گوریلا گلس چیست؟ کدام گوشی ها Gorilla Glass دارند؟

گوریلا گلس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوریلا گلس نام شیشه‌هایی است که توسط شرکت کورنینگ برای محافظت از صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل ساخته شده و مقاومت بالایی دارند. در این مطلب به معرفی Gorilla Glass پرداخته و نسل‌های مختلف آن را با هم بررسی می‌کنیم.

مطمئنا اگر شما هم کمی اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید نام شیشه گوریلا یا کورنینگ گوریلا گلس (Gorilla Glass) را شنیده‌اید. این نام تکنولوژی است که باعث می‌شود شیشه در برابر خراش و افتادن مقاومت داشته باشد. گرچه بسیاری از ما می‌دانیم این شیشه بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تجهیزات و صنایع دیگری هم هستند که در آنها از گوریلا گلس استفاده می‌شود. در این مطلب پلازا می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که گوریلا گلس چیست و نسل‌های مختلف آن چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

فهرست مطالب

گوریلا گلس چیست؟

گوریلا گلس یکی از انواع محصولات شرکت آمریکایی کورنینگ است. شرکتی که در سال ۱۸۵۱ تاسیس و از آن زمان تاکنون مشغول ساخت و تولید محصولاتی از جمله شیشه، سرامیک و لنز است.

شرکت کورنینگ در اواسط سال ۲۰۰۵ کار توسعه محافظ گوریلا گلس را برای ساخت یک شیشه محافظ برای دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند، شروع کرد. هدف آن‌ها ساخت یک پوشش محافظی بود که علاوه بر محافظت از شیشه صفحات نمایش در بربر خط و خش و ضربه، وزن و ضخامت اندکی هم داشته باشد.

با این حال، Gorilla Glass اولین پیشرفت کورنینگ در این بخش نیست. این شرکت، سابقه طولانی در ساخت شیشه‌های مقاوم برای استفاده در وسایل خانگی، دستگاه‌های مربوط به چشم، خودروها، هوافضا و کاربردهای دارویی دارد اما عمده شهرت خود نزد کاربران عادی را مدیون شیشه‌های گوریلا گلس استفاده شده در گوشی‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند است.

گوریلا گلس

البته با وجود این که گوریلا گلس از شیشه در برابر خط و خش و شکستن‌ها محافظت می‌کند اما کاملا نمی‌تواند مانع از شکستن شیشه صفحه نمایش گوشی، به‌خصوص در برابر ضربات شدید، شود. تکنولوژی این شیشه به گونه‌ای است که در اثر ضربه زدن با چکش هم نمی‌شکند، ولی این بدان معنی نیست که اگر با چکش روی گوشی هوشمند خود ضربه بزنید، گوشی دیگر آسیبی نمی‌بیند. البته این خاصیت بستگی به مدل و نسخه شیشه و چند عامل دیگر مانند ضخامت نیز دارد. بنابراین، بهتر است به عنوان یک فناوری به این شیشه‌ها نگاه کنیم که مانع از ایجاد خراش‌های عمیق در گوشی می‌شود.

گوریلا گلس از چه ساخته شده است؟

گوریلا گلس با ماده‌ای به نام آلومینوسیلیکات قلیایی ساخته شده که خود این ماده با ترکیب آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن ایجاد می‌شود. حین ساخت این محافظ، شیشه مورد استفاده در آن در محلول نمک پتاسیم قلیایی در دمای حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، غوطه‌ور می‌شود تا یون‌های سدیم داخل آن با یون‌های پتاسیم داخل نمک قلیایی، جایگزین شوند.

از آنجایی که یون‌های سدیم، حجم بالاتری از یون‌های سدیم دارند، طی این فرایند جایگزینی، این یون‌ها یک لایه تنش پسماند روی شیشه ایجاد می‌کنند که سبب می‌شود مقاومت شیشه در برابر خط و خش و آسیب‌های مختلف، افزایش پیدا کند.

انواع مدل‌های شیشه گوریلا گلس

گوریلا گلس نسخه‌ها و مدل‌های مختلفی دارد که با هم تفاوت‌هایی دارند و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

گوریلا گلس ۱

نخستین گوریلا گلس بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ ساخته شد. اما شروع به کار اصلی آن با آیفون بود. اپل دستگاه خود را در سال ۲۰۰۷ به دنیا عرضه کرد. آن زمان به درخواست اپل، ضخامت شیشه صفحه نمایش استفاده کننده از این تکنولوژی، ۱.۵ میلی‌متر و دارای پوشش اولئوفوبیک (Oleophobic) بود که ماندن اثر انگشت و لکه‌ها روی آن را به حداقل می‌رساند.

اما گوشی آیفون تنها گوشی هوشمندی نبود که از گوریلا گلس استفاده می‌کرد. کورنینگ توانست تکنولوژی خود در نسل اول یعنی گوریلا گلس ۱ را در ۲۵۰ میلیون دستگاه مختلف عرضه کند.

گوریلا گلس ۲

گوریلا گلس 2 / corning gorilla glass 2

در سال 2012، کورنینگ، گوریلا گلس ۲ را در نمایشگاه CES آن سال رونمایی کرد. این شیشه به اندازه نسخه قبلی مقاوم بود، اما در به روز رسانی جدید ضخامت آن ۲۰٪ نازک تر از مدل اول شده بود. در آزمایشات آزمایشگاهی، بدون ترک خوردن یا شکستن، این نسخه می‌توانست تا ۵۰ کیلوگرم فشار را تحمل کند.

در همان سال، گوریلا گلس بر روی 600 میلیون دستگاه مختلف استفاده شد. از آنجایی که این نسخه از نسخه اولیه نازک‌تر بود، به تولید کنندگان اجازه می‌داد مدل‌های سبک تر و نازک‌تری از تلفن هوشمند را به بازار عرضه کنند. گوشی‌های نکسوس 4 و گلکسی S3 از جمله گوشی‌‎های مجهز به گوریلا گلس ۲ بودند.

 

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس 3 / corning gorilla glass 3

بر خلاف نسخه قبلی که بیشتر بر ضخامت متمرکز شده بود، گوریلا گلس ۳ از مقاومت بیشتری برخوردار است. در این نسل، فناوری «مقاومت محلی در برابر آسیب» (NDR) به عنوان یک مولفه جدید معرفی شد که به شیشه اجازه می‌داد تا در برابر خش‌های عمیق‌تر، مقاوم‌تر باشد. به گفته کورنینگ، نسل سوم مانع از رخ دادن ۳۵٪ از خش‌ها در صفحه نمایش شده بود.

کورنینگ در سومین نسخه از تکنولوژی خود، مقاومت آن را با استفاده از تکنولوژی تولید جدید، سه برابر کرده بود. این شیشه در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه و در مدل‌هایی مانند گلکسی اس ۴، موتو جی و موتو ایکس استفاده شد.

گوریلا گلس ۴

گوریلا گلس 4 / corning gorilla glass 4

در سال ۲۰۱۴، کورنینگ گوریلا گلس ۴ را معرفی کرد که اهداف جسورانه‌تری داشت. از طریق یکی از نظرسنجی‌های انجام گرفته توسط این شرکت، کورنینگ متوجه شد که ۷۰ درصد از آسیب‌های روی صفحه نمایش تلفن همراه به دلیل سقوط و افتادن بوده است و بنابراين شروع به سرمایه گذاری در تقویت شیشه کرده و ایده مقاومت در برابر سقوط را دنبال کرد.

در حقیقت، طبق مطالعات آزمایشگاهی، نسخه چهارم گوریلا گلس دو برابر قوی‌تر از قبل شده بود. گوشی‌های گلکسی نوت ۵ و زنفون ۲ لیزر تنها برخی از گوشی‌هایی بودند که از نسخه چهارم این گلس استفاده کردند.

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس 5 / corning gorilla glass 5

و حالا نوبت عرضه نسخه نسل پنجم گوریلا گلس بود. در این نسخه، تمرکز اصلی روی مقاومت بیشتر در برابر سقوط بود که این کار در نهایت با چهار برابر کردن مقاومت گلس نسبت به نسخه قبلی، صورت گرفت. کورنینگ اعلام کرد که در آزمایشات آزمایشگاهی، گوشی توانسته از ارتقاع تا ۱.۶ متری جان سالم به در ببرد. به گفته این شرکت تولید کننده، این تکنولوژی می‌تواند در ۸۰ درصد سقوط‌های ۱ متری روی سطوح بسیار سخت، مانع از بروز ترک روی گلس گوشی شود.

نسل پنجم در سال ۲۰۱۶ معرفی و در گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت ۲۰ نیز مورد استفاده قرار گرفت.

گوریلا گلس +SR

گوریلا گلس چیست / gorilla glass SR+

در سال ۲۰۱۶ کورنینگ حدود ۱ ماه پس از معرفی Gorilla Glass 5، نسخه مخصوصی از آن را برای گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی معرفی کرد. کورنینگ در این باره گفت که +SR نسبت به شیشه‌های دیگری که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود، ۷۰ درصد مقاومت بیشتری در برابر آسیب دیدن داشته و بازتاب نور کمتری دارد. این تکنولوژی باعث می‌شود در محیط‌های بیرون، خوانایی ساعت افزایش یافته و نیاز به روشنایی صفحه کمتری باشد.

گوریلا گلس ۶

 gorilla corning / گوریلا گلس 6

گوریلا گلس ۶ در سال ۲۰۱۸ معرفی و نسبت به نسل‌های قبلی، گام بزرگی رو به‌جلو به‌حساب می‌آمد. کورنینگ پس از معرفی این شیشه، اعلام کرد که آن را در تست‌های جدیدتر و بسیار سخت‌تری آزمایش کرده است و نتیجه این است که این شیشه آنقدر مقاوم است که می‌تواند تا ۱۵ بار به‌صورت پشت سر هم از ارتفاع ۱ متری روی یک سطح جامد و سخت بیفتد و دچار شکستگی یا خط و خط نشود.

این شیشه تا ۲ برابر از گوریلا گلس ۵ مقاوم‌تر است و حتی در سال ۲۰۲۴ نیز در بسیاری از گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوریلا گلس DX و +DX

گوریلاگلس / Gorilla Glass DX+

همزمان با Gorilla Glass 6، شرکت کورنینگ از دنباله +SR هم رونمایی کرد. هدف اصلی DX و +DX این است که میزان بازتاب را در دستگاه‌های پوشیدنی کاهش دهد. کورنینگ ادعا می‌کند که در این نسخه توانسته‌اند بازتاب را ۷۵ درصد کاهش دهد که همین امر باعث افزایش تقریبا ۵۰ درصدی کنتراست صفحه می‌شود. این امر یعنی اگر بتوانید روشنایی صفحه خود را کاهش دهید، می‌توانید در مصرف باتری دستگاه خود صرفه جویی کنید.

فرق بین DX و +DX هم در میزان مقاومت آن‌ها در برابر خراش است. +DX مقاومت بیشتری داشته که طبق ادعای کورنینگ، این مقدار مقاومت نزدیک به مقاومت مواد گرانی است که در سایر ساعت‌ها استفاده می‌شود.

این محافظ همچنین در سال ۲۰۲۱ برای استفاده به‌عنوان پوشش محافظ لنزهای دوربین گوشی‌های هوشمند نیز آماده شد. گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ نیز اولین گوشی‌هایی بودند که از گوریلا گلس DX و +DX برای محافظت از لنزهای خود بهره می‌بردند.

گوریلا گلس ویکتوس

گوریلا گلس

کورنینگ در سال ۲۰۲۰، شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس را معرفی کرد. شیشه‌ای که با برندینگ جدیدی همراه شده و به گفته این شرکت، نسبت به گوریلا گلس ۶، تا ۲ برابر مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارد. برخلاف گوریلا گس ۶، این شیشه نسل جدید قادر به محافظت از گوشی در برابر سقوط از ارتفاع حداکثر ۲ متری است.

این شیشه برای اولین بار در گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، راه خود را به سایر گوشی‌های پرچم‌دار نیز باز کرد.

گوریلا گلس ویکتوس ۲

گوریلا گلس

گوریلا گلس ویکتوس ۲ در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و به گفته کورنینگ، مقاومت بیشتری در برابر سقوط از ارتفاع روی سطوح سخت مثل بتن دارد؛ با این حال مقاومت آن در برابر خط و خش مثل گوریلا گلکس ویکتوس نسل اول است و در این زمینه پیشرفتی نکرده است.

البته به گفته برخی گزارشات، این شیشه مقاومت پایینی در برابر خط و خش‌های بسیار ریز دارد؛ چرا که شرکت کورنینگ در ساخت این نسل از موادی با ظرافت و انعطاف‌پذیری بیشتری استفاده کرده است. گوریلا گلس ویکتوس ۲ برای اولین بار همزمان با سری گلکسی S23 وارد بازار شد.

گوریلا آرمور

گوریلا گلس

شیشه محافظ گوریلا آرمور در اوایل سال ۲۰۲۴ معرفی شد. کورنینگ این شیشه را با مستقیما با نسل قبلی یعنی ویکتوس ۲ مقایسه نکرده اما مدعی است که تا ۳ برابر در برابر سقوط از ارتفاع روی بتن و همچنین تا ۴ برابر نیز در برابر خط و خش، نسبت به گلس‌های محافظ ساخته شده با آلومینوسیلیکات، بیشتر مقاوم است.

با این حال یکی از ویژگی‌های جالب توجه این شیشه، کاهش بازتاب نور به صفحه نمایش تا حداکثر ۷۵ درصد نسبت به شیشه‌های معمولی است. این شیشه اولین بار در گوشی گلکسی S24 اولترا مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت کورنینگ در طول ۲ دهه گذشته توانسته به موفقیت‌های بسیار زیادی در دنیای فناوری دست پیدا کند و حالا حرف اول و آخر را در زمینه تولید شیشه محافظ گوشی‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بزند. نظر شما در مورد شیشه‌های محافظ این شرکت چیست؟ به‌نظر شما با توجه به محافظت بالایی که این شیشه‌ها دارند، آیا خرید یک گلس محافظ لزومی دارد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
Omid
.
23 خرداد 1398، 17:06
پاسخ
0
0
چجوری بفهمم گوشی من گوریلا گلس DX داره؟ تو متن اشاره نشده
avatar
رضا
.
20 خرداد 1398، 21:59
پاسخ
0
0
خداییش گوشی هایی که از شیشه های گوریلا گلس 4 به بعد استفاده میکنن در برابر ضربه و خط و خش خیلی مقاومن.البته یه فناوری دیگه هم هست به اسم دراگون تِیل که خیلی از گوشی ها بخصوص گوشی های چینی ازش استفاده میکنن.
avatar
مینا
.
20 خرداد 1398، 16:21
پاسخ
0
0
من رفتم توی اون سایتی که معرفی کردید و مدل گوشی ام رو که گلکسی a8 سال 2015 هستش رو زدم ولی چیزی پیدا نکردم اما میدونم گوشی ام گوریلا گلس 4 داره. چطور باید توی اون سایت شرکت کورنینگ گوشی ام رو پیدا کنم و از گوریلا گلس گوشی ام مطمئن بشم؟
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402