اربعیناربعین

شرکت راک استار گیمز ؛ مروری بر بهترین و بدترین بازی های Rockstar

راک استار گیمز یکی از معدود شرکت‌هایی است که هرچیزی می‌ساز تبدیل به شاهکار می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی این شرکت و تک تک بازی های راک استار گیمز (Rockstar Games) از بدترین تا بهترین بپردازیم.

شرکتی که از صفر شروع کرد و در جریان تکاملش از جنجال‌ها دور نبود، کمپانی راک استار گیمز (Rockstar Games) هم‌اکنون بعنوان یکی از بزرگترین، مشهورترین و بهترین کمپانی‌های بازی‌سازی تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. کمپانی راک استار گیمز سازنده چندین عنوان و چندین فرنچایز مختلف در طول نسل‌های مختلف بازی‌های ویدیویی است. راک استار گیمز در مجموع تاکنون 25 بازی مختلف عرضه کرده و معمولا با عرضه هر بازی‌، صنعت بازی‌های ویدیویی را گامی به جلو هل داده‌ است. هیچ‌کس نمی‌تواند بازی های راک استار را حتی متوسط خطاب کند، زیرا این کمپانی با وسواسی که در ساخت بازی‌هایش به خرج می‌دهد، همواره محصولی حداقل «بهتر از خوب» را ارائه می‌کند.

بازی های راک استار / Rockstar games

هیچ‌ کمپانی بازی‌سازی نمی‌تواند ادعا کند که در طول سالهایی که بازی عرضه می‌کرده، به نرخ موفقیت بازی های راک استار گیمز دست یافته است. این کمپانی هم‌اکنون دو دهه است که در صنعت بازی‌های ویدیویی حضور دارد و به معنای واقعی کلمه یکی از مهم‌ترین ستاره‌های این صنعت به شمار می‌رود.

rockstar games / بازی های راکستار گیمز

راک استار گیمز توسط برادران دن و سم هاوزر (Dan and Sam Houser) و تحت نظر کمپانی تیک-تو (Take Two Interactive) تاسیس شد و اداره می‌شود؛ با این حال ممکن است بسیاری از شما نام این دو برادر را نشنیده باشید و این موضوع احتمالا به این علت است که این دو همواره از زیر ذره‌بین رسانه‌ها در می‌روند تا بتوانند به راحتی برروی بازی های راک استار تمرکز کنند. همین موضوع به اعضای این کمپانی احساس شوق و هدف داشتن را القا می‌کند، شوق و هدفی که باعث می‌شود بازی های راک استار گیمز همواره در میان بهترین محصولات تاریخ بازی‌های ویدیویی دسته بندی شوند. در این مقاله قصد داریم تک تک بازی‌ های راک استار را از بدترین تا بهترین رده‌بندی کنیم، بنابراین اگر مثل ما شیفته این کمپانی فوق‌العاده هستید، با این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


تاریخچه شرکت راک استار گیمز


در ماه می سال 1998، شرکت تیک تو اینتراکتیو دارایی‌های شرکت بریتانیایی بی ام جی اینتراکتیو (BMG Interactive) را از شرکت مادر آن، یعنی بی ام جی اینترتینمنت در ازا 1.85 میلیون سهم، خریداری کرد. از این طریق، تیک تو حقوق آی‌پی‌های این شرکت شامل Grand Theft Auto را به دست آورد. مدیران اجرایی بی ام جی اینتراکتیو یعنی دن هاوزر، سم هاوزر، جیمی کینگ و تری دانووان به نیویورک نقل مکان کردند تا برای تیک تو کار کنند. در دسامبر 1998، این چهار نفر شرکت راک استار گیمز را به عنوان زیر مجموعه‌ای از تیک تو تاسیس کردند. این امر به طور رسمی در 33 ژانویه 1999 اعلام شد.

rockstar games / بازی های راک استار گیمز

تا فوریه 2014، بازی های راک استار گیمز بیش از 250 میلیون نسخه فروش داشته‌اند که بزرگ‌ترین فنچایز آن، مجموعه جی تی ای محسوب می‌شود که تا نوامبر 2016، به تنهایی 250 میلیون نسخه عرضه شده‌اند. GTA V با عرضه 110 میلیون نسخه‌ای، پرفروش‌ترین بازی شرکت راک استار گیمز و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تمام دوران است.

rockstar games / بازی های کمپانی راک استار گیمز

 

استودیوهای کمپانی راک استار گیمز

دفتر مرکزی راک استار گیمز در نیویورک واقع است. این کمپانی دارای 8 استودیو و یک زیرمجموعه انتشار هم است. زمانی که چندین استودیوی راک استار در ساخت یک بازی همکاری می‌کنند، نام توسعه دهنده آن بازی استودیوهای راک استار (Rockstar Studios) خوانده می‌شود. در زیر می‌توانید با استودیوهای مختلف کمپانی راک استار آشنا شوید.

لوگو نام موقعیت سال‌های فعالیت توضیحات
کمپانی راک استار گیمز راک استار هند (Rockstar India) بنگلور هند 2016 تا کنون بخشی از سازندگان Red Dead Redemption 2 و جدیدترین استودیوی شرکت راک استار گیمز
کمپانی راک استار گیمز راک استار بین المللی (Rockstar International) لندن انگلیس 2003 تا کنون دفتر مرکزی نشر راک استار گیمز که در همان ساختمان راک استار لندن قرار دارد.
کمپانی راک استار گیمز راک استار لیدز (Rockstar Leeds) لیدز انگلیس 2004 تا کنون سازنده GTA Chinatown Wars، Liberty City Stories و Vice City Stories. همچنین L.A. Noire را برای پی سی پورت کرده است.
کمپانی راک استار گیمز راک استار لینکلن (Rockstar Lincoln) لینکلن انگلیس 2002 تا کنون بخش اختصاصی کنترل کیفی و محلی‌سازی بازی‌های کمپانی راک استار گیمز
شرکت راک استار گیمز راک استار لندن (Rockstar London) لندن انگلیس 2005 تا کنون کامل کننده توسعه Manhunt 2 و سازنده Midnight Club: L.A. Remix
شرکت راک استار گیمز راک استار نیو اینگلند (Rockstar New England) ماساچوست آمریکا 2008 تا کنون سازنده Bully: Scholarship Edition
شرکت راک استار گیمز راک استار نورث (Rockstar North) ادینبورگ اسکاتلند 2002 تا کنون سازنده Manhunt و مجموعه Grand Theft Auto
شرکت راک استار گیمز راک استار سن دیگو (Rockstar San Diego) کالیفرنیای آمریکا 2002 تا کنون سازنده مجموعه بازی‌های Red Dead ،Smuggler’s Run و Midnight Club. بخش تکنولوژی RAGE کمپانی راک استار هم که مسئول توسعه موتور بازیسازی راک استار است، در اینجا حضور دارد.
کمپانی راک استار گیمز راک استار تورنتو (Rockstar Toronto) اونتاریوی کانادا 1999 تا کنون

سازنده The Warriors به همراه پورت نسخه پی سی بازی های Grand Theft Auto IV ،The Lost and Damned ،The Ballad of Gay Tony، و Grand Theft Auto V.

برخی از استودیوهای کمپانی راک استار گیمز هم وجود داشتند که با استودیوهای دیگر این شرکت ادغام شده‌ و یا بسته شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید با این استودیوها و سرنوشت‌شان آشنا شوید.

لوگو نام موقعیت سال‌های فعالیت توضیحات
شرکت راک استار گیمز راک استار ونکوور (Rockstar Vancouver) ونکوور کانادا 2002 تا 2012 سازنده بازی Bully. در سال 2012 با راک استار تورنتو ادغام شد.
شرکت راک استار گیمز راک استار وینا (Rockstar Vienna) وینای اتریش 2003 تا 2006 مسئول پورت بازی‌ها با تمرکز روی ایکس باکس. در سال 2006 و حین توسعه Manhunt 2 بسته شد و توسعه آن بازی به راک استار لندن منتقل شد.

 


بازی های راک استار گیمز از بدترین تا بهترین


در این بخش می‌خواهیم بازی های راک استار گیمز را از بدترین تا بهترین رده‌بندی کنیم. البته احتمال دارد این رتبه‌بندی با نظر شما متفاوت باشد اما هدف اصلی این بخش، صرفا مروری بر بازی های شرکت راکستار گیمز است.

 

26 – Rockstar Games Presents Table Tennis

بازی های راک استار گیمز / Rockstar Games Presents Table Tennis

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، چیزی با عنوان یک بازی «بد» در تاریخچه بازی های راک استار گیمز وجود ندارد، اما وقتی که سعی داشته باشید تمام بازی‌های این کمپانی را از بدترین به بهترین مرتب کنید، بازی تنیس روی میز (Table Tennis) این کمپانی، در رتبه آخر قرار می‌گیرد.

کمپانی راک استار گیمز درواقع این بازی را پیش از عرضه بازی GTA IV خلق کرد تا قدرت انجین (موتور بازی‌سازی) جدیدش یعنی انجین RAGE (مخفف: Rockstar Advanced Game Engine) که قرار بود در ساخت بازی GTA IV بکار رود را امتحان کند. این کمپانی نیاز داشت تا بهترین تکنولوژی‌ها را برای ساخت بازی بعدی فرنچایز Grand Theft Auto، بزرگترین فرنچایز صنعت بازی‌های ویدیویی، بکار گیرد؛ از این رو برای تست کردن انجین بکار رفته در بازی GTA IV این بازی کوچک تنیس روی میز را ساخت تا از کارکرد این انجین مطمئن شود.

 

25 – Smuggler’s Run

بازی های راک استار گیمز / Smuggler's Run

بازی Smuggler’s Run در ابتدای عرضه نسل ششم کنسول‌های بازی، یعنی ابتدای عرضه کنسول‌های پلی استیشن 2 و ایکس باکس عرضه شد؛ این دوره زمانی بود که سخت افزار در دسترس بازی سازان به سطح جدیدی ارتقا یافته بود و پتانسیل جدیدی در بازی‌های این نسل دیده می‌شد. درمورد کمپانی راک استار گیمز عرضه نسل جدید کنسول‌ها فرصتی بود تا این کمپانی برای ساخت بازی GTA III قدمی بردارد، این کمپانی با ساخت بازی‌های Smuggler’s Run و Midnight Club می‌خواست امتحان کند که رانندگی در یک بازی جهان‌‌باز سه بعدی چگونه بنظر می‌رسد؛ بنابراین این دو بازی درواقع تمرین کمپانی راک‌استار برای ساخت یکی از مهمترین بازی‌هایی که صنعت بازی‌های ویدیویی تابحال بخود دیده، بودند.

بطور مشخص، فیزیک تعلیق و پرش در بازی Smuggler’s Run بشدت دقیق و جالب طراحی شده بود، ولی با این حال این بازی از ماموریت‌های تکراری و عدم وجود تنوع واقعی بین ماشین‌ها رنج می‌برد؛ موضوعی که از جذابیت این بازی می‌کاست. با این وجود این بازی باز هم بسیار سرگرم کننده بود، مخصوصا در بخش‌های Co-op یا چند نفره؛ این بازی درواقع پایه و اساس تمام بازی های راک استار گیمز بود که قرار بود در آینده ساخته شوند.

 

24 – Grand Theft Auto

بازی های راک استار گیمز / Grand Theft Auto

به اولین بازی سری عظیم GTA رسیدیم، اکثر ما این بازی را زمانی تجربه کرده‌ایم. زاویه دید از بالا به پایین این بازی که همیشه در تعقیب و گریزهای سریع مشکل ساز می‌شد و احساس تجربه بازی‌ای که شیطنت در آن آزاد است، خاطراتی‌ست که ما از این بازی با خود به یادگار نگه داشته‌ایم.

این بازی در اصل در اثر یک اشتباه در کدهای هوش مصنوعی نیروهای پلیس‌ در یکی از بازی های راک استار گیمز با عنوان Race n’ Chase متولد شد. کمپانی‌ دی‌ام‌اِی دیزاین (DMA Design) که هم‌اکنون راک‌استار نورث (Rockstar North) نامیده می‌شود، مشاهده کرد که هوش مصنوعی نیروهای پلیس‌ در این بازی به مشکلی برخورده و همین موضوع باعث شده که پلیس‌ها با خشونت بیشتری خلافکاران را تعقیب کنند؛ این پلیس‌های جدید نظر آن‌ها را جلب کرد و تصمیم گرفتند بازی‌ بسازند که سرگرمی و هدف بازیکنان در آن دررفتن از زیر قانون و ارتکاب هرگونه جرم بود.

اولین Grand Theft Auto بدین شکل خلق شد، بازی‌ای که به علت شروع‌کننده بودن بزرگترین و سرگرم‌کننده‌ترین فرنچایز بازی‌های ویدیویی، همواره در قلب ما جای دارد. درست است که این بازی GTA III بود که باعث شد توجه کل دنیا به این فرنچایز جلب شود، اما اگر GTA 1 ساخته نمی‌شد، GTA III نیز در کار نبود.

 

23 – Midnight Club: Street Racing

بازی راک استار گیمز / Midnight Club: Street Racing

بازی Midnight Club: Street Racing دقیقا روز عرضه بازی Smuggler’s Run (یعنی 26ام اکتبر سال 2000) عرضه شد. عرضه دو بازی در سبک رانندگی در یک روز مشخص می‌کرد که کمپانی راک استار گیمز قصد دارد توانایی‌هایش را تست کند و درنهایت ببیند که قصد دارد چه مسیری را پیش بگیرد.

برخلاف بازی Smugggler’s Run که کاملا در فضایی غیرشهری و در تپه‌ها، کوه‌ها و بیابان‌ها جریان داشت، مسابقات بازی Midnight Club در فضای شهری روی می‌دادند و این بازی بیشتر برروی انواع مختلف ماشین‌ها و مسابقات خیابانی بود که از فیلم Fast & the Furious الهام گرفته شده بود، متمرکز بود، اما با این حال المان‌های اصلی بازی‌ Smuggler’s Run را نیز در خود داشت. انتخاب یک خودرو، ویراژ دادن بین ماشین‌های درحال رفت و آمد و پرهیز کردن از پلیس‌ها، اساس بازی Midnight Club را تشکیل می‌دادند، با این حال هیچ‌کدام از این المان‌ها آنقدر عالی یا منسجم ساخته نشده بودند که این بازی را بتوان به کسی پیشنهاد کرد.

اکثر بازی‌سازان یک گام به جلو برمی‌دارند، اما کمپانی راک استار گیمز در سال 2000 دوقدم به جلو برداشت و در نهایت با عرضه بازی GTA III پیشرفت‌هایش را به رخ دنیا کشید.

 

Grand Theft Auto II – 22

بازی شرکت راک استار گیمز / Grand Theft Auto II

بازی GTA II بسیار شبیه به بازی قبلی این سری بنظر می‌رسید، اما این بازی چند مکانیک جذاب و خفن را به این سری اضافه کرد، مکانیک‌هایی که شما می‌توانید آنها را حتی در آخرین بازی‌ سری GTA نیز مشاهده کنید.

در دنیای بازی GTA II، انسان‌های غیربازیکن یا درواقع همان NPCها با یکدیگر تعامل داشتند، از ماشین‌ها خارج یا به آنها وارد می‌شدند و حتی ممکن بود از شما دزدی کنند؛ همه اینها ویژگی‌هایی کاملا انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آمدند و برای بازیکنان کاملا تازگی داشتند. با اینکه رانندگی در این بازی همچنان به علت زاویه دید از بالا به پایین، چندان تعریفی نداشت، اما شهر این GTA، شهری بسیار زنده‌تر از GTA اول بود و خرابکاری در این شهر بسیار جذاب‌تر جلوه می‌کرد.

GTA II همچنین مکانیزم «میزان تحت تعقیب بودن» یا بقولی Wanted Meter را معرفی کرد، مکانیزمی که هنوز هم در فرنچایز GTA بکار می‌رود. این مکانیسم باعث می‌شود پلیس‌هایی که شما را تعقیب می‌کنند به نسبت جرایم شما، از پلیس‌های معمولی به نیرو‌های گارد ویژه و سپس نیروهای نظامی تغییر کنند.

 

21 – Midnight Club II

بازیهای شرکت راک استار گیمز / Midnight Club II

بازی Midnight Club II در میان بازی‌های مسابقه‌ای زمان خودش مانند Burnout و Need For Speed و Fast & Furious 2003 مثل بمب صدا کرد.

راک استار گیمز تک‌تک بخش‌های این بازی را نسبت به بازی قبلی این سری ارتقا داده بود؛ از احساس سرعت در این بازی و شخصی‌سازی ماشین‌ها بگیرید تا اضافه شدن موتورسیکلت‌ها و میانبرهایی که می‌توانستید با استفاده ازشان در مسابقه اول شوید؛ همه و همه اینها نشان دهنده این بودند که این بازی نسبت به بازی های راک استار گیمز از این سری که قبلا منتشر شده بود، یک سروگردن بالاتر است. تا همین امروز هم در مورد اینکه آیا Midnight Club II بهترین بازی فرنچایز Midnight Club است یا خیر، بین طرفداران بحث‌هایی وجود دارد؛ با این حال ما فکر می‌کنیم که نسخه سوم این فرنچایز در مکانی بالاتر از این بازی قرار می‌گیرد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

این دنباله شگفت‌انگیز حدودا شش ماه پس از عرضه بازی GTA: Vice City عرضه شد و فرنچایز Midnight Club در زمان عرضه بازی دوم‌اش نیز از زمان خودش جلوتر بود. به هرحال سری Midnight Club کم کم محکوم به فراموشی بود، زیرا که سری Grand Theft Auto داشت به خدایی بی چون و چرا در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده و تبدیل به یکی از مهمترین بازی های راک استار گیمز می‌شد. با این وجود، این موضوع که کمپانی راک استار هیچوقت آن کارمندانی که از ابتدای فرنچایز Midnight Club با این کمپانی بودند را از خود دور نکرد، نشان‌دهنده این است که این کمپانی به کارمندان‌اش وفادار است.

 

20 – Smuggler’s Run II: Hostile Territory

بازیهای راک استار گیمز / - Smuggler's Run II: Hostile Territory

بازی دوم سری Smuggler’s Run یک سال پس از بازی اول به بازار آمد و خلاء محتوایی که بدلیل آزمایش راک استار در سال قبل (2000) بوجود آمده بود را جبران کرد.

این بازی نسبت به بازی پیشین‌اش از بسیاری جهات پیشرفت کرده بود، احساس خطی بودن مسابقات در این بازی از بین رفته بود، هوش مصنوعی حریف در این بازی بسیار برای برد مصمم‌تر طراحی شده بود و اتومبیل‌های و محیط‌های متنوع در جهانِ باز این بازی، به گوناگونی آن بسیار افزوده بود. تمام المان‌های بازی اول سری Smuggler’s Run در این بازی یا پولیش شده یا بهبود یافته و یا از بازی حذف شده بودند؛ تمام این بخش‌ها باعث شدند تا بازیکنان برای ادامه دادن این بازی بیشتر ترغیب شوند، بطوری که حتی اگر شما همین امروز هم سراغ این بازی بروید مسلما بسیار سرگرم خواهید شد.

تنها بدشانسی این بازی این بود که تنها یک هفته پس از عرضه بازی شاهکار GTA III عرضه شد، همین موضوع باعث شد که شانس جلب کردن توجه مخاطبان بطور کلی از این بازی گرفته شود و فیزیک باحال ماشین‌ها در این بازی و کات‌سین‌های دوست‌داشتنی آن همگی تقریبا به هدر روند. این بازی بسیار سرگرم‌کننده تنها بدلیل زمان بندی نامناسب میان بازی های  راک استار گیمز نتوانست پتانسیل خود را نشان دهد.

 

19 – Grand Theft Auto London 1969 & 1961

بازیهای ویدئویی شرکت راک استار گیمز / Grand Theft Auto London 1969 & 1961

المان‌های آنارشیسم و ناهنجار بودن از دیدگاه جامعه، در هویت دو بازی اول سری GTA وجود داشتند، اما با این حال این دو بسته الحاقی ماموریت محور که برای بازی GTA 1 عرضه شدند، تکه آخر پازل برای تبدیل شدن سری GTA به یک غول فرهنگی بودند. این دو بسته الحاقی، دوره زمانی خاصی را بسیار خوب به تصویر کشیدند.

این دو بسته الحاقی ماموریت محور، در نقطه‌ای بین GTA 1 و GTA 2 عرضه شدند و کمپانی راک استار گیمز باری دیگر با عرضه این دو عنوان پیشرفت، خود را به رخ صنعت بازی‌های ویدیویی کشید. بسته‌های الحاقی GTA London مشخصا برپایه بازی GTA 1 ساخته شده بودند، اما تمرکز کردن روی این نکته ما را از دیدن موضوع اصلی بازمی‌دارد. همواره بهترین بازی های راک استار گیمز در مجموعه GTA، آنهایی بودند که مناسب دوره خود بودند و این بسته‌های الحاقی این طرز تفکر را به دنیا پیشنهاد دادند.

 

18 – Beaterator

شرکت راک استار گیمز بازیهای ویدئویی / Beaterator

بین بازی های راک استار گیمز یک بازی آهنگ‌سازی که برای کنسول‌های پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2  عرضه شده بود نیز وجود دارد. بازی‌های مختلفی با شالوده‌ای مشابه با بازی Beaterator در سال‌های گذشته آمده‌اند و رفته‌اند، اما این بازی چیز دیگری‌ست.

این عنوان از بازی های راک استار نمونه‌های موسیقی و گزینه‌های آهنگ‌سازی را در اختیار بازیکنان قرار می‌داد. جدای از این موضوع، بازی Beaterator با در دسترس قراردادن ویژگی ضبط کردن نمونه‌ها، بیت‌ها و حلقه‌های موسیقی، از حد انتظارات یک قدم فراتر گذاشت. با این امکانات شما در واقع می‌توانستید یک آهنگ کامل را تنها با استفاده از صداهایی که خودتان ساخته‌اید، خلق کنید و آن را ذخیره کنید.

همچنین در دسترس بودن این بازی برای کنسول دستی PSP Go امکان بی‌نظیری بود که به بسیاری از هنرمندانی که توانایی تهیه نرم‌افزارهای گران‌تر و حرفه‌ای‌تر را نداشتند، اجازه می‌داد تا هنر خود را بروز دهند و ضبط کنند.

متاسفانه از آنجا که ویژگی‌های بازی Beaterator بسیار متعدد بودند و در اصل برای دسترسی از طریق کیبورد و موس طراحی شده بودند، این بازی هیچوقت نتوانست ایده «جادوگر موسیقی در جیب‌ها» را عملی کند، اما با این حال به هدف خود بسیار نزدیک شد.

 

17 – Manhunt 2

راک استار گیمز بازیهای ویدئویی / Manhunt 2

Manhunt یکی از متفاوت‌ترین بازی های راک استار است. زمانی که بازی Manhunt 1 معرفی شد، اینطور بنظر می‌رسید که این کمپانی دارد وجهه «پسر بد»ی که مردم برایش ساخته بودند را در آغوش می‌گیرد و قصد دارد محصولی خلق کند که تیتر اول رسانه‌های ترسناک را کاملا از آن خود کند. پس از عرضه بازی اول Manhunt همین اتفاق نیز افتاد و در زمان عرضه بازی Manhunt 2 رسانه‌ها کاملا آماده بودند تا به آن یورش ببرند.

جنجال‌های بسیاری حول این بازی شکل گرفت؛ برخی ادعا می‌کردند که این بازی با قتل‌های در دنیای واقعی ارتباطی دارد و بسیاری از سیاستمداران با حرفی که شالوده‌اش «ما صلاح‌تان را می‌خواهیم» بود، به توپیدن به این بازی پرداختند؛ با این حال بازی Manhunt 2 بسیار خوش‌ساخت بود ولی تنها موضوعی که برای مخالفان و جنجال‌سازان ذره‌ای اهمیت نداشت، همین بود.

این بازی با افزودن سلاح‌ها و شیوه‌هایی جدید برای کشتن و با یک داستان منسجم و ناب که با پیچش داستانی عالی‌ به اتمام رسید، واقعا سرگرم‌کننده بود؛ البته در صورتی که مخاطب با خشونت این بازی مشکلی نداشته باشد.

در نهایت این بازی نتوانست از تمام گلوله‌هایی که به سمتش شلیک می‌شد، جاخالی دهد و در بسیاری از کشورهای غربی ممنوع شد. این موضوع و رده سنی «تنها بزرگسالان» (Adults Only) که برای این بازی تعیین شد، باعث شد تا کمپانی راک استار کمی از خشونت این بازی بکاهد، صحنه‌های بیش از حد خشن آن را فیلتر بصری کند، نحوه آزاد شدن پایان بازی را تغییر دهد و همچنین سیستم «نمره دهی» به قتل‌ها را به کلی از بازی حذف کند.

در صفحه بعدی می‌توانید با ادامه لیست و دیگر بازی های برتر راک استار گیمز آشنا شوید.

صفحه 1 صفحه 2
برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
CJ 19 فروردین 1398، 11:22

این شایعه که قراره شرکت مادر سری GTA توسط سونی خریداری بشه درسته؟ واقعا اگه اینطور بشه در ضمینه رقابت با سونی XBOX میره پله آخر. فکرشو بکن بازی ای که چند سال مهمونه 10 بازی برتر فروش هست انحصاری بشه. نسل بعد که GTA 6 بیاد منفجر میشه. اصلا فکرشم دیوانه کنندست کسی چیزی در این مورد میدونه؟

توماج تیموری 19 فروردین 1398، 12:45

شرکت های بزرگ معمولا به شایعات پاسخ نمیدن ولی طبق گزاراشات مثل اینکه خود سونی تکذیب کرده این خبر رو و خود شایعه هم منبع معتبری نداشت از همون اول. از نظر تجاری هم نمیتونه به سود سونی باشه. به همین دلیله که ناشران بزرگ دیگه ای مثل EA یا اکتیویژن رو هم نمیخره. چون نه تنها هزینه خیلی زیادی داره، بلکه اون شرکت ها مجبورن رو یک کنسول بازی رو منتشر کنن که نمی تونه سوددهی خوبی برای سرمایه گذاری خود سونی داشته باشه. یعنی بیزنس اون شرکت های بزرگ وابسته به انتشار بازی هاشون برای همه پلتفرم ها هستش. البته خب هیچ چیزی غیر ممکن نیست.

علی محمدی 19 فروردین 1398، 11:53

خلیلی خوب بود. لطفاً میگید که جی تی ای 6 کی میاد؟

توماج تیموری 19 فروردین 1398، 12:51

فعلا معلوم نیست. اگه معلوم بود هم نمیشد بهش اعتماد کرد چون راک استار سابقه خوبی در تاخیر زدن بازی هاش داره. می تونید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب پلازامگ در مورد GTA 6 مراجعه کنید: https://www.plaza.ir/mag/139604/6707/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%8C-gta-6-%D8%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1/

سجاد 27 مرداد 1398، 00:37

نه قبول ندارم شما بیشتر تعصبی و بر اساس خاطراتتون رتبه بندی کردید وگرنه همه ما میدونیم gta v از همه لحاظ از نسخه های دیگه gta بهتره وتو این شکی نیست ولی با این حال نسخه های قدیمی تر در رتبه های بالاتری قرار گرفتن که این اصلا درست نیست gta v بای دو رتبه دوم قرار میگرفت هررچند که خودم با gta sa خاطرات بیشتری دارم

Amirreza 06 شهریور 1398، 01:19

با سلام. به نظر بنده باید رتبه GTA v رو دوم یا اول میگذاشتید ، چون این بازی بسیار خوب و دارای ویژگی های بهتری نسبت به نسخه های قبل خود هست. همچنین داستان این سه شخصیت ، بسیار بازی رو جالب تر کرده. مراحل مختلف هیجانی و سینمایی ، داستان زندگی هر سه شخصیت و فعالیت های روزانه مردم باعث شده که این بازی رو بین خیلی ها محبوب و دوست داشتنی کنه.