هفت کاربرد جالب فلش مموری USB که احتمالا نمی دانید

flash memory usb stick / کاربردهای فلش مموری
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فلش USB ، فلش مموری یا حافظه فلش هر چه که نام‌اش باشد سال‌هاست وسیله‌ای کاربردی در زندگی مدرن ما محسوب می‌شود. اما درباره کاربردهای جالب آن چه می‌دانید؟

همه‌ی ما از فلش مموری برای انتقال داده از یک کامپیوتر و بک‌آپ گرفتن از فایل‌های مورد نیازمان استفاده می‌کنیم، اما باید بگوییم که فلش USB کاربردهای جالب دیگری هم دارد. مثلاً آن که شما می‌توانید درست مانند فیلم‌ها از حافظه فلش برای قفل کردن کامپیوتر یا باز کردن قفل آن استفاده کنید.

جدای از این، می‌توانید به کمک یک فلش USB کامپیوتر خود را به سرعت به وای‌فای وصل کنید، عملکرد آن ارتقاء ببخشید یا حتی یک وب سرور را مستقیماً از طریق فلش مموری روی کامپیوتر خود راه‌اندازی و اجرا کنید. در این مطلب می‌خواهیم به کاربردهای جالب فلش مموری بپردازیم.

USB Flash Drive By / کاربردهای فلش درایو

در ادامه این مقاله خواهیم خواند:

  • کاربردهای جالب فلش مموری
    • قفل کردن یا گشودن قفل کامپیوتر
    • امکان اجرای نرم‌افزارهای قابل حمل در همه‌جا
    • بهبود عملکرد با ReadyBoost
    • بک‌آپ گرفتن با دیسک ایمیجر Win32
    • ذخیره کردن مدارک مهم سفر
    • امکان نصب تمامی سیستم‌های عامل
    • حفظ امنیت در زمان آنلاین بودن با سیستم عامل تیلز

 


۱. قفل کردن یا گشودن قفل کامپیوتر


usb key / کاربرد فلش USB

آیا دل‌تان می‌خواهد درست مثل فیلم‌های سینمایی تنها با کمک یک دکمه کامپیوترتان را قفل یا برعکس، قفل آن را باز کنید؟ در حقیقت با ابزار PREDATOR که به طور رایگان در دسترس است، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

ابزار PREDATOR یک فلش USB را به یک ابزار کنترل دسترسی یا در حقیقت، یکی از دکمه‌های کامپیوترتان بدل می‌کند. هنگامی‌که از جلوی کامپیوترتان بلند می‌شوید، فلش مموری را خارج کنید تا به این ترتیب دستگاه‌تان قفل شود. وقتی دوباره پشت سیستم‌تان برگشتید، حافظه فلش خود را وصل کنید تا قفل کامپیوتر باز شود.

این‌کار درست مانند استفاده از دکمه‌ی قفل (Lock) در ویندوز است، اما با این تفاوت که با استفاده از این روش به وارد کردن دوباره‌ی رمز ورود خود پس از هر بار خروج نیازی نخواهید داشت.

هاب 4 پورت USB 3.0 اوریکو مدل W9PH4-U3-V1
هاب 4 پورت USB 3.0 اوریکو مدل W9PH4-U3-V1Orico W9PH4-U3-V1 4 port USB 3.0 Hub
نوع اتصالUSB 3.0
تعداد درگاه4 عدد
طول کابل0.3 متر

هر بار که فلش مموری خود را خارج کنید، پنجره‌هایی که باز هستند مینیمایز می‌شوند و صفحه نمایش شما خاموش خواهد شد. حال اگر حافظه فلش خود را دوباره متصل کنید، نمایشگر نیز روشن می‌شود.

 


۲. امکان اجرای برنامه‌های قابل حمل در همه‌جا


گرچه یکی از ویژگی‌های عجیب نرم‌افزارها، لزوم نصب‌شان است، با این همه اگر از برنامه‌های قابل حمل استفاده کنید، با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

برنامه‌ها و بازی‌های قابل حمل به راحتی می‌توانند روی یک فلش USB کپی و سپس در هر دستگاه مناسب دیگری که عموماً باید یک کامپیوتر ۳۲ یا ۶۴ بیتی باشد، اجرا شوند. مرورگرها، ابزارهای ایمیل، برنامه‌های پیام‌رسان و بازی‌ها را می‌توان از طریق یک فلش مموری در کامپیوتر راه‌اندازی کرد.

طی تعطیلات خود، در کتابخانه یا کافی‌نت و هر موقعیت دیگری که بخواهید تعدادی از برنامه‌های‌تان را دم دست داشته باشید و روی هر کامپیوتری که بخواهید اجرا کنید، این روش، راه‌حل بسیار مناسبی خواهد بود.

 


۳. بهبود عملکرد با ReadyBoost


فلش مموری/ فلش USB

اگر عملکرد هارد کامپیوتر شما کُند است، ReadyBoost می‌تواند در ارتقای سرعت آن به شما کمک کند. هنگامی‌که از ReadyBoost برای بهبود این عملکرد کمک می‌گیرید، فلش شما با چندین بار کَش کردن فایل‌های استفاده شده، هم‌چون یک حافظه پنهان (کَش) هارد دیسک عمل می‌کند. اگر خواندن فایل‌ها از روی فلش مموری سریع‌تر از خواندن آن‌ها از روی هارد درایو کامپیوتر باشد، ویندوز از کش حافظه فلش استفاده خواهد کرد.

با این‌حال، اگر یک درایو 7200+ دور بر دقیقه (RPM) داشته باشید، با انجام این‌کار عملکرد دستگاه‌تان پیشرفت چشم‌گیری نمی‌کند. اگر هم درایو شما یک درایو حالت جامد یا SSD باشد، به دلیل سرعت بالاتر SSD در مقایسه با کش، ویندوز اجازه‌ی استفاده از ReadyBoost را نخواهد داد.

برای فعال‌سازی ReadyBoost کافی‌ست در ویندوز اکسپلورر روی فلش USB کلیک راست کنید، گزینه‌ی Properties را انتخاب و از گزینه‌های موجود در تب ReadyBoost استفاده کنید. توجه داشته باشید که ویندوز تنها زمانی اجازه‌ی فعال‌سازی ReadyBoost را می‌دهد که سرعت فلش مموری شما بالا باشد. از همین‌رو ممکن است در بعضی USBها برخی از گزینه‌های موجود در تبReadyBoost ، غیر فعال باشند. به این نکته هم دقت کنید که ابزار ReadyBoost به فلش مموری‌هایی نیاز دارد که دست‌کم ۲۵۶ مگابایت حافظه‌ی خالی داشته باشند.

 


۴. بک‌آپ گرفتن با Win32 Disk Imager


حافظه فلش/ فلش USB
اگر جزء کسانی هستید که از فلش مموری خود برای چندین منظور استفاده می‌کنند، بد نیست همیشه به فکر بک‌آپ گرفتن از فایل و محتوای موجود باشید. برای انجام چنین کاری Win32 Disk Imager یکی از روش‌های آسان است.

دیسک‌ایمیج فایلی است که محتوا و ساختار تمام دیسک را ذخیره و حفظ می‌کند. گرچه از Win32 Disk Imager معمولاً برای رایت کردن دیسک ایمیج‌هایی با قابلیت بوت شدن روی حافظه فلش استفاده می‌شود، این ابزار می‌تواند ایمیج هم بگیرد. کافی است آن را نصب و اجرا کنید، فلش USB خود را وارد، مقصد آن را انتخاب و برای Image File خود یک نام انتخاب کنید. حال برای همسان‌سازی داده‌ها یا کلون کردن آن‌ها کافی است روی گزینه‌ی Read کلیک کنید.

زمانی‌که به بازیابی دیسک ایمیج خود نیاز پیدا کردید، ایمیج موردنظر خود را Browse و روی گزینه‌ی Write کلیک کنید.

 


۵. ذخیره کردن مدارک مهم در سفر


اگر اهل سفر هستید، احتمالاً برای‌تان پیش آمده که مدارک و اسناد خود را گم کنید. ویزا، تأییدیه رزرو اقامتگاه و حتی پاسپورت‌تان ممکن است در طول سفر به راحتی گم شوند. اگر کسی که کیف‌ها را حمل می‌کند، اشتباهاً آن‌ها را عوض کند و شما مدارک‌تان را در یک کیف دیگر قرار دهید، به سادگی می‌تواند چنین اتفاقی رخ دهد و مدارک‌تان گم شوند.

برای جلوگیری از چنین دردسرهایی، یک راه‌حل‌ها این است که مدارک مهمی را که در سفر خود به آن‌ها نیاز دارید، روی یک فلش USB ذخیره کنید و با خود همراه داشته باشید. این اطلاعات حتی می‌تواند شامل تصویر اسکن شده پاسپورت‌تان هم باشد تا اگر در حال سفر به خارج کشور هستید، حتی در صورت گم شدن پاسپورت، مسئولان امر بتوانند سوابق شما را چک کنند.

 


۶. امکان نصب تمامی سیستم‌های عامل


فلش مموری / حافظه فلش
USB دیسک ایمیج‌های قابل بوتِ سیستم‌های عامل می‌توانند به شما در نصب یک سیستم عامل (OS) جدید بر روی کامپیوترتان کمک کنند.

برای مثال، کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند با استفاده از ابزار مربوطه یک USB دیسک اینستالر قابل بوت ایجاد کنند. این کار کمک می‌کند تا در صورت بروز هر مشکلی در سیستم عامل، بتوانید ویندوز خود را ریکاور یا دوباره نصب کنید.

به همین صورت نیز می‌توان تمامی سیستم عامل‌ها با مبنای لینوکس را از طریق USB نصب کرد. از آن‌جا که در این روش می‌توان پیش از نصب سیستم عامل و از روی فلش مموری فضای OS را تجربه کرد، محیط آن پویا و ملموس خواهد بود.

گفتنی است شما می‌توانید یک USB دیسک اینستالر را برای macOS هم ایجاد کنید.

هاب 3 پورت USB 2.0 یونیتک مدل Y-1470
هاب 3 پورت USB 2.0 یونیتک مدل Y-1470UNITEK Y-1470 3 Port USB 2.0 HUB
نوع اتصالUSB 2.0
تعداد درگاه3 عدد
طول کابل0.3 متر

 


۷. حفظ امنیت در زمان آنلاین بودن با سیستم عامل تیلز


ممکن است شما به دنبال سیستم عاملی باشید که برای حفظ حریم شخصی و امنیت فعالیت‌های آنلاین‌تان، بتوان آن را از طریق فلش مموری اجرا کرد. در این راستا بهترین پیشنهاد تیلز (Tails) است که برخلاف دیگر سیستم عامل‌های استاندارد حریم شخصی شما را حفظ می‌کند و در فضای نت ناشناس نگه‌تان می‌دارد. هیچ لاگ و گزارشی در این سیستم عامل ذخیره نمی‌شود. علاوه بر این یک نرم‌افزار پیشرفته، رمزنگاری فایل‌ها، ایمیل و پیام‌های فوری شما را انجام داده و دیتای اینترنت شما از طریق تور (Tor) منتقل می‌شود.

هر بار استفاده از تیلز روی فلش USB شما، آغاز یک فعالیت نو و جدید است چرا که در آن هیچ داده‌ای حفظ نمی‌شود. این مسئله امنیت و حریم شخصی شما در زمانی که آنلاین هستید را افزایش می‌دهد. تنها نکته‌ای که می‌ماند این است که حتماً مطمئن باشید که پسووردتان امن است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
عبدالهی
.
25 تیر 1398، 01:09
پاسخ
0
0
ممنون بابت اطلاعات مفید و کاربردیتون سایت بسیار عالی دارین
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402