پاسخ به 5 سوال رایج درباره تکنولوژی 5G

اینترنت 5G / اینترنت نسل پنجم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر شما هم تردید دارید که در سال جاری یک گوشی 5G خریداری کنید یا خیر، پیشنهاد می‌شود در ادامه این مقاله با پلازا همراه باشید تا 5 سوال رایج درباره تکنولوژی 5G را با هم مرور کنیم.

این روزها همه جا صحبت از فناوری 5G است. در حقیقت رقابت تنگاتنگی در میان کمپانی‌های تولیدکننده گوشی هوشمند و موبایل وجود دارد و هر یک سعی دارند که اولین گوشی 5G خود را سریع‌تر به بازار بفرستد. اما آیا این فناوری کاملا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است؟ با پلازا همراه باشید تا در ادامه به 5 سوال رایج در زمینه تکنولوژی 5G پاسخ دهیم.

گفتنی است پیش‌تر در پلازا مقاله‌ای درخصوص «همه چیز درباره اینترنت 5G» را منتشر کرده‌ایم، برای آشنایی بیشتر با این فناوری ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

[namasha id=”h3IujH8o” ]

فهرست سوال‌های پاسخ داده شده در این مقاله:

  • آیا امسال باید یک گوشی 5G خریداری کنم؟
  • اگر فعلا خرید یک گوشی 5G توصیه نمی‌شود چرا کمپانی‌ها اینقدر درباره آن تبلیغ می‌کنند؟
  • بحث میان کمپانی‌های اپل، کوالکام و اینتل بر سر فناوری 5G به کجا رسید؟
  • چرا دولت آمریکا تا این اندازه نسبت به هواوی و فناوری 5G سخت‌گیرانه عمل می‌کند؟
  • کار شرکت فاکسکان در زمینه ساخت تلویزیون با پشتیبانی از فناوری 5G به کجا رسید؟

5G network / فناوری 5G

 

1- آیا امسال باید یک گوشی 5G خریداری کنم؟

جواب ما «خیر» است. چرا که فعلا در ایران اینترنت 5G راه‌اندازی نشده است و بنابر اخبار منتشر شده، وزیر ارتباط و فناوری، محمدجواد آذری جهرمی اعلام کرده است که در سال جاری قرار است اینترنت نسل پنجم موبایل (شبکه 5G) در دسترس کاربران ایرانی قرار بگیرد. با این حال در اروپا و آمریکا نیز تعداد محدودی از اپراتورهای اینترنت از فناوری 5G پشتیبانی کرده و این فناوری تنها در چند شهر محدود قابل دسترسی است. مضاف براینکه همچنان سرعت آپلود و بارگذاری شما LTE خواهد بود.

5G network / تکنولوژی 5G

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید از آنجا که در حال حاضر به یک گوشی نیاز دارم، بهتر است یک نسخه 5G خریداری کنم که برای سال‌های آینده نیز بتوانم از آن استفاده کنم. اما پاسخ ما باز هم «خیر» است. پیشنهاد می‌شود اصلا چنین کاری نکنید. معمولا نسل اول گوشی‌هایی که با تکنولوژی جدید سلولار به بازار می‌آیند خالی از اشکال نبوده و عموما گوشی‌های خوبی نخواهند بود. درواقع طراحی این گوشی‌ها بسیار نازیبا است و بیش از حد از شارژ باتری استفاده می‌کنند. البته خاطرنشان می‌شود که گوشی سامسونگ گلکسی اس 10 نسخه 5G که امسال با قیمت گزاف 1400 دلار وارد بازار شد، مثال نقض گفته بالا است. با این حال هرچند این گوشی، خوب بوده و طراحی زیبایی داشته باشد اما صرفا هزینه کردن 1400 دلار برای داشتن اینترنت 5G که فعلا بلااستفاده است، خلاف عقل به نظر می‌رسد.

حتی اگر معجزه‌ای رخ داده و اپراتورهای اینترنت 5G خیلی سریع‌تر از حد تصور ما در سراسر دنیا خدمات خود را عرضه کنند، اما احتمالا مودمی که در گوشی‌های فعلی به کار رفته شده است در مقایسه با مودم‌های نسل دوم یا سومی که در سال آینده یا سال بعد آن به بازار می‌آیند، حرفی برای گفتن نخواهند داشت. در حال حاضر کمپانی کوالکام تمام مودم‌های 5G گوشی‌های موجود در آمریکا را تامین کرده است و خیلی زود قرار است نسل جدید مودم‌های 5G خود را معرفی و رونمایی کند. در حقیقت می‌توان گفت این طور که پیش می‌رود خرید یک گوشی 5G تا اواخر سال 2019 همچنان پیشنهاد نمی‌شود. باید منتظر ماند و دید که وضعیت در سال 2020 چگونه می‌شود.

 

2- اگر فعلا خرید یک گوشی 5G توصیه نمی‌شود چرا کمپانی ها اینقدر درباره آن تبلیغ می کنند؟

دلیل‌های متعددی وجود دارد. می‌توان گفت که در حال حاضر میزان فروش گوشی و موبایل در آمریکا بسیار کم شده است و از این جهت کمپانی‌های سازنده گوشی هوشمند تلاش می‌کنند تا با روش‌های مختلف، کاربران را به خرید گوشی‌های جدید و البته گران‌قیمت‌تر ترغیب کنند. اما اگر کمی خوش‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد چنانچه فناوری 5G به صورت فراگیر کار خود را شروع کند، مطمئنا سرعت بالاتری در مقایسه با اینترنت نسل قبلی خود داشته و از تاخیر کمتری نیز بهره خواهد برد؛ درنتیجه به لطف بهره‌مندی از اینترنت 5G قادر خواهیم بود که تکنولوژی‌های جدید بسیاری که در حال حاضر هنوز به مرحله ظهور نرسیده‌اند را فعال کنیم. به سال‌ها قبل برگردید، آن زمان وقتی گوشی‌های هوشمند برای اولین بار وارد بازار شدند هر روز شاهد آن بودیم که هر کاربر قادر است کارهای جدیدی را با گوشی خود انجام دهد.

5G network / فناوری 5G

در حال حاضر نیز بسیاری از مردم امیدوارند که موج جدیدی از نوآوری‌ نظیر اینترنت 5G را تجربه کنند. در طرف دیگر نیز افراد زیادی وجود دارند که امیدوارند با متقاعد کردن دیگران و تشویق آنها به استفاده از اینترنت 5G، پول زیادی به جیب بزنند. اما آن‌طور که به نظر می‌رسد شبکه‌های 5G در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی اینترنت 4G کار سخت‌تری در پیش داشته و راه‌اندازی مشکل‌تری دارند. در حقیقت شبکه‌های 5G نیازمند سایت‌های سلولی بسیار هستند، بنابراین به نظر می‌رسد همه وعده‌هایی که درباره این فناوری جدید داده شده، خیلی خوش‌بینانه است. درحال حاضر شکاف بزرگی میان بازار اینترنت 5G و محصولات مجهز به این فناوری با خدمات و سرویس‌هایی که اپراتورهای اینترنت می‌دهند، دیده می‌شود که بهتر است فعلا برای پر شدن این شکاف و فاصله، کمی صبر داشت.

 

3- بحث میان کمپانی‌های اپل، کوالکام و اینتل بر سر فناوری 5G به کجا رسید؟

با وجود آنکه خبرهای ضد و نقیض بسیاری در زمینه تولید مودم‌های 5G آیفون‌های سال آینده اپل را در منابع خبری شاهد بودیم، اما در جدیدترین خبرها اینتل اعلام کرده است که دیگر مودم 5G تولید نخواهد کرد و بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان اپل با کوالکام بر سر تولید مودم 5G به نتیجه رسید. درواقع اپل که برای تولید مودم‌های 5G دیوایس‌های جدید خود به دنبال یک شریک تجاری بود، با کمپانی کوالکام به نتیجه رسید و این توافق سبب شد که قیمت سهام کوالکام در بازار افزایش یابد. پیش‌تر در اخبار داشتیم که شرکت‌های سازنده مودم 5G، سود زیادی در این زمینه کسب کرده‌‌اند.

 

4- چرا دولت آمریکا تا این اندازه نسبت به هواوی و فناوری 5G سخت‌گیرانه عمل می‌کند؟

 Huawei-5G / تجهیزات هواوی برای فناوری 5G

نگرانی‌های دولت آمریکا نسبت به هواوی به قبل از جنگ تجاری فعلی با دولت چین برمی‌گردد. اما باوجود آنکه هیچ اپراتوری در آمریکا از گوشی‌های هواوی حمایت نکرده، دیگر کمپانی‌های چینی در حال حاضر در آمریکا گوشی‌های خود را بدون هیچ مشکلی روانه بازار می‌کنند. مسئله مهمی که در اینجا قابل ذکر است، این است که هواوی تجهیزات بسیاری را برای زیرساخت‌های شبکه اینترنت در سراسر دنیا مورد استفاده قرار داده است که این تجهیزات درمقایسه با سایر رقبای این کمپانی، قیمت به مراتب کمتر و مناسب‌تری دارند. در کنار تمام این مسائل، از آنجا که کمپانی هواوی در قلب دولت چین است، تمام این تجهیزات شبکه‌ای می‌تواند یک خطر امنیتی برای آمریکا تلقی شود. البته هواوی هرگونه خطر امنیتی را به شدت انکار کرده و اصلا این گفته‌های دولت آمریکا را قبول ندارد.

اما آیا می‌توان به هواوی اعتماد کرد؟ باید گفت که در حال حاضر کشورهای زیادی از تجهیزات این کمپانی استفاده کرده و شرکت‌هایی که در حومه آمریکا نیز قرار دارند، خیلی تمایل دارند که از تجهیزات شبکه هواوی استفاده کنند. با این حال هنوز سران دولت آمریکا عقیده دارند که نباید به هواوی اعتماد کرد.

 

5- کار شرکت فاکسکان در زمینه ساخت تلویزیون با پشتیبانی از فناوری 5G به کجا رسید؟

5G network / فناوری 5G

خیلی پیش‌تر کمپانی فاکسکان وعده داده بود که قصد دارد یک شرکت در زمینه ساخت تلویزیون ایجاد کند اما با گذشت زمان، این طرح تغییر کرد و همه چیز خیلی عجیب و پیچیده شد. درواقع کمپانی فاکسکان اعلام کرد که دیگر قصد تاسیس چنین شرکتی نداشته و درعوض فرصت‌های شغلی بسیاری حول تکنولوژی جدید روز یعنی فناوری 5G ایجاد خواهد کرد.

این درحالی است که فاکسکان برای آنکه رضایت کاربران خود را در برابر این تغییر رویه به خود جلب کند، اعلام کرده که ساختمان‌های متعددی را برای راه‌اندازی شبکه 5G خریداری کرده است اما این ساختمان‌ها کاملا خالی هستند؛ هرچند که فاکسکان اصرار دارد وانمود کند که این ساختمان‌ها خالی نیستند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402