تاریخ تکنولوژی با این گجت ها متحول شد ؛ از ماشین حساب تا آیفون

tech-history-2 / تاریخچه تکنولوژی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تکنولوژی با سرعت فوق العاده ای در حال پیشرفت است و تغییرات شگفت انگیزی در دهه های اخیر به وجود آمده است. با ما همراه باشید تا در ادامه با تاثیرگذارترین گجت‌هایی که تاریخ تکنولوژی را متحول کردند آشنا شویم.

شاید همیشه برای شما هم جای سوال بوده باشد که آیا تلویزیون‌هایی که در خانه‌ها هستند، اولین بار چه شکلی بوده‌اند؟ چه کسی برای اولین بار آن‌ها را دیده یا استفاده کرده است؟ اولین گوشی چه زمانی وارد بازار شد؟ یا کنسول‌های پیشرفته بازی در ابتدا چه ویژگی‌هایی داشتند؟ در ادامه لیستی از بهترین، محبوب‌ترین و قدرتمندترین دستگاه‌هایی را که از سال 1960 تا به امروز اختراع شده‌اند و تاثیر مهمی در تاریخ تکنولوژی داشته‌اند، جمع آوری کرده‌ایم تا ببینید در سال‌هایی که شما متولد شده‌اید، کدام یک از آن‌ها پرطرفدارتر بوده اند؟

تغییر فناوری

آنچه در این مقاله می‌خوانید:


تاثیرگذارترین گجت هایی که تاریخ تکنولوژی را متحول کردند


در این بخش با برخی از تاثیرگذارترین گجت‌هایی که با ورود خود تاریخ تکنولوژی را دگرگون کردند آشنا می‌شویم. توجه داشته باشید که در فاصله زمانی سال‌های 1966 تا 2019 میلادی اتفافات مهمی در عرصه تکنولوژی رخ داده و مواردی که در ادامه ذکر می‌شود، تنها بخش کوچکی از آن است.

 

سال 1966 – رادیو سیار فیلیپس

تغییر فناوری
در سال 1962، برند فیلیپس با اختراع نوار کاست، رسانه صوتی جدیدی را برای آن دهه منتشر کرد. اختراع نوار کاست در آن دوره، تحولی اساسی در صنعت ضبط و پخش صدا محسوب می‌شد و می‌توان این موضوع را نقطه عطفی در تاریخ تکنولوژی صوتی در نظر گرفت. اما داستان به همین جا ختم نشد و فیلیپس در سال 1966 هم اولین رادیو سیار خود را تولید کند. این اولین ترکیب رادیو سیار با ضبط صوت کاستی بود که مورد پسند شمار زیادی از افراد واقع شد و در تاریخ تکنولوژی سرو صدای زیادی کرد.

 

سال 1968 – تلویزیون ترینیدرون سونی

تغییر فناوری

بدون شک تلویزیون‌های ابتدایی یکی از محبوب‌ترین گجت‌هایی محسوب می‌شود که تاریخ تکنولوژی به خود دیده است. در سال 1968، برند سونی سری ترینیدرون تلویزیون‌های خود را منتشر کرد که در مقایسه با مدل‌های سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری داشت. رنگ‌های روشن و تصویر واضح، آن را به محبوب‌ترین دستگاه زمان خود تبدیل کرد و با وجود قیمت بسیار سنگین، به فروش بیش از 100 میلیون دستگاه دست یافت.

 

سال 1969 – بی سیم موتورولا واکی تاکی

تغییر فناوری

رادیو واکی تاکی سیار، در طول جنگ جهانی دوم پیشرفت بسیاری کرد. ارتشیان نظامی، نیازمند یک ابزار برای برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف در تانک، نیروهای پشتیبان هوایی و توپخانه‌ای بودند. مدل هَندی تاکی بی‌سیم موتورولا نام رایج زمان خود بود؛ اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، کمپانی نام دیگری برای محصولات غیر نظامی خود انتخاب کرد. HT220، هم خانواده واکی تاکی شد و به محبوبیت خیلی زیادی نسبت به مدل‌های قبلی خود دست یافت. بی سیم‌ها کاربرد بسیار زیادی در فعالیت‌های نظامی و مهم‌تر از آن نقش بزرگی در تاریخ تکنولوژی جهان داشته‌اند.

 

سال 1970- ماشین حساب جیبی

تغییر فناوری

شاید از نظر یک دانش آموز، ماشین حساب یکی از محبوب‌ترین گجت‌ها باشد؛ چراکه کاربرد زیادی در حل مسائل ریاضی دارد. انتشار اولین ماشین حساب جیبی هم در آن زمان، موجب خوشحالی بسیاری از دانش آموزان و کارمندان اداری شد. ماشین حساب جیبی کانن (Canon) اولین بار در سال 1970 با قیمت بالای 345$ و 247£ به بازار عرضه شد.

شاید قیمت بالای آن برای خیلی‌ها ناراحت کننده بود اما قابلیت‌های جمع، تفریق و تقسیم در این باکس جادویی، در آن زمان شگفتی بزرگی محسوب می‌شد. با گذشت سال‌ها قیمت این ابزار کاهش یافت و به یک وسیله عادی در مدارس، دانشگاه و اداره‌ها تبدیل شد.

 

سال 1974 – دستگاه ضبطِ کاست ویدئو

تغییر تکنولوژی

در آن زمان، دستگاه ضبط ویدئو اصل، وسیله لوکسی به شمار می‌آمد؛ اما محبوبیت آن از زمانی شروع شد که قیمت آن کاهش یافت. با انتشار مدل‌های جدید Betamax و VHS، این دستگاه، در خانه‌های مردم در سراسر جهان جای گرفت.

 

سال 1378 – رادیو CB

تغییر تکنولوژی

رادیو CB در سال 1978 یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین گجت‌ها در میان شهروندان آمریکایی و انگلیسی بود. افراد با استفاده از این جعبه کوچک قادر بودند با اشخاص دور و نزدیک خود ارتباط برقرار کنند. سال‌های طولانی، استفاده از این دستگاه در انگلستان غیرقانونی بود؛ اما مانعی برای استفاده افراد از این گجت محبوب نبود.

 

سال 1977 – آتاری 2600

تغییر تکنولوژی

آتاری 2600 را می‌توان پدر کنسول‌ها و بازی‌ها به حساب آورد. شاید در مقایسه با استانداردهای امروز، گرافیک 8 بیت مسخره و نامطلوب به نظر بیاید، اما در آن زمان شگفتی بزرگی در دنیای تکنولوژی به وجود آورده بود. بازی Pac Man و Space Invaders موجب خریداری آن‌ها در سراسر جهان شد و این دستگاه را جزو محبوب‌ترین گجت‌های تاریخ کرد.

سال 1981 – تلویزیون سیار

تاریخ تکنولوژی

همه ما قابلیت تماشای Netflix را در گوشی‌های هوشمند خود داریم؛ اما چه فوق‌العاده بود وقتی در آن زمان که فقط تعداد انگشت شماری شبکه تلویزیونی بود، امکان تماشای برنامه یا ویدئویی در یک دستگاه جیبی هم فراهم می‌شد. سال‌ها پیش هر خانوار یک تلویزیون داشت و آن هم سیاه و سفید بود. در واقع تلویزیون‌های سیار اولین دستگاه‌هایی بودند که مردم می‌توانستند داخل جیب کتشان قرار دهند و به نقاط مختلف حمل کنند. بنابراین وقتی مخترع انگلیسی Clive Sinclair، اولین تلویزیون جیبی «سینکلر TV80» را معرفی کرد، شور و شوق همه را فرا گرفت. افسوس که اختراع این دستگاه در زمان درستی نبود و با شکست مواجه شد؛ اما در مجموع محصول فوق العاده ای بود.

 

سال 1984 – کامپیوتر مکینتاش اپل

تاریخ تکنولوژی

در اواسط سال 1980 که مدل‌های Commodore 64 و ZX Spectrum طرفداران زیادی پیدا کرده بود، کامپیوترهای خانگی در اوج شهرت خود قرار داشتند. سال 1984، سالی بود که نسخه اصلی کامپیوتر مکینتاش منتشر شد؛ مانند تمام محصولات برند اپل، قیمت این رایانه هم به قدری بالا بود که معادل امروزی آن به راحتی 6000$ و 4000£ می‌شود. این کامپیوتر با موفقیت زیادی مواجه شد و اپل را به دومین شرکت بزرگ کامپیوتر سازی آن دهه تبدیل کرد و رد مهمی از خود در تاریخ تکنولوژی به جای گذاشت.

 

سال 1989 – دستگاه گیم بوی

تاریخ تکنولوژی

آتاری و بقیه شرکت‌ها پایه‌های صنعت بازی را ایجاد کرده بودند؛ اما شاید «نینتندو» بود که بازی کردن را تبدیل به جریان مهمی کرد. این دستگاه سال 1989 منتشر شد و به فروش بیش از 118 میلیون دستگاه در سراسر جهان دست یافت.

 

سال 1992 – لپتاب

تاریخ تکنولوژی

بدون شک یکی از شاهکارهای تاریخ تکنولوژی اختراع لپ تاپ بود. بحث‌های زیادی در مورد زمان اختراع اولین لپ تاپ وجود دارد. در سال های 1970 و 1980 دستگاه‌های شبیه به لپ تاپ زیادی تولید شد؛ اما با IBM ThinkPad بود که لپ تاپ‌ها وارد بازار شدند. در واقع، این دستگاه‌های سنگین و شلخته، نشان دهنده آینده این صنعت بودند و در میان مردم به محبوبیت بسیاری رسیدند. تینک‌پد یکی از معدود برندها در صنعت کامپیوتر محسوب می‌شود که با وجود وقوع تحولات متعدد، همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.

سال 2000 – «ردیاب» جی پی اس

تاریخ تکنولوژی

همچنین بخوانید :
کسی چه می داند اگر سیستم های موقعیت یابی جهانی نبودند ما چه باید می‌کردیم؟ شاید اگر نبودند هنوز هم برای مسیریابی از نقشه های کاغذی استفاده می‌کردیم. جی‌پی‌اس‌ها، از اختراع‌های مهم بشریت در تاریخ تکنولوژی است. این جعبه‌های کوچک جادویی، در طول سال‌های گذشته به ما در یافتن مسیر در جاده کمک بسیاری کرده‌اند. این گجت‌های محبوب، هنوز هم افراد را از گم شدن در مکان‌های مختلف نجات می‌دهند.

 

سال 2002 – مرورگر اینترنت

تحول تکنولوژی

در سال 2002 مرورگر Netscape در جنگ مرورگرها عقب افتاده بود مایکروسافت در میان مرورگرها عرض اندام می‌کرد. فایرفاکس، کروم و بقیه کار خود را ادامه دادند اما متاسفانه Netscape از میدان رقابت خارج ماند.

 

سال 2007 – اپل آیفون

تحول تکنولوژی

نخستین بار شرکت اپل در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی آیفون را روانه بازارهای آمریکا کرد؛ موبایلی که استیو جابز مدیرعامل وقت شرکت اپل در رابطه با آن گفت که این مدل مفهوم گوشی را دوباره تعریف خواهد کرد. در آن روز بسیاری از علاقه‌مندان با تشکیل صف‌های طولانی در برابر فروشگاه‌های اپل به صف ایستادند تا جزو اولین کسانی باشند که این گوشی را می‌خرند. از آن زمان به بعد چیزهای زیادی تغییر کرد. با این که نسخه اصلی اپل آیفون را نمی‌توان پیدا کرد، اما اپل با این گوشی مسیر را برای گوشی‌های آینده مشخص کرد.

 

سال 2009 – فیس بوک

تحول تکنولوژی

فیسبوک یک سرویس شبکه اجتماعی است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی به وجود آمد. در ابتدا نام‌نویسی در این وبگاه به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود. اما با گذشت زمان، درِ آن برای چند دانشگاه‌ دیگر گشوده‌ شد. پس از افزوده‌ شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال دنیا قرار گرفت و از سال 2009 به بعد تبدیل به اولین شبکه اجتماعی محبوب آمریکا شد. محبوبیت این شبکه همزمان با اضافه شدن دکمه لایک به آن بود.

 

سال 2011 – شبکه 4G

تحول تکنولوژی

2011 سالی بود که بالاخره اینترنت پرسرعت پا به عرصه جهان گذاشت و به تدریج در دنیای غرب شروع به گسترش یافتن کرد. یکی از اتفاقات و پیشرفت‌های دلپذیر این سال دستیابی به سرعت بالا در دنیای مجازی موبایل بود.

 

سال 2016 – بلندگوی هوشمند آمازون اکو

تحول تکنولوژی
آمازون اکو که ابتدا در سال 2014 عرضه شد، در سال‌های بعدی محبوبیت زیادی کسب کرد. در سال 2016 این اسپیکر دارای دستیار صوتی در خارج از آمریکا و در کشورهایی مثل انگلستان، آلمان و … عرضه شد. در ماه‌های بعد از آن هم در بقیه نقاط جهان عرضه شد.

 

سال 2018 – هواوی P20 پرو

هواوی پی 20 پرو / huawei p20 pro

این گوشی برند هواوی در سال 2018 با داشتن یکی از بهترین دوربین‌ها بین گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شد. شاید سامسونگ و اپل نام‌های پرآوازه‌ای بودند، اما باید قبول کرد که این مدل تفاوت قابل توجهی با دیگر برندها در مورد دوربین خود داشت. همین تفاوت، این موبایل را وارد لیست محبوب‌ترین دستگاه‌های تاریخ کرد.

با این مطلب، سفر مختصری به تاریخ کردیم و دیدیم که اولین نسخه گجت‌هایی که در دستان ماست چگونه منتشر شده و چه تاثیراتی به جای گذاشته‌اند. همه ما می‌دانیم که پیشرفت تکنولوژی، تعادل جهان را تغییر و مسیر زندگی انسان ها را به سمت دیگری سوق داد. چه کسی پیش بینی می کرد یک روز قرار است کامپیوترهای چند ده کیلویی، تبدیل به ورقه‌های دیجیتالی چند میلیمتری شوند؟ با یک نگاه کوتاه به دهه‌های گذشته می‌توانیم قدرت تکنولوژی در زندگی بشر را به خوبی مشاهده کنیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402