چگونه اینفوگرافی بسازیم؟ بهترین برنامه های ساخت اینفوگرافی

اینفوگرافی به منظور ارائه اطلاعات و داده‌ها به صورت بصری شکل گرفته و به سرعت مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کند. در این مقاله به معرفی بهترین برنامه‌های ساخت اینفوگرافی و آموزش اینفوگرافی خواهیم پرداخت.

how-to-make-an-infographic / ساخت اینفوگرافی

در حالی که «اینفوگرافی» یک اصطلاح نسبتا جدید است، اما مفهوم نمایش اطلاعات در قالب گرافیکی برای مدت زمان طولانی وجود داشته است. از هزاران سال پیش انسان‌ها تلاش کرده‌اند دنیای پیرامون خود را از راه بصری توضیح دهند. از نقاشی غارنشینان گرفته تا تکامل متن چینی همه این‌ها حکایت از آن دارد که طبیعتا ما موجوداتی بصری هستیم و تمایل داریم وقتی اطلاعات به صورت تصویری ارائه می‌شود، بهترین یادگیری را داشته باشیم. خوب است بدانید که اینفوگرافی مدرن کمی متفاوت‌تر از پیشینیان خود شکل گرفته است؛ با این حال، اصول همچنان یکسان است. ترکیبی از داستان پردازی بصری با ارائه داده‌ها، عامل اصلی محبوبیت اینفوگرافی است و در عصری که داده‌ها در همه جا وجود دارد، ساخت اینفوگرافی واقعا ضروری است.

در ادامه به عناوین زیر پرداخته می‌شود:

  • اینفوگرافی چیست؟
  • بهترین برنامه های ساخت اینفوگرافی
    • Adobe Spark
    • BeFunky
    • Visme
    • Snappa
    • Venngage
  • چگونه اینفوگرافی بسازیم؟
    • اجازه دهید داده‌ها داستان اینفوگرافی را بازگو کنند
    • هدف و مخاطب را تعیین کنید
    • یک روایت جذاب بسازید
    • مجموعه داده های پیچیده را قابل درک بسازید
    • ابتدا روی ساختار متمرکز شوید
    • وایرفریمینگ، کاوش و تکرار را داشته باشید
    • ابزار مناسب را برای کار انتخاب کنید
    • رویکرد بصری مناسب را انتخاب کنید
    • توزیع و انتشار اینفوگرافی
    • با اینفوگرافی به عنوان یک عمل اخلاقی رفتار کنید

 


اینفوگرافی چیست؟


اینفوگرافی (کلیپی ترکیب شده از اطلاعات و گرافیک) نمایشی گرافیکی از اطلاعات، داده‌ها یا دانش محسوب می‌شود که هدف آن نمایشی سریع و واضح از اطلاعات است. اینفوگرافی می‌تواند درک از مسائل را ارتقا دهد. به این صورت که با استفاده از گرافیک به افزایش توانایی سیستم بینایی انسان برای دیدن الگوها و تمایل‌ها کمک می‌کند. از فعالیت‌های مشابه در این زمینه می‌توان به بصری سازی اطلاعات، تصویر سازی داده، گرافیک آماری و طراحی اطلاعات یا معماری اطلاعات اشاره داشت. در واقع، اینفوگرافی در سال‌های اخیر به عنوان ارتباط جمعی تکامل یافته است و بنابراین با تعهد کمتری در مورد دانش خوانندگان نسبت به سایر نمایش‌های گرافیکی طراحی شده است. ایزوتیپ‌ها (زبان تصویر) نمونه اولیه اینفوگرافی‌ها هستند که اطلاعات را به سرعت و به راحتی به توده مردم منتقل می‌کنند.

 


بهترین برنامه های ساخت اینفوگرافی


زمانی که می‌خواهید انبوهی از اطلاعات را به تصاویری با خوانایی آسان تبدیل کنید، برنامه‌های ساخت اینفوگرافی راه حلی ایده آل به نظر می‌رسند. آیا می‌دانید که اینفوگرافی تمایل به خواندن را تا 80 درصد افزایش می‌دهد! دلیل آن هم این است که در این صورت مغز ما می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر جذب کند. در این بخش، برای کمک به شما در شروع کار با معرفی چند مورد از بهترین برنامه های ساخت اینفوگرافی به منظور آموزش اینفوگرافی همراه شما خواهیم بود.

 

برنامه ساخت اینفوگرافی Adobe Spark

Adobe Spark / ساخت اینفوگرافی با ادوبی اسپارک

اگر به دنبال برنامه‌ای به منظور ایجاد سریع و آسان اینفوگرافی برای شبکه‌های اجتماعی هستید، در این صورت Adobe Spark گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. این برنامه بیش از 10 هزار قالب برای انتخاب و هزاران مورد امکانات رایگان برای زیباتر کردن طراحی شما دارد. این برنامه فوق العاده از یک ویرایشگر کشیدن و رها کردن (drag and drop) استفاده می‌کند که با یک الگوی پیش فرض همراه است. شما می‌توانید در میان قالب‌ها، نمونه مورد نظر خود را جستجو و ویرایش را شروع کنید. همچنین می‌توانید پیش زمینه خود را اضافه کنید، متن را تغییر دهید، تصویر اضافه کنید، یک آیکون معرفی کنید و آرم خود را نیز درج کنید.

 

برنامه ساخت اینفوگرافی BeFunky

Create Infographic With BeFunky / ساخت اینفوگرافی با بی فانکی

به عنوان یک ویرایشگر عکس و سازنده کولاژ، BeFunky هم از یک ابزار اینفوگرافی استفاده می‌کند. یک قالب مناسب را انتخاب کنید، طرح مورد نظر خود را با تصاویر و نمادها سفارشی کنید و با تنظیم متن، رنگ و طرح، اینفوگرافی خود را شخصی سازی کنید؛ سپس به سادگی آن را ذخیره کرده و انتقال دهید. به همین سادگی!

 

برنامه ساخت اینفوگرافی Visme

Create Infographic With Visme / ساخت اینفوگرافی با Visme

برنامه ساخت اینفوگرافی Visme قول می‌دهد به شما کمک کند تا بصری صحبت کنید. شما می‌توانید از این ابزار برای ساختن ارائه‌های خود بهره بگیرید، اما خوب است بدانید که از این برنامه به ویژه در ایجاد اینفوگرافی‌های جذاب استفاده می‌شود. این ابزار رایگان اینفوگرافی شامل بیش از 100 فونت رایگان، میلیون‌ها تصویر رایگان و هزاران آیکون با کیفیت است و گزینه‌هایی برای افزودن فیلم و صدا نیز دارد. آنچه این ابزار را از سایر برنامه‌های موجود در این لیست متمایز می‌کند این است که Visme به لطف کتابخانه قدرتمند خود به کاربران اجازه می‌دهد تا در چند دقیقه و به سرعت یک اینفوگرافی بسازند. این ابزار حتی به افراد مبتدی امکان می‌دهد داده‌های خود را به صورت بصری نمایش دهند.

 

برنامه ساخت اینفوگرافی Snappa

Create Infographic With Snappa / ساخت اینفوگرافی با Snappa

Snappa برنامه‌ای برای طراحی گرافیکی بوده که شامل یک ابزار رایگان ساخت اینفوگرافی است. این برنامه فوق العاده مختص افراد مبتدی و غیر طراح ساخته شده است. Snappa این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا در کمتر از 10 دقیقه یک اینفوگرافی بسازید. این برنامه دارای الگوهای از پیش تعیین شده و بهینه شده‌ای است که آن‌ها را برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی تحت وب مناسب کرده است.

 

برنامه ساخت اینفوگرافی Venngage

Create Infographic With Venngage / ساخت اینفوگرافی با Venngage

Venngage برنامه‌ای عالی برای ساخت اینفوگرافی و انتشار آن است، زیرا استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. در این ابزار می‌توانید از الگوها، قالب‌ها و صدها نمودار و نماد و همچنین بارگذاری تصاویر و پیش زمینه‌های خود استفاده کنید یا یک تم را متناسب با نام تجاری خود تطبیق دهید. شما می‌توانید آنها را به صورت انیمیشن در آورید.

 


چگونه اینفوگرافی بسازیم؟


برای پاسخ به این سوال که چگونه اینفوگرافی بسازیم در این بخش از مقاله، 10 قدم اساسی را که می‌توانید برای ساخت یک اینفوگرافی آگاهی بخش و زیبا به کار بگیرید، آورده‌ایم.

 

اجازه دهید داده‌ها داستان اینفوگرافی را بازگو کنند

Let the data tell its story in creating infographic / داده در ساخت اینفوگرافی

برای داده، برقراری ارتباط موثر با مخاطب مورد نظر شامل سه چیز است: مورد توجه مخاطب واقع شود، دارای اعتبار باشد و بحث برانگیز باشد. در واقع برای جلب توجه باید جالب باشد و از سایر داده‌های موجود متمایز جلوه کند. از خود بپرسید که آیا این موضوع برای مخاطب در نظر گرفته شده جالب خواهد بود؟ همچنین داده‌ها باید از یک منبع معتبر و مهم تهیه شوند. این موضوع برای ارتقای اعتماد خوانندگان شما بسیار مهم است. به علاوه، در تعیین سهم آنها در به اشتراک گذاری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی آنلاین نقش مهمی ایفا خواهد کرد. در پایان مباحثه همیشه خوب است. اگر داده‌ای که انتخاب کرده‌اید بتواند واکنشی از خوانندگان شما ایجاد کند، شما برنده شده‌اید. در واقع، داده‌های بحث برانگیز می‌توانند بحث‌های بزرگی را تقویت کرده و نفوذ شما را در ورای حوزه و اطلاعات اینفوگرافی گسترش دهند.

 

هدف و مخاطب را تعیین کنید

Determine purpose and audience in infographic / تعیین مخاطب و هدف در ساخت اینفوگرافی

با توجه به موضوع و مجموعه‌ای از داده‌هایی که باید با آن کار کنید، خوب است که اجازه دهید ذهن شما با ایده‌های عالی برای روایت و تصاویر خود سرازیر شود، اما در اولین قدم باید به عقب برگردید، نه به جلو و با چند سوال کار خود را پیش ببرید. با چه کسی صحبت خواهید کرد؟ چگونه می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را به زندگی مخاطب خود اضافه کنید؟ و هنگامی که خواننده به بخش انتهایی اینفوگرافی شما رسید، چه می‌خواهید که آنها فکر کنند یا انجام دهند؟ شناخت مخاطبان شما باید عامل اصلی در کارگردانی و تعیین هدف گرافیکی باشد که شما قصد تولید آن را دارید. بعد از اینکه مخاطبان خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده که هدف را تعیین کنید و گرافیک به میدان عمل بیاید. در واقع، نحوه برقراری ارتباط با مخاطب، مهم‌ترین عامل موفقیت اینفوگرافی است.

 

یک روایت جذاب بسازید

Construct an engaging narrative in infographic / ساخت اینفوگرافی با روایت

روایت شما فقط به اندازه توانایی شما برای همدردی با خوانندگانتان خوب است. به خاطر داشته باشید که آنها چه کسانی هستند، چه نظری در ارتباط با موضوع شما دارند، چه چیزی را از قبل در مورد آن می‌دانند و کجا اینفوگرافی شما را می‌خوانند. جادوی داده این است که می‌تواند روندها و الگوهای مخفی را که چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن نیست، به ما نشان دهد. همچنین، برخی موارد دیگر که در مقیاس گسترده وجود دارند، تا زمانی که آنها در چشم انداز عددی قرار نگیرند، نمی‌توانیم آنها را درک کنیم. در نهایت، هدف روایت شما این است که آن الگوها را در چشم انداز خود قرار دهید.

 

مجموعه داده های پیچیده را قابل درک بسازید

آموزش اینفوگرافی

هنگامی که داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و داستانی را که می‌خواهید بگویید می‌دانید، باید به فکر روش‌های ارائه بصری داده باشید. درنهایت، هدف اصلی گرافیک شما این است که داده‌ها را برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل فهم سازید. در واقع، ارائه داده‌ها به روش بصری می‌تواند به درک بیشتر بیننده در ارتباط با موضوع مورد نظر نسبت به صفحه گسترده یا یک پاراگراف متن کمک کند.

ارائه گرافیکی شما باید با هدف آزاد کردن داده از قید و بند جدول و ارائه آن در فرمتی که روندهای پنهان را آشکار می‌کند، نکات کلیدی را برجسته می‌کند و همچنین عالی به نظر می‌رسد باشد. نمایش تصویری داده باید همیشه شامل ویژگی‌هایی از جمله درستی و قابل اطمینان بودن منبع، شفافیت موضوع، دستیابی پذیری با هدف آشکار کردن روندهای پنهان و نکات کلیدی، بهینه سازی شده، زیبایی در روایت و بسیاری موارد دیگر باشد. به عنوان یک طراح داده، کار شما این نیست که داده‌ها را زیبا جلوه دهید. مهم‌تر از همه وظیفه شما این است که داده‌ها را برای مخاطب قابل درک بسازید. یک اینفوگرافی می‌تواند هم از نظر بصری جذاب باشد و هم آموزنده، اما نکته اصلی ایجاد توازن بین ایجاد چیز مفید و ایجاد یک اثر هنری خیره کننده است.

 

ابتدا روی ساختار متمرکز شوید

Structure in infographic / ساختار در ساخت اینفوگرافی

یک اینفوگرافی آموزنده و موفق متکی به یک ساختار قوی و واضح است. ساختار زیرین، سازماندهی داده‌ها را تعیین و جریان روایت را کنترل کرده و همچنین صحت اطلاعات را تضمین می‌کند. در واقع، با تمرکز اولیه بر روی ساختار، داده کنترل بیشتری بر روی اینفوگرافی خواهد داشت تا طراحی بصری. همانطور که در حال ایجاد مفاهیم ساختاری هستید، از خود بپرسید: آیا این ساختار، داده‌ها را برای فهم آسان‌تر می‌کند؟ این ممکن است کاملا واضح به نظر برسد، اما از آنجا که هدف اصلی اینفوگرافی اطلاع رسانی است، موفقیت آن به این فاکتور وابسته است.

اگر داده به روشی ارائه شده که به مخاطب در درک آن کمک می‌کند، در این صورت، آن اینفوگرافی موفقیت آمیز است. در صورتی که ساختار داده بسیار پیچیده باشد و باعث شود مخاطب برای کشف و بررسی آنچه داده نشان می‌دهد تلاش کند، اینفوگرافی شما شکست خورده قلمداد می‌شود. به طور کلی یک ساختار مناسب، شفاف سازی از داده، درک مطلب، جهت کلی مسئله و نکات کلیدی را بازگو می‌کند.

 

وایرفریمینگ، کاوش و تکرار را داشته باشید

Wireframe, explore and iterate in infographic / ساخت اینفوگرافی

همانند طراحی وب، وایرفریمینگ در این مرحله اولیه، طراح را ترغیب می‌کند تا جدای از طراحی بصری مانند فونت و رنگ‌ها، تنها بر ساختار قطعه متمرکز شود. در این مرحله، کار با یک پالت رنگی محدود و مجموعه‌ای از اشکال ساده، طراحان را مجبور می‌کند تا در مورد داده‌ها فکر کنند و به آنها فرصت می‌دهد تا گزینه‌های مختلف زیادی را کشف کنند. فرصتی که وایرفریمینگ به ارمغان می‌آورد، زمان کاوش است. اکتشاف مفاهیم در زمان ارائه اطلاعات بسیار مهم است. مانند یک نقاشی، نمایش بصری طراح داده از داده‌ها برای تفسیر توسط بیننده باز است.

آنچه ممکن است یک جریان و ساختار منطقی برای طراح باشد، شاید لزوما برای دیگران نباشد، بنابراین مهم است که توجه هرچه بیشتر به این مدل‌های کم اعتبار را داشته باشید. بازخورد در این مرحله اولیه در تعیین واضح‌ترین روش ارائه داده‌ها به مخاطبان شما بسیار مهم است و وایرفریمینگ به طرز چشمگیری در روند تکرار شونده موثر است.

ابزار مناسب را برای کار انتخاب کنید

Select the right tool for the job in infographic / انتخاب ابزار مناسب در ساخت اینفوگرافی

طراحان داده مجموعه‌ای از نمودارهای مختلف را در اختیار دارند. اما دانستن اینکه چه زمانی از آن‌ها استفاده کنید مهم است، زیرا آنها همیشه قابل تعویض نیستند. این یک مسئله است که داده را به صورت قابل درک‌ترین شکل آن ارائه دهید و این اغلب با نحوه سازماندهی و طبقه‌بندی داده‌ها مشخص می‌شود. ممکن است انتخاب نمودار بر اساس شکل نسبت به کارآیی وسوسه انگیزتر باشد، اما هنگام تلاش برای نمایش بصری اطلاعات، سهولت ارتباط همیشه باید بر انتخاب طراحی بصری غلبه کند.

 

رویکرد بصری مناسب را انتخاب کنید

Choose the right visual approach / ابزار مناسب در ساخت اینفوگرافی

در مورد طراحی بصری اینفوگرافی، دو رویکرد روشن وجود دارد. از یک طرف کسانی را دارید که واقعا به داده اجازه صحبت کردن می‌دهند. آنها با استفاده از ترکیب رنگ، شکل و تایپوگرافی تمیز، آثار هنری خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کنند و روایتی که تنها از طریق ارائه داده‌ها حاصل می‌شود را بیان می‌کنند. از طرف دیگر، کسانی هستند که از تصاویر و استعاره‌های بصری هوشمندانه استفاده می‌کنند تا به هدایت روایت کمک کرده و بیننده را از طریق داده هدایت کنند. یقینا تصاویر می‌توانند به بازنمایی روایت مورد نظر شما کمک کنند، اما باید از آنها با احتیاط استفاده کرد. داده و اطلاعات همچنان باید ستاره اینفوگرافی باشند و عناصر مصور نباید مانع درک بیننده شوند.

 

توزیع و انتشار اینفوگرافی

Distribution infographic / توزیع اینفوگرافی

پس از ساخت اینفوگرافی، زمان آن رسیده تا آن را توزیع کنید. حقیقت این است که شما می‌توانید زیباترین و درخشان‌ترین اینفوگرافیکی را که تاکنون شناخته شده است ایجاد کنید، اما اگر از ابتدا برنامه توزیع و انتشار آن را در ذهن ندارید، هیچ کس آن را نخواهد دید. اولین قدم آشکار در توزیع باید به اشتراک گذاری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی باشد. در مرحله بعد، مهم است که مشخص شود خوانندگان شما وقت خود را به صورت آنلاین در چه سایت‌هایی می‌گذرانند. هنگامی که آن مکان‌ها را شناسایی کردید، به آن سایت‌ها دسترسی پیدا کنید و توضیح دهید که چرا اینفوگرافی شما به خوانندگانشان ارزش می‌افزاید.

 

با اینفوگرافی به عنوان یک عمل اخلاقی رفتار کنید

برای حفظ استانداردهای کیفیت، ارتباط و راستی، مصرف کنندگان ارائه باید اصرار داشته باشند که مجریان از نظر فکری و اخلاقی نسبت به آنچه نشان می‌دهند و می‌گویند مسئول باشند. بنابراین استفاده از یک اینفوگرافی نیز یک فعالیت فکری و اخلاقی است.

آیا تاکنون اینفوگرافی ساخته‌اید؟ در این صورت در بخش دیدگاه‌ها تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم این آموزش اینفوگرافی برایتان کاربردی باشد.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha