داستان شرکت توشیبا (Toshiba) ؛ پیشرو در اولین تحولات دنیای فناوری

شرکت توشیبا یک برند ژاپنی مطرح در زمینه تولیدات فناورانه، لوازم خانگی، محصولات الکترونیکی و زیرساخت‌های اجتماعی است که قدمتی بس طولانی دارد. با ما همراه باشید تا با داستان این برند بیشتر آشنا شویم.

در سری مقاله‌های برند استوری، این سری قرار است در مورد یکی از برندهای بنام ژاپنی، یعنی توشیبا صحبت کنیم. درواقع توشیبا یک شرکت بین‌المللی در حوزه فناوری و محصولات الکترونیکی است که دفتر مرکزی آن در شهر توکیو قرار دارد. این شرکت، تولید محصولات متنوعی در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قطعات مورد نیاز صنعت الکترونیک، سیستم‌های زیرساختی صنعتی و محصولات الکترونیکی با کاربردهای روزمره را در کارنامه کاری خود قرار داده است. البته دامنه این تولیدات به همین جا ختم نمی‌شود و از میان سایر تولیدات آن هم می‌توان به لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، اداری، سیستم‌های لجستیک و نورپردازی نیز اشاره کرد.

این شرکت با ادغام دو شرکت شیبارا و توکیو دنکی که قدمت آنها به قرن نوزدهم میلادی می‌رسد، در سال 1939 تأسیس شد. با ما همراه باشید تا با ارائه موضوعات زیر بیشتر با شرکت توشیبا آشنا شویم.

برندهای توشیبا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

toshina/ توشیبا برند کدام کشور است

 


تاریخچه شرکت توشیبا


در سال 1939 دو شرکت قرن نوزدهمی Shibaura Sesaku-sho و Tokyo Electric Company که در فرایند گسترش برق در ژاپن پیشگام بودند ادغام شدند و نتیجه آن‌ها شرکت توشیبا بود؛ اما ماجرای پشت آن و تاریخچه برند توشیبا، تاریخی پرفراز و نشیب درباره این شرکت را بازگو می‌کند. در این راستا ابتدا باید مواردی را در مورد اقتصاد ژاپن در اواخر دهه قرن نوزدهم میلادی بیان کنیم.

 

تحول اقتصاد ژاپن

مصادف با دهه‌های انتهایی قرن 19 میلادی، شرایط کسب و کار در ژاپن تعریف چندانی نداشت. درواقع این کشور در زمینه توسعه صنعت، فاصله زیادی با سردمداران صنعت جهان یعنی فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا داشت. حقیقت این بود که مشکلات اقتصادی و واردات ماشین‌های خارجی، شرکت‌های تازه تاسیس ژاپنی را تهدید می‌کرد. درواقع ژاپن می‌رفت که به یک مستعمره تبدیل شود؛ اما دولت جدید، توانست با ارائه راه‌حل‌هایی موانع اقتصادی را کم کند. حالا که وزارت صنعت ژاپن در سال 1870 شکل گرفته بود، توانست متخصصین و تکنسین‌های ماهر خارجی را به کار بگیرد و فناوری‌های روز دنیا را وارد ژاپن کند. این در حالی بود که متخصصان خارجی نیز به کشورهای دیگر فرستاده شدند تا با دانش روز به این کشور بازگردند. این شد که کم کم ژاپن از رکود اقتصادی نجات پیدا کرد و توانست دریچه‌های جدیدی را به سوی صنعت و نوآوری بگشاید.

improvement/ درباره شرکت توشیبا

 

ارتباط برند توشیبا با این ماجراها چه بود؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، توشیبا با ادغام دو شرکت تأسیس شد که یکی از آن‌ها شرکت Shibaura Sesaku-sho بود که در ابتدا Tanaka Seizo-sho نام داشت. درواقع این شرکت جایی بود که ادغام و بکارگیری فناوری‌های خارجی در ژاپن برای اولین بار در آنجا انجام شد. فعالیت‌ موفقیت‌آمیز این شرکت بود که باعث شد صنعت‌گران ژاپنی به این نتیجه دست یابند که با بکارگیری دانش خارجی، توانایی بومی کردن فناوری را با استفاده از منابع داخلی خود دارند؛ از این رو مدیران صنعتی در دهه 80 میلادی تلاش کردند تا ظرفیت‌های فناورانه خود را از این طریق ارتقا دهند. این استراتژی‌ها باعث شد تا ناکاتا، مؤسس شرکت Tanaka Seizo-sho تولیدات خود را در زمینه تولید ترانسفورماتور، موتورهای برقی و تجهیزات سنگین گسترش دهد.

درواقع ناکاتا توانست با کمک نیروهای خارجی، تولید دستاوردهایی نوآورانه‌ را تجربه کند. آن‌ها توانستند اولین ژنراتور برق‌آبی ژاپن را در سال 1894 راه‌اندازی کنند. رفته‌رفته فناوری‌های شرکت توسعه پیدا کرد؛ تا اینکه در سال 1902 میلادی دستاورد دینام سه فاز 150 کیلوواتی برای یک انبار مهمات در ژاپن به آن اضافه شد. حالا این شرکت کم‌کم در تلاش بود تا فعالیت‌های بین‌المللی خود را نیز گسترش دهد. در سال 1904 نام این شرکت به شیبارا تغییر یافت و در سال 1905 نیز اولین لامپ‌های خلأ توسط این شرکت تولید شد.

معرفی برند توشیبا/corpration

 

مبارزه با مشکلات و معرفی برند توشیبا

هرچند شروع جنگ جهانی اول باعث ایجاد مشکلاتی شد و شرکت در تأمین تجهیزات، مشکلاتی را تجربه کرد؛ اما از این مشکل توانست به عنوان فرصتی در جهت خودکفایی استفاده کند. بعد از آن، مشکلات دیگری ازجمله زلزله بر سر راهشان قرار گرفت. در این حادثه تعداد زیادی از کارمندان از دنیا رفتند؛ اما مدیر شرکت، کار بازسازی را آغاز کرد و تصمیمش بر آن شد تا تحقیق و توسعه را در پیش بگیرد. درواقع این رویکرد را می‌توان آغاز فعالیت‌های جدید در زمینه تجهیزات پزشکی، رادیویی و فناوری شرکت دانست. بعد از این حادثه شرکت توشیبا از ادغام دو شرکت فعال یاد شده در حوزه برق شکل گرفت و بعداز جنگ جهانی دوم با توسعه محصولاتی مانند لامپ‌های فلورسنت و تجهیزات اداری در دنیا معروف شد.

 

تأثیر جنگ جهانی در تاریخچه برند توشیبا

درباره شرکت توشیبا بعد از جنگ جهانی دوم باید بگوییم که توشیبا نیز به مانند دیگر شرکت‌های ژاپنی، روندی رو به پیشرفت را آغاز کرد و در سال 1949 توانست فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش دهد. این در حالی بود که اولین تجهیزات مربوط به پخش رسانه‌ای در ژاپن توسط توشیبا توسعه داده شد. علاوه بر این ماجرا که در سال 1952 بود، در سال 1954 نیز تولید اولین کامپیوتر دیجیتال ژاپن و اولین اجاق‌‌های مایکروویو در سال 1959 در کارخانه‌های توشیبا آغاز شد. شما در اینجا می‌توانید درباره دیگر برند مطرح ژاپنی یعنی پاناسونیک اطلاعاتی را کسب کنید.

 


معرفی برخی از دستاورد های توشیبا


توشیبا در سال 1963 توانست اولین توربین نیروگاه هسته‌ای ژاپن را توسعه دهد. از طرفی در سال 1978 اولین واژه‌پرداز ژاپنی از تولیدات توشیبا بود و در آن سال‌ها کارخانه‌های توربین‌سازی، سیلیکون، لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی و تولید لامپ توسط توشیبا، فعالیت‌های خود را تحت برندهای توشیبا گسترش دادند. در سال 1982 بود که توشیبا اولین سیستم پزشکی MRI را عرضه کرد و دو سال بعد نیز توانست بزرگ‌ترین نیروگاه سلول‌های خورشیدی را در ژاپن احداث کند.

تاریخچه شرکت توشیبا

همچنین این شرکت در سال 1985 توانست اولین لپ تاپ را ارائه کند. حضور توشیبا در عرصه فناوری اطلاعات با تولید لپ تاپ شکل گرفت و علاوه بر این آن‌ها، هم‌اکنون در صنعت تولید LCD و نیمه‌هادی از بهترین‌های دنیا محسوب می‌شوند. علاوه بر موارد بیان شده، باید در کارنامه تولیدات این شرکت دیسک‌های DVD با تراکم بالا و DVD خوان را نیز قرار داد. همچنین کارت حافظه SD از دیگر تولیدات توشیبا محسوب می‌شود که در اینجا می‌توانید بیشتر با این نوع کارت حافظه آشنا شوید.

 

سایر اولین‌ های توشیبا

توشیبا هم‌اکنون 39 مرکز تحقیق و توسعه در دنیا دارد. تولید اولین تلویزیون تخت و روانه آن به بازار از دیگر دستاوردهای توشیبا بود. امروزه این شرکت ژاپنی پس از شرکت‎‌های زیمنس، سامسونگ، هیتاچی، ماتسوشت، سونی و ال جی در بخش تولید تجهیزات برقی و صنعت الکترونیک در جایگاه هفتم جهان قرار دارد. این همه ماجرا نیست و تولید اولین تلفن تصویری رنگی، تلویزیون رنگی CRT، تلویزیون رنگی تخت، اولین سیستم OCR با قابلیت خواندن حروف چینی و غیره نیز را می‌توان در کارنامه کاری این شرکت ژاپنی قرار داد.

علاوه بر دستاوردهای شرکت توشیبا، این شرکت هم‌‌اکنون در چهار بخش فناوری، لوازم خانگی، محصولات الکترونیکی و زیرساخت‌های اجتماعی به تولید محصولات و ارائه خدمات مختلف می‌پردازد. شما از طریق سایت رسمی شرکت توشیبا بخش محصولات و خدمات نیز می‌توانید با این محصولات آشنا شوید. همچنین از اینجا می‌توانید با شرکت توشیبا در ایران نیز آشنا شوید.

toshiba-office-equipment / سیستم های اداری توشیبا

 

معرفی برخی از محصولات توشیبا

به غیر از اینکه توشیبا اولین‌های دنیای فناوری را در کارنامه کاری خود دارد، محصولات فناورانه متعددی را هم تولید می‌کند که در این میان می‌توان به محصولات زیر اشاره کرد. همچنین در ادامه این فهرست، ویدیویی برای معرفی بهترین لپ تاپ های 2019 توشیبا نیز قرار گرفته است. خوب است اشاره کنیم که لپ‌تاپ‌، یکی از محصولات مطرح برند توشیبا است و از سال 2019 قرار است این محصولات تحت نام Dynabook عرضه شوند.

  • کولرهای توشیبا
  • لوازم الکترونیکی همچون تلویزیون و پخش‌کننده‌های DVD
  • تجهیزات فروش، آسانسور و پله برقی
  • لوازم خانگی مانند یخچال و لباسشویی
  • تجهیزات مربوط به روشنایی و نورپردازی
  • تجهیزات اداری مانند اسکنر و دستگاه کپی
  • تجهیزات پزشکی مانند اسکنرهای CT، MRI و تجهیزات مربوط به سونوگرافی و اشعه ایکس
  • سیستم‌های برق قدرت
  • سیستم‌های انتقال و توزیع نیرو
  • لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی
  • انواع مانیتور و رسانه‌های ذخیره‌سازی

 


وضعیت کنونی شرکت توشیبا در سال‌ های اخیر


در قرن جدید، تمرکز شرکت توشیبا بر روی فناوری اطلاعات، تجهیزات و خدمات قرار گرفت و توشیبا تلاش کرد تا همکاری با شرکت‌های دیگر را هم در برنامه کاری خود قرار دهد. توشیبا در دهه 2000 همچنین توانست یکی از بزرگ‌ترین خریدهای خود را که خرید بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های رآکتور هسته‌ای از سوی دولت بریتانیا بود را انجام دهد. درواقع این شرکت ژاپنی با پرداخت 5 میلیارد دلار، شرکت یاد شده را خریداری کرد. علاوه بر این، دیگر خرید مهم شرکت توشیبا خرید کسب و کار هارد درایو شرکت ژاپنی فعال در حوزه فناوری، یعنی فوجیتسو بود.

با همه این‌ها با آغاز دهه 2010 میلادی هرچند فعالیت‌های توشیبا افزایش یافت، اما در سال 2012 توشیبا به دلیل قیمت‌گذاری بالای محصولاتش برای پنل LCD در آمریکا مجبور شد 571 میلیون دلار جریمه پرداخت کند. با ادامه دهه 2010 نیز شرکت‌های دیگری به زیر مجموعه توشیبا پیوستند و باز فعالیت این شرکت در کنار برخی از چالش‌‌ها گسترش یافت. یکی از این شرکت‌های زیر مجموعه، شرکت OCZ بود که توشیبا آن را برای ارتقای محصولات ذخیره‌سازی خود خریداری کرد. شرکت توشیبا در سال 2016 پروژه‌ای جدید را معرفی کرد و مرکز جدید نیمه‌هادی به واسطه آن در ژاپن تأسیس شد. اما بحران‌هایی هم گریبان‌گیر شرکت شد و مدیران این شرکت رسوایی‌های مالی را به بار آوردند که این مسئله باعث شد فشارهای زیادی به این برند ژاپنی وارد شود و توشیبا از شاخص‌های بورسی که شامل برترین شرکت‌های ژاپنی است خارج شود.

سایت رسمی شرکت توشیبا

 


سخن پایانی


با وجود بررسی تاریخچه برند توشیبا که بسیار پرفراز و نشیب و البته مملو از دستاوردها و اختراعات بی‌شماری است، باید درباره شرکت توشیبا اشاره کنیم که یکی از چالش‌های مدیریتی این شرکت مربوط به ساختار سنتی آن و روند طولانی انجام کارها و به ثمر رساندن ایده‌های نو بود. تولید لوازم مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات اداری، لوازم خانگی و زیرساخت‌های اجتماعی از حوزه‌های فعالیت شرکت توشیبا هستند. همچنین تمرکز بر روی نمایشگرهای 8K را می‌توان یکی از جدیدترین دستاوردهای آن معرفی کرد. علاوه‌براین، امروزه توشیبا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی در جهان است و در مقام نهم قرار دارد. نظر شما درباره محصولات برند توشیبا چیست؟ لطفا نظرات خودتان را در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

1
12345
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha