تاریخچه بازی های مورتال کمبت ؛ خشونت با طعم فیتالیتی

مجموعه بازی های Mortal Kombat یکی از محبوب‌ترین عناوین مبارزه‌ای هستند که تاریخچه پر فراز و  نشیبی از زمان عرضه اولین بازی در سال 1992 داشته‌اند. در این مطلب نگاهی به تاریخچه خونین مجموعه مورتال کمبت خواهیم داشت.

وقتی صحبت از مورتال کمبت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، خشونت بیش از اندازه و حرکات معروف فیتالیتی هستند. این مجموعه بازی‌ها از همان ابتدا با این ویژگی‌ها مطرح شدند و توانستند بین مردم محبوبیت پیدا کنند و از سایر بازی‌های مبارزه‌ای متمایز شوند. این مجموعه در طول عمر حدود 27 ساله خود، با حواشی و موارد بسیاری مواجه بوده که توانسته‌ بر آن‌ها غالب شده و به جایگاه کنونی خود برسد. اکنون رفته رفته به زمان عرضه Mortal Kombat 11 نزدیک می‌شویم و قصد داریم نگاهی به تاریخچه این مجموعه بازی‌های مبارزه‌ای داشته باشیم. قبل از هر چیز می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید تا با نسخه‌های مختلف این بازی‌ها از زمان عرضه آن‌ها آشنا شوید.

عنوان تاریخ عرضه پلتفرم اصلی پورت ها توضیحات
Mortal Kombat 1992 آرکید مختلف اولین بازی مورتال کمبت
Mortal Kombat II 1993 آرکید مختلف دومین بازی اصلی. دنباله مورتال کمبت
Mortal Kombat 3 1995 آرکید مختلف سومین بازی اصلی. دنباله مورتال کمبت 2
Ultimate Mortal Kombat 3 1995 آرکید مختلف نسخه بروز شده از مورتال کمبت 3
Mortal Kombat Trilogy 1996 پلی استیشن 1،N64 ،Saturn ویندوز، Game.com ،R-Zone نسخه بروز شده از UMK3
Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero 1997 پلی استیشن 1،N64 اولین شماره از سه اسپین آف بازی. یک بازی اکشن ماجراجویی درباره ساب زیرو. پیش درآمدی بر بازی Mortal Kombat
Mortal Kombat 4 1997 آرکید پلی استیشن 1، N64، ویندوز چهارمین بازی اصلی. دنباله مورتال کمبت 3
Mortal Kombat Gold 1999 دریم کست نسخه بروزرسانی شده از MK4
Mortal Kombat: Special Forces 2000 پلی استیشن 1 دومین شماره از سه اسپین آف بازی. یک بازی اکشن ماجراجویی درباره جکس. پیش درآمدی بر بازی Mortal Kombat
Mortal Kombat: Advance 2001 GBA پورتی از UMK3
Mortal Kombat: Deadly Alliance 2002 پلی استیشن 2، گیم کیوب، ایکس باکس GBA پنجمین بازی اصلی. دنباله‌ای بر Mortal Kombat 4
Mortal Kombat: Tournament Edition 2003 GBA یکی از دو نسخه GBA بازی Deadly Alliance
Mortal Kombat: Deception 2004 پلی استیشن 2، گیم کیوب، ایکس باکس ششمین بازی اصلی. دنباله‌ای بر Deadly Alliance
Mortal Kombat: Shaolin Monks 2005 پلی استیشن 2، ایکس باکس سومین شماره از سه اسپین آف بازی. یک بازی اکشن ماجراجویی درباره لیو کانگ و کونگ لائو که در یک تایم لاین دیگر بین MK و MK II جریان دارد
Mortal Kombat: Armageddon 2006 پلی استیشن 2، ایکس باکس وی هفتمین بازی اصلی. دنباله‌ای بر Deception
Mortal Kombat: Unchained 2006 PSP نسخه PSP بازی Deception
Ultimate Mortal Kombat 2007 نینتندو DS پورت دیگری از UMK3
Mortal Kombat vs. DC Universe 2008 ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 هشتمین بازی اصلی. یک بازی کراس اور که در یک تایم لاین دیگر بین MK II و MK3 جریان دارد
Mortal Kombat 2011 ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 پلی استیشن ویتا نهمین بازی اصلی. ریبوت داستان بازی که اتفاقات سه بازی اول را ترکیب می‌کند
Mortal Kombat Arcade Kollection 2011 ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 ویندوز مجموعه‌ای از پورت‌های MKII ،MK و UMK3
Mortal Kombat: Komplete Edition 2012 ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 ویندوز عرضه دوباره بازی Mortal Kombat سال 2011 به همراه تمام محتوای قابل دانلود آن
Mortal Kombat X 2015 ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 اندروید، iOS دهمین بازی اصلی. دنباله بازی Mortal Kombat سال 2011
Mortal Kombat XL 2016 ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 ویندوز عرضه دوباره بازی Mortal Kombat X به همراه تمام محتوای قابل دانلود آن
Mortal Kombat 11 2019 ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 ویندوز، سوییچ یازدهمین بازی اصلی. دنباله بازی Mortal Kombat X

