انقلابی در آشپزخانه ! با پرینتر سه بعدی غذا بپزید

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر در گذشته، پخت غذا با پرینتر سه بعدی چیزی شبیه به فیلم های تخیلی بود، اما امروزه دیگر تقریبا هر نوع غذایی را می‌توان با آن آماده کرد. در ادامه به کاربرد پرینتر سه بعدی در آشپزی می‌پردازیم.

اگر سریال Star Trek را دیده باشید، حتما دستگاه غذاساز موجود در این مجموعه را به یاد دارید که قادر بود تا هر نوع مولکولی را به غذای خوردنی و هر نوع غذایی که دوست دارید، تبدیل کند. پرینتر سه بعدی این توانایی را دارد تا از مواد و خمیرهای مختلف به تهیه غذاهای مختلف بپردازد و به همین خاطر، به نظر می‌رسد که رویای تخیلی مذکور در آن سریال در حال تبدیل شدن به واقعیت است. اما این بار دیگر شاهد یک فیلم علمی و تخیلی نیستیم! تنها به فناوری‌هایی توجه کنید که توسط تولیدکنندگان مختلف ساخته شده است: دستگاه ChefJet ساخت شرکت 3D Systems، دستگاه Foodini ساخت Nautral Machines، دستگاه Chef3D ساخت BeeHex از جمله این محصولات هستند. اینها دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند به تولید شکلات، پاستا، شیرینی و حتی غذاهای مختلف بپردازند؛ گزینه‌های مختلف برای تولید در این دستگاه‌ها تقریبا نامحدود است.

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


پرینتر سه بعدی غذا چیست؟


اگرچه ممکن است پرینتر سه بعدی در آشپزی چیزی شبیه به فیلم‌های علمی و تخیلی به نظر برسد، اما چنین پرینترهایی واقعا وجود دارند. فناوری پرینت سه بعدی غذا علاوه بر افراد حرفه‌ای حوزه فناوری، در میان کاربران شخصی نیز در حال مرسوم شدن است. اما با تمام اینها، پرینتر سه بعدی غذا چطور کار می‌کند؟ این دستگاه تا چه حد شبیه به پرینترهای معمولی است؟

Food-Printers - کاربدر پرینتر سه بعدی در آشپزی

بسیاری از انواع پرینتر سه بعدی در آشپزی با نوعی فناوری چاپ مشابه با پرینترهای سه بعدی مجزا کار می‌کند که تا حد زیادی شبیه به پرینترهای سه بعدی معمول است؛ هرچند که به جای مواد پلاستیکی در این دستگاه‌ها از مواد خمیری شکل استفاده می‌شود. معمول‌ترین مواد مورد استفاده در این دستگاه‌ها، شکلات، خمیر پنکیک و خامه است، هرچند که مواد بسیار زیاد دیگری را نیز در آنها می‌توان آماده کرد (حتی پیتزا!). این دستگاه‌ها به صورت لایه به لایه مواد را روی سطح قرار می‌دهند و عموما از یک قسمت همچون سرنگ خارج می‌شود.

 


تاریخچه ساخت پرینتر 3 بعدی


در سال 2006، ناسا شروع به تحقیق در مورد غذاهای آماده شده به روش سه بعدی کرد که برخی از کارشناسان این پروژه را به عنوان خاستگاه چاپ سه بعدی غذا به شمار می‌آورند. در سال 2013، ناسا پروژه دیگری را شروع کرد که برنامه غذایی پیشرفته ناسا (NASA Advanced Food Program) نام داشت و ماموریت آن یک امر ساده بود: چطور می‌توان غذای تیمی از فضانوردان را برای ماموریت‌های طولانی‌تر آماده کرد؟ آنها با همکاری BeeHex دستگاه Chef3D را ساختند که امکان پرینت پیتزا را به صورت سه بعدی داشت. این پیتزا تنها لازم بود که در فر گذاشته شود.

Food-Printers - کاربرد پرینترهای سه بعدی در آشپزی

در مجموع چاپ سه بعدی غذا و فناوری پرینتر سه بعدی در آشپزی در سفرهای فضایی هدفش خوشایند کردن زندگی فضانوردان در سفرهای فضایی بود تا به این ترتیب، آنها بتوانند ماموریت‌های طولانی‌تری را انجام دهند. ناسا در حال حاضر مزایای زیادی را در این فناوری جدید مشاهده کرده است. گزینه‌های حال حاضر در سفرهای فضایی آن قدر برای فضانوردان تکراری و غیرجذاب است که پرینت سه بعدی غذا می‌تواند آن را بیش از پیش جذاب کند.

اگر به گذشته دنیا نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که فرصت‌های زیادی بوده که می‌شد از فناوری برای استفاده در صنعت مواد غذایی استفاده کرد. بسیاری از شرکت‌ها این فرصت را به رسمیت شناخته و از مزیت پرینت سه بعدی غذاها استفاده می‌کنند، از محصولات شیرینی و شکلاتی گرفته تا پاستا و مواد غذایی مخلوط سبزیجات.

 


مزایا و معایب پخت غذا با پرینت سه بعدی


پرینتر سه بعدی در آشپزی کاربردهای فراوانی می‌تواند داشته باشد. تا این جای مقاله به تعریف این دستگاه و فناوری و همین طور توضیحاتی مبسوط در مورد آن پرداختیم. اما کاربرد پرینتر سه بعدی در آشپزی دارای مزایا و معایبی است که باید آنها را در نظر گرفت.

 

مزایای پرینتر سه بعدی در آشپزی

Food-Printers - کاربرد چاپگرهای سه بعدی در آشپزی

صرفه جویی در زمان

پرینت سه بعدی غذا و موارد خوراکی در مقایسه با آشپزی سنتی وقت بسیار کمتری نیاز دارد. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند غذای خود را خیلی سریع آماده کرده و بقیه زمان خود را به کارهای دیگر اختصاص دهند. در این صورت دیگر نیازی نیست که مدام به غذا سر بزنید و هنگامی که غذای سه بعدی آماده شد، دستگاه پیام می‌دهد.

 

امکان شخصی‌سازی

کاربران با استفاده از پرینت سه بعدی غذا می‌توانند بر اساس نیازهای خاص و یا اوضاع و احوال خود و همچنین سلیقه غذایی، نوع ساخت غذاها را انتخاب کنند. نوشتن نام شخص روی کیک تولد یا چاپ سه بعدی یک کیک قلبی شکل تنها دو مورد از مثال‌ها در این زمینه است.

 

فرصتی برای خلاقیت

پرینت سه بعدی غذا باعث می‌شود تا دوستداران آشپزی به خلاقیت بیشتر در آشپزخانه بپردازند. کاربران می‌توانند هر چیزی را که تصور می‌کنند، تهیه کنند و در واقع به طراحی غذاهایی سخت بپردازند. در واقع، با پرینتر سه بعدی در آشپزی می‌توان به خلق آثاری هنری پرداخت!

 

معایب و محدودیت‌های پخت غذا با چاپگر سه بعدی

این نوع روش غذا پختن با تمامی مزایایی که دارند، بی عیب هم نیستند. در ادامه به برخی از محدودیت‌ها و معایب کاربرد پرینتر سه بعدی در آشپزی می‌پردازیم.

Food-Printers - کاربرد چاپگر سه بعدی در آشپزی

نوع غذا

هر نوع غذایی را نمی‌توان با چاپگر سه بعدی تهیه کرد. مواد غذا باید به صورت خمیری شکل، مثل خامه و یا سیب‌زمینی له شده باشند تا بتوان با این روش، غذایی را آماده کرد.

 

پخت نسبی

روند پرینت سه بعدی غذا تمامی مراحل آماده‌سازی غذا را در بر نمی‌گیرد. برای مثال، چاپگرهای سه بعدی غذا نمی‌توانند یک کیک را بپزند و یا ادویه و یا مواد دیگری را روی پیتزا بپاشد.

 

قیمت بالا

پرینترهای سه بعدی غذا کمی تا قسمتی گران هستند و عموما بین 1000 تا 5000 دلار قیمت دارند. هرچند در این میان، استثناهایی نیز وجود دارد.

