشته باشد.

 

دکتر نفریس تروپی

دکتر نفریس تروپی (Doctor Nefarious Tropy) یکی از یاران اوکا اوکا است که خودش را به‌عنوان ارباب زمان معرفی می‌کند. او به‌وسیله ماشین زمانش می‌تواند به دوره‌های زمانی مختلف سفر کند.

 

دکتر نیتروس بریو

دکتر نیتروس بریو (Doctor Nitrus Brio) دانشمندی است که قبلا زیر نظر کورتکس کار می‌کرد. نام او معمولا به‌صورت N. Brio نوشته می‌شود که تلفظ آن نزدیک به Embryo به معنی جنین است.

 

نینا کورتکس

نینا کورتکس برادرزاده دکتر کورتکس است. او معمولا به عمویش در برنامه‌هایی که برای تصاحب دنیا دارد کمک می‌کند، اما بعضی مواقع نیز با او دچار اختلاف می‌شود. نینا جاه‌طلب‌تر و خودبین‌تر از عموی خود است و حتی اوکا اوکا اعتقاد دارد که او از کورتکس باهوش‌تر هم هست. مشخصه اصلی نینا، دست‌های مکانیکی‌اش هستند که کورتکس آنها را برایش ساخته است.

آنچه در بالا ذکر شد، اطلاعات کلی درباره مجموعه محبوب و قدیمی کراش باندیکوت بود. امیدواریم این مطالب به شما در شناخت بهتر این مجموعه کمک کرده باشد. اگر بازی‌های قدیمی کرش را تجربه نکرده‌اید به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم که دو نسخه بازسازی شده از این مجموعه یعنی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy و Crash Team Racing Nitro-Fueled را تهیه کنید و از انجام‌شان لذت ببرید. البته همان‌طور که گفتیم بازی دوم اواخر خردادماه 98 منتشر می‌شود.

اگر اطلاعات جالب یا خاطره شنیدنی از بازی‌های مجموعه کراش باندیکوت دارید با ما و سایر مخاطبان پلازامگ به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مقاله از طریق کامنت‌ها مطرح کنید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha