سیم کارت یوسیم چیست؟ تفاوت USIM با سیم کارت معمولی

یوسیم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سیم کارت یوسیم یا USIM، فناوری جدیدی است که امکانات ویژه‌ای را برای کاربران تلفن همراه فراهم کرده است؛ اما یوسیم چیست و چه تفاوتی با سیم کارت معمولی دارد؟

با راه‌اندازی نسل چهارم سیم کارت‌های تلفن همراه در کشورمان، چند سالی است که مشترکین تلفن‌های همراه می‌توانند با استفاده از سیم کارت یوسیم، نهایت استفاده را از سرعت بالای اینترنت ببرند؛ اما سیم کارت USIM چیست و چه تفاوتی با سیم کارت‌های معمولی دارد؟ مزایا و معایب سیم کارت یوسیم چیست و آیا لازم است سیم کارت‌های معمولی را تعویض و تبدیل به سیم کارت یوسیم کنیم؟ در این مطلب بیشتر در مورد انواع سیم کارت‌ها خواهیم گفت و تفاوت‌های بین سیم کارت‌های معمولی با سیم کارت یوسیم و هر چیزی که باید در مورد آن‌ها بدانیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای سیم کارت یوسیم

همچنین بخوانید :

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


سیم کارت چیست؟


سیم کارت یا SIM مخفف Subscriber Identity Module، یک وسیله ارتباطی است که برای برقراری ارتباط در شبکه‌های GSM مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم کارت را می‌توان نوعی کارت هوشمند که به عنوان یک واحد شناساننده کاربر، برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شود هم معرفی کرد. اگر به شکل ظاهری سیم کارت‌ها بیشتر دقیق شوید، مدار‌های ریز و بسیار یکپارچه‌ای را که بر روی یک پایه سیلیکونی قرار گرفته‌اند خواهید دید. ایده ترکیب تراشه‌های سیلیکونی بر روی کارت‌های پلاستیکی از اواخر دهه 1960 سرچشمه می‌گیرد.

یوسیم چیست

سیم کارت‌ها در ابتدا توسط انستیتوی استاندارد‌های ارتباطی اروپا با مشخصاتی شامل چند عدد و حرف، مشخص و کد گذاری می‌شدند؛ اما اولین سیم کارت رسمی در سال 1991 توسط سازنده کارت‌های هوشمند مونیخ ساخته شد. حالا در قرن تکنولوژی و اطلاعات، سیم کارت‌ها همه‌گیر شده‌اند و به میلیارد‌ها دستگاه مختلف، امکان اتصال به شبکه‌های سلولی در سراسر جهان را می‌دهند.

 

اندازه سیم کارت‌ ها

در طی سال‌های اخیر، سیم کارت‌ها کوچک و کوچکتر ساخته شدند و این نشان می‌دهد که عمل‌کرد آن‌ها از سایز و قالب فیزیکی‌شان مستقل است. از آنجایی که سیم کارت‌ها باید در دستگاه‌های مختلف جاسازی شوند، دستگاه‌های جدید هم با سیم کارت‌ها سازگار شده و با جای تعبیه سیم کارت کوچک‌تری روانه بازار می‌شوند. با گذشت سال‌ها سیم کارت‌های فول سایز، با سیم کارت‌‌های مینی، میکرو سیم کارت‌ها و نانو سیم کارت‌ها جایگزین شدند.

سیم کارت یوسیم

هر چه بیشتر جلو می‌رویم، شاهد استفاده از سیم کارت‌هایی با قطع‌های کوچکتر هستیم. کسی چه می‌داند؛ شاید در آینده نه چندان دور، حتی نیازی به استفاده فیزیکی از سیم کارت احساس نشود. حالا سوال این است که هر کدام از قطع‌های سیم کارت‌ها در چه ابعادی موجودند؟

 

سیم کارت کامل یا فول سایز

سیم کارت‌های فول سایز یا 1FF، اولین قطع از سیم کارت‌ها هستند. این کارت‌ها حدوداً در اندازه‌های 86×54 میلی‌متر و با ضخامت حدودا 0.7 میلی‌متر ساخته می‌شوند.

 

مینی سیم کارت

سیم کارت‌های مینی یا 2FF با همان ضخامت سیم کارت کامل، ولی در ابعاد کوچک‌تر و درست در اندازه‌های یک کارت حافظه تولید شدند. این روز‌ها برخی از مردم از مینی سیم کارت، به عنوان سیم کارت استاندارد یا معمولی یاد می‌کنند.

 

میکرو سیم کارت

سیم کارت‌های میکرو سیم یا 3FF، ضخامت مشابه، اما طول و عرض کمتری نسبت به سیم کارت‌های قبلی دارند. میکرو سیم‌ها از سال 2010 برای راه اندازی iPad معرفی شدند و بعد‌ها برای بسیاری از تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفتند. آیفون 4 اولین تلفن هوشمندی بود که در سال 2010 از میکرو سیم کارت استفاده کرد.

 

نانو سیم کارت

سیم کارت نانو یا 4FF در سال 2012 با ضخامت، طول و عرض کمتر تولید شد. این سیم کارت‌ها کاملاً با نسخه‌های قبلی سازگار هستند و می‌توان آن‌ها را به کمک آداپتور‌های مخصوص، در همان دستگاه‌های قبلی جای داد. آیفون 5 اولین دستگاهی بود که از نانو سیم استفاده کرد و پس از آن گوشی‌های دیگری هم برای این نوع سیم کارت‌ها به بازار عرضه شدند.

سیم کارت usim

ابعاد دقیق انواع سیم کارت‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

سیم کارتابعاد
سیم کارت سایز کامل85.6 × 53.98 × 0.76 میلی‌متر
سیم کارت مینی25 × 15 × 0.76 میلی‌متر
سیم کارت میکرو15 × 12 × 0.76 میلی‌متر
نانو سیم کارت 12.3 × 8.8 × 0.67 میلی‌متر

 


سیم کارت یوسیم چیست؟


سیم کارت یوسیم چیست

زمانی که فقط استفاده از شبکه‌های GSM باب بود، سیم کارت‌ها از اجزاء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده بودند؛ اما با ظهور UMTS یا 3G، این شرایط تغییر کرد. USIM مخفف Universal Subscriber Identity Module و نسخه پیشرفته سیم کارت است که از اتصال 3G هم پشتیبانی می‌کند. تا قبل از یوسیم، سیم کارت‌ها تنها قادر به پشتیبانی از شبکه 2G بودند و به همین دلیل است که با افزایش محبوبیت تلفن‌های هوشمند، استفاده از سیم کارت‌های USIM یا Universal Sim هم بیشتر و بیشتر شد.

سیم کارت‌ها امروزه یک برنامه کاربردی هستند و مانند یک رایانه کوچک عمل می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که آن‌ها در‌واقع یک بخش نرم‌افزاری هستند و از چندین برنامه کوچک هم پشتیبانی می‌کنند. قسمت سخت‌افزاری سیم کارت‌ها هم که موضوع بحث ما در این مقاله نیست، UICC نامیده می‌شد.

 

فرق یوسیم با سیم کارت در چیست؟

تبدیل سیم کارت یوسیم

با اینکه سیم کارت و یوسیم از یک بیس و پایه یکسان به حساب می‌آیند، اما در‌واقع مفاهیمی کاملاً متفاوت دارند. سیم کارت نسخه قدیمی یوسیم است و یوسیم به عنوان یک تکنولوژی روبه‌رشد، هر روز بیشتر مشترکانش را هیجان‌زده می‌کند.
سیم کارت یک ماژول مخصوص برای تعیین هویت کاربران است که برای برقراری ارتباط در شبکه‌های GSM مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با معرفی سیم کارت یوسیم یا 3G، استفاده از کارت USIM برای دسترسی به شبکه UMTS محبوب شد. البته این سطح دسترسی با یک سیم کارت ساده هم امکان‌پذیر است، اما یوسیم در مقایسه با سیم کارت ساده مزایای بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از مزایای آن اشاره خواهیم کرد.
یوسیم یک رایانه کوچک است که قادر است چندین برنامه کوچک را کنترل کند؛ به عنوان مثال یک کیف پول الکترونیکی بدون تماس برای مترو و یا پرتال خدمات محلی که به شما امکان دسترسی به صورتحساب تلفن خود را می‌دهد و بسیاری از امکانات دیگر که این سیم کارت‌ها می‌توانند در اختیار کاربرانشان قرار دهند.
گوشی‌های هوشمند داخل شبکه نسل سومی که از سیم کارت‌های یوسیم استفاده می‌کنند، به کاربرانشان اجازه برقراری تماس‌های صوتی و تصویری را می‌دهند.

تفاوت یوسیم و سیم کارت معمولی

به علاوه الگوریتم‌های امنیتی کاملاً جدیدی در سیم کارت‌های یوسیم استفاده می‌شود که سطح امنیت این سیم کارت‌ها را بالا‌تر برده است. همچنین حافظه سیم کارت‌های یوسیم تقویت شده و اطلاعات تعداد بیشتری از مخاطبین شامل شماره تماس، ایمیل و شماره تماس‌های دوم و سوم را می‌توان در فهرست مخاطبین سیم کارت ذخیره کرد.

می‌توانید تفاوت‌های کلیدی بین سیم کارت و یوسیم را در جدول زیر ببینید.

تفاوت‌ های اساسیسیم کارتیوسیم (USIM)
خدمات اتصالاز اتصال 2G پشتیبانی می‌کنداز اتصال 3G پشتیبانی می‌کند
دامنهنسبت به USIM دامنه محدود‌تری داردنسبت به سیم کارت معمولی دامنه گسترده‌تری دارد
امنیتایمنی الگوریتم‌های سیم کارت معمولی، ضعیف‌تر از USIM استیوسیم امنیت بیشتری به کاربرانش عرضه می‌کند
دفترچه تلفندفترچه تلفن جهانی دارددفترچه تلفن پنهان دارد
فضای ذخیره سازیظرفیت ذخیره سازی محدود (حدود 255 مخاطب) ظرفیت ذخیره سازی بالا

 


جمع بندی


صنعت ارتباطات در سراسر دنیا دقیقاً از همان لحظه آغاز، در حال رشد و توسعه است. دستگاه‌ها و وسایل مختلف مربوط به این حوزه هم همراه با صنعت ارتباطات رشد کرده و روزبه‌روز هوشمند‌تر می‌شوند؛ اما با این حال هنوز تعداد زیادی از مردم هستند که نمی‌دانند سیم کارت‌های معمولی و سیم کارت یوسیم متفاوت هستند. در این مطلب به بررسی این دو مفهوم، کارایی، مزایا و تفاوت‌های اساسی و کلیدی بین آن‌ها اشاره کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهاد‌های خود را در قسمت دیدگاه‌ها، با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402