 

خطر به وجود آمدن نقص و مشکل

درست مانند تمامی انواع پرینت سه بعدی، چاپگرهای سه بعدی غذا نیز ممکن است با مشکل مواجه شده و روند کار آنها با موفقیت همراه نشود. به همین خاطر اگر قرار باشد یک کیک تولد را با آن تهیه کرد و چنین مشکلی برایش پیش بیاید، واقعا اتفاق بد و ناخوشایندی است!

 


نمونه هایی از پرینترهای سه بعدی


 

پرینتر سه بعدی آشپزی byFlow Focus

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

ابعاد: 208 در 228 در 150 میلی‌متر

مواد مورد استفاده در دستگاه: هر نوع مواد غذایی خمیری شکل

کشور سازنده: هلند

قیمت: 3300 دلار

پرینتر سه بعدی Focus ساخت شرکت byFlow است که نوعی محصول هلندی به شمار می‌رود و مخصوص پرینت سه بعدی غذا است. این محصول بیشتر برای متخصصین حوزه نانوایی صنعتی مناسب است. تمرکز این دستگاه روی مواد غذایی خمیری شکل بوده و با آن می‌توان غذاهای مورد نظر را تهیه کرد. علاوه بر این‌ها، کاربران امکان دسترسی به دستور آشپزی آنلاین را دارند و می‌توانند این دستورها را از اینترنت دانلود کرده و در دستگاه پیاده کنند.

 

چاپگر سه بعدی آشپزی Choc Edge Choc Creator V2.0 Plus

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

ابعاد: 180 در 180 در 40 میلی‌متر

مواد مورد استفاده در دستگاه: شکلات

کشور سازنده: بریتانیا

قیمت: 2380 دلار

دستگاه Choc Edge Choc Creator نوعی پرینتر سه بعدی مخصوص کار با شکلات است که بیشتر در صنایع شیرینی‌پزی و شکلات‌سازی کاربرد دارد. علاوه بر اینها، شرکت Choc Edge سه اپلیکیشن مختلف، به نام‌های CHOC DRAW، MIX & MATCH و CHOC TEXT را تهیه کرده تا به این ترتیب، کاربران بتوانند متن‌های مختلفی را روی کیک‌های شکلاتی خود بنویسند. نوعی نرم‌افزار برش کیک به نام ChocPrint نیز در این دستگاه ارائه شده است.

 

پرینتر سه بعدی آشپزی Mmuse – Chocolate 3D Printer

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

ابعاد: 160 در 120 در 150 میلی‌متر

مواد مورد استفاده در دستگاه: شکلات

کشور سازنده: چین

قیمت: 4499 دلار

پرینتر سه بعدی Mmuse Chocolate نوعی دستگاه مخصوص شکلات و از نوع فریم بسته است که شرکت Muse یکی از تولیدکنندگان چینی، آن را ساخته است. این پرینتر سه بعدی با دانه‌های شکلات به ساخت مواد غذایی می‌پردازد. این دانه‌ها در قسمت قیف مخصوص آن ذوب شده و بعد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

چاپگر سه بعدی آشپزی Natural Machines Foodini

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

ابعاد: 285 در 300 در 190 میلی‌متر

مواد مورد استفاده در دستگاه: هر نوع مواد غذایی خمیری شکل

کشور سازنده: کانادا

قیمت: 4000 دلار

Natural Machines Foodini نوعی پرینتر سه بعدی است که قابلیت تولید هر نوع ماده غذایی را با استفاده از مواد خمیری شکل دارد. کاربران کپسول‌های مخصوص ساخت Foodini را پر از مواد خمیری شکل کرده و با آن غذاهای مورد نظر خود را تهیه می‌کنند. علاوه بر اینها، در صورتی که کاربران بخواهند، دستگاه می‌تواند به آنها نشان دهد تا بر اساس دستورالعمل‌های مختلف چه موادی را درون کپسول‌ها بریزند.

 

پرینتر سه بعدی آشپزی ORD Solutions RoVaPaste

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

ابعاد: 250 در 165 در 120 میلی‌متر

مواد مورد استفاده در دستگاه: هر نوع مواد غذایی خمیری شکل

کشور سازنده: کانادا

قیمت: 1999 دلار

دستگاه ORD Solutions RoVaPaste نوعی پرینتر سه بعدی با قابلیت پرینت مواد مختلف است. این بدان معناست که دستگاه امکان چاپ سه بعدی مواد دیگر غیر از مواد غذایی از جمله خشت گلی و یا سیلیکون را نیز دارد. علاوه بر این‌ها، RoVaPaste دارای امکان قیف دوگانه است؛ در نتیجه کاربران می‌توانند دو ماده مختلف را به صورت همزمان پرینت بگیرند.

 

چاپگر سه بعدی غذا PancakeBot PancakeBot 2.0

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

ابعاد: 445 در 210 در 15 میلی‌متر

مواد مورد استفاده در دستگاه: هر نوع مواد غذایی خمیری شکل

کشور سازنده: آمریکا

قیمت: 300 دلار

PancakeBot 2.0 نوعی پرینتر سه بعدی مخصوص تهیه کردن پنکیک است که کاربری بسیار ساده‌ای دارد. میگوئل والنزوئلا (Miguel Valenzuela)، مخترع این دستگاه آن را برای دختر کوچکش ساخته است و این بدان معناست که کودکان با نظارت افراد بزرگسال می‌توانند از این پرینتر سه بعدی استفاده کنند. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزاری خاص که قابل دانلود کردن روی دستگاه است، انواعی از طراحی را انتخاب کرده و به تولید مواد غذایی مختلف بپردازند.

 


پرینتر سه بعدی به درد چه جاهایی می‌خورد؟


پرینتر سه بعدی در آشپزی کاربردهای زیادی دارد. اما این دستگاه در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟ در این جا قصد داریم به چند مورد از جاهایی که این نوع پرینترها کاربرد دارند، اشاره کنیم.

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

 

رستوران‌ها و نانوایی‌های صنعتی

پرینت سه بعدی غذا مسلما ابزاری بسیار مناسب برای حرفه‌ای‌های صنعت مواد غذایی به شمار می‌رود. غذایی که به روش سه بعدی تهیه می‌شود، برای آن دسته از مشتریان جدید که همواره دنبال تجربه غذاها و چیزهای متفاوت هستند، بسیار جذاب خواهد بود. رستوران‌هایی که به این روش غذا می‌پزند و به مشتریان خود عرضه می‌کنند، فرصت درآمدی بهتری خواهند داشت.

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

 

شرکت‌های تولید غذاهای صنعتی

در بخش تولید غذاهای صنعتی، پرینت سه بعدی غذا می‌تواند به تولیدکنندگان بسیار کمک کند. به این ترتیب، این شرکت‌ها می‌توانند به محصولات خود تنوع بدهند. علاوه بر این‌ها، پرینترهای سه بعدی غذا سطح دقت بالاتری در تهیه و تولید غذا دارد. یکی از شرکت‌های ایتالیایی به نام Barilla به تولید انواع پاستا با پرینترهای سه بعدی می‌پردازد.

 

پرینت سه بعدی غذا در  خانه

پرینترهای سه بعدی غذا همچنین برای استفاده در خانه نیز بسیار مناسب هستند. با این تجهیزات، افراد می‌توانند به نوآوری در آشپزخانه پرداخته و شخصی‌سازی‌های متفاوتی را در زمینه تهیه کردن غذا تجربه کنند.

 

Food-Printers - پرینتر سه بعدی در آشپزی

 


با پرینتر سه بعدی چه غذاهایی می توان پخت؟


تقریبا هر نوع غذایی را می‌توان با پرینترهای سه بعدی تهیه کرد، مادامی که ماده تشکیل‌دهنده آن خمیری شکل و یا حالت پوره داشته باشد؛ برای مثال مواد اولیه زیر را می‌توان در پرینتر سه بعدی در آشپزی استفاده کرد:

  • شکلات، آبنبات و شکر
  • خمیر پنکیک و یا خمیر شیرینی
  • محصولات لبنی
  • پاستا، ماکارونی، مواد گندمی و غلات
  • میوه و سبزیجات

حتی پیتزا را نیز می‌توان تا حدودی با پرینترهای سه بعدی در آشپزی تهیه کرد! البته، در صورتی که کاربران بخواهند ادویه‌های خاص به پیتزا اضافه کنند، خودشان باید دست به کار شوند!

به نظر شما پرینتر سه بعدی واقعا انقلابی در آشپزی است؟ نظرتان را در این مورد پایین این مطلب بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402