بدون شبکه های اجتماعی چطور زندگی کنیم؟ چطور اعتیاد به اینستاگرام را ترک کنیم؟

بدون شبکه های اجتماعی چگونه زندگی کنیم؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

زندگی بدون شبکه های اجتماعی در عصر کنونی بسیار دشوار و امکان‌ناپذیر به نظر می‌رسد. اگر برای ترک کامل یا کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی به کمک نیاز دارید همراه ما باشید.

این روزها افراد زمان بسیار زیادی را در اینستاگرام، تلگرام، توییتر، واتساپ و سایر رسانه‌ های اجتماعی می‌گذرانند. این وابستگی آنقدر گسترده است که حتی فرصتی برای تصور زندگی بدون این رسانه‌‎ها نیز باقی نمی‌گذارد! کاربران حتی به این فکر نمی‌کنند که زندگی‌شان بدون شبکه های اجتماعی به چه شکل خواهد بود. بسیاری از این افراد جوان هستند و هیچ یک از تجارب جدی آنها بدون ارتباط با چت، ارسال پست، و لایک کردن نبوده است.

ترک شبکه های اجتماعی

استفاده بیش از حد از شبکه‌‎های اجتماعی می‌تواند باعث اختلال شدید در انجام کارهای مهم فرد، بروز کم خوابی، ایجاد مشکل در روابط اجتماعی دنیای واقعی و به طور کلی کاهش کیفیت زندگی شود. اگر با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید یا به طور کلی از گذراندن وقت باارزش خود در شبکه‌‎های اجتماعی ناراضی هستید و قصد کاهش استفاده یا ترک کامل شبکه های اجتماعی را گرفته‌اید، این مقاله را از دست ندهید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ترک شبکه های اجتماعی در چند قدم

1- حساب‌‎های کاربری خود در شبکه‌‎های اجتماعی را دی اکتیو کنید.

دی اکتیو (غیر فعال) کردن حساب کاربری یا حذف کامل آن می‌تواند کنار گذاشتن این رسانه‌‎ها را تسهیل کند. بیشتر شبکه‌‎های اجتماعی امکان غیرفعال کردن (Deactivate) حساب کاربری را فراهم کرده‌اند تا همچنان قادر به بازگشت و استفاده از آن در آینده باشند.

2- اپلیکیشن شبکه‌‎های اجتماعی را از روی گوشی حذف کنید.

هر بار که گوشی خود را باز می‌کنید و چشمتان به آیکن تلگرام یا اینستاگرام برمی‌خورد، ممکن است برای استفاده از آن‌‎ها وسوسه شوید. حذف این اپلیکیشن‌‎ها ذهن شما را از آن‌‎ها دور می‌کند و تمرکز شما برروی مسائل مهم‌تر را بهبود می‌بخشد.

3- وب سایت شبکه‌‎های اجتماعی را برروی مرورگر خود بلاک کنید.

اگر هنگام کار با کامپیوتر نمی‌توانید از کلیک کردن برروی آدرس وب سایت شبکه‌‎های اجتماعی خودداری کنید، بهتر است از یک افزونه برای بلاک کردن این وب سایت‌‎ها استفاده کنید.

ترک شبکه های اجتماعی

یکی از بهترین این افزونه‌‎ها StayFocusd است. StayFocusd برای برخی که تنها خواهان محدود کردن زمان استفاده از این وب سایت‌‎ها هستند و امکان قطع کامل استفاده از آن‌‎ها را ندارند، عملکرد بسیار موفقی دارد. با این ابزار می‌توانید روزانه زمان محدودی به این وب سایت‌‎ها اختصاص دهید.

4- برنامه‌‎های روزمره خود را تغییر دهید.

زندگی بدون شبکه های مجازی

برخی افراد عادت دارند هنگام آغاز روز و به محض بیدار شدن از خواب، به محض آغاز وقت استراحت در اداره یا مدرسه و همچنین شب پیش از خوابیدن، شبکه‌‎های اجتماعی را چک کنند! به این زمان‌‎ها و اوقات دیگری که عادت به چک کردن شبکه‌‎های اجتماعی دارید فکر کنید و فعالیت‌‎های جایگزینی را برای پر کردن آن اوقات پیدا کنید.

هنگامی‌ که غذا میل می‌کنید، سعی کنید برروی غذا تمرکز کنید. به طعم و رنگ و بوی غذا فکر کنید. اگر همراه با دیگران غذا می‌خورید به جای نگاه کردن به صفحه گوشی با آنان صحبت کنید. اگر دوست دارید با کسی صحبت کنید، این گفتگو را حضوری انجام دهید. اگر کسی در دسترس نیست، به مکان‌‎هایی مانند کافه یا دیگر مکان‌‎های شلوغ که افرادی برای گفتگو پیدا می‌شوند بروید. سعی کنید گوشی خود را دور از خود نگه دارید. قرار دادن گوشی در اتاقی دیگر می‌تواند شما را از مراجعه به شبکه‌‎های اجتماعی بازدارد و نیز خوابی راحت‌تر برای شما به ارمغان بیاورد.

بخش دوم: یافتن جایگزین‌‎هایی برای شبکه های اجتماعی

1- یک قلم و کاغذ آماده کنید.

اگر به آن فکر کنید، خواهید دید که شبکه‌‎های اجتماعی هم نکات مثبت و مفید و هم نکات منفی و زیان آور دارند. اگر این شبکه‌‎ها برای شما فایده‌ای نداشت هرگز این قدر زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کردید! برای داشتن یک زندگی رضایت بخش بدون شبکه‌‎های اجتماعی، باید خصوصیات مثبت این شبکه‌‎ها را با جایگزین‌‎های سالم‌تر حفظ کنید. برای شروع، چند فهرست که در ادامه ذکر شده‌اند، تهیه کنید.

2- فهرستی از فواید استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی بنویسید.

چه چیزهایی باعث شده اینقدر شبکه‌‎های اجتماعی را دوست داشته باشید؟ از مثال‌‎های مشخص استفاده کنید، به عنوان نمونه:

  • «به لطف شبکه‌‎های اجتماعی می‌توانم با دوستان راه دور در تماس باشم.»
  • «از رویدادهای محل زندگی خود باخبر شوم.»
  • «تاریخ تولد دوستانم را فراموش نکنم.»

3- فهرستی از روش‌‎های جایگزین انجام این کارها بدون شبکه‌‎های اجتماعی تهیه کنید.

ترک شبکه های اجتماعی

پس از اینکه در مرحله قبل از فوایدی که شبکه‌‎های اجتماعی برایتان داشته نوشتید، حالا سعی کنید راه‌‎هایی بیابید که بدون وابسته بودن به شبکه‌‎های اجتماعی به آن خواسته‌‎ها، وظایف و حس‌‎ها برسید. به عنوان نمونه:

  • «برای دوستان خود نامه یا ایمیل ارسال می‌کنم و برای ملاقات حضوری با آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنم.»
  • «اخبار را از رسانه‌‎های دیگر مانند روزنامه یا با پرسیدن از دوستان دنبال می‌کنم.»
  • «فهرستی از روزهای تولد دوستان تهیه کرده و به دیوار اتاق نصب می‌کنم.»

4- فهرستی از نکات منفی و زیان آور استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی تهیه کنید.

چه چیزهایی درباره استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی شما را آزار می‌دهد؟ کارهای مهمی‌ که به خاطر استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی به سرانجام نرسیده‌اند یا بی خوابی‌‎هایی که با آن روبرو بوده‌اید را در نظر بگیرید. سعی کنید مثال‌‎های مشخصی را در فهرست خود بگنجانید. به عنوان نمونه:

  • «به جای انجام کارهایی که واقعا علاقه دارم (مانند مطالعه)، در شبکه‌‎های اجتماعی وقت گذرانی می‌کنم.»
  • «به خاطر استفاده ناسالم از شبکه‌‎های اجتماعی از خواب کافی محروم هستم.»
  • «هنگام استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی احساس ناامنی می‌کنم.»

5- فهرستی از راه‌‎های بهبود اثرات منفی شبکه های اجتماعی تهیه کنید.

ترک شبکه های اجتماعی

در مرحله قبل، خصوصیات زیان آور شبکه‌‎های اجتماعی در زندگی شما فهرست شدند. حالا اگر شبکه‌‎های اجتماعی را ترک کنید، این تجارب منفی با چه چیزهای مثبتی جایگزین می‌شوند؟ سعی کنید یک فهرست تهیه کنید. چند مثال:

  • «زمان بیشتری برای انجام کارهای مورد علاقه خود خواهم داشت.»
  • «اگر شبکه‌‎های اجتماعی نباشد، می‌توانم شب‌‎ها زودتر بخوابم.»
  • «اگر مواردی که در شبکه‌‎های اجتماعی به من احساس ناامنی می‌دهند را نبینم، احساس بهتری درباره خودم خواهم داشت.»

6- خود را به سرگرمی‌های جدید مشغول کنید.

با اختصاص اوقات فراغت به یک سرگرمی‌ جدید، علاوه بر پرورش استعدادهای خود و کسب مهارت، می‌توانید زمان‌‎هایی که قبلا با شبکه‌‎های اجتماعی می‌گذراندید را پر کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید خلاقیت خود را نیز افزایش داده و مغز خود را جوان نگه دارید. اگر نمی‌دانید چه سرگرمی‌ برای خود انتخاب کنید به این موارد نگاهی بیاندازید:

  • هنر: نقاشی و طراحی، فیلم سازی، جواهرسازی، طراحی لباس برای خودتان، معماری، طراحی داخلی، آرایشگری.
  • موسیقی: نواختن گیتار یا هر ساز دیگر، آهنگسازی با کامپیوتر، آواز خوانی، تبدیل شدن به دی جی.
  • نویسندگی: سرودن شعر و‌ ترانه، روزنامه نگاری آماتوری، داستان‌‎های کوتاه، یادداشت‌‎های شخصی.
  • ورزش: هنرهای رزمی، شنا، رقص، یوگا.
  • کمک به دیگران: جمع آوری کمک‌‎های مالی برای اهداف خیرخواهانه، کمک به یک فرد خارجی برای یادگیری زبان مادری شما،‌ تربیت حیوانات خانگی، غذا دادن به فقرا.

ترک شبکه های اجتماعی

7- به جای چت در شبکه‌‎های مجازی، از طریق پست، نامه نگاری کنید.

اگر یکی از دلایلی که شبکه‌‎های مجازی را دوست دارید، راحت بودن گفتگوی مجازی است، یک فرد به عنوان دوست مکاتبه‌ای (Penpal) برای خود پیدا کنید. دوست مکاتبه‌ای به افرادی گفته می‌شود که به طور مرتب برای یکدیگر نامه پست می‌کنند. هنگام جستجو برای یافتن Penpal به جذابیت‌‎های نامه نوشتن به یک دوست جدید بیاندیشید. احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که مواجه شدن با نامه‌‎ها و هدایای واقعی جلوی درب منزل، بیش از هر نوتیفیکیشن دیگری در دنیای مجازی جذاب و لذتبخش خواهد بود.

پیدا کردن یک Penpal از کشورهای خارجی راهی جالب برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مکان‌‎های دیگر است. علاوه بر نوشتن نامه، می‌توانید سی‌دی‌‎هایی از آهنگ‌‎ها، کارهای هنری، برچسب، عکس و کتاب‌‎های مورد علاقه خود را نیز رد و بدل کنید.

8- از رویدادهای روز باخبر شوید.

شاید فکر کنید تنها راه دریافت اخبار، استفاده از شبکه‌‎های اجتماعی است. اما در واقع راه‌‎های متنوعی برای باخبر شدن از رویدادهای روز وجود دارد. روزنامه، رادیو، پادکست و شبکه‌‎های خبری تلویزیون، بیشتر خبرهایی که در شبکه‌‎های مجازی می‌بینید را پوشش می‌دهند.

بخش سوم: خلق یک زندگی جدید با ارتباطات اجتماعی در دنیای واقعی

1- آدرس و شماره تلفن دوستان خود را بپرسید.

مطالعات نشان می‌دهند که هرچند شبکه‌‎های اجتماعی، ما را با افرادی که در این شبکه‌‎ها فعال هستند مرتبط نگه می‌دارند، اما کیفیت رابطه با سایر افراد خارج از اینترنت را کاهش می‌دهند. شما می‌توانید با جمع آوری شماره تماس و آدرس افرادی که برایتان اهمیت دارند، ارتباط خود را محکم‌تر کنید. این اطلاعات را در یک دفترچه تلفن یا دفتر یادداشت شخصی خود درج کرده و در دسترس خود قرار دهید.

  • از دوستان خود بپرسید که چه شیوه ارتباطی را می‌پسندند. برخی از افراد تماس‌‎های تلفنی را دوست دارند.
  • افرادی که ارتباط تلفنی یا حضوری را نمی‌پسندند احتمالا ایمیل را‌ ترجیح می‌دهند.

2- از دوستان و اعضای خانواده بخواهید گوشی خود را کنار بگذارند.

هنگام دیدار با افراد، از آنان بخواهید کار با شبکه‌‎های اجتماعی و چت کردن را به بعد موکول کنند. اینکه دوستانتان در حضور شما توجه خود را به شبکه‌‎های اجتماعی معطوف کنند، احتمالا ناخوشایند و کمی‌ توهین آمیز خواهد بود. همچنین شنیدن سخنان آن‌ها درباره شبکه‌‎های اجتماعی می‌تواند شما را برای بازگشت ناخواسته به آن‌ها وسوسه کند.

3- فعالیت‌های مشترک با دیگران داشته باشید.

داشتن تجربه‌‎های مثبت از فعالیت‌‎های مشترک با دوستان، به شما کمک می‌کند سالم و شاد بمانید. هنگامی‌ که تجربه‌‎های سرگرم کننده اجتماعی داشته باشید، کمتر احساس تنهایی خواهید کرد.

  • از کنسرت‌‎ها و رویدادهای مشابه در شهر خود باخبر شوید و با دوستان خود در آنها شرکت کنید.
  • کافه و رستوران‌‎های خوب محل زندگی خود را جست و جو کنید و برای صرف غذا با یک دوست قرار بگذارید.
  • با گروهی از افراد به اردوی تفریحی بروید. سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که پوشش اینترنتی نداشته باشد!
  • با یکی از دوستان خود یک فعالیت با زمان‌بندی مشخص و ثابت انجام دهید. به عنوان نمونه در کلاس‌‎های هفتگی یوگا یا کلاس‌‎های هنری شرکت کنید.
  • پروژه‌ای مشترک با چند فرد دیگر آغاز کنید؛ گروه موسیقی، تیم ورزشی، یا گروه مطالعه زبان خارجی.

4- خود را مشغول نگاه دارید.

ترک شبکه های اجتماعی

اگر در اوقات فراغت خود، معمولا شبکه‌‎های اجتماعی را چک می‌کنید، به چیزی نیاز دارید که این اوقات را برای شما پر کرده و ذهن شما را برروی آن متمرکز کند. می‌توانید به تمیزکاری، مطالعه و نوشتن تکالیف مدرسه بپردازید یا به بیرون بروید. بدین‌ترتیب نه تنها کارهای مفید زیادی را انجام می‌دهید، بلکه وسوسه خود برای مراجعه به شبکه‌‎های اجتماعی را نیز کاهش می‌دهید.

5- به طور مرتب به کافه یا رویدادهای اجتماعی بروید.

زندگی بدون شبکه های اجتماعی

مراجعه مرتب به یک مکان مشخص مانند کافه، مطمئنا شما را با برخی افراد هم سلیقه آشنا خواهد کرد. هنگام مراجعه به چنین مکان‌‎هایی خود را آرام و دوستانه نشان دهید تا دیگران به حرف زدن با شما تشویق شوند.

  • هر ماه به نمایشگاه‌‎های هنری مورد علاقه خود مراجعه کنید.
  • مرتب به یک کافه مشخص مراجعه کنید تا افراد کم کم شما را به جا بیاورند.

6- به یک گروه از افراد با علایق مشترک بپیوندید.

پیدا کردن چنین گروه‌‎هایی چندان دشوار نیست. افرادی با علایق مشترک (مانند موسیقی، نقاشی یا نجوم) پیدا کنید و عطای شبکه‌‎های اجتماعی را به لقایش ببخشید.

ترک شبکه های اجتماعی

7- از دیگران کمک بگیرید.

اگر خود را در دوری کردن از شبکه‌‎های اجتماعی ناتوان دیدید، به دوستان و خانواده خود مراجعه کنید. برای آنها توضیح دهید که چرا می‌خواهید از شبکه‌‎های اجتماعی دور بمانید و از آنها بخواهید به شما کمک کنند تا وقت خود را پر کنید.

اعتیاد به اینترنت می‌تواند تا سرحد تبدیل شدن به یک اعتیاد جدی و شدید پیش برود. در صورتی که در ترک اینترنت به مشکل برخورد کردید، رجوع به یک مشاور خوب را نیز در نظر داشته باشید.

در پایان، یادآور می‌شویم که لازم نیست حتما به طور کامل و برای همیشه شبکه‌‎های اجتماعی را ترک کنید. مسئله و مشکل اصلی، مراجعه بیش از حد و خارج از کنترل فرد یا همان «اعتیاد» است. گاهی ترک کامل شبکه های اجتماعی (دست کم برای مدتی محدود) تنها راه برای ترک این اعتیاد است. در این راه استفاده از اپلیکیشن های ترک عادت را نیز فراموش نکنید. اگر سوال یا مشکلی در زمینه ترک شبکه های اجتماعی داشتید، حتما آن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
فاطمه
.
18 شهریور 1399، 04:33
پاسخ
0
0
عالی بود مطلب. مخصوصا از فیلمه لذت بردم.
avatar
یاشار سعیدی
.
26 فروردین 1399، 05:52
پاسخ
0
6
سلام . ممنون بابت مقاله تون . من سه سال در اینستاگرام فعال بودم ولی اصلا احساس شادی نمیکردم و فقط حس میکردم اگر در این فضا نباشم از سایر مردم دنیا عقب میمونم !. حس میکردم از اخبار و اتفاقات جهان عقب میمونم !. اما یک سال قبل در یک عملیات ضربتی اینستاگرام رو حذف کردم و بعد از اینکار تازه متوجه شدم زندگی چقدر بدون اینستاگرام لذت بخشه و چقدر وقتم رو برای یک مشت لایک و مطالب بدردنخور هدر دادم . تصور کنید میلیون ها لایک هم بگیرم . اون لایک ها به چه دردم میخوره ؟! کامنت ها به چه دردم میخوره ؟! یک مشت اراجیف و مطالبِ زرد و سطحی به چه دردم خوردن ؟! الان هر وقت به اون زمانها فکر میکنم حالت تهوع میگیرم و حس حماقت میکنم . از اون زمان تا به الان با گشت و گذار در سایت آپارات و یوتیوب کلی ویدیوی آموزشیِ عالی تماشا کردم و خیلی چیزها یاد گرفتم و کلی هم کتاب خوندم و معلوماتم کلی افزایش پیدا کرده و تازه متوجه شدم علمِ واقعی چطور کسب میشه . از ته دل متاسفم که سه سال از عمرم رو سرِ هیچ و پوچ هدر دادم . الان آرامشِ عجیبی پیدا کردم . در حال حاضر هم فقط در تلگرام هستم اونهم فقط هر چند هفته یکبار بعنوان یک پیامرسانِ ساده برای ارتباط با چند تا از دوستانم در شهرهای دیگه ازش استفاده میکنم . همین و بس . یاشار سعیدی 23 ساله . افسرده ی سابق / خوشحالِ امروز
avatar
داوود کاظمی زاده
.
28 فروردین 1399، 13:44
پاسخ
0
0
@یاشار سعیدی
درود بر شما. بسیار جالب بود. تشکر بابت به اشتراک گذاری
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402