تحریم هواوی ادامه دارد/ اما آمریکا به شرکت کوالکام اجازه همکاری با هواوی داد!

usa huawei ban / آمریکا تحریم هواوی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تحریم هواوی توسط آمریکا انجام شد و پس از آن کشورهای دیگر نظیر انگلیس هم به این تحریم پیوستند. حالا تقریبا تمام کشورهای مطرح اروپایی نسبت به همکاری با هواوی بدبین هستند و این شرکت را تحریم کرده‌اند.

پس از آنکه دولت آمریکا شرکت هواوی را به طور کامل تحریم کرد، گوگل نیز مجوز اندروید گوشی‌های هواوی را لغو کرد و این یعنی گوشی‌های این کمپانی از این پس قادر نخواهند بود که از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل موجود در اندروید استفاده کنند. در منابع خبری شنیده شد که شرکت ARM نیز به جرگه تحریم‌کنندگان هواوی پیوسته است. با این تفاسیر از آنجا که کمپانی ARM غول تولیدکننده معماری تراشه‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید دید که هواوی بدون حمایت معماری ARM چه راهکاری در پیش خواهد گرفت.

به گزارش رویترز کمپانی کوالکام به تازگی مجوز لازم برای همکاری تجاری با هواوی را از دولت آمریکا دریافت کرد. کوالکام می‌تواند از این به بعد تراشه‌های 4G را به هواوی بفروشد. این در حالی است که در اوسط تابستان امسال، هواوی رسما اعلام کرده بود که به دلیل تحریم های آمریکا، ذخیره تراشه‌های این کمپانی رو به اتمام است. بدبینی کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به هواوی و کشور چین، قطعا خسارت‌های جبران ناپذیری به این کمپانی خواهد زد اگر نتواند خودش از پس ساخت تراشه‌ها بر آید.

فهرست :

تحریم هواوی توسط آمریکا چرا و به چه علت؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب شده آمریکا، هواوی را یک خطر امنیتی برای خود تلقی کند، زیر ساخت‌های مخابراتی این کمپانی است. در حقیقت نگرانی‌های آمریکا بیشتر مربوط به برج‌های سلولی هواوی است تا گوشی‌های آن. خاطر نشان می‌شود هواوی در کنار دو کمپانی اریکسون و کوالکام، یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان زیرساخت‌های شبکه اینترنت (به ویژه در زمینه تولید سخت‌افزارهای موردنیاز گوشی) در دنیا است. این در حالی است که در بازار داغ اینترنت 5G باز هم هواوی حرف اول را می‌زند و به عنوان یکی از کمپانی‌های پیشرو در این زمینه فعالیت دارد.

تحریم گوشی هواوی/ Huawei

پیش‌تر در اخبار داشتیم که یکی از مدیران ارشد هواوی به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در فرودگاه کانادا بازداشت شد. اگرچه تا به حال هیچگونه مورد غیرقانونی و یا جاسوسی در زیرساخت‌های شبکه این کمپانی دیده نشده است، اما آمریکا همچنان مصمم بود که هواوی باید تحریم شود. گفتنی است هواوی به عنوان یک تامین‌کننده سخت‌افزار برای گوشی‌های هوشمند، نیاز دارد به همان شیوه‌ای که اپل به‌روزرسانی iOS خود را انجام می‌دهد، خود نیز نرم‌افزار گوشی‌های ساخت خود را به خوبی تامین کرده و پشتیبانی کند.

اما از آنجا که فعلا برج‌های سلولی اینترنت هواوی در آمریکا مستقر هستند، این احتمال وجود دارد که دولت چین به‌واسطه هواوی و یا با هک کردن آن، بدافزارهای مخربی را وارد شبکه مخابراتی آمریکا کند، درنتیجه سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا فعلا هواوی را به عنوان یک تهدید و خطر جدی برای این کشور تلقی می‌کند. دولت آمریکا متعقد است که تحریم، حداقل پاسخ منظقی است که به این نگرانی می‌توان داشت چرا که دولت چین سابقه جاسوسی در طول تاریخ دارد.

تحریم هواوی توسط آمریکا/ Huawei

اما اتفاقاتی که در ماه جولای پیرامون تحریم این شرکت افتاد بیشتر از آنکه درباره مسائل امنیتی باشد به نظر می‌رسد که جنبه جلوگیری از پیشرفت و سیر صعودی تجارت هواوی دارد. طی سندی که دونالد ترامپ در ماه جولای امضا کرد، شرکت‌های آمریکایی از هرگونه تجارت با کمپانی هواوی منع شده‌اند. در همین راستا گوگل نیز اعلام کرد از این پس هیچگونه خدمات و اپلیکیشنی به گوشی‌های هواوی ارائه نخواهد کرد. اما این قاعده بر این پایه استوار است که شرکت‌های آمریکایی حق فروش هیچ محصولی به هواوی را نخواهند داشت اما خرید از هواوی بلامانع است چرا که هواوی اصلا هیچ گوشی در آمریکا برای فروش عرضه نکرده و درواقع بهترین محصولات هواوی اصلا در بازار آمریکا عرضه نمی‌شوند. در نتیجه سخت است که این قوانین و رفتارهای آمریکا را تنها به عنوان حفاظت از امنیت ملی این کشور بدانیم.

در حقیقت لغو مجوز اندروید برای گوشی‌های هواوی، اهمیتی برای تجهیزات شبکه‌ای آمریکا و یا کمپانی ARM نداشته و در عوض به نظر می‌رسد که این اقدام بیشتر پیرامون ضربه زدن به فناوری 5G و جلوگیری از پیشرفت هواوی در این زمینه است. البته از آنجا که هواوی در سال‌های گذشته حقوق مالکیت معنوی را رعایت نکرده و از کمپانی اپل، اسرار تجاری را سرقت کرده است، این امر سبب شده که دولت آمریکا کاملا به این شرکت چینی بدبین شود.

با این حال اگر نگرانی پیرامون هواوی به این دلایل باشد، همچنان کمپانی‌های چینی دیگری در بازار گوشی‌های هوشمند دیده می‌شوند که می‌توانند همانند هواوی یک تهدید امنیتی تلقی شوند. درواقع همان محافظ نمایشگر کورنینگ گلسی که به هواوی فروخته می‌شود به شیائومی نیز داده می‌شود. از طرفی دیگر همان پردازنده اینتل به کار رفته شده در میت بوک هواوی در بسیاری از لپ تاپ‌های لنوو نیز استفاده می‌شود. سوال این است که آمریکا تا چه اندازه قصد دارد در این باره سختگیری کند و شرکت‌های چینی، در مقابل تا چه اندازه توانایی مقابله و پاسخ به دولت آمریکا و تحریم‌های آن خواهند داشت. همچنین در صورتیکه هواوی نتواند برای تامین سایر تجهیزات سخت‌افزار و یا حتی نرم‌افزار خود از منابع جایگزین استفاده کند، مطمئنا تحریم هواوی توسط آمریکا، ضربه مهلکی به این شرکت خواهد زد.

تحریم هواوی توسط آمریکا/ Huawei

در این باره آلن روزن اشتاین، یکی از اساتید حقوق در دانشگاه مینه‌سوتا اظهار کرده هنوز خیلی زود است که ببینیم تحریم هواوی توسط آمریکا چگونه اجرایی می‌شود. از آنجا که رئیس جمهور آمریکا این کمپانی را یک تهدید و خطر امنیتی برای دولت آمریکا تلقی کرده و شرکت‌های آمریکایی را از هرگونه تجارت با این شرکت چینی منع کرده است، باید دید که آیا واقعا این اقدام تنها در راستای حفاظت از امنیت ملی بوده و یا دیگر اهداف مشکوک و نامشخص در پشت پرده آن وجود دارد.

از طرف دیگر هواوی در پاسخ به تحریم‌های آمریکا علیه این کمپانی و ممنوعیت هرگونه تجارت با شرکت‌های آمریکایی اظهار داشته است که این اقدام آمریکا بیشتر در راستای تنبیه کردن چین است و می‌تواند اثبات کند که این تحریم کاملا بدون دلیل و نامعقولانه است. همچنین از آنجا که هواوی پیش‌تر از دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور، دونالد ترامپ، در خصوص اقدامات سختگیرانه بدون دلیل شکایت کرده است، به نظر می‌رسد با تحریم‌های جدید، هواوی مجددا به صورت قانونی از آمریکا شکایت کند. درواقع این‌طور به نظر می‌رسد که آمریکا قصد دارد یکی یکی کمپانی‌های چینی را از بازار و تجارت این کشور خارج کند.

روزن اشتاین می‌گوید که هواوی در حال حاضر می‌تواند علیه این تحریم آمریکا اقدام کرده و شکایت قانونی کند. این کمپانی چینی می‌تواند ادعا کند که این تصمیم آمریکا کاملا خودخواهانه بوده و تحت تاثیر قدرت بی حدومرز رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شده است.

تحریم ایران توسط هواوی/ Huawei

 

هواوی در برابر این تحریم ها از چه راهکاری استفاده می کند؟

در راستای تحریم شرکت هواوی، محصولات این کمپانی نیز دیگر خدمات و سرویس‌های گوگل را دریافت نخواهند کرد. درواقع از آنجا که آمریکا هرگونه تجارت و مراوده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با هواوی را برای شرکت‌های آمریکایی ممنوع کرده است، گوگل نیز اعلام کرده است که از این پس گوشی‌های جدید هواوی، اپلیکیشن‌های گوگل پلی را دریافت نخواهند کرد. در نتیجه از این پس هواوی می‌بایست از نسخه متن باز اندروید استفاده کرده اما به اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل پلی، یوتیوب و یا گوگل کروم دسترسی نخواهد داشت.

تحریم هواوی توسط آمریکا/ Huawei

البته اکانت رسمی توییتر اندروید چندی بعد از این گفته اظهار کرد که گوشی‌های فعلی هواوی می‌توانند همچنان از نسخه اندروید توییتر و به روزرسانی‌های امنیتی آن استفاده کنند اما فعلا تکلیف کاربرانی که در سال آینده گوشی هواوی را خریداری می‌کنند، فعلا مشخص نیست. به موجب این اقدام گوگل، شاهد تحریم ایران توسط هواوی خواهیم بود. درواقع هواوی ناخواسته قادر نخواهد بود که از این پس به کاربران ایرانی خود، اجازه استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل را بدهد. هرچند ایرانی‌ها معمولا در دور زدن قوانین یدی توانمند دارند و مطمئنا در صورت نیاز و اجرایی شدن این قوانین، راهکار و جایگزینی برای گوگل پلی پیدا خواهند کرد.

همان‌طور که مطلع هستید گوگل به‌روزرسانی‌های اندروید را ارائه می‌کند اما از آنجا که هواوی از این پس تنها به نسخه متن باز اندروید دسترسی دارد، این به‌روزرسانی‌ها را با کمی فاصله زمانی دریافت خواهد کرد. البته این احتمال وجود دارد که هواوی سیستم عامل مخصوص خود را طراحی کرده و دیگر با اندروید خداحافظی کند. هواوی نیز در پاسخ به گوگل اظهار کرده است که در حال حاضر هیچ مشکلی برای به‌روزرسانی‌های امنیتی و خدمات پس از فروش به محصولات خود نداشته و در حال ساختن یک اکوسیستم پایدار و ایمن برای همه کاربران سطح جهان است.

تحریم گوشی هواوی/ Huawei

اما اگر هواوی بتواند از تحریم گوگل جان سالم بدر ببرد، در برابر تحریم توسط کمپانی ARM کار سختی در پیش رو خواهد داشت. در حقیقت از آنجا که اینتل نیز هواوی را تحریم کرده است در نتیجه هواوی عملا قادر نخواهد بود که از تراشه‌های اینتل با معماری x86 استفاده کند. در نتیجه هواوی باید برای طراحی پردازنده و پردازنده‌های گرافیکی، معماری جدیدی را توسعه دهد. همچنین از آنجا که توسعه یک طراحی جدید برای تراشه کار بسیار سخت و زمانبری است، مطمئنا هواوی در این باره با مشکل مواجه خواهد شد.

در پایان خاطر نشان می‌شود که هواوی به عنوان دومین تولیدکننده گوشی هوشمند در دنیا شناخته می‌شود که تنها در سال گذشته حدود 200 میلیون گوشی در سراسر دنیا را به فروش رسانده است. در نتیجه تحریم گوشی هواوی توسط آمریکا مطمئنا بر سرنوشت کاربران بسیاری تاثیر خواهد گذاشت. م

ضاف بر اینکه حدود یک سوم از تجهیزات مخابراتی و شبکه‌ای دنیا در اختیار هواوی است و این کمپانی در فناری 5G نیز پیشرو بوده و حرف اول را در دنیا می‌زند، لذا به نظر می‌رسد علت تحریم هواوی توسط آمریکا بیشتر جلوگیری از پیشرفت چینی‌ها در عرصه تکنولوژی و فناوری و گرفتن بازار دیجیتال از دست آنها است. اما مطمئنا تحریم شرکت هواوی برای آمریکا نیز تاوان سنگینی به همراه خواهد داشت چرا که در حال حاضر این کمپانی سالانه 11 میلیارد دلار قطعه از آمریکا خریداری می‌کند و ممنوعیت روابط تجاری با این شرکت چینی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اشتغال دهها هزار آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت. مضاف بر اینکه تجهیزات مخابراتی 4G برخی از شرکت‌ها در نقاط دورافتاده و حومه آمریکا توسط هواوی تامین می‌شود که تحریم مطمئنا گریبان این شرکت‌ها را نیز خواهد گرفت.

از نظر شما آیا علت تحریم هواوی منطقی است و آیا آمریکا می‌تواند با تحریم هواوی، ترمز این غول فناوری را کشیده و شبکه مخابراتی خود را امن‌تر کند یا همه این اقدامات بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت این کمپانی چینی است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402