لینکدین چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ آموزش کار با Linkedin

لینکدین یک پلتفرم ارزشمند برای گسترش کسب و کار و پیدا کردن فرصت‌های شغلی است. در این مطلب با این شبکه اجتماعی و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا می‌شویم.

شاید شما هم تا به حال نام لینکدین را از همکاران، همکلاسی‌های دانشگاه یا دوستی که به دنبال کار می‌گردد شنیده باشید. به طور خلاصه این سایت یک شبکه اجتماعی برای کار است. همانطور که فیسبوک برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان است. این شبکه اجتماعی در سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون بیش از 300 میلیون کاربر از 200 کشور جهان در آن حضور دارند. از این مقدار حدود 27 درصد نیز کارفرمایانی هستند که به دنبال استخدام افراد جدید می‌گردند.

لینکدین از زمان شروع کار خود به سرعت پله‌های ترقی را طی کرده تا جایی که مایکروسافت در سال 2016 با 26.2 میلیارد دلار این شبکه اجتماعی را خریداری کرد. به گفته کارشناسان این رقم یکی از بیشترین مبالغی است که مایکروسافت برای خرید یک شرکت پرداخت کرده است.

نرم افزار لینکدین

با این وجود بسیاری از کاربران هنوز هم با این شبکه اجتماعی که امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین وبسایت‌های اینترنت شناخته می‌شود نا آشنا هستند. علاوه بر این خیلی‌ها هم هنوز نمی‌دانند چطور باید از آن استفاده کنند. از همین رو ما در این مطلب به آموزش لینکدین و چگونگی استفاده از آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


لینکدین (Linkedin) چیست؟


اگر یک مدیر بازاریابی در یک کمپانی بزرگ باشید یا صاحب یک کسب و کار کوچک محلی باشید یا حتی اگر یک دانشجوی سال اول هستید و به دنبال کار می‌گردید، لینکدین می‌تواند کمک زیادی به شما کند. این شبکه اجتماعی بهترین پلتفرم برای افرادی است که می‌خواهند با پیدا کردن فرصت‌های شغلی جدید و آشنایی با سایر افراد به طور جدی حرفه خود را دنبال کنند.

می‌توانیم لینکدین را معادل یک رویداد یا نمایشگاه بدانیم که در آن افراد مختلف می‌توانند با مدیران و کارکنان شرکت‌های مختلف آشنا شوند، با آن‌ها در ارتباط با زمینه فعالیت خود صحبت کنند و شماره تلفن یا دیگر اطلاعات تماس خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. در لینکدین می‌توانید این کار را با افزودن آن‌ها به عنوان Connections انجام دهید. مانند زمانی که برای فردی در فیسبوک درخواست دوستی می‌فرستید.

سایت لینکدین چیست

سپس می‌توانید با آن‌ها از طریق پیام خصوصی یا دیگر راه‌های ارتباطی صحبت کنید. علاوه بر این می‌توانید در پروفایل خودتان هم اطلاعات مربوط به سوابق شغلی و دستاوردهای خود را اضافه کنید تا تمام آن‌ها به طور منظم و دسته بندی شده برای دیگر کاربران به نمایش گذاشته شود. لینکدین از نظر امکانات و رابط کاربری شباهت زیادی با فیسبوک دارد. با این تفاوت که در اینجا این امکانات کمی تخصصی‌تر هستند تا با زمینه فعالیت وبسایت سازگاری بیشتری داشته باشند. اما در مجموع اگر با طرز کار فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید، در لینکدین به مشکل چندانی برنمی‌خورید.

 


آشنایی با سایت لینکدین


در ادامه به چند نمونه از امکانات و بخش‌های این شبکه اجتماعی و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

 

صفحه خانه: بعد از اینکه با حساب خود وارد سایت شوید صفحه اولی که خواهید دید صفحه خانه یا News Feed شما است. در این صفحه پست‌های جدیدی که کانکشن‌های شما یا صفحات کمپانی‌ها و چهره‌هایی که دنبال می‌کنید ارسال کرده‌اند را خواهید دید.

آموزش کار با لینکدین

پروفایل: در پروفایل شما اسم، تصویر، موقعیت مکانی، شغل و سایر موارد در قسمت بالای صفحه به نمایش گذاشته می‌شود. در قسمت زیر آن می‌توانید قسمت‌های مختلف مانند زندگی نامه کوتاه، تجربیات شغلی، تحصیلات و … را به سلیقه خود درست مانند زمانی که یک رزومه می‌سازید پر کنید.

شبکه من: در بخش شبکه من (My Network) یک لیست از تمام افرادی که در حال حاضر با آن‌ها در ارتباط هستید را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این در منو بالای صفحه اگر موس را بر روی این قسمت ببرید گزینه‌های دیگری مانند افزودن مخاطبین و پیدا کردن افرادی که ممکن است آن‌ها را بشناسید مثل فارغ التحصیلان دانشگاه را خواهید دید.

نحوه کار با لینکدین

مشاغل: همه روزه همه نوع فرصت شغلی توسط کارفرمایان در لینکدین پست می‌شود. لینکدین نیز بر اساس اطلاعاتی که در پروفایل خود ثبت کردید، موقعیت مکانی و همچنین ترجیحات شغلی که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را مشخص کنید، آن دسته از فرصت‌های شغلی که بیشتر از همه مناسبتان باشند را به شما پیشنهاد می‌دهد.

علاقه‌مندی‌ها: در لینکدین علاوه بر امکان برقراری ارتباط با افراد متخصص می‌توانیم برخی از علاقه مندی‌هایمان مثل صفحات کمپانی‌ها، گروه‌های محلی یا گروه‌هایی در مورد موضوع مورد علاقه ما هستند، پلتفرم SlideShare لینکدین که برای انتشار اسلایدها است و همچنین پلتفرم لیندا (Lynda) لینکدین که برای اهداف آموزشی و تحصیلی ساخته شده است را هم دنبال کنیم.

نوار جستجو: لینکدین از یک موتور جسجتو قدرتمند بهره می‌برد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند نتایج جستجو خود را بر اساس چندین فاکتور شخصی سازی شده فیلتر کنند. در این قسمت با کلیک بر روی گزینه Advanced می‌توانیم متخصصین، کمپانی‌ها و مشاغل به خصوص را پیدا کنیم.

لینکدین چیست

پیام‌ها: وقتی می‌خواهید با یک شخص ارتباط برقرار کنید می‌توانید با ارسال یک پیام خصوصی این کار را انجام دهید. افزون بر این می‌توانید تصاویر و سایر موارد را هم به پیام خود ضمیمه کنید.

نوتیفیکیشن‌ها: لینکدین‌ هم مانند سایر شبکه‌های اجتماعی دارای یک سیستم اطلاع رسانی یا همان نوتیفیکیشن است. هنگامی که فردی از شما حمایت کند، برای عضویت در گروه یا موضوعی دعوت شوید یا از شما خواسته شود به یک پست نگاهی بیندازید، لینکدین شما را با ارسال یک نوتیفیکیشن مطلع می‌کند.

دعوتنامه‌های در حال انتظار: دیگر کاربران به منظور برقراری ارتباط با شما برایتان دعوتنامه خواهند فرستاد که شما در صورت تمایل می‌توانید آن را قبول کنید.

این موارد امکانات و ویژگی‌های اصلی بودند که هنگامی که برای اولین بار از لینکدین‌ استفاده کنید به کارتان می‌آیند. اما این وبسایت قابلیت‌های دیگری هم دارد که پس از مدتی استفاده می‌توانید با تمام آن‌ها آشنا شوید. حتی شاید تمایل داشته باشید از سرویس‌های کسب و کار لینکدین و یا اکانت‌های پرمیوم آن استفاده کنید.

LinkedIn / لینکدین در ایران

با این اکانت‌ها قادر خواهید بود فرصت‌های شغلی پست کنید، از ابزارهای خلاقانه جذب نیرو Talent Solutions لینکدین استفاده کنید، در وبسایت تبلیغ کنید و استراتژی فروش خود را گسترش دهید.

 


لینکدین مناسب چه کارهایی است؟


اکنون با نحوه کار لینکدین آشنا شدیم و می‌دانیم معمولا چه افرادی از آن استفاده می‌کنند اما احتمالا این دلایل برای پیوستن ما به این شبکه و استفاده از آن کافی نیستند. در حقیقت بسیاری از کاربران پس از ایجاد یک حساب کاربری دیگر به لینکدین بازنمی‌گردند و آن‌ را رها می‌کنند چون اصلا نمی‌دانند چگونه باید از این شبکه اجتماعی استفاده کنند. ما در این قسمت به چند نمونه از موارد استفاده‌ای که هر کاربر می‌تواند با حساب لینکدین خود داشته باشد اشاره می‌کنیم.

برقراری ارتباط با همکاران قدیمی: می‌توانید از طریق قسمت شبکه من همکاران، معلمان و کسانی که زمانی با آن‌ها به مدرسه می‌رفتید را پیدا کنید. برای این کار فقط کافی است ایمیل خود را به لینکدین بدهید تا مخاطبین شما با سرورهای این سایت سینک شوند.

آموزش لینکدین

از پروفایل خود به عنوان رزومه استفاده کنید: پروفایل شما در لینکدین در اصل یک رزومه کامل به شمار می‌آید. زمانی که می‌خواهید برای شغلی رزومه بفرستید می‌توانید لینک آن را در ایمیل یا در نامه پوششی خود ذکر کنید. حتی برخی از وبسایت‌های کاریابی قسمتی برای اتصال پروفایل لینکدین کاربران به سایت خود دارند.

پیدا کردن فرصت‌های شغلی و ارسال رزومه: به خاطر داشته باشید که لینکدین یکی از بهترین ابزارها برای جسجتوی فرصت‌های شغلی به صورت آنلاین است. در این وبسایت همیشه آگهی‌های کاری که مناسب شما باشد به شما پیشنهاد داده می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق نوار جستجو برای فرصت‌های شغلی به خصوص و متفاوت نیز استفاده کنید.

پیدا کردن و آشنایی با افراد جدید: پیدا کردن همکاران قدیمی و یا همکاران فعلی که در لینکدین عضو هستند یکی از ویژگی‌های مثبت این سایت است؛ اما علاوه بر آن می‌توان با افراد جدیدی که در نزدیکی ما و یا در یک کشور دیگر هستند هم آشنا شد و از راهنمایی‌های آن‌ها در زمینه شغلی خود بهره برد.

آدرس لینکدین چیست

عضویت در گروه‌ها: یکی از راه‌های بسیار خوب برای آشنایی با افراد جدید پیدا کردن و عضویت در گروه‌هایی است که بر اساس علاقه و یا حرفه کاربران قابل دسترسی هستند. از این طریق حتی دیگر عضوهای گروه ممکن است بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند.

ارسال پست: از طریق قابلیت ارسال پست لینکدین‌ کاربران می‌توانند پست‌های خود را انتشار دهند و آن‌ها را در دسترس هزاران کاربر دیگر قرار دهند. پست‌های که ارسال می‌کنید در پروفایل شما هم به نمایش در می‌آیند و از این طریق می‌توانید اعتبار و شهرت خود در زمینه کاری که در آن فعال هستید را بهبود ببخشید.

 


ساخت اکانت در سایت لینکدین


اکنون تنها کاری که لازم است انجام دهید ساخت یک حساب کاربری در لینکدین‌ است. عضویت در این سایت رایگان است ولی کاربران می‌توانند اکانت خود را به یکی از نسخه‌های پولی Premium Career ،Business Plus ،LinkedIn Learning ،Sales Navigator و Recruiter Lite ارتقا دهند. با این حال امکانات حساب کاربری رایگان و پایه برای بسیاری از کاربران و صاحبان مشاغل خانگی کافی است. امکانات این حساب شامل پروفایل حاوی مهارت‌ها و تجربیات، اطلاع از افرادی که پروفایل شما را دیده‌اند (به صورت محدود)، دیدن 100 پروفایل با هر با جستجو و امکان ذخیره سه جستجو مختلف است.

در نسخه‌های پولی این امکانات به شکل گسترده‌تر و کامل‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. مثلا اطلاعات بیشتری از افرادی که پروفایل شما را دیده‌اند دریافت می‌کنید و یا تعداد پروفایل‌های نمایش داده شده در هر جستجو افزایش می‌یابد. علاوه بر این ویژگی‌های جدیدی مثل InMail که از طریق آن می‌توان به افرادی که با آن‌ها در ارتباط نیستید پیام ارسال کنید و همچنین فیلترهای به خصوص که سرعت جستجو را بیشتر می‌کنند هم در نسخه‌های پولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

پس از این که در لینکدین‌ عضو شدید نوبت به ساخت پروفایل می‌رسد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی است و به همین دلیل پروفایل شما باید خلاصه‌ای از حرفه یا کسب و کار شما باشد. اینجا جای ارسال تصاویر نوزادان و یا به اشتراک گذاشتن ویدیوهای مهمانی نیست.

برخی از مواردی که می‌توانید آن‌ها را به پروفایل خود اضافه کنید شامل اطلاعات پایه‌ای از رزومه، خلاصه‌ای از زندگی نامه و علایق، اطلاعات تماس، لینک بلاگ یا وبسایت، کارفرمایان قبلی، کتاب‌های منتشر شده و پروژه‌های کاری مهم و برجسته می‌شود. حتما یادتان باشد که یک تصویر هم به پروفایل خود اضافه کنید زیرا بیشتر کاربران تمایلی به برقراری ارتباط با پروفایل‌های بدون عکس ندارند.

تنظیمات لینکدین

از آنجایی که پروفایل لینکدین حکم رزومه یا کارت ویزیت شما را دارد، در حقیقت می‌توان آن را یک ابزار بازاریابی تلقی کرد. به همین دلیل بهتر است هنگام ساخت پروفایل به نقاط قوت تاکید بیشتری کنید تا کارفرمایان احتمالی بتوانند مزیت‌های همکاری با شما را به راحتی تشخیص دهند. وقتی کار ساخت پروفایل تمام شد می‌توانید آن را منتشر کرده و به دنبال Connections بگردید. در لینکدین کانکشن به فردی گفته می‌شود که با او آشنا هستید یا می‌خواهید آشنا شوید.

توصیه ما این است که تا جایی که می‌توانید با افزودن افرادی که در حلقه کاری شما قرار دارند و همچنین افرادی که در حلقه کاری آن‌ها هستند کانکشن‌های خود را افزایش دهید. این کانکشن‌ها می‌توانند شما را به افراد به خصوصی که تمایل دارید با آن‌ها آشنا شوید هم معرفی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند مهارت‌های شما را تایید (Endorse) و فرصت‌های شغلی مختلفی را به شما پیشنهاد دهند.

 


نحوه ارسال پست در لینکدین


از مهمترین قسمت‌های آموزش لینکدین نحوه ارسال پست است. لینکدین طی چند سال گذشته چندین گزینه مختلف برای ارسال محتوا را به پلتفرم خود اضافه کرده و اکنون راه‌های ارسال پست در این شبکه اجتماعی نسبت به قبل افزایش است. هرکدام از این گزینه‌ها می‌توانند پست شما را به مخاطبین خاصی که مدنظرتان هست برسانند. از همین رو هنگامی که با نحوه ارسال پست در لینکدین آشنا شدید می‌توانید به گونه‌ای این کار را انجام دهید که بیشتر از همه به حرفه و کسب و کار شما کمک کند.

