آیا Safely Remove Hardware برای جداکردن USB لازم است؟

یو اس بی/USB
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیکون Safely Remove Hardware گزینه آشنایی برای کاربران ویندوز است که برای حفظ اطلاعات فلش USB و جداکردن امن آن از سیستم بکار می‌رود. در ادامه به مسائل پیرامون این گزینه می‌پردازیم.

احتمالا شما هم مانند بسیاری از کاربران دنیای فناوری موقع جداکردن فلش از سیستم روی گزینه Safely Remove Hardware کلیک می‌کنید. حتما بارها و بارها شنیده‌اید که پیش از جدا کردن USB از کامپیوتر باید از آیکن Safely Remove Hardware استفاده کنید. آیا واقعا لازم است که هربار پیش از بیرون کشیدن فلش این کار را انجام داد؟ خبری خوش برای کاربران فراموش‌کاری که هربار یادشان می‌رود از گزینه جداکردن امن استفاده کنند: می‌توانید بدون استفاده از این گزینه هم فلش را از سیستم جدا کنید بدون آنکه مشکلی پیش بیاید. خود سیستم عامل ویندوز به کاربران توصیه می‌کند که در صورت فعال بودن تنظیمات پیش فرض، لزومی به استفاده از گزینه Safely Remove Hardware وجود ندارد.

 

تنظیمات پیش فرض ویندوز به صورتی تنظیم شده که حتی بدون انتخاب این گزینه هم می‌توان USB را بصورت امن از سیستم جدا کرد. اما این توصیه ویندوز کمی گمراه کننده است. یکی از مشکلات جداکردن یو اس بی از سیستم کامپیوتر حین انتقال داده‌ها از بین رفتن و خراب شدن داده است. در ادامه این مقاله با پلازا همراه باشید تا ضرورت استفاده از این گزینه را با عناوین زیر بررسی کنیم:

  • جداسازی سریع (Quick Removal) فلش USB
  • فعال کردن تنظیمات پیش فرض ویندوز برای جداسازی فلش
  • جدا کردن امن USB از سیستم برای حفظ داده‌ها
  • تنظیم پیش فرض عملکرد بهتر USB و Write Caching
  • سخن پایانی و استفاده از آیکن
  • Safely Remove Hardware

 

جدا کردن سریع در مقابل عملکرد بهتر

ویندوز امکان بهینه سازی فلش برای جداکردن سریع یا عملکرد بهتر فلش‌ها دارد. تنظیمات پیش فرض ویندوز بصورتی است که بدون انتخاب آیکن Safely Remove Hardware هم می‌توانید فلش را به صورت امن از سیستم جدا کنید.

این تنظیمات پیش فرض ویندوز ضریب امنیت حفاظت از داده را افزایش می‌دهد و احتمال پاک شدن داده‌ها هم به حداقل می‌رسد. ویندوز بصورت پیش فرض، USBها را برای جدا کردن سریع (Quick Removal) بهینه سازی می‌کند. برای فعال کردن این تنظیمات باید مراحل زیر را انجام دهید:

در منوی استارت، عبارت Device Manager را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید. Device Manager باز می‌شود. برای فعال کردن این تنظیمات می‌توانید روی My Computer نیز راست کلیک کنید و از منوی Manage به قسمت Device Manager بروید.

Control Panel/کنترل پنل

حال از این قسمت منوی Disk Drives را باز کنید و روی Device وصل شده به سیستم راست کلیک کنید و گزینه Properties را بزنید.

Device Manager Setting/ تنظیمات دیوایس منیجر

تب Policies از منوی بازشده را بزنید و یکی از گزینه‌های نمایش داده را انتخاب کنید. گزینه اول مربوط به تنظیمات پیش فرض ویندوز است که با انتخاب آن برای جدا کردن USB دیگر نیازی به انتخاب آیکون Safely Remove Hardware نیست.

USB removal setting/تنظیمات جدا کردن یو اس بی

 

البته توصیه می‌شود که برای جدا کردن فلش از روش Safely Remove Hardware بروید چرا که حالت پیش فرض ویندوز برای آن دسته از کاربرانی طراحی شده که معمولا فراموش می‌کنند گزینه جدا کردن امن را بزنند یا اطلاعی از آن ندارند.

 

خطر آسیب دیدن داده‌ها

پیام ویندوز که در بالا مشاهده می‌کنید برای کاربر گمراه کننده است. کشیدن و جداکردن USB از سیستم حین کپی کردن، ذخیره یا انتقال فایل و داده‌ها به USB باعث آسیب دیدن داده‌ها می‌شود. فرقی نمی‌کند که کدام گزینه تنظیمات پیش فرض USB در ویندوز فعال شده باشد، در هرصورت پیش از جدا کردن USB از سیستم باید مطمئن شوید که درایو USB درحال استفاده نیست. بعضی فلش‌های USB چراغ دارند که وقتی فلش درحال استفاده است چراغ روی آن چشمک می‌زند.

data moving/ انتقال داده ها

حتی اگر در ظاهر به نظر برسد که فلش درحال استفاده نیست، بازهم ممکن است برنامه‌ای در پس زمینه درحال کپی کردن داده‌ها روی فلش باشد یعنی هنوز درحال استفاده است؛ درنتیجه با بیرون کشیدن و جداکردن درایو احتمال دارد که داده‌ها آسیب ببینند.

اگر چراغ روی فلش نشان می‌دهد که فلش درحال استفاده نیست، با بیرون کشیدن آن احتمالا اتفاقی برای داده‌های تان نخواهد افتاد. هرچند جهت اطمینان و برای اینکه خیالتان راحت‌تر باشد بهتر است از گزینه Safely Remove Hardware استفاده کنید. موقع جدا کردن فلش، ویندوز زمان جداکردن امن را پس از اطمینان از انجام تمام برنامه‌ها اعلام می‌کند.

 

Write caching

در صورتی که در تنظیمات پیش فرض گزینه Better Performance انتخاب شده باشد، ویندوز اطلاعات را بلافاصله روی درایو USB ذخیره نمی‌کند بلکه بخشی از داده‌ها در حافظه کش (Cache) سیستم ذخیره می‌شوند. این کار باعث بهبود عملکرد درایو USB می‌شود هرچند احتمال از بین رفتن داده‌ها بدون استفاده از گزینه Safely Remove Hardware حین جدا کردن USB چند برابر می‌شود.

در صورت فعال شدن حافظه کش دیگر ویندوز داده‌ها را بلافاصله روی USB کپی نمی‌کند، حتی اگر به ظاهر بنظر برسد که درحال کپی کردن داده‌ها روی درایو USB است و تمام دیالوگ باکس‌های فایل بسته‌اند، داده‌ها صرفا روی حافظه کش سیستم ذخیره می‌شوند. قابلیت Write Cache برای درایوهای Removable در ویندوز به صورت خودکار غیرفعال است.

ویندوز حین جدا کردن یو اس بی از سیستم، حافظه کش بازنویسی را روی دیسک خالی می‌کند و مطمئن می‌شود که پیش از اعلام نوتیفیکیشن خارج کردن امن درایو، تمام تغییرات لازم را اعمال کرده باشد.

Safe to Remove hardware/جدا کردن امن درایو

هرچند گزینه Quick Removal باعث می‌شود عملکرد درایو یو اس بی پایین بیاید، اما بصورت پیش فرض، احتمال سوختن یا ازبین رفتن داده‌ها در استفاده مداوم و همیشگی از USB‌ها را به حداقل می‌رساند، بیشتر افراد حین جدا کردن USB از سیستم یادشان می‌رود از گزینه Safely Remove Hardware استفاده کنند یا هیچ وقت از این گزینه استفاده نمی‌کنند.

 

جدا کردن امن سخت افزار (Safely Removing Hardware)

و اما سخن پایانی! مهم نیست کدام گزینه را در تنظیمات ویندوز فعال می‌کنید در هرصورت باید پیش از جداکردن یو اس بی از سیستم روی آیکن Safely Remove Hardware کلیک کرده و آن را ایجکت (Eject) کنید. یا می‌توانید روی پنجره Computer راست کلیک کنید و گزینه Eject را انتخاب کنید. ویندوز زمان مناسب برای بیرون کشیدن و جداکردن فلش را اعلام می‌کند درنتیجه احتمال پاک شدن داده‌ها یا سوختن فلش به حداقل می‌رسد.

Safe Eject/ جدا کردن امن

البته که گزینه Safely Remove Hardware تنها مختص کاربران ویندوز نیست. کاربران سیستم عامل لینوکس (Linux) و مک OS X هم باید پیش از جدا کردن USB از گزینه Eject در فایل منیجر (File Manager) استفاده کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402