 

 

فهرست عناوین این مطلب:

 

 


تاریخچه مجموعه بازی های مورتال کمبت (Mortal Kombat)


 

Mortal Kombat

اوایل دهه 90 میلادی نقطه عطفی برای بازی‌های آرکید بود. در سال 1991، کپکام بازی Street Fighter II و سپس شرکت SNK بازی Fatal Fury را عرضه کردند. این دو بازی توانستند بازی‌های مبارزه‌ای را به محبوبیت رسانده و سبک جدیدی از بازی‌های رقابتی را در دنیا معرفی کنند.

در همین زمان بود که کمپانی میدوی (Midway)، یکی از شرکت‌های مطرح در بومی‌سازی بازی‌های آرکید، قصد داشت خودش را به عنوان سازنده بازی‌های مستقل بشناساند. این شرکت با کمپانی ویلیامز الکترونیکس (Williams Electronics) در اواخر دهه 80 میلادی ترکیب شده بود و از طریق آن‌ها بود که استودیوی توسعه بازی مورد نظرشان را به دست آوردند.

مورتال کمبت / mortal kombat

توسعه بازی Mortal Kombat نتیجه یکی از معروف‌ترین همکاری‌های صورت گرفته در این صنعت است. «جان توبایس» (John Tobias) با کار روی برخی از بازی‌های معروف شرکت ویلیامز مانند Smash T.V. و دنباله معنوی آن، Total Carnage، فردی شناخته شده بود. «اد بون» (Ed Boon) نیز کارش را از دپارتمان پین بال (Pinball) شرکت ویلیامز با برنامه‌نویسی برای بازی‌های کلاسیکی مانند Funhouse و Black Knight 2000 آغاز کرده و با مجموعه High Impact Football، وارد توسعه بازی‌های ویدیویی شد. در اینجا بود که میدوی ایده استفاده از تصاویر واقعی دیجیتالی شده برای افزایش واقع‌گرایی در بازی‌ها را امتحان کرد.

این ویژگی قرار بود یکی از نقاط قوت بازی مبارزه‌ای باشد که بون و توبایس قرار بود در تلاش اول‌شان بسازند. با اینکه این ایده قبلا با موفقیت در بازی Pit Fighter سگا اجرایی شده بود، میدوی در دوران متفاوتی قرار داشت که در آن بازی Street Fighter II عرضه شده و شرایط تغییر کرده بود. Mortal Kombat بسیاری از قواعدی که استریت فایتر معرفی کرده بود، مانند دفاع کردن، پرتابه‌ها و انجام حرکات ویژه با کنترلر را به کار گرفته بود، اما ویژگی‌های جدیدی نیز داشت. در بازی می‌توانستید بدون انجام حرکات دایره‌ای یا نگه داشتن جوی استیک در جهتی مشخص، به انجام حرکات ویژه بپردازید؛ یا حتی می‌توانستید بدون فشردن دکمه‌ای و تنها با حرکات جوی استیک، حملات ویژه‌ای انجام دهید.

مورتال کمبت / mortal kombat

این بازی در ابتدا قرار بود بر اساس بازیگر معروف، یعنی «ژان کلاد ون دام» (Jean-Claude Van Damme) ساخته شود که شباهت شخصیت اصلی شماره اول یعنی «جانی کیج» (Johnny Cage) به او نیز به همین دلیل است. داستان بازی نیز در مورد تورنمنت مورتال کمبت است که در یک جزیره مخفی برگزار شده که توسط جادوگری به نام شنگ سونگ (Shang Tsung) اداره می‌شود. محافظ این جادوگر که گورو (Goro) نام دارد همواره مبارز شکست‌ناپذیر این تورنمنت است. هر کدام از 7 کاراکتر قابل بازی، دلیلی برای وارد شدن به این تورنمنت دارند؛ برخی برای افتخار می‌جنگند و برخی برای انتقام گرفتن وارد تورنمنت شده‌اند.

اما مهم‌ترین ویژگی Mortal Kombat استایل آن بود که آن را از بقیه بازی‌های آن دوره متمایز می‌کرد. مورتال کمبت با الهام از فیلم‌های کونگ فو و فیلم‌های اکشن و خشن دهه 70 و 80 میلادی ساخته شد. البته این خشن‌ترین بازی آن دوره نبود، اما حضور بازیگران واقعی و مقدار زیادی خون، باعث شد توجه‌ها به سمت این بازی جلب شود. در واقع، سازندگان از خشونت بازی برای بازاریابی آن استفاده کرده و حرکات معروف فیتالیتی را که صرفا تاثیری در گیم پلی نداشتند را به بازی اضافه کردند. فیتالیتی، یک حرکت تمام‌کننده بسیار خشن و خونین است که در آخر راند نهایی روی بازیکن شکست خورده اجرا می‌شود. این حرکات با فشار دادن دکمه‌ها و جهت‌های خاصی اجرا شده و محدودیت زمانی داشتند. در صورتی که بازیکن نمی‌توانست این حرکات را در زمان تعیین شده انجام دهد، رقیبش به صورت عادی روی زمین می‌افتاد و مسابقه تمام می‌شد.

مورتال کمبت / mortal kombat

این خشونت بسیار زیاد، دقیقا همان چیزی بود که باعث محبوبیت این بازی هنگام عرضه آن روی دستگاه‌های آرکید شد. با اینکه بسیاری از بازی‌ها شهرت زیادی را تا زمان عرضه روی کنسول‌ها به دست نمی‌آوردند، اما موفقیت Mortal Kombat در این زمینه غیر قابل چشم پوشی بود. به نظر می‌رسید که همه جوانان و نوجوانان آن زمان، بر خلاف نگرانی رسانه‌ها، این عنوان را بازی می‌کردند.

بر خلاف بازی Doom که به علت قتل عام رخ داده در مدرسه‌ای به شدت تحت انتقادات قرار گرفت، هیچ اتفاقی رخ نداده بود تا ادعاهایی که به تاثیر منفی Mortal Kombat روی جوانان اشاره داشتند را تایید کند. البته اینکه هر کسی می‌توانست به راحتی با تنها سکه‌ای به آن دسترسی داشته باشد، همواره باعث نگرانی بود. والدین چگونه می‌توانستند از فرزندان خود در برابر این بازی محافظت کنند؟

مورتال کمبت / mortal kombat

حواشی پیرامون این بازی در رسانه‌ها باعث محبوبیت بیشتر Mortal Kombat شد. زمانی که بازی قرار بود روی سگا جنسیس و سوپر نینتندو عرضه شود، حداکثر محبوبیت را بین طرفداران داشت. با اینکه بازی در همه دستگاه‌های آرکید دنیا یافت می‌شد، والدین درخواست سانسور شدن نسخه خانگی بازی را داشتند که منجر به کاهش سود حاصل از فروش این بازی روی کنسول‌ها شد.

تصمیم سانسور بازی از سوی سگا و نینتندو گرفته شد نه میدوی و شرکت «اکلیم» (Acclaim) که حقوق تهیه پورت‌های خانگی مورتال کمبت را در اختیار داشت. هر دو نسخه بازی سانسور شده بودند اما پورت جنسیس بازی دارای کدی بود که تمامی حرکات خشن نسخه آرکید را آزاد می‌کرد. طولی نکشید که همه دارندگان سگا جنسیس از کد «ABACABB» و کارکرد آن باخبر بودند. از سوی دیگر، نینتندو از اکلیم خواسته بود تا خون را به رنگ خاکستری در آورده (برای نشان دادن آن به عنوان عرق بازیکنان) و برخی از فیتالیتی‌های خشن‌تر را حذف کند.

مورتال کمبت / mortal kombat

نسخه جنسیس بازی یکی از اولین بازی‌هایی بود که رده‌بندی سنی محتوا دریافت کرد. این بازی که رده‌بندی بالای 13 سال را از طرف شورای رده‌بندی بازی‌های سگا دریافت کرد، سعی می‌کرد به والدینی که هنوز از Mortal Kombat و محتوای آن بی‌خبر بودند، هشدا لازم را بدهد.

عرضه بازی با یک کمپین تبلیغاتی بی‌سابقه 10 میلیون دلاری همراه بود. بالاخره در روز عرضه که 13 سپتامبر 1993 بود و با عنوان «دوشنبه مورتال» (Mortal Monday) شناخته می‌شد، اکلیم 2 میلیون نسخه از بازی را روانه فروشگاه‌ها کرد که همگی به فروش رفتند.

مسائل پیرامون سانسور شدن بازی به متعادل شدن جنگ کنسول‌های آن زمان کمک کرد. اهمیتی نداشت که نسخه سوپر نینتندوی بازی دارای گرافیک و ویژگی‌های بهتری بود. این خشونت بود که باعث فروش بازی می‌شد و Mortal Kombat باعث شد جنسیس صدرنشینی خود را در برابر سوپر نینتندور در آمریکا حفظ کند. تلاش نینتندو برای تمیز نگه داشتن پلتفرم‌شان برای حفظ رضایت والدین، جواب نداد و همین امر هم برای آن‌ها گران تمام شد.

 

Mortal Kombat 2

هیچ کس حتی خود سازندگان، انتظار چنین موفقیت بزرگی را از مورتال کمبت نداشت. آن‌ها انتظار داشتند که تنها یک بازی از این عنوان ساخته شود. اما زمانی که عظمت این عنوان مشخص شد، کمپانی میدوی راهی جز کار روی دنباله Mortal Kombat نداشت. این دنباله باید بزرگ‌تر، بهتر و خونین‌تر از عنوان قبلی بوده و باید قبلی از اینکه رقیب بتواند واکنشی از خود نشان دهد، عرضه می‌شد.

طبق گفته اد بون، هدف آن‌ها از Mortal Kombat 2 دو برابر کردن هر چیزی بود که در شماره قبلی انجام داده بودند. آن‌ها برای ارائه محتوای بسیار زیاد، فشار زیادی را باید متحمل می‌شدند. با نزدیک بودن عرضه بازی Super Street Fighter شرکت کپکام که قرار بود در اواخر 1993 عرضه شود، این امر چالش بسیار بزرگی بود.

mortal kombat 2 / ultimate mortal kombat 3 / مورتال کمبت 2

آن‌ها تقریبا در اجرای این امر موفق شدند. تعداد کاراکترهای قابل بازی از 7 به 12 افزایش یافت، تعداد حرکاتی که می‌شد انجام داد بیشتر شده بود و هر کاراکتر، دو نوع حرکت فیتالیتی در اختیار داشت. محیط بازی نیز از ظاهر آسیایی دور شده و وارد دنیای تخیلی تاریک «دنیای بیرونی» (Outerworld) شده بود. داستان بازی نیز گسترده‌تر شده و شاهد پیچیدگی‌هایی در داستان بازی بودیم که تا بازی‌های امروزی نیز ادامه دارد.

مورتال کمبت 2 از حواشی رخ داده قبلی با افتخار در تبلیغات خود استفاده کرده و حتی به کنایه، در بازی نیز از آن‌ها استفاده کرد. در کنار فیتالیتی‌های بسیار خشن، در بازی حرکت جدیدی به نام «بیبالیتی» (Babality) وجود داشت که دشمنان را به نوزادانی تبدیل می‌کرد و همچنین حرکات دوستی (Friendship) وجود داشت که شامل ابراز محبت به رقیبان بودند. حتی حرکات فیتالیتی نیز وارد فاز جالبی شده بودند. برای مثال کیتانا می‌توانست سر رقیب خود را ببوسد و او شبیه بادکنک باد کند؛ یا جانی کیج می‌توانست با سه ضربه مشت، سر رقیب خود را سه بار از تنش جدا کند!

مورتال کمبت / mortal kombat

تمامی رازها و قسمت‌های مخفی Mortal Kombat 2 به محبوبیت بیش از پیش آن کمک کرد. در حالی که نسخه اول تنها یک شخصیت مخفی به نام «رپتایل» (Reptile) داشت، در مورتال کمبت 2 شاهد 3 شخصیت منفی بودیم. طولی نکشید که شایعاتی در مورد «نودالیتی» (Nudality)، «انیمالیتی» (Animality)، کاراکترهای مخفی و حتی بازی‌های مخفی منتشر شد.

عرضه بازی در زمانی مناسب در نوامبر 1993، درست کمی بعد از عرضه و موفقیت نسخه کنسولی بازی پیشین رخ صورت گرفت. در حالی که تب مورتال کمبت همه جا را فرا گرفته بود، بازی سریعا توانست به موفقیت زیادی در آرکیدهای آمریکای شمالی دست یابد. کاراکترهای جدیدی مانند جکس (Jax) و باراکا (Baraka) خیلی زود توانستند طرفداران خود را پیدا کنند و لیست حرکات قابل انجام بیشتر، به این معنی بود که بازی رقابتی به سطح جدی‌تری رسیده بود. با اینکه سازندگان توجه زیادی به کمبوها در نسخه اول نداشتند، در Mortal Kombat 2 توسعه‌دهندگان دقت بیشتری در بالانس کردن بازی و انجام اصلاحات کوچک به خرج دادند.

mortal kombat 2 / مورتال کمبت 2

در این زمان بود که مردم فهمیدند این بازی چه تاثیر عمیقی بر صنعت بازی‌سازی گذاشته است. تعداد زیادی از بازی‌ها همچون Time Killers، Survival Arts و Guardians of the Hood وارد بازار شدند که تقلیدی از Mortal Kombat بودند. Mortal Kombat باعث به وجود آمدن دوره جدیدی از بازی‌ها شده بود که تلاش می‌کردند بیشترین مقدار خون را در صفحه نمایش‌های دارای رزولوشن پایین آن زمان به نمایش بگذارند. چند ماه قبل از Mortal Kombat II، بازی Doom ساخته «اید سافتور» (ID Software) عرضه شده و این مناقشات را به اوج خود رسانده بود. اما دیگر موضوع سانسور کردن بازی‌ها گزینه‌ای روی میز نبود. نینتندو درس خود را به خوبی از نسخه قبلی یاد گرفته بود و Mortal Kombat II با تمام شکوه خونین خود روی سوپر نینتندو و جنسیس عرضه شد.

پس از عرضه بازی و در سال‌های بعدی، پورت هر دو بازی مورتال کمبت تقریبا روی تمامی پلتفرم‌های اصلی عرضه شدند؛ از سیستم‌های Sega  CD و 32X سگا گرفته تا Sega Master System و Game Boy. بازی Mortal Kombat II یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این مجموعه است که حتی روی Saturn و پلی استیشن نیز در سال 1995 ظاهر شده است.

مورتال کمبت / mortal kombat

محبوبیت این مجموعه در سال 1995 که کمپانی نیو لاین سینما (New Line Cinema) یک فیلم اکشن بر اساس این بازی عرضه کرد، به اوج خود رسید. می‌توان گفت این فیلم، اولین فیلم بر اساس یک بازی است که توسط طرفداران گیمر و بر خلاف PG-13 بودنش، مورد استقبال واقع شد. فیلم مورتال کمبت توانست هنگام عرضه، رتبه نخست را در باکس آفیس به دست آورده و 120 میلیون دلار به صورت جهانی کسب کرد که نسبت به بودجه 24 میلیون دلاریش، رقم قابل توجهی بود.

