گوگل استادیا : بررسی مشخصات و عملکرد پلتفرم بازی گوگل

سرویس استریم بازی گوگل تحت عنوان گوگل Stadia درهای تازه‌ای را به روی طرفداران صنعت گیمینگ می‌گشاید. در این مطلب به بررسی جزئیات و اطلاعات گوگل استادیا می‌پردازیم.

گوگل Stadia به شما اجازه خواهد بازی های کنسولی خود را به طور مستقیم از طریق تبلت، لپ‌تاپ و همچنین گوشی‌‌های هوشمند بازی کنید. این قابلیت که از طریق بستر ابری فراهم می‌شود، درهای جدیدی را به روی صنعت گیمینگ باز می‌کند. گوگل استادیا قابلیت این را دارد که سازندگان دنیاهای عظیمی همانند Fortnite ،League of Legends ،Apex Legends و طرفداران این بازی‌ها را که از طریق یوتیوب به استریم و تماشا می‌پردازند به یکدیگر پیوند دهد.

google stadia / گوگل استادیا

به نقل از فیل هریسون سرپرست پروژه گوگل استادیا این سرویس قابلیت این را دارد که یک شبه به یکی از مهره‌های کلیدی صنعت بازی بدل شود:

به وسیله استادیا دنیای تماشا و تجربه یک بازی ویدیویی دست به دست هم داده و تبدیل به پلتفرمی می‌شوند که متعلق به نسل جدید است. چشم‌انداز ما در رابطه با گوگل Stadia ساده است: یک مکان برای تمامی راه‌هایی که از طریقشان بازی می‌کنیم؛ مکانی با تمرکز روی گیمرها، الهام گرفته از سازنده‌ها و تقویت شده توسط عوامل یوتیوب.

گوگل از طریق این سرویس به گیمرها اجازه می‌دهد بازی‌های AAA را بر روی تمامی دستگاه‌های خود تنها به وسیله یک کنترلر مجزا بازی کنند. به عبارت دیگر سرویس استریم بازی گوگل این قابلیت را برایمان فراهم می‌کند که بسیار ارزان‌تر از کنسول‌های 400 الی 500 دلاری موجود در بازار به بازی‌های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشیم. اما آیا این پلتفرم توانسته موفق عمل کند؟ در ادامه نگاهی به اطلاعات و عملکرد گوگل استادیا خواهیم داشت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


گوگل استادیا چیست و چگونه کار می‌ کند؟


همانند شبکه نتفلیکس دنیای بازی، گوگل Stadia به کاربران خود اجازه خواهد داد بدون نیاز به پلتفرم یا کنسول جداگانه به تجربه بازی‌های مورد علاقه خود بپردازند. تمامی بازی‌هایی که از طریق گوگل استادیا در دسترس خواهند بود به وسیله مرکز داده‌های سراسری خود گوگل در بیش از 200 کشور مختلف پردازش خواهند شد. به عبارت دیگر، گوگل Stadia این امکان را برای گیمرها فراهم می‌کند که برای اجرای بازی‌های ویدیویی، به جای کنسول یا کامپیوتر شخصی خود از ظرفیت گرافیکی و محاسباتی سرورهای گوگل استفاده کنند. تمامی بازی‌های عرضه شده از طریق گوگل Stadia بدون نیاز به دانلود یا نصب صرفا با یک کلیک در دسترس خواهند بود. بازی‌ها توسط سرورهای گوگل پردازش شده و خروجی تصویری از طریق اینترنت و تا سقف کیفیت 4K در 60 فریم بر ثانیه به هنگام انتشار اولیه این سرویس در دسترس خواهد بود. گوگل وعده‌ داده است این کیفیت در آینده نزدیک به وضوح 8K در 120 فریم بر ثانیه ارتقا پیدا کند.

گوگل استادیا / Google Stadia

آزمایش های اولیه گوگل استادیا با بازی Assassin’s Creed Odyssey انجام گرفت و این سرویس توانست بازی مورد نظر را برای گروه کوچکی از افراد که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند به طور روان و بدون هیچ مشکل خاصی اجرا کند. به گفته ارائه دهندگان گوگل Stadia گسترش این تجربه در نقاط مختلف جهان و افزایش مداوم فهرست بازی‌های عرضه شده از طریق این سرویس نیازمند زمان و همکاری‌های جدید خواهد بود. از جمله اقدامات اولیه گوگل در این راستا همکاری با شرکت AMD برای ساخت یک پردازنده گرافیکی مجزا برای سرورهای گوگل است. پردازنده‌ای که با توجه به گفته‌های Majd Bakar، سرپرست مهندسان گوگل Stadia یک سر و گردن بالاتر از تمامی پردازنده‌های گرافیکی ساخته شده تا کنون خواهد بود.

گوگل استادیا / Google Stadia

بنابر گفته‌ها این پردازنده گرافیکی 10.7 ترافلاپس قدرت دارد؛ به این معنی که قادر است در هر ثانیه 10.7 تریلیون محاسبه انجام دهد که در مقایسه با قدرت محاسباتی 4.2 ترافلاپسی پلی استیشن 4 پرو و قدرت 6 ترافلاپسی ایکس باکس وان ایکس رقم قابل توجهی است. علاوه بر این‌ها یک CPU سفارشی 2.7 گیگاهرتزی x86 با 16 گیگابایت رم این پردازنده گرافیکی را همراهی خواهد کرد.

برای اولین بار در تاریخ گیمینگ سرورهای استادیا به کاربران خود اجازه خواهند داد تنها از طریق یک مرورگر اینترنتی به این حجم قابل توجه از قدرت گرافیکی دسترسی پیدا کنند.

stadia / سرویس استادیا گوگل

 


تاریخ عرضه گوگل استادیا


گوگل Stadia در 28 آبان 98 برای کسانی که نسخه Premiere یا Founders را خریداری کرده‌اند، در 14 کشور که شامل امریکا، بریتانیا و کانادا می‌شوند، عرضه شده است.

گوگل استادیا / Google Stadia

 


قیمت پلتفرم بازی استادیا


سه گزینه مختلف با قیمت بندی‌های مختلف برای سرویس استریم بازی گوگل پیشنهاد شده‌اند و بازی‌های اصلی نیز به هنگام انتشار بر روی گوگل Stadia به صورت جداگانه قابل خریداری خواهند بود. گزینه ها به شرح زیرند:

 

استادیا Pro

پیشنهاد اصلی سازندگان سرویس استریم بازی گوگل، استادیا Pro است که ماهیانه 9.99 دلار برای علاقه‌مندان قیمت خورده است. با خرید استادیا پرو به تمامی عناوینی که به همراه سرویس استریم گوگل عرضه خواهند شد به صورت نامحدود دسترسی خواهید داشت (قابل ذکر است که این عناوین به طور مداوم تغییر کرده و عناوین جدید منتشر خواهند شد) سقف کیفیت دسترسی به بازی‌ها با استادیا Pro تا رزولوشن 4K و خروجی عالی 60 فریم بر ثانیه به همراه سیستم صوتی سوراند 5.1 خواهد بود.همچنین کاربران استادیا پرو برای خرید بازی‌های مستقلی که بر روی این سرویس عرضه‌ خواهند شد تخفیف دریافت می‌کنند. نهایتا شمار اندکی از اولین مخاطبان استادیا Pro به بازی Destiny 2 به طور رایگان دسترسی خواهند داشت.

گوگل استادیا / Google Stadia

 

استادیا Base

با شروع سال 2020 میلادی (مصادف با دی ماه 98) تمامی افرادی که مایل به تجربه بازی‌های ویدیویی از طریق بستر ابری و یا تجربه عنوانی منتشر شده بر روی یک کنسول بدون دراختیار داشتن آن کنسول هستند قادر خواهند بود بازی‌های مورد علاقه خود را به عنوان بخشی از استادیا Base به طور مستقل و بدون پرداخت هرینه اشتراک تهیه کنند. تمامی کاربران خواهند توانست بازی‌های خریداری شده از این طریق را با کیفیت Full HD و خروجی 60 فریم بر ثانیه به همراه کیفیت صوتی استریو بر روی تمامی دستگاه‌هایی که از گوگل کروم پشتیبانی می‌کنند (این دسته بندی شامل گوشی‌های هوشمند پیکسل هم می‌شود) تجربه کنند.

 

استادیا Premiere Edition

این بسته که 129.99 دلار قیمت دارد شامل یک دسته، یک دستگاه کروم‌کست، سه ماه اشتراک استادیا Pro و یک بازی است.

گوگل استادیا / Google Stadia

 


آیا استادیا از بازی چند نفره هم پشتیبانی می کند؟


یکی از بزرگترین مشکلات در بازی‌های آنلاینی که از طریق سرویس استریم ارائه می‌شوند مشکل لگ است. استادیا نیز از این مسئله مبرا نیست و اگر گوگل اضافه کردن بازی‌های چندنفره آنلاین را به سرویس استریم خود در نظر دارد باید به فکر چاره‌ای اساسی برای این مشکل باشد.

دلیل به وجود آمدن لگ در استریم بازی‌های چند نفره آنلاین خود سرورهای استریم کننده است. در این دست بازی‌ها داده‌ها ابتدا باید به سرورهای گوگل فرستاده شوند و سپس از سرورهای گوگل به سرورهای خود بازی مورد نظر انتقال یابند. این مسئله حتی با پرسرعت‌ترین اینترنت‌ها هم مشکل ساز شده و سبب تاخیر در انتقال داده‌ها می‌شود. گوگل هنوز راه‌حلی قطعی برای رفع این مشکل پیشنهاد نکرده است؛ اما در نظر دارد برای بهبود لگ از دسته Stadia کمک بگیرد.

stadia / سرویس استادیا گوگل

بر اساس گفته‌های عوامل گوگل دسته استادیا این قابلیت را دارد که به طور مستقیم به بازی مورد نظر که در سرور گوگل اجرا می‌شود متصل شود و همین سبب کاهش قابل توجه لگ می‌شود. از سوی دیگر باید در نظر گرفت برای ساخت بازی‌هایی که به طور مستقیم از سرورهای گوگل تغذیه می‌کنند این شرکت به کمک سازندگان و ناشران دیگر نیاز خواهد داشت. در همین راستا گوگل در نظر دارد با کمک شرکت‌هایی همچون Havok ،Unity و Unreal به سازندگان اجازه دهد بازی‌هایی بسازند که به طور مستقیم از سرورهای استادیا استفاده کنند؛ امری که به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد بر روی سرورهای استادیا بازی بتل رویالی بسازند که به طور کامل بدون لگ باشد. هریسون در این رابطه در ارائه خود گفت:

سازندگان می‌توانند با استفاده از مرکز داده‌های گوگل تجربه چندنفره‌ای ایجاد کنند که از نظر گستردگی بسیار بزرگتر و همچنین لذت‌بخش‌تر از تمامی بازی‌های چندنفره آنلاین کنونی باشد. به کمک سرورهای ما صدها نفر امروز که به بازی‌های بتل‌رویال مشغول هستند به هزاران نفر فردا تبدیل خواهند شد.

گوگل استادیا / Google Stadia

 


قابلیت های استریم آنلاین استادیا


استادیا یک ویژگی به نام Crowd Play دارد که به مخاطبان اجازه می‌دهد تنها با یک کلیک به اجرای بازی با استریمرهای مورد علاقه خود بپردازند. به عنوان مثال اگر یکی از استریمرها در حال بازی و استریم NBA 2K19 از طریق یوتیوب است، بازدیدکنندگان می‌توانند با کلیک بر روی دکمه «Join This Game» برای بازی‌های بعدی به استریمر مورد نظر بپیوندند. به کمک این ویژگی یوتیوب تبدیل به مکانی می‌شود که نه تنها می‌توان در آن به تماشای بازی‌ها پرداخت، بلکه می‌شود به وسیله‌اش بازی هم کرد. رایان وایات، سرپرست بخش بازی گوگل استادیا در این باره توضیح می‌دهد:

فردی که در حال تماشای بازی است می‌تواند به سادگی بر روی لینک مورد نظر کلیک کرده و به لیست انتظار برای پیوستن به بازی بعدی ملحق شود. Crowd Play می‌تواند به نوعی سیستم لابی جدید برای بازی‌‌ها تبدیل شود. به وسیله Stadia یوتیوب تبدیل به ابزاری بی‌بدیل برای کشف و مشارکت در محتوا خواهد شد.

گوگل استادیا / Google Stadia

 


بازی های گوگل استادیا


در فهرست زیر نام بازی‌هایی که برای Stadia عرضه شده‌اند یا عرضه خواهند شد به ترتیب حروف الفبا آورده شده‌اند.

نام بازی سازنده تاریخ عرضه روی استادیا
Assassin’s Creed Odyssey Ubisoft Quebec 28 آبان 98
Attack on Titan 2: Final Battle Omega Force 28 آبان 98
Marvel’s Avengers Crystal Dynamics نامشخص
Baldur’s Gate III Larian Studios نامشخص
Borderlands 3 Gearbox Software 2019
The Crew 2 Ivory Tower نامشخص
Cyberpunk 2077 CD Projekt Red نامشخص
Darksiders Genesis Airship Syndicate 14 آذر 98
Destiny 2 Bungie 28 آبان 98
Destroy All Humans! Black Forest Games نامشخص
Doom id Software نامشخص
Doom Eternal id Software نامشخص
Dragon Ball Xenoverse 2 Dimps 2019
The Elder Scrolls Online ZeniMax Online Studios 2020
Farming Simulator 19 Giants Software 28 آبان 98
Final Fantasy XV Square Enix 28 آبان 98
Football Manager 2020 Sports Interactive 28 آبان 98
Get Packed Moonshine Studios نامشخص
Gods and Monsters Ubisoft Quebec نامشخص
Grid Codemasters 28 آبان 98
Gylt Tequila Works 28 آبان 98
Just Dance 2020 Ubisoft Paris 28 آبان 98
Kine Gwen Frey 28 آبان 98
Metro Exodus 4A Games 28 آبان 98
Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 Milestone srl نامشخص
Mortal Kombat 11 NetherRealm Studios 28 آبان 98
NBA 2K20 Visual Concepts 28 آبان 98
Orcs Must Die 3 Robot Entertainment نامشخص
Power Rangers: Battle for the Grid nWay Games نامشخص
Rage 2 Avalanche Studios, id Software 28 آبان 98
Red Dead Redemption 2 Rockstar Games 28 آبان 98
Rise of the Tomb Raider Crystal Dynamics 28 آبان 98
Samurai Shodown SNK 28 آبان 98
Shadow of the Tomb Raider Eidos Montréal 28 آبان 98
Superhot Superhot Team نامشخص
Thumper Drool 28 آبان 98
Tom Clancy’s The Division 2 Massive Entertainment نامشخص
Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint Ubisoft Paris 2019
Tomb Raider: Definitive Edition Crystal Dynamics 28 آبان 98
Trials Rising RedLynx, Ubisoft Kiev 28 آبان 98
Watch Dogs: Legion Ubisoft Toronto 16 اسفند 98
Windjammers 2 DotEmu نامشخص
Wolfenstein: Youngblood MachineGames, Arkane Studios 28 آبان 98

google stadia / گوگل استادیا

عناوین بیشتری نیز در راه پیوستن به لیست بالا هستند. کپکام، الکترونیک آرتز و شرکت‌های دیگر نیز با ارائه بازی‌های خود در گوگل استادیا موافقت کرده‌اند، اما هنوز نمی‌دانیم کدام یک از عناوین‌شان به فهرست بالا خواهند پیوست. از جمله عناوینی که انتظار داریم به لیست بازی‌های گوگل استادیا بپیوندند Resident Evil ،Monster Hunter و Street Fighter از کپکام و FIFA ،Madden ،NHL و Apex Legends از الکترونیک آرتز هستند.

 


نظر منتقدین درباره عملکرد استادیا


استادیا نقدهای مختلف مثبت و منفی را از منتقدین دریافت کرد. این سرویس در حال حاضر در متاکریتیک دارای 0 نقد بسیار مثبت، 8 نقد مثبت، 27 نقد متوسط و 14 نقد منفی است. Wired Magazine کیفیت تصاویر این سرویس را «بی‌روح» توصیف کرد اما بازی کردن Destiny 2 را با این سرویس در یک کروم‌بوک به جای یک لپ‌تاپ گیمینگ بزرگ ترجیح داد. VentureBeat از قیمت‌گذاری این سرویس انتقاد کرد و آن را در برابر سرویسی مانند ایکس باکس گیم پس، بی ارزش دانست.

google stadia / گوگل استادیا

وبسایت Digital Foundry دریافت که این سرویس توانایی اجرای بازی در رزولوشن 4K واقعی را ندارد. برای مثال بازی Red Dead Redemption 2 در رزولوشن 1440p و Destiny 2 در رزولوشن 1080p (البته با نرخ فریم بالاتر نسبت به نسخه‌های کنسولی) اجرا می‌شدند. این وبسایت معروف همچنین دریافت که بازی‌هایی مانند RDR 2 نمی‌توانند فریم ثابت 60 را در طول بازی حفظ کنند.

google stadia / گوگل استادیا

نشریه گاردین امتیاز 3 را از 5 به گوگل استادیا داد و عملکرد فنی آن را تحسین کرده و به مجموعه بازی‌های آن به دلیل قدیمی بودن و داشتن تنها یک عنوان انحصاری انتقاد کرد. Ars Technica هم درباره این سرویس نوشت: «کسانی که از این محصول استفاده می‌کنند احساس می‌کنند که در حال استفاده از یک محصول بتا هستند. باید تا سال بعد صبر کنید و ببینید که آیا گوگل می‌تواند اشکالات این سرویس را برطرف کرده و طول عمر آن را اثبات کند.»

 


آیا گیمرهای ایرانی می‌توانند از استادیا استفاده کنند؟


بنابه اذعانات گوگل حداقل پهنای باند مورد نیاز برای اجرای بازی‌ها با نرخ 60 فریم بر ثانیه بر روی گوگل استادیا در رزولوشن 4K سی و پنج مگابیت بر ثانیه و در رزولوشن 720 ده مگابیت برثانیه است که رقم بسیار بالایی برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود. همچنین آمار منتشر شده نشان می‌دهند در حالت 4K تقریبا در هر ساعت 15 گیگابایت از حجم اینترنت مصرف می‌شود و در رزولوشن‌های 1080 و 720 به ترتیب 9 گیگابایت و 4.5 گیگابایت بر ساعت از حجم اینترنت شما مصرف خواهد شد. با در نظر گرفتن وضعیت اینترنت در ایران بعید به نظر می‌رسد اکثریت قریب به اتفاق گیمرهای ایرانی بتوانند در وضعیت فعلی از سرویس استریم بازی گوگل استفاده کنند.

گوگل استادیا

در این مطلب نگاهی به سرویس استریم بازی استادیا انداختیم و ویژگی‌های آن را با هم بررسی کردیم. نظر شما درباره این سرویس چیست؟ آیا آن را تهیه و استفاده کرده‌اید؟

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
Omid 06 آذر 1398، 10:53

فقط گوگل استادیا

دامون 06 آذر 1398، 19:11

گوگل استادیا درسته یا گوگل استیدیا؟

مهدی فتح اله زاده 07 آذر 1398، 08:36

گوگل استیدیا درست هستش ولی متاسفانه به غلط استادیا سرچ داره میشه و استفاده میشه و مثل خیلی از غلط های مصطلح دیگه ای که داریم اینجا هم استفاده شده است.

Haniye 06 آذر 1398، 19:50

سرویس های گوگل همگیشون عالی هستن. گوگل استادیا هم مث بقیه حتما عالی خواهد بود.

محمد 07 آذر 1398، 01:23

کلی بازی خوب و خفن واسه گوگل استادیا عرضه شده.. این نشون میده این پلتفرم با قدرت شروع به کار خواهد کرد