 

نوشتن متن در لینکدین

در هر پست کاربران می‌توانند از بیش از 3000 کاراکتر استفاده کنند. البته اگر قصد بلاگ نویسی ندارید لزومی ندارد از تمام این کاراکترها استفاده کنید. ولی به اندازه‌ای فضا برای توضیح تمام و کمال یک موضوع یا نکته به خصوص در اختیار دارید. این میزان کاراکتر برای پست‌هایی که فورا ارسال می‌کنید یا آن‌ پست‌هایی که زمان خاصی را برای انتشار آن‌ها مشخص می‌کنید یکسان است.

نحوه ارسال پست در لینکدین

یک نکته بسیار مهم هنگام نوشتن متن‌های طولانی این است که حتما زمان اضافی برای بازخوانی و ویرایش غلط‌های املایی کنار بگذارید. اگر وقت این کار را ندارید می‌توانید از برنامه‌هایی که مخصوص این کار هستند مانند Grammarly استفاده کنید؛ یا متن را ابتدا در ورد تایپ و سپس به وسیله قابلیت غلط یاب این نرم افزار ایرادات متن را اصلاح و سپس آن را در لینکدین کپی پیست کنید.

علاوه بر این برای اینکه پستی که ارسال می‌کنید در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرد، می‌توانید از هشتگ‌ها هم استفاده کنید. آن‌ها را در انتهای متن قرار دهید تا خوانندگان هنگام خواندن پست اذیت نشوند.

 

ارسال عکس در لینکدین

آموزش لینکدین

علاوه بر متن می‌توانید تصاویر را هم در لینکدین پست کنید. تصاویری که عرض بیشتری نسبت به طول داشته باشند در لینکدین بهتر نشان داده می‌شوند. بهترین رزولوشن برای تصاویر 1200×627 پیکسل است. باز هم به خاطر داشته باشید که پست‌هایی که در لینکدین می‌فرستید باید تخصصی باشند. این تصاویر باید کیفیت بالا، حرفه‌ای و مربوط به زمینه کاری شما باشند.

 

ارسال ویدیو در Linkedin

در لینکدین به نسبت سایر شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای زیادی پست نمی‌شود و به همین دلیل شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید تا بهتر دیده شوید. البته قبل از آن که برای ساخت ویدیو زمان بگذارید مطمئن شوید که فایل ویدیویی الزاماتی که لینکدین تعیین کرده را دارد:

  • ویدیوها تنها باید با فرمت‌های ASF ،AVI ،FLV ،MPEG-1 MPEG-4 ،MKV ،QuickTime و WebM باشند
  • حداقل 75 کیلوبایت و حداکثر 5 گیگابایت حجم داشته باشند
  • حداقل 3 ثانیه و حداکثر 10 دقیقه باشند

ساخت لینکدین

در اینجا هم حتما لازم است محتوای شما کیفیت بالایی داشته باشد. یکی از دلایلی که کاربران لینکدین از این سایت استفاده می‌کنند بهره‌مندی از محتوای تخصصی و ممتاز سایر کاربران است.

علاوه بر این هر 3 نوع پست را می‌توانید با ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مثل Agorapulse زمانبندی کنید تا در وقت خود صرفه جویی نمایید و بهتر بتوانید نتایج پست‌های خود را بررسی کنید.

 

برقراری ارتباط با دیگران تنها مزیت لینکدین نیست. یادگیری نحوه استفاده از این پلتفرم و استفاده بهینه از تمامی امکانات آن می‌تواند ارتباطات زیادی در زمینه شغلی شما برایتان فراهم کند و همچنین اعتبار شما را نزد دیگر همکاران خود به اندازه زیادی بیشتر کند. در این مطلب ما تلاش کردیم با آموزش لینکدین به شما در رسیدن به اهداف شغلی خود کمک کنیم.

لینکدین علاوه بر وبسایت برای سیستم عامل‌های آی او اس و اندروید نیز عرضه شده که نسخه آیفون را می‌توانید از اینجا و نسخه اندروید را از اینجا دریافت کنید.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha