آموزش تایپ سریع و 10 انگشتی با فیلم آموزشی + دانلود نرم افزار تمرین تایپ ده انگشتی

آموزش تایپ 10 انگشتی فارسی / Typing with 10 fingers
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر به دنبال آموزش تصویری تایپ با کامپیوتر برای تایپ سریع فارسی یا انگلیسی برای صرفه‌جویی در وقت هستید، در ادامه با آموزش تایپ 10 انگشتی فارسی و انگلیسی همراه ما باشید.

امروزه خیلی از کارها از طریق کامپیوتر انجام می‌شوند، در نتیجه بهتر خواهد بود اگر بتوانیم سرعت خود در استفاده از کامپیوتر را بالا ببریم. کیبورد یکی از اجزای اصلی ورود اطلاعات به کامپیوتر محسوب می‌شود که اگر خیلی از آن استفاده کرده باشید، مطمئنا چشم‌تان به جای هر دکمه روی آن، عادت خواهد کرد؛ با این حال ممکن است از خود بپرسید چگونه سرعت تایپ خود را بالا ببریم؟

اصول تایپ ده انگشتی

روش تایپ ده انگشتی یک تکنیک موثر و اثبات شده برای استفاده از کیبورد کامپیوتر است. در این روش کاربر می‌تواند با کمی تمرین و قرارگیری صحیح انگشتان دست، حتی بدون آنکه نگاهی به کیبورد بیندازد، مطلب مورد نظر خود را در کامپیوتر تایپ کند. مدت زمان یادگیری تایپ ده انگشتی بسته به اینکه چقدر وقت می‌گذارید و تمرین می‌کنید، متفاوت است. اگر با تمرین و ممارست به این روش مسلط شدید، می‌توانید نرخ خطای خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و سرعت تایپ‌تان را در یک بازه زمانی مشخص افزایش دهید.

فیلم تایپ ده انگشتی

با وجود آنکه مزایای تایپ 10 انگشتی کاملا واضح و مبرهن است، اما هنوز خیلی از کاربران از آن بی‌بهره هستند. هنوز کاربرانی را در دور و اطراف خود می‌بینیم که با چشمان‌شان به دنبال کلید موردنظر خود گشته و سپس با انگشت اشاره یک متن را تایپ می‌کنند و مثلا نمی‌دانند محل قرارگیری انگشت نشانه چپ در ابتدای تایپ کدام کلید است.

اما اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید که مدت‌های زیادی با کامپیوتر سروکار دارید، دیگر باید بعد از گذشت چند سال محل قرارگیری هر حرف و کلیدها را به خوبی دانسته و برای تایپ کردن از انگشتان بیشتری استفاده کنید. در حقیقت تعداد کاربرانی که می‌توانند به صورت چشم بسته و با سرعت بالا یک متن را تایپ کنند، بسیار معدود است. در ادامه می‌خواهیم به آموزش تایپ ده انگشتی انگلیسی و فارسی بپردازیم و بهترین نرم افزارهای آموزش تایپ سریع ده انگشتی فارسی و انگلیسی را معرفی کنیم.

نحوه تایپ 10 انگشتی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


آموزش تایپ 10 انگشتی


اگر تمایل دارید که با اصول تایپ ده انگشتی آشنا شده و سرعت تایپ بالایی داشته باشید، پیشنهاد می‌شود در ادامه با آموزش تصویری تایپ با کامپیوتر همراه ما باشید. فیلم تایپ ده انگشتی بالا هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

محل قرارگیری اصولی انگشتان برای تایپ سریع 10 انگشتی فارسی و انگلیسی

اصول تایپ ده انگشتی بدین صورت است: انگشتان شما باید در یک جایگاه صحیح اولیه قرار بگیرند. در حقیقت انگشتان دست به‌گونه‌ای روی صفحه کیبورد کامپیوتر قرار داده می‌شوند که دسترسی به سایر دکمه‌ها، میسر باشد. در این حالت انگشتان دست چپ کاربر باید روی دکمه‌های A ، S ، D و F و انگشتان دست راست می‌بایست روی دکمه‌های J ، K ، L و علامت ; قرار گرفته و هر دو انگشت شصت روی دکمه اسپیس قرار داده شود.

محل قرارگیری انگشت نشانه چپ در ابتدای تایپ

البته شما می‌توانید جایگاه و محل قرارگیری انگشتان خود روی صفحه کلید را بدون نگاه کردن به کیبورد خود پیدا کنید. دو کلید F و J که انگشتان اشاره خود را روی آنها می‌گذارید، کمی برجستگی دارند. بنابراین می‌توانید با پیدا کردن محل صحیح انگشتان اشاره خود، باقی انگشتان را مطابق تصویر در جایگاه درست قرار دهید.

 

انگشت‌ها و کلیدهایی که باید در تایپ 10 انگشتی استفاده شوند

تمرین تایپ 10 انگشتی

هر انگشت باید بتواند تعدادی از دکمه‌های موجود روی کیبورد را پوشش دهد. در تصویر بالا ناحیه هر انگشت با رنگ مخصوص نشان داده شده است. برای مثال اگر می‌خواهید که دکمه E را بزنید، می‌بایست از انگشت وسط دست چپ خود کمک بگیرید که در حال حاضر روی D قرار گرفته است. پس از آنکه با این انگشت روی E زدید، مجددا آن را روی جای اصلی خود یعنی دکمه D قرار دهید.

برای زدن دکمه شیفت، از انگشت کوچک خود استفاده کنید. اگر قرار است دکمه‌ای را با دست راست خود تایپ کنید، دکمه شیفت را با انگشت کوچک دست چپ خود بفشارید و بالعکس.

آموزش تایپ 10 انگشتی

همیشه یکی از انگشتان شست خود را روی دکمه اسپیس قرار دهید. چنین کاری نیاز شما برای تکان دادن دستتان را برای فاصله گذاشتن بین کلمات، رفع کرده و باعث افزایش سرعت تایپ 10 انگشتی می‌شود.

آموزش تصویری تایپ با کامپیوتر

 

هدف از روش تایپ 10 انگشتی

هدف از روش تایپ 10 انگشتی این است که کاربر در ذهن ناخودآگاه خود بر تمام کلیدهای کیبورد تسلط داشته باشد. اگر کسی بتواند از این روش تایپ استفاده کند، ذهن ناخودآگاهش به او کمک خواهد کرد تا در کسری از ثانیه و تقریبا به صورت خودکار، متن موردنظر را تایپ کند.

آموزش تایپ ده انگشتی انگلیسی

این در حالی است که اگر کاربر بخواهد با چشمان خود به دنبال یک حرف بگردد و سپس با یک انگشت، روی حرف مربوطه زده و اصطلاحا تایپ یک انگشتی داشته باشد، به میزان معینی از ذهن هوشیار خود نیاز خواهد داشت. این امر سبب می‌شود که کاربر خیلی زود از تایپ کردن خسته شده و سرعت او بی‌نهایت پایین باشد. حتی اگر برای مدت زمان طولانی از یک کامپیوتر استفاده کرده و مرتبا تایپ می‌کنید، باز هم مطمئنا سرعت تایپی کندتر از تایپ 10 انگشتی خواهید داشت اما دلسرد نشوید. شما می‌توانید با کمی تمرین و ممارست، سرعت تایپ خود را بالا برده و از تایپ سریع انگلیسی یا فارسی خود لذت ببرید.

 

مزایای یادگیری و تمرین تایپ 10 انگشتی

استفاده از تایپ 10 انگشتی به غیر از بالا بردن سرعت تایپ، مزایای متعدد دیگری نیز دارد که به صورت موثر بر میزان کارایی کاربر در هنگام استفاده از کامپیوتر، تاثیر مثبت می‌گذارد.

  • افزایش سرعت با تایپ ده انگشتی: با استفاده از تایپ 10 انگشتی، ذهن ناخودآگاه کاربر به کمک او آمده و سبب می‌شود که سرعت تایپ او به میزان مشخصی بهبود یابد. به عبارت دیگر با استفاده از این روش، می‌توانید وقت گران‌بهای خود را به میزان بیشتری ذخیره کنید.
  • افزایش بازده با تایپ سریع: از آنجا که دیگر نیازی ندارید برای تایپ کردن با چشمان خود به دنبال یک دکمه بگردید، خواهید توانست که تمرکز اصلی خود را روی متنی که در حال تایپ آن هستید، بگذارید. شما دیگر نیاز نخواهید داشت مدام به عقب و جلو بروید بلکه مغز شما در حالت آرام قرار گرفته و خواهید توانست کارآمدتر کار کنید.

مدت زمان یادگیری تایپ ده انگشتی

  • ارگونومی بیشتر تایپ 10 انگشتی: اگر بخواهید با چشم خود به دنبال یک کلید بگردید، مطمئنا شکل نادرستی در هنگام نشستن روی صندلی و پشت کامپیوتر خواهید داشت. اما اگر از روش تایپ 10 انگشتی استفاده کنید، دیگر نیازی به نگاه مداوم به کیبورد نخواهید داشت، این امر کمک می‌کند که به صورت صاف نشسته و در شکل صحیحی کار خود را انجام دهید.

 

 

آیا باید از هر 10 انگشت در روش تایپ سریع استفاده کنیم؟

خیلی از کاربران از خود سوال می‌پرسند که آیا لازم است حتما از هر 10 انگشت برای تایپ کردن استفاده کرد و یا 6 انگشت و یا حتی استفاده از 4 انگشت برای تایپ کردن کافی خواهد بود؟ در پاسخ به این کاربران باید گفت که استفاده از 10 انگشت، بهینه‌ترین حالتی است که برای هر کاربر کامپیوتر توصیه می‌شود.

تایپ ده انگشتی آموزش

با این حال اگر در حال حاضر نمی‌توانید روش خودآموز تایپ 6 انگشتی و یا 4 انگشتی خود را فراموش کرده و یا با آناتومی تایپ 10 انگشتی مشکل دارید، می‌توانید همچنان از روش خود استفاده کنید. در حقیقت یکی از عوامل اصلی در تایپ سریع، دانستن جایگاه هر کلید و حرف است، پس اگر جایگاه هر کلید را می‌دانید و تنها با انگشتان کمتری برای تایپ کردن روی هر کلید می‌زنید، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

در واقع تکنیکی که در اینجا توصیه شده تنها برای آن‌ دسته از افرادی است که تمایل دارند از هر 10 انگشت خود برای تایپ استفاده کرده و سرعت تایپ خود را از آنچه که هست، بالاتر ببرند. اگر شما هم تمایل دارید که سرعت تایپ خود را بالا ببرید، می‌توانید از این روش استفاده کرده و تمرین‌های اصولی آن را با صبر و حوصله انجام دهید.

 


آموزش تایپ سریع فارسی


اصول تایپ 10 انگشتی فارسی هم دقیقا مانند انگلیسی است. حروف J و F که دارای برجستگی هستند، در واقع همان ت و ب روی کیبورد فارسی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی بدون نگاه کردن به کیبورد، این حروف را پیدا کنید. محل قرارگیری انگشت نشانه چپ در ابتدای تایپ روی حرف «ب» و انگشت نشانه راست روی حرف «ت» است و بقیه انگشت‌ها هم روی حروف کناری آن‌های قرار می‌گیرند. انگشت شست هم روی دکمه اسپیس قرار می‌گیرد.

آموزش تايپ ده انگشتي فارسي

برای تایپ کردن برخی حروف فارسی مانند «آ»، نیاز به فشردن کلید شیفت دارید که این کار هم مثل قبل، با انگشت کوچک انجام می‌گیرد. هنگام تمرین تایپ 10 انگشتی سعی کنید ابتدا بدون نگاه کردن به کیبورد، تنها حروف مختلف را تایپ کنید. بعد از اینکه محل دقیق حروف فارسی را یاد گرفتید، می‌توانید کم کم سراغ تایپ کلمات مختلف بروید. چندین سایت ایرانی برای آموزش و تمرین تایپ تایپ ده انگشتی مانند Hamtype و Utype وجود دارند که می‌توانید به تست تایپ ده انگشتی خود پبردازید.

 


4 نرم افزار تایپ ده انگشتی رایگان


در ادامه می‌خواهیم تعدادی از بهترین نرم افزارهای آموزش تایپ سریع را به شما معرفی کنیم. این برنامه‌ها برای تمرین تایپ 10 انگشتی بسیار مفید هستند و برخی از آن‌ها، دارای بازی‌های سرگرم‌کننده مربوط به تایپ هستند.

آموزش تایپ ده انگشتی فارسی رایگان

 

نرم افزار تایپ ده انگشتی KeyBlaze

KeyBlaze یک برنامه تایپ 10 انگشتی، رایگان است که به آموزش تایپ سریع انگلیسی می‌پردازد. این برنامه با رابط کاربری گرافیکی بسیار خوب خود، فرآیند یادگیری را تسریع می‌کند و باعث می‌شود در زمانی کوتاه، مهارت‌های لازم را به آسانی یاد بگیرید. KeyBlaze بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده‌ای هم برای به چالش کشیدن سرعت تایپ شما دارد.

دانلود نرم افزار تایپ ده انگشتی رایگان

دانلود نرم افزار تایپ ده انگشتی رایگان KeyBlaze

 

برنامه تایپ ده انگشتی Rapid Typing

Rapid Typing یکی دیگر از نرم‌افزارهای آموزش تایپ 10 انگشتی رایگان است که می‌توانید با چند درس ساده، به افزایش سرعت تایپ خود بپردازند. این برنامه دارای بازی‌های آموزنده و سرگرم‌کننده‌ای برای کودکان است و بزرگ‌سالان هم می‌توانند تمرین‌های مخصوص به خود را انجام دهند.

دانلود نرم افزار تایپ 10 انگشتی

دانلود نرم افزار تایپ ده انگشتی Rapid Typing

 

نرم افزار تایپ سریع آنلاین Typing Trainer

Typing Trainer یک پلتفرم آنلاین است که برای کسانی که تازه می‌خواهند تایپ کردن را یاد بگیرند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این برنامه آنلاین دارای راهنماهای گام‌یه‌گام بوده و تمام مهارت‌های تایپ سریع را رفته رفته به شما خواهد آموخت. در ابتدای کار، این نرم‌افزار حافظه عضلانی شما را تقویت کرده و سپس نحوه تایپ کردن بدون نگاه کردن به کیبورد را آموزش می‌دهد. این وب‌سایت همچنین سختی‌هایی که کاربر هنگام تایپ کردن کلمات یا جملات خاص با آن‌ها مواجه می‌شود را تشخیص می‌دهد.

برنامه تایپ ده انگشتی انلاین رایگان

ورود به نرم افزار تایپ سریع آنلاین Typing Trainer

 

برنامه آموزش تایپ سریع با گوشی

تایپ سریع با گوشی نیازمند مهارت‌های متفاوتی نسبت به تایپ با یک کیبورد فیزیکی است. از آن‌جایی که گوشی‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند، یادگیری تایپ سریع با گوشی به اندازه تایپ با کیبورد اهمیت دارد. با برنامه آموزش تایپ در گوشی TapTyping – Typing Trainer کاربران می‌توانند تمرین تایپ کردن را در وقت‌های اضافی خود انجام دهند و سرعت تایپ خود را با سایر افراد دنیا مقایسه کنند. شما می‌توانید با آموزش‌های پیشرفته این اپلیکیشن، مهارت‌های خود را در تایپ سریع با گوشی، بهبود دهید.

تایپ سریع با گوشی

دانلود اپلیکیشن تایپ سریع با گوشی TapTyping – Typing Trainer برای آیفون

 


روش تایپ 10 انگشتی چه ارزشی دارد؟


ما دقیقا استفاده از تایپ 10 انگشتی را به چه کسی پیشنهاد می‌کنیم و آیا واقعا ارزش آن را دارد که برای یادگیری و تمرین این تکنیک، وقت و زمان صرف کنید؟

باید گفت امروزه حدود دو سوم از تمام فعالیت‌های حرفه‌ای به کامپیوتر نیاز دارند و مشخصا همه ما ساعت‌های بسیاری را در دنیای دیجیتال سپری می‌کنیم. در همین راستا مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک متن و اطلاعات را از طریق تایپ کردن وارد کامپیوتر کنیم، براساس حرفه و الگوی خصوصی مصرف ما متغیر است و در درازمدت، این زمان خیلی می‌تواند مهم باشد.

تایپ ۱۰ انگشتی

همچنین بخوانید :

فرض می‌کنیم شما حدودا در روز 1 ساعت برای وارد کردن متن و تایپ کردن اطلاعات خود صرف می‌کنید. در نتیجه در طول یک سال، حدودا 365 ساعت از وقت شما، صرف تایپ کردن شده است. اما اگر سرعت تایپ خود را دو برابر کنید، خواهید توانست که در طول یکسال حدود 180 ساعت در وقت خود صرفه‌جویی کنید. همچنین برای یک هفته کاری که حدود 40 ساعت است، شما می‌توانید با بالا بردن سرعت تایپ خود حدود 4 هفته و نیم در سال، در وقت خود صرفه‌جویی کنید. در نتیجه خواهید توانست در ساعت‌های ذخیره شده کارهای دیگری انجام دهید و بهره‌وری و کارآیی خود را افزایش دهید.