 

Mortal Kombat 3

میدوی درست بعد از بازی دوم، کار ساخت Mortal Kombat 3 را آغاز کرد که این بازی به مدت یک سال در دست ساخت بود. اما Mortal Kombat 3 زمانی عرضه شد که بازار، تغییرات زیادی کرده بود. بازار بازی‌ها دیگر آنچنان تشنه خون نبود. نسل جدیدی از سخت‌افزار عرضه شده بود و رفته رفته، سه بعدی بودن بازی‌ها مطرح شد. زمانی که Mortal Kombat 3 برای آرکیدها عرضه شد، بازی‌های Killer Instinct و Virtua Fighter 2 بازی‌های مورد توجهی بودند که دیدی از نسل بعدی را فراهم می‌کردند.

مورتال کمبت / mortal kombat

دو برابر کردن محتوا توسط میدوی دیگر کار بی‌فایده‌ای بود؛ بنابراین Mortal Kombat 3 باید برخی موارد را کنار می‌گذاشت. با اینکه 7 شخصیت جدید در بازی حضور داشتند، کل کاراکترهای بازی به رقم 15 رسیده بود و این یعنی بعضی شخصیت‌های محبوب، کنار گذاشته شده بودند. شخصیت‌هایی مثل «اسکورپیون» (Scorpion)، «کیتانا» (Kitana)، «ملینا» (Mileena)، «باراکا» (Baraka) و برخی دیگر از بازی حذف شده بودند.

با الهام از Killer Instinct و بازی‌های مبارزه‌ای دیگر که تلاش می‌کردند انجام کمبوهای پیچیده‌تر را برای تازه‌کارها راحت‌تر کنند، توسعه دهندگان سیستمی به نام «Dial-a-combo» را اضافه کردند که در آن با فشردن مجموعه‌ای از دکمه‌ها بدون نیاز به زمانبندی دقیق، ضرباتی غیر قابل دفاع زده شود. همچنین یک دکمه «دویدن» هم اضافه شده بود تا تمرکز گیم‌پلی بیشتر روی حمله باشد تا دفاع.

دنیای بازی بار دیگر پیشرفت کرده و محیط‌های تاریک بر اساس دنیای واقعی طراحی شدند. مراحل نیز به گونه‌ای طراحی شده بودند که حس حماسی‌تری داشتند. در بازی از تصاویر سه بعدی از پیش رندر شده نیز که در بازی Killer Instinct طرفداران زیادی پیدا کرده بود، استفاده شد.

مورتال کمبت / mortal kombat

با وجود تغییرات در گیم پلی، از Mortal Kombat 3 همانند نسخه قبلی استقبال صورت نگرفت. در حالی که کاراکترهای «سایبرنینجا» محبوب بودند، نبود بسیاری از کاراکترهای محبوب باعث ناراحتی برخی از بازیکنان شده بود. قبل از شروع به کار کردن روی نسخه بعدی، میدوی شروع به کار روی نسخه بروزرسانی شده‌ای برای آرکیدها و کنسول‌های خانگی کرد.

قبل از پایان همان سال، Ultimate Mortal Kombat 3 برای آرکیدها عرضه شد. علاوه بر انجام بهبودهای مختلف روی کاراکترها و هوش مصنوعی، سازندگان کاراکترهای حذف شده را در این نسخه بازگردانده بودند: کیتانا، میلینا، اسکورپیون، رپتایل و همچنین جید (Jade) که یک کاراکتر مخفی غیرقابل بازی در نسخه دوم بود. این نسخه باعث جلب رضایت طرفداران این شخصیت‌ها شد اما طرفداران جانی کیج، رایدن و باراکا همچنان از نبود شخصیت محبوب‌شان در بازی دلخور بودند.

ultimate mortal kombat 3 / مورتال کمبت 3

با اینکه مورتال کمبت 3 اولیه و نسخه اولتیمیت آن برای کنسول‌های خانگی عرضه شد، افزایش محبوبیت نسل جدیدی از سخت‌افزار با فضای ذخیره‌سازی بیشتر باعث شد تا میدوی دوباره نسخه‌ای دیگر از بازی را عرضه کند. نسخه نهایی آن با عنوان Mortal Kombat Trilogy چیزی را ارائه می‌کرد که هیچ یک از طرفداران بازی نمی‌توانستند از آن چشم پوشی کنند. این نسخه، تمامی شخصیت‌های بازی‌های مورتال کمبت به همراه بیشتر مراحل آن را در خود جای داده بود که تمامی طرفداران را راضی می‌کرد. درست است که بالانس بازی به خاطر شخصیت‌های قابل بازی زیاد، کمی به هم ریخته بود، اما چیزی را ارائه می‌داد که باعث اتحاد دوباره خانواده مورتال کمبت می‌شد و به میدوی اجازه رفتن سراغ ساخت مورتال کمبت 4 را می‌داد.

 

Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero

در نیمه دوم دهه نود میلادی، رونق بازار دستگاه‌های آرکید کاهش شدیدی یافت. میدوی تا Mortal Kombat 3 تقریبا تمام تمرکز اصلی خود را روی دستگاه‌های آرکید می‌گذاشت و وظایف پورت روی کنسول‌ها را به اکلیم محول می‌کرد، اما اکنون میدوی باید اهداف خود را تغییر می‌داد. Mortal Kombat Trilogy اولین بازی در مجموعه بود که به صورت ویژه برای بازار خانگی ساخته شده بود و نسخه بعدی آن نیز گیم پلی آرکید گونه را به کلی کنار گذاشت.

Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero اولین عنوان در مجموعه‌ای از بازی‌های اکشن بود که قرار بود به دنیا و پیشینه شخصیت‌های بازی بپردازد. این پروژه جان توبایس از اکشن مبارزه‌ای که برای طرفداران آشنا بود، استفاده می‌کرد اما ساب زیرو را در مراحل بزرگ اسکرولینگ قرار می‌داد و این بازی بیشتر شبیه یک عنوان Beat ‘em Up با عناصر پلتفرمینگ بود. بازی دارای داستان پرجزئیاتی بود که به گذشته این نینجای یخی می‌پرداخت.

mortal kombat mythologies sub zero / مورتال کمبت

متاسفانه این بازی زیاد به کنترل‌ها و گیم‌پلی سبک مبارزه‌ای پایبند بود و توجه زیادی به تطبیق آن با سبک جدید، نشده بود. کنترل بازی تقریبا مشابه آرکید بود اما چون در آن واحد چندین دشمن در صحنه ظاهر می‌شدند، ویژگی چرخش خودکار با یک دکمه چرخش جایگزین شده بود تا بازیکن به هر طرف که خواست، بچرخد.

منتقدان از بازی استقبال نکرده و معتقد بودند که مکانیزم‌های بازی با سبک آن سازگار نبودند. IGN با دادن امتیاز 3.5 به بازی، از کنترل کند و ناکارآمد بازی انتقاد کرد و از آن به عنوان یک بازی بسیار بد یاد کرد. با وجود عدم استقبال از سوی منتقدان و طرفداران، قدرت فرنچاز به آن کمک کرد تا فروش خوبی داشته باشد. فروش بازی در حدی بود که میدوی ترجیح داد مجموعه Mythologies را پایان دهد و در عین حال، در حدی بود که کار آن‌ها با ایده این گونه بازی‌ها تمام نشود.

صفحه 1 صفحه 2
برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
مشاهده همه دیدگاه (1)
مارادونا 21 فروردین 1398، 08:35

سلام عالی بود اگر امکانش هست این دو مقاله را هم ترجمه کنید http://whatculture.com/gaming/10-important-video-games-that-defined-survival-horror https://apptrigger.com/2018/10/26/evil-within-3-series-sequel/

توماج تیموری 21 فروردین 1398، 12:54

سلام. ممنون از نظرتون. سعی می کنیم این مقالات رو هم در برناممون قرار بدیم.

مارادونا 23 فروردین 1398، 10:40

این هم هست https://www.denofgeek.com/games/the-evil-within/32434/shinji-mikamis-13-most-terrifying-videogame-moments