بررسی گوشی نوکیا 7.2 | مشخصات، قیمت و دوربین 48 مگاپیکسلی

جعبه گشایی گوشی نوکیا 7.2
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی نوکیا 7.2 آخرین محصول از نسل جدید اسمارت‌فون‌های اندرویدی میان‌رده نوکیا است که به لحاظ داشتن امکاناتی درخور‌توجه و قابلیت‌هایی نزدیک به گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار، مورد اقبال خوبی واقع شده است.

از دو سال پیش، نوکیا 7 یک مدل منحصر به چین بود، درحالیکه 7 Plus به مدلی جهانی بدل شد و در اوایل سال 2018 یک قهرمان ناشناخته بود که چیزی فراتر از یک گوشی صرف را با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‌داد. نوکیا 7.1 وارث معنوی خوبی برای آن نشد و در ردیف کمی پایین‌تر از میان‌رده قرار گرفت. اکنون نوکیا 7.2 را داریم و سعی خواهیم کرد به این سؤال پاسخ دهیم که آیا سری 7 به جایگاهی که مدل 7.1 کسب کرد قانع است یا می‌خواهد به سطح محبوبیت 7 Plus بازگردد.

بررسی تخصصی گوشی نوکیا 7.2

با ما همراه باشید در معرفی و بررسی این محصول میان‌رده از نوکیا که شاید بارزترین خصوصیت آن دوربین قدرتمندش باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


بررسی گوشی نوکیا 7.2


گوشی Nokia 7.2 تمام خصوصیات یک گوشی هوشمند شایسته را دارد و سعی دارد از این هم فراتر برود. طراحی آن با ظاهر و حسی که چندان متفاوت از گوگل پیکسل 4 جدید نیست، بسیار عالی است. گرچه عدم مقاومت در برابر آب، گواه میان‌رده بودن آن است.

صفحه‌نمایش گوشی نوکیا 7.2 بزرگ و شفاف است، اما پنل LCD قادر به رقابت با نمایشگرهای OLED نیست. این واقعیت حتی با در نظر گرفتن حالت PureDisplay آن که محتوا را به HDR تبدیل می‌کند، هنوز هم صادق است. گوشی نوکیا 7.2 از کارآیی و عملکرد بسیار روانی برخوردار است. وبگردی، پیام‌رسانی، پخش ویدئو، اجرای بازی و عکسبرداری، همه با سهولت انجام می‌شوند.

نوکیا 7.2 سعی می‌کند با دوربین‌هایش خاص باشد. دوربین اصلی، همانند دوربین سلفی، در هر شرایطی بسیار عالی عمل می‌کند. یک دوربین با زاویه عریض (Wide-angled) و یک سنسور عمق‌سنج نیز هست، اما این‌ها غیر از ارائه روش‌هایی برای گرفتن عکس‌های سرگرم‌کننده، تاثیر چندانی در بهبود تجربه عکسبرداری ندارند. تمام این مجموعه امکانات با قیمت مناسبی عرضه می‌شود و به‌خوبی با اکثر تلفن‌های دیگر در محدوده قیمت خود رقابت می‌کند.

چکیده‌ای از مشخصات گوشی نوکیا 7.2 را در جدول ذیل می‌بینید.

گوشی نوکیا 7.2مشخصات
بدنهابعاد: 159.9×75.1×8.3 میلی‌متر (6.30×2.96×0.33 اینچ)
وزن: 180 گرم (6.35 اونس)
پوشش شیشه‌ای گوریلا گلس 3 در پشت و جلو، فریم پلاستیکی
تنوع رنگ: سبز فیروزه‌ای، نوک‌مدادی، سفید یخچالی
تک‌سیمکارت (نانوسیم) یا جفت‌سیمکارت (نانوسیم، استندبای دوگانه)
نمایشگرنوع: لمسی خازنی IPS LCD با 16 میلیون رنگ
اندازه: 6.3 اینچ، 99.1 سانتیمتر مربع (نسبت نمایشگر به بدنه: تقریباً 82.4 درصد)
وضوح تصویر: 1080×2280 پیکسل، نسبت تصویر: 19:9 (تراکم پیکسلی: تقریباً 400ppi)
پلتفرمسیستم‌عامل: اندروید نسخه 9 (Pie)، اندروید 1
چیپ‌ست: کوالکام SDM660 اسنپدراگون 660 (14 نانومتری)
پردازنده مرکزی: هشت‌هسته‌ای (4×2.2 GHz Kryo 260 Gold & 4×1.8 GHz Kryo 260 Silver)
پردازنده گرافیکی: Adreno 512
حافظهحافظه داخلی: 64 گیگابایت با رم 4 گیگابایتی / 64 گیگابایت با رم 6 گیگابایتی / 128 گیگابایت با رم 6 گیگابایتی
شکاف حافظه: میکرو-اس‌دی، حداکثر 512 گیگابایت (شکاف اختصاصی)
شبکه‌های ارتباطیبی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
بلوتوث: 5.0, A2DP, EDR, LE, aptX
جی‌پی‌اس: دارد، A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
رادیو: FM
یو‌اس‌بی: 2.0, Type-C 1.0 reversible connector, USB On-The-Go
دوربین اصلیلنز سه‌گانه: 48MP, f/1.8, (wide), 1/2.0″, 0.8µm, PDAF
8MP, f/2.2, 13mm (ultrawide), 1/4.0″, 1.12µm
5MP, depth sensorخصوصیات: Zeiss optics, LED flash, panorama, HDR
فیلمبرداری: 2160p@30fps, 1080p@30fps – gyro-EIS
دوربین جلو (سلفی)تک‌لنز: 20MP, f/2.0, (wide), 1/3″, 0.9µm
خصوصیات: Zeiss optics, HDR
فیلمبرداری: 1080p@30fps
باتریباتری Li-Po جدانشدنی 3500mAh
قابلیت شارژ 10 واتی (5 ولت / 2 آمپر)
سایر امکاناتشکاف USB-C، جک 3.5 میلی‌متری، سنسور اثر انگشت (نصب‌شده در پشت)، میکروفن دوگانه، دکمه دستیار Google، چراغ LED اعلانات
حسگرها: سرعت‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما و حسگر مجاورتی

 

طراحی ظاهری گوشی نوکیا 7.2

  • حس خوبی در دست دارد
  • دارای پوشش گوریلا گلس در جلو و عقب
  • درجه‌بندی مقاومت در برابر آب ندارد

ممکن است فکر کنید که نوکیا 7.2 از قیمتی که دارد گران‌قیمت‌تر است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش شاید بنظر کمی عریض باشد، اما بقیه طراحی ملایم است. خمیدگی گوشه‌ها با خمیدگی‌های کناره نمایشگر بخوبی مطابقت دارد و بسیار خوش‌دست است.

همچنین بخوانید :

قاب نوکیا 7.2 از فلز و پلیمر خاصی ساخته شده‌ است که نوکیا ادعا می‌کند دو برابر مقاومتر از پلی‌کربنات معمولی است. با اینحال، از آنجاییکه نوکیا هیچ درجه مقاومتی در مقابل آب برای این دستگاه ارائه نکرده است، ممکن است از این حیث ضعف داشته باشد.

جلو و عقب گوشی با گوریلا گلس پوشانده شده‌است که قسمت عقب با طرح برفکی خود، حس لطافت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. حس در دست‌ گرفتن آن، یادآور گوگل پیکسل 4 است که برای یک گوشی با نصف قیمت آن، یک امتیاز عالی به حساب می‌آید.

گوشی نوکیا 7.2 / Nokia 7.2

یک بریدگی اشکی‌شکل کوچک در بالای نمایشگر، محل قرارگیری دوربین سلفی است. درحالیکه سه دوربین و فلاش، در برآمدگی گرد دوربین اصلی در پشت گوشی جای دارند. سنسور اثرانگشت دقیقاً زیر دایره دوربین عقب قرار دارد.

دکمه پاور با یک LED سفید روشن می‌شود که جلوه زیبایی به گوشی می‌دهد، اگرچه ممکن است موقع قرار گرفتن روی میز کنار تخت‌خواب آزاردهنده باشد. دکمه تنظیم صدا در بالای دکمه پاور و دکمه اختصاصی دستیار گوگل در لبه دیگر گوشی قرار دارند.

در قسمت پایین گوشی نوکیا 7.2، یک درگاه USB-C (اما فقط با سرعت USB 2.0) و یک شکاف مشبک باریک اسپیکر وجود دارد. در قسمت بالای گوشی، جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته‌ است و یک مزیت بزرگ آن این است که شکاف سیم‌کارت می‌تواند دارای دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه MicroSD را در خود جای دهد. گوشی نوکیا 7.2 در رنگ‌های نوک‌مدادی، سبز فیروزه‌ای و سفید یخچالی عرضه می‌شود. این رنگ‌ها علاوه بر پوشش شیشه‌ای عقب گوشی، قاب آن را نیز دربرمی‌گیرند.

 

بررسی نمایشگر گوشی نوکیا 7.2

  • صفحه نمایش ال‌سی‌دی 6.3 اینچی با وضوح 1080×2280
  • پشتیبانی از HDR
  • کیفیت خوب، اما غیرقابل‌مقایسه با OLED

گوشی نوکیا 7.2 دارای صفحه نمایش بزرگ 6.3 اینچی با وضوح 1080×2280 است. نمایشگر، شفاف و روشن با دیدی واضح در روشنایی روز است؛ اما نوع صفحه‌نمایش، LCD است. البته این امر ممکن است برای برخی افراد چندان مهم نباشد؛ زیرا بسیاری از گوشی‌های ارزان‌قیمت از LCD بهره می‌برند. پنل‌های LCD هنوز هم بنظر کارآیی خوبی دارند، اما اگر به پنل‌های OLED عادت کرده باشید، عقب‌گرد کردن به آن دشوار است!

HMD Global (سازنده تلفن‌های نوکیا فعلی) سعی می‌کند بهترین وضعیت را ایجاد کند. از یک پردازنده Pixelworks برای تبدیل همه ویدیوها به HDR برای حالت PureDisplay خود استفاده می‌کند و بنا به گفته نوکیا، نمایشگر گوشی نوکیا 7.2، یک میلیارد سایه رنگ ارائه می‌دهد که بسیار بالاتر از 16.7 میلیون رنگ معمول است.

این بدان معنی است که با استفاده از PureView، شاهد کمی تقویت در ویبرانس تصویر هستیم، اما تقریباً ناچیز است و مطمئناً بهبود کیفیتی به بزرگی جهش از LCD به OLED نیست.

گوشی nokia 7.2

یکی از عوارض جانبی حالت PureDisplay این است که لکه‌های تیره را به سیاهی تقریباً کامل فرو می‌برد. این امر دو تأثیر دارد: جاییکه شاید جزئیاتی وجود داشته باشد، چیزی نمی‌شود دید و جاییکه ممکن است در بخش‌هایی تاریک از جریان ویدیو، شاهد مصنوعات فشرده‌سازی باشیم، باز هم هیچ چیزی وجود ندارد.

با اینحال، نمایشگر گوشی نوکیا 7.2، در حد مورد نیاز خوب است. با در نظر گرفتن قیمت، نمی‌شود آن را بخاطر اینکه در حد و اندازه OLEDهای پیشرفته نیست، مقصر دانست. حتی شکاف کوچک اشکی‌شکل دوربین سلفی آن هم به راحتی قابل‌اغماض است.

 

بررسی دوربین نوکیا 7.2

  • لنز اصلی 48 مگاپیکسلی + لنز اولترا-واید 8 مگاپیکسلی + لنز عمق‌سنج 5 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی با لنز 20 مگاپیکسلی
  • دوربین اصلی خوب، زاویه عریض ضعیف

دوربین گوشی نوکیا 7.2

هر دو دوربین نوکیا 7.2 کارآمد، اما در عین‌حال گیج‌کننده و ناجور هستند. وقتی صحبت از گرفتن بهترین عکس‌ها باشد، می‌بینیم که دوربین اصلی وقتی بهترین عملکرد را دارد که روی 12 مگاپیکسل تنظیم شده باشد و دوربین سلفی آن فقط در حداکثر وضوح 20 مگاپیکسلی آن خوب کار می‌کند.

عملکرد دوربین‌ها از بعضی جهات چشم‌گیر است. دوربین سلفی وضوح خوبی دارد و حتی در شرایط تاریک نیز نتایج باکیفیتی ارائه می‌دهد. سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی، بخصوص در تنظیمات تاریک با تقویت سایه‌ها برای گرفتن جزییاتی که نمی‌توانیم با چشمان خود ببینیم، بسیار خوب عمل می‌کند.

دوربین گوشی نوکیا 7.2 در عملکردهای پایه، عالی عمل می‌کند؛ اما عملکرد آن در انجام کارهای پیشرفته‌تر افت می‌کند. بعنوان مثال، سیستم تصویربرداری گوشی نوکیا 7.2 یک حالت Dual-Sight دارد که می‌توانید با استفاده همزمان از دوربین‌های جلو و عقب، تصویر یا ویدیوی همه‌جانبه بگیرید؛ اما در این حالت، کیفیت دوربین عقب کاملاً از بین می‌رود.

مشخصات گوشی نوکیا 7.2

حالت پرتره دارای جلوه‌های منحصربه‌فردی است که به شما امکان می‌دهد میزان تاری را در اشکال موردنظر خود (مانند ستاره یا قلب) انتخاب کنید. اما عملکرد دوربین در جداسازی سوژه از پس‌زمینه چندان موفق نیست و باعث تار شدن لبه‌های سوژه می‌شود.

دوربین با زاویه عریض، با میدان دیدی 118 درجه‌ای باعث می‌شود قسمت وسیع‌تری از منظره در قاب عکس جای گیرد؛ اما کیفیت تصویر افتضاح است. کیفیت آن به‌مراتب پایینتر از کیفیتی است که سنسور اصلی ارائه می‌دهد.

در فیلمبرداری، گوشی نوکیا 7.2 از 4K در دوربین عقب و Full HD در دوربین جلو پشتیبانی می‌کند؛ اما هیچ گزینه‌ای برای انتخاب نرخ فریم ارائه نمی‌دهد. ضبط ویدیو با دوربین‌های عقب و جلو خوب به‌نظر می‌رسد، ولی دوربین زاویه عریض همچنان ناامیدکننده است.

وجود دو میکروفون در هر طرف گوشی نوکیا 7.2، ضبط صدای استریو را ممکن می‌کند؛ اما میکروفون‌ها دقیقاً در جایی قرار دارند که معمولاً تلفن را نگه می‌داریم و به‌راحتی ممکن است به‌طور تصادفی با دست پوشانده شوند.

چیزی که باید بدانید این است که دوربین‌ها، موقع اولین استفاده بعد از باز کردن گوشی، روی وضوح پایین‌تر تنظیم شده‌اند. اگر گوشی نوکیا 7.2 را خریداری کرده باشید و به فکر تغییر این تنظیمات نباشید، ممکن است عملکرد دوربین‌های آن را بسیار بدتر از چیزی که واقعاً هستند تصور کنید.

 

سخت‌افزار و سیستم‌ عامل گوشی نوکیا 7.2

  • تراشه اسنپ‌دراگون 660 و عملکرد عموماً خوب
  • رم 4 یا 6 گیگابایتی
  • اندروید 9 Pie، اندروید خام

گوشی نوکیا 7.2 عملکردی روان دارد. یک تراشه اسنپ‌دراگون 660 کوالکام قدرت آن را تامین می‌کند و از یک رابط کاربری اندروید خام ساده بهره می‌برد. گوشی نوکیا 7.2 بخشی از برنامه Android One است؛ بنابراین فاقد نرم‌افزارهای اضافی است.

خبر خوب اینکه سازنده گوشی نوکیا 7.2 وعده «2 سال ارتقاء نرم‌افزار و 3 سال بروزرسانی امنیتی ماهانه» را داده است. با اینحال، این گوشی با اندروید 9 پای از جعبه خارج می‌شود و امیدواریم اندروید 10 زودتر برای آن عرضه شود. راه‌اندازی اپلیکیشن دوربین نوکیا 7.2 ممکن است گاهی کند باشد. تعویض اپلیکیشن‌ها سریع صورت می‌گیرد و اکثر برنامه‌ها با سرعتی مناسب راه‌اندازی می‌شوند.

قیمت گوشی نوکیا 7.2

حسگر اثرانگشت گوشی نوکیا 7.2 سریع است و در ترکیب با قابلیت تشخیص چهره، قفل صفحه گوشی را در اکثر مواقع به‌سادگی باز می‌کند؛ اگرچه برای تشخیص چهره در شرایط وجود نور شدید در پشت‌سر، کمی به زحمت می‌افتد.

دقیقاً مانند گوشی‌های قبلی پیکسل، کاربرد دوم حسگر اثرانگشت نوکیا 7.2، پایین کشیدن نوار اعلان گوشی است. این امر به روان‌تر شدن تجربه کاربری نیز کمک می‌کند؛ چرا که موقع یک‌دستی کار کردن با گوشی، دسترسی به بالای نمایشگر 6 اینچی آن، حتی برای دست‌های بزرگ نیز سخت است.

گوشی نوکیا 7.2 از صدای بلندی بهره‌مند است. صدا فاقد حرارت است و تنها نشانه‌هایی جزئی از بازگشت صدا (Reverb) دارد؛ اما حتی در حداکثر میزان صدا و هنگام گوش دادن بدون هدفون یا بلندگو اختصاصی هم، صدا به اندازه کافی صاف و شفاف است.

در زمینه درگاه‌های ارتباطی، گوشی نوکیا 7.2 از وایفای قابل اعتماد 802.11ac، بلوتوث نسخه 5 و NFC برای انجام پرداخت‌های بدون‌تماس بهره می‌برد.

بررسی گوشی نوکیا 7.2 / Nokia 7.2 review

 

باتری گوشی نوکیا 7.2

  •  باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی
  • عمر متوسط باتری و شارژ آهسته

باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی نوکیا 7.2 برای یک روز تمام کافی است، اما به‌عنوان یک گوشی متوسط به بالا، باتری آن یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. اجرای تست ویدیویی با حداکثر روشنایی به‌مدت 90 دقیقه در این گوشی، 24% از باتری را تخلیه کرد. این مقدار، بالاتر از چیزی است که در اکثر گوشی‌های دیگر از جمله پیکسل 3a دیده‌ایم.

HMD Global ادعا می‌کند که باتری گوشی نوکیا 7.2 می‌تواند دو روز بدون شارژ دوام بیاورد. اگرچه ممکن است این ادعا در صورت استفاده کم‌بار از گوشی با نمایشگر کم‌نور و سیستم تطابقی باتری که به خوبی آموزش دیده باشد صدق کند، اما مطابقتی با تجربه ما ندارد.

شارژ گوشی نوکیا 7.2 هم یک نکته نامطلوب دیگر است. 15 دقیقه اتصال آن به شارژر، شارژ گوشی را فقط به 17% و بعد از نیم ساعت به 34% رساند. این به‌هیچ‌وجه شارژ سریع محسوب نمی شود.

 


قیمت و تاریخ عرضه گوشی Nokia 7.2


گوشی نوکیا 7.2 که در نمایشگاه IFA2019 در 14 سپتامبر 2019 (23 شهریور 1398) معرفی شد، از اوایل ماه اکتبر (مهر ماه 98) با قیمت 349 دلار عرضه شده و هم‌اکنون در بازار موجود است.

در این مقاله به بررسی گوشی نوکیا 7.2 پرداختیم. نظر شما درباره این گوشی و قابلیت‌های آن چیست؟ اگر قصد خرید گوشی داشته باشید، آیا نوکیا 7.2 جزو انتخاب‌های شما خواهد بود؟ می‌توانید در پایین همین صفحه نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
م
.
01 بهمن 1398، 11:47
پاسخ
0
0
گوشی خیلی خوبیه و تو عصری که همه سازنده ها از شیشه و پلاستیک صیقلی استفاده می کنند، دیدن یه گوشی با بک شیشه ای و لبه های مات، جالب و جذابه. در مورد شارژ سریع این گوشی چیزی میدونید؟ گزارش های ضد و نقیضی هست و بعضی سایت ها میگن نداره و بعضی سایت ها میگن داره. در مورد دوربینش هم از سنسور 48 مگاپیکسلی سامسونگ مدل GM1 استفاده که تو رزلوشن 12 مگاپیکسل در مقایسه با IMX586 سونی، تفاوت زیادی نداره اما زمانی که حالت 48 مگاپیکسل رو فعال می کنید، ضعف سنسورش از نظر قدرت تفکیک رو در برابر سونی میتونید ببینید. کافیه از ابزار مقایسه تصاویر سایت جی اس ام آرنا استفاده کنید. با تشکر از نقد و بررسی جامع و خوبتون.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402