البته این تنها یک مثال ساده بود و در جدول زیر که بر مبنای 40 ساعت کاری در هفته تنظیم شده است، خواهید دید که با افزایش سرعت تایپ خود تا سه و چهار برابر، خواهید توانست در زمان‌های بیشتری صرفه‌جویی کنید.

تعداد کلمه تایپ شده در هر دقیقهمدت زمان تایپ در هر روزمدت زمان تایپ در هر 1 سالمدت زمان تایپ در هر 5 سال
102 ساعت18 هفته90 هفته
201 ساعت9 هفته45 هفته
4030 دقیقه4.5 هفته 22.5 هفته
6020 دقیقه3 هفته15 هفته

با نگاه اجمالی به جدول احتمالا شما هم با ما موافق خواهید بود که مدت زمان یادگیری تایپ ده انگشتی در مقایسه با مدت زمانی که در ساعات کاری شما صرفه‌جویی می‌کند، بسیار ناچیز و قابل اغماض خواهد بود.

آموزش تایپ سریع 10 انگشتی فارسی

در نتیجه اگر در حال حاضر با استفاده از تکنیک تایپ خودتان، قادر نیستید که متنی را به سرعت تایپ کنید، مطمئنا یادگیری تکنیک تایپ 10 انگشتی ارزشش را خواهد داشت. در این مطلب دیدیم که چگونه تایپ سریع داشته باشیم و بتوانیم با تمرین تایپ ده انگشتی و استفاده از اصول آن با استفاده از چندین نرم افزار تایپ ده انگشتی انلاین و رایگان، سرعت تایپ خود را بالا ببریم. آیا شما هم پیشنهادهایی برای کسانی که به دنبال آموزش تایپ 10 انگشتی هستند دارید؟

پیشنهاد پلازا برای خرید کیبورد ارگونومیک به شما : 

کی پد گیمینگ ریزر مدل Tartarus Chroma V2
کی پد گیمینگ ریزر مدل Tartarus Chroma V2Razer Tartarus Chroma V2 Gaming KeyPad
نوع اتصالباسیم
رابطUSB
کیبورد سادیتا مدل SK-1600S
کیبورد سادیتا مدل SK-1600SSADATA SK-1600S Keyboard
نوع اتصالباسیم
رابطUSB
حروف فارسیدارد

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران7 دیدگاه
avatar
Ali
.
15 خرداد 1400، 03:15
پاسخ
0
0
سلام ممنون از مقاله خوبتون من از تایپو هم استفاده می کنم خوبه
avatar
بابک
.
24 خرداد 1399، 15:41
پاسخ
0
0
سلام و عرض ادب هنوز بعد گذشت دو سال من از کیبورد مجازی ویندوز ۷ استفاده می کنم و تایپ کردن با کیبورد معمولی برام سخته و دلیلش اینه که من قبلا از تبلت قلمدار سامسونگ استفاده می کردم. با دیدن این سایت آموزشی خیلی مشتاق شدم تایپ کردن رو یاد بگیرم آیا سایت های آموزشی آنلاین دیگری هم وجود دارن ؟ با توجه به اینکه من چپ دست هستم و تایپ اصلا بلد نیستم به نظر شما با تمرین روزانه مطابق سایت آموزشی آنلاین, بعد چه مدت می تونم تایپ ده انگشتی را یاد بگیرم؟سپاس و تبریک بابت سایت آموزنده و خوبتون
avatar
محمد
.
12 دی 1398، 00:12
پاسخ
0
0
تایپ کردن تند به نظرم بیشتر به تجربه کاری مربوط میشه
avatar
علی
.
10 دی 1398، 21:37
پاسخ
0
0
برای تایپ ده انگشتی هرچقدرم فیلم و اموزش ببینم نیاز به تمرین زیاد داره.
avatar
حسین
.
10 دی 1398، 21:06
پاسخ
0
0
خیلی ممنون از آموزش بسیار خوبتون.با یکم تمرین بیشتر فکر کنم تایپ 10 انگشتیم خوب بشه
نمایش 2 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402