بررسی گوشی موتورولا موتو زد 4 ؛ یک میان رده معمولی

Motorola Moto Z4 / موتورولا موتو زد 4
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

موتورولا موتو زد 4 یک گوشی میان رده جدید است که از خصوصیاتی چون پشتیبانی از ماژول مودم 5G، قیمت نسبتا بالا، جک هدفون و باتری بزرگ برخوردار است. این مقاله به بررسی جدیدترین گوشی سری زد موتورولا اختصاص دارد.

موتورولا موتو Z4 گوشی جدید سری زد موتورولا بوده که به تازگی عرضه شده است. این میان رده تغییر چندانی نسبت به مدل قبلی خود یعنی موتو زد 3 نداشته است. چند تغییر اعمال شده برروی آن تحت الشعاع طراحی این گوشی قرار گرفته که از زمان عرضه موتو زد در سال 2016 کم و بیش بدون تغییر باقی مانده است. موتو زد 4 ظاهری زیباتر و براق‌تری نسبت به مدل‌های قبلی این سری دارد اما برای قرارگیری در زمره گوشی‌های میان رده، برخی قطعات و خصوصیات ارزان‌تر برای آن انتخاب شده‌ است.

دلیل عدم تغییر قابل توجه در طراحی موتو زد 4 را باید به حساب پشتیبانی از ماژول‌های موتورولا گذاشت. خصوصیتی که زمانی برای گوشی‌های سری زد بسیار جالب و محبوبیت آفرین بود. این ماژول‌های آهنربایی باعث ایجاد محدودیت‌هایی در طراحی گوشی می‌شوند. بدین ترتیب گوشی‌هایی که بخواهند همچنان از این ماژول‌ها پشتیبانی کنند باید طراحی صاف خود در قسمت پشت، پین‌های مربوطه و خاصیت آهنربایی را حفظ کنند.

با این اوصاف، طراحی موتو زد 4 در قسمت‌های دیگری تغییر کرده است. بهبود دوربین اصلی و دوربین سلفی و افزایش حداکثری نمایشگر گوشی و نیز ارائه دو خصوصیت جالب جدید و قدیمی‌ (حسگر اثر انگشت درون نمایشگر و یک جک هدفون) از جمله این تغییرات هستند.

در راستای کاهش قیمت موتورولا موتو زد 4 این گوشی با یک پردازنده میان رده پیکربندی شده است. قطعات سخت افزاری موتو زد 4 در حد گوشی‌های پرچمدار نیست و چندان پیشرفتی نسبت به موتو زد 3 دیده نمی‌شود، اما باید توجه داشت که موتو زد 4 به عنوان یک گوشی 5G (همراه با ماژول مودم 5G) طراحی شده است که نسبت به سامسونگ گلکسی اس 10 5G قسمت مناسبی دارد.

در ادامه به نقل از وبسایت Techradar به بررسی موتورولا موتو زد 4 می پردازیم. هرچند هنوز برای قضاوت دقیق و قطعی درباره این گوشی زود است.

 


تاریخ عرضه و قیمت موتورولا موتو زد 4


قیمت موتورولا موتو زد 4 که در 23 خرداد 1398 عرضه شده است، حدود 500 دلار است. همچنین قیمت ماژول مودم 5G آن (سازگار با شرکت مخابراتی آمریکایی ورایزن) نیز حدود 200 دلار است.

قیمت موتورولا موتو زد 4

گوشی موتو زد 4 با لوگوی شرکت مخابراتی ورایزن برروی آن که نشان از سازگاری با ماژول مودم 5G است.

 


طراحی و نمایشگر


همان طور که پیش‌تر اشاره شد موتو زد 4 طراحی بسیار مشابه با گوشی‌های قبلی سری زد و شمایلی براق‌تر و مدرن‌تر دارد. در بالای نمایشگر یک بریدگی ناچ کوچک و یک اسپیکر تعبیه شده است. در قسمت پایین نمایشگر نیز حاشیه ناچیزی وجود دارد. از آنجا که حسگر اثرانگشت در نمایشگر ادغام شده است، در کناره‌ها تنها شکاف‌هایی برای دکمه‌های تنظیم صدا و پاور دیده می‌شود.

البته کناره‌های گوشی نسبت به موتو زد 3 گردتر هستند تا ضخیم‌تر بودن گوشی کمتر مشخص باشد. بله، گوشی موتو زد 4 «نیم میلیمتر» ضخیم‌تر از موتو زد 3 است. این گوشی فضای اضافی مذکور را برای باتری بزرگ‌تر، حسگر اثرانگشت درون نمایشگر و نیز خصوصیت محبوب جک هدفون نیاز داشته است. البته این ضخیم‌تر بودن در مقایسه با موتو زد 3 یا گوشی بسیار باریک‌تر موتو زد بیشتر به چشم می‌آید، اما کناره‌های گرد آن کار نگهداشتن آن در دست را راحت‌تر ساخته است. البته این متاسفانه بدین معناست که کناره‌های گوشی با ماژول‌ها که کناره‌های صاف دارند همراستا و متقارن نخواهد بود.

Motorola Moto Z4 & Original Moto Z / موتو زد 4 و موتو زد

نمایشگر تعبیه شده در موتو زد 4 از نوع اولد و دارای وضوح فول اچ دی پلاس (1080×2340) با نسبت ابعاد کمی‌ بلندتر از 19:9 است. با وجود بریدگی ناچ که در بالای نمایشگر به چشم می‌آید، حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر بسیار کم بوده که نسبت نمایشگر به بدنه 85 درصد را برای این گوشی به ارمغان آورده است. این گوشی راحت‌ترین گوشی موجود در بازار نیست اما برخلاف برخی گوشی‌های پرچمدار پهن و سنگین، آنقدر اندازه مناسبی دارد که به راحتی با یک دست نگه داشته شود.

شیشه گوریلا گلس 3 که نمایشگر آن را پوشانده است خیلی جدید نیست ولی همچنان قادر به محافظت از آن است. همچنین هرچند موتو زد 4 فاقد گواهینامه‌های IP است، اما به جای آن از ویژگی محافظتی پوشش نانو P2i برخوردار است. هنوز روشن نیست این ویژگی چقدر از گوشی محافظت خواهد کرد، اما موتورولا اعلام کرده که این پوشش نانو با زمین خوردن گوشی از آن جدا نخواهد شد.

حسگر اثرانگشت درون نمایشگر نیز یک خصوصیت خوب دیگر است که البته خیلی هم دقیق نیست و گاهی اثرانگشت کاربر را تشخیص نمی‌دهد.

Motorola Moto Z4 / موتورولا موتو زد 4

 


دوربین موتورولا موتو زد 4


همچنین بخوانید :

در حالی که همان طور که اشاره شد در طراحی گوشی موتو زد 4 محدودیت‌هایی وجود داشته است، دوربین این گوشی تغییرات چشمگیری پیدا کرده است. موتو زد 3 از دوربین اصلی دوگانه 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد اما گوشی موتو زد 4 از دوربین با لنز تکی 48 مگاپیکسلی برخوردار است. امکانات نرم افزاری و هوش مصنوعی این گوشی می‌توانند نقش لنز دوم را ایفا کنند و کارهای مربوط به تشخیص عمق را به خوبی انجام دهند.

تک لنز شدن دوربین به کاهش قیمت گوشی کمک کرده است اما این تنها موتو زد 4 نیست که از دوربین‌های تک لنز استفاده می‌کند. امروزه گوشی‌های بیشتری کارهای سنگین مربوط به افکت‌ها و عمق را بر دوش نرم افزار می‌گذارند و از لنز اضافه استفاده نمی‌کنند. گوشی‌های گوگل پیکسل معروف‌ترین آن‌ها هستند. این رویه در گوشی پیکسل 3a به اوج می‌رسد.

این دوربین همچنین از خصوصیت جدید Quad Pixel برخوردار شده است. این فناوری که برای اولین بار در گوشی موتورولا وان ویژن معرفی شد در ساده‌ترین تعریف خود، چهار پیکسل را با هم ترکیب می‌کند که ادعا شده باعث ورود نور بیشتر به فریم دوربین می‌شود. هر پیسکل سنسور دوربین موتو زد 4 ابعادی برابر با 1.6 میکرون (هر هزار میکرون برابر با یک میلیمتر است) دارد. این خصوصیت همواره برای دوربین اصلی فعال است ولی برای دوربین سلفی قابل غیرفعال شدن توسط کاربر است.

Moto-Z4-Review / موتو زد 4

دوربین موتورولا موتو زد 4 همچنین از چندین حالت مرتبط با هوش مصنوعی بهره می‌برد که آن‌ها نیز از گوشی موتورولا وان ویژن گرفته شده‌اند. از جمله این حالت‌ها می‌توان به موردی اشاره کرد که در آن هنگامی ‌که افراد حاضر در قاب عکس همزمان لبخند بزنند (حداکثر 5 نفر) دوربین به صورت خودکار عکس می‌گیرد. همچنین خصوصیت هوشمند دیگری وجود دارد که به شما تذکر می‌دهد که «قانون یک سوم» را در عکسبرداری‌های خود رعایت کنید.

در نهایت، فقدان یک حالت شبانه در دوربین موتو زد 4 ناامیدکننده است که وجود حالتی به نام Night Vision (که باید آن را به صورت دستی فعال کنید) این دغدغه را برطرف کرده است. در آزمایش‌های مختصری که توسط وبسایت Techradar انجام شده، دوربین موتو زد 4 در مکان های تاریک، عکس‌هایی با کنتراست بسیار خوبثبت کرده است که پیشرفت قابل توجهی نسبت به گوشی‌های پیشین سری زد در این زمینه تلقی می‌شود. البته نمی‌توان دوربین این گوشی را همپای گوشی‌های پیکسل گوگل دانست.

دوربین سلفی این گوشی نیز از وضوح بسیار بالای 25 مگاپیکسل بهره مند شده است تا نسبت به موتو زد 3، کنتراست بسیار بهتری در پس زمینه به ارمغان بیاورد. همانند دوربین اصلی، در اینجا نیز برای افکت‌های مربوط به عمق از امکانات نرم افزاری استفاده می‌شود. در تست‌های انجام شده، دوربین سلفی در تشخیص چهره برای فعال کردن حالت پرتره کمی دچار مشکل بود.

Motorola Moto Z4 Camera / دوربین موتورولا موتو زد 4

 


مشخصات سخت افزاری و ماندگاری باتری


شرکت موتورولا در گوشی موتو زد 3 خود از پردازنده اسنپدراگون 835 که در آن زمان یک سال از عرضه‌اش می‌گذشت استفاده کرد که مساله‌ای عجیب تلقی می‌شد. شاید دلیل این تصمیم ارزان‌تر بودن و در عین حال قدرتمند بودن این پردازنده بود. اما در مورد موتو زد 4، شرکت موتورولا از پردازنده قدیمی‌ و بسیار قدرتمند 835 به یک پردازنده بسیار جدید و البته میان رده روی آورده است. پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون 675 انتخاب موتورولا است.

در حالی که پردازنده مذکور قطعا قدرت کمتری دارد، موتو زد 4 در بنچمارک مخصوص پردازنده‌ها (Geekbench 4 CPU) امتیاز 6523 را کسب کرده است که در برابر موتو زد 3 که امتیاز 6549 را کسب کرده بسیار خوب است. پردازنده جدید موتو زد 4 احتمالا سازگاری بیشتری با خصوصیات جدید نسخه‌های آینده اندروید (مانند اندروید کیو) خواهد داشت. در تست‌های مختصر انجام شده، تفاوت محسوسی میان پردازنده دو گوشی مشاهده نشده است. تنها موارد معدودی از کندی هنگام جابجایی سریع میان اپلیکیشن‌ها دیده شد.

در مورد حافظه رم و حافظه داخلی، موتو زد 4 با برخورداری از 4 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل افزایش تا 512 گیگابایت با استفاده از کارت حافظه microSD) کاربر را راضی می‌کند.

باتری این گوشی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و ظرفیت آن به 3600 میلی آمپر ساعت رسیده است. بنابر ادعای موتورولا، این باتری جوابگوی دو روز کار با موتو زد 4 خواهد بود؛ هرچند با توجه به شارژ سریع 15 واتی این گوشی، شارژ کردن آن نیز راحت خواهد بود.

Motorola Moto Z4 / موتورولا موتو Z4

 


پیش بینی‌های اولیه


موتو زد 4 می‌تواند تاییدی بر ثابت قدم بودن موتورولا در تولید گوشی‌های میان رده (به جای تولید گوشی‌های رده بالا مانند گوشی‌های پرچمدار اپل، گوگل و سامسونگ) باشد. مدیران شرکت موتورولا در برابر این سوال که چرا جک هدفون را بازگردانده‌اند بارها به اهمیت ویژه تامین رضایت مشتریان اشاره کرده‌اند.

به نظر نمی‌رسد خرید این گوشی ریسک چندانی به همراه داشته باشد. با خصوصیاتی چون نمایشگر بزرگ‌تر و حاشیه نمایشگر کمتر و نیز حسگر اثرانگشت درون نمایشگر و برخی خصوصیات هوش مصنوعی در دوربین، موتو زد 4 می‌تواند به اندازه سایر گوشی‌های میان رده موجود در بازار حرف برای گفتن داشته باشد. خصوصیات این گوشی برای طرفداران گوشی‌های موتورولا رضایت بخش است. این گوشی حتی به عنوان نخستین گوشی ارائه دهنده 5G در آمریکا (از طریق ماژول 5G موتورولا) مطرح است.

Motorola Moto Z4 / موتورولا موتو Z4

البته موتو زد 4 رقبای قدرتمندی نیز دارد که می‌توانند برای آن ایجاد دردسر کنند. از جمله این گوشی‌ها می‌توان به هواوی آنر 20 پرو (4G) و شیائومی می میکس 3 5G اشاره کرد. این گوشی‌ها که هنوز به طور کامل عرضه نشده‌اند، قطعات قدرتمندتر و قیمت اندکی بالاتر دارند و ممکن است در نهایت بخش قابل توجهی از مشتریان باالقوه موتو زد 4 در آمریکای جنوبی که گوشی‌های موتورولا محبوبیت بالایی دارند را از آن خود کنند.

در پایان باید گفت هرچند قیمت موتورولا موتو زد 4 کمی گران است، اما این به معنی بد بودن این گوشی نیست. اگر یک گوشی میان رده قابل اطمینان می‌خواهید و به طور کلی گوشی‌های موتورولا را می‌پسندید (یا اگر از قبل ماژول‌های موتورولا دارید) گوشی جدید موتورولا موتو زد 4 می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

 

نقاط قوتنقاط ضعف
پشتیبانی از ماژول‌های موتورولاعدم تغییرات جدی نسبت به مدل‌های قبل
جک هدفونحسگر اثرانگشت گاهی خوب عمل نمی‌کند
دوربین قویپردازنده میان رده
باتری بزرگ‌تر
منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402