بررسی گوشی آیفون XR ؛ مشخصات فنی، دوربین و قیمت

iphone-xr/ گوشی آیفون XR
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با اینکه یک سال از معرفی گوشی آیفون XR می‌گذرد، اما همچنان این گوشی مورد آپدیت قرار گرفته و با قیمت پایین‌تر خود نسبت به سایر گوشی‌های آیفون، حضور خوبی را در بازار تجربه می‌کند.

همچنین بخوانید :

آیفون XR (که با نام آیفون تِن آر نیز خوانده می‌شود)، یکی از محصولات قابل توجه و البته اقتصادی اپل است که در سال 2018 به همراه گوشی‌های آیفون 10 اس (iPhone XS) و آیفون 10 اس مکس (iPhone XS MAX) معرفی شده بود. اپل برای جبران خسارت‌های ناشی از فروش کم این نسخه از آیفون تلاش‌هایی برای افزایش فروش آیفون XR و آیفون XS داشته است. این شرکت امسال نیز آیفون XR را روانه بازار کرده و برای فروش هر چه بیشتر این نسخه از آیفون قیمت آن را نسبت به گوشی‌های جدید کاهش داده است تا مشتریان را نسبت به خرید آن ترغیب کند. این در حالی است که در سال 2019 اپل سه گوشی دیگر از آیفون را نیز روانه بازار کرده است.

iphone-xr-ios-13/ گوشی آیفون ایکس آر

آیفون 11، آیفون 11 پرو مکس و آیفون 11 پرو که گفته می‌شود آیفون 11 نسخه آپدیت شده‌ای از آیفون XR است، از دیگر گوشی‌های سال 2019 شرکت اپل بودند. با این حساب در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آیفون 11 پرو مکس و نسخه‌های ارزان‌تر آن کسب کنید. ناگفته نماند آیفون XR همچپنان با قیمت اقتصادی‌تر خود و مشخصات جالبی که دارد، در بین پرچمداران اپل می‌درخشد و برای مشتریان گوشی‌های آیفون گزینه‌ای جهت انتخاب محسوب می‌شود؛ چراکه سیستم عامل آن مورد آپدیت قرار گرفته است. مشتریان می‌توانند یک سری از سرویس‌ها را نیز به صورت رایگان از اپل با خرید گوشی آیفون XR دریافت کنند. برای آشنای بیشتر با گوشی آیفون XR در ادامه همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


بررسی گوشی آیفون XR


هرچند در نگاه اول گوشی آیفون XR یک گوشی قدیمی به نظر می‌رسد و بسیاری از ویژگی‌های ترند امروزی گوشی‌های پرچمدار را ندارد، اما باید اشاره کنیم که سیستم عامل تغییر کرده و ویژگی‌های جدیدی را نیز ارائه می‌دهد. برخورداری از ویژگی حالت تاریک، پشتیبانی از اپل آرکید (Apple Arcade) و اپل TV Plus از ویژگی‌‎های خوب آن محسوب می‌شود. همچنین مشتریان می‌توانند از 12 ماه سرویس رایگان خدمات اپل نیز برخوردار باشند. در اینجا می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد اپل تی وی کسب کنید.

iphone-xr-display/ گوشی آیفون xr

 

مشخصات فنی

گوشی آیفون XR مدل 2019 که از نظر نرم افزاری مورد بازبینی‌هایی قرار گرفته است، جزو محصولات اقتصادی اپل محسوب می‌شود و آن دسته از کاربرانی که اکوسیستم اپل را می‌پسندند و همچنین هزینه بالایی را نمی‌خواهند برای یک گوشی هوشمند پرداخت کنند، می‌توانند آیفون XR را به عنوان گزینه‌ای جهت انتخاب در نظر بگیرند و از امکانات و سرویس‌های اپل نیز برخوردار باشند. در ادامه به جدول مشخصات گوشی آیفون XR اشاره می‌کنیم.

مشخصاتگوشی آیفون XR
ابعاد و وزنابعاد: 8.3×75.8×150.9 میلی‌متر
وزن: 194 گرم
نمایشگر6.1 اینچی LCD IPS Retina
با وضوح 1792×828 پیکسل
پردازندهپردازنده محاسباتی A12 بایونیک اپل
پردازنده گرافیکی اپل
حافظهرم 3 گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی قابل انتخاب 64، 128 و 256 گیگابایت
قابلیت ارتقا از طریق SD کارت را ندارد.
دوربیندوربین اصلی: 12 مگاپیکسلی
دوربین سلفی: 7 مگاپیکسلی
سیستم عاملiOS 13
امنیت و ارتباطاتپشتیبانی از FaceID، پشتیبانی از سنسورهای مجاورت، شتاب‌سنج، فشارسنج، قطب‌نما و ژروسکوپ
باتری2942 میلی‌آمپرساعت با قابلیت شارژ سریع 15 وات و شارژ سریع بی‌سیم Qi
رنگ‌هامشکی، قرمز، زرد، آبی، سفید و نارنجی
قیمت599 دلار که در ایران با قیمت تقریبی 13 میلیون و 289 هزار تومان به فروش می‌رسد

 

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، گوشی آیفون XR دارای ابعاد مناسب و استانداردی است و از بدنه زیبایی نیز سود می‌برد. جنس بدنه پشتی از شیشه بوده و رنگ‌های متنوعی نیز برای انتخاب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. درواقع مشتریان می‌توانند آیفون 10 آر را در رنگ‌های مشکی، قرمز، زرد، سفید و نارنجی انتخاب کنند. همچنین خوب است بدانید که بدنه پشتی آیفون XR میزبان دوربین اصلی تکی است و در بدنه جلویی نیز شاهد بریدگی هستیم که میزبان دوربین سلفی و ویژگی FaceID است. همان‌طور که در تصاویر این گوشی هوشمند نیز مشاهده می‎‌کنیم، برخورداری از گوشه‌های گرد از مواردی است که به زیبایی بدنه گوشی افزوده است و به نوعی طراحی آیفون 7 و آیفون 8 را نیز در ذهن تداعی می‌کند.

iphone-xr-colors/ قیمت گوشی آیفون xr

با این حال حضور حاشیه‌ای قابل توجه در بدنه جلویی این گوشی شاید اندکی برای آن دسته از کاربرانی که اخبار روز گوشی‌ها و نمایشگرهای بی‌نهایت را دنبال می‌کنند ناخوشایند باشد. یا اینکه هنوز حضور بریدگی بالای نمایشگر برای خیلی از کاربران پذیرفته نباشد، اما با همه این‌ها باید اشاره کنیم که آیفون XR در کل ظاهر جمع و جوری دارد و نمی‌توان تنها به این دلایل گفت که این گوشی اقتصادی از ظاهر خوبی برخوردار نیست.

ناگفته نماند در بخش طراحی بدنه پایینی گوشی نیز اثری از جک هدفون 3.5 میلی‌متری صدا نیست و این شاید برای برخی از طرفداران این ویژگی و هدفون‌های سیمی اندکی ناامیدکننده باشد.

 

نمایشگر

نمایشگر 6.1 اینچی آیفون XR اندازه‌ای بین آیفون 11 5.8 اینچی و آیفون 11 پرو 6.5 اینچی دارد. خوب است بدانید نوع نمایشگری که کوپتینویی‌ها در این گوشی هوشمند به کار گرفته‌اند نمایشگر LCD است که اپل این نمایشگر را با نام Liquid Retina معرفی کرده است. نمایشگر LCD اپل از کیفیت‌هایی همچون Dolby Vision/HDR10 که در آیفون 11 و آیفون 11 پرو شاهد آن هستیم پشتیبانی نمی‌کند و شفافیت نمایشگرهای اولد را نیز ندارد.

iphone-xr-notch/ گوشی آیفون ایکس آر

اما ناگفته نماند که حساسیت نمایشگر آیفون در همه نسخه‌ها بسیار بالا است و با یک لمس کوچک هم دستورات کاربر اجرا خواهد شد. درواقع نرخ رفرش نمایشگر در گوشی آیفون XR معادل 60 هرتز است که در زمان لمس این نرخ معادل 120 هرتز گزارش شده است. با همه این‌ها و با توجه به حاشیه اشاره شده در اطراف نمایشگر، باید بگوییم که اپل تلاش کرده است تا دید خوبی از نمایشگر گوشی به چشم کاربر منتقل شود و کاربر با کمترین تلاش، اطلاعات نمایشگر را مشاهده کند. درواقع برخلاف طراحی نمایشگر اپل نمایشگرهای خمیده‌ای است که در برخی از گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شود. این نوع طراحی خمیده درواقع مانع از کاربری راحت نمایشگر خواهد بود.

 

عملکرد سخت افزاری

از نظر سخت افزاری باید اشاره کنیم که گوشی آیفون XR نیروی پردازشی خود را از پردازنده قدرتمند A12 بایونیک اپل تأمین می‌کند. در اینجا می‌توانید اطلاعت بیشتری درباره آن نیز کسب کنید. گفتنی است که این پردازنده 7 نانومتری بوده و نسبت به نسل پیشین خود که یک پردازنده 10 نانومتری بود، قدرت محاسباتی بالایی دارد و سرعت آن در بخش محاسباتی 15 درصد سریع‌تر است و در بخش پردازش گرافیکی نیز سرعت آن تا 50 درصد نسبت به A11 ارتقا یافته است. همچنین خوب است بدانید پردازنده A12 با یک موتور عصبی هوش مصنوعی با عنوان Neural Engine همراه شده است. در این راستا اپل تأکید کرده است که گوشی‌‎های مجهز به پردازنده جدید، در اجرای برنامه‌های واقعیت افزوده قدرتمند ظاهر می‌شوند.

با این حساب می‌توان گفت که چنین پردازنده‌ای می‌تواند یک گوشی هوشمند را تا چندین سال از نظر قدرت محاسباتی به روز نگه دارد. این مسئله‌ای است که پیش از این نیز توسط اپل با آیفون‌های پیشین ثابت شده است.

iphone-xr/ بررسی آیفون xr

 

حافظه و FaceID

ناگفته نماند این پردازنده در این گوشی اقتصادی با یک رم 3 گیگابایتی نیز همراه شده است تا وظایف پردزاشی و اجرای برنامه‌ها را به خوبی بر عهده داشته باشد. خوب است بدانید حافظه ذخیره‌سازی در آیفون XR در اندازه‌های قابل انتخاب 64، 128 و 256 گیگابایتی است و مشتریان با توجه به نیاز خود می‌توانند مدلی که می‌خواهند را انتخاب کنند. همچنین آن‌ها باید در انتخاب این بخش دقت لازم را داشته باشند؛ چراکه قابلیت ارتقای حافظه ذخیره‌سازی از طریق میکرو SD در گوشی‌های آیفون وجود ندارد.

در مورد عملکرد فیس آی دی هم باید اشاره کنیم که از نظر امنیتی اپل از فناوری TouchID فاصله گرفته است و این سیستم را جایگزینش کرده تا امنیت بالاتری را برای کاربران آیفون به ارمغان آورد. این ویژگی در آیفون با قدرت بسیار بالایی کار می‌کند و حتی نمی‌تواند توسط یک عکس از صاحب گوشی نیز فریب بخورد که از ویژگی‌های برجسته آن نیز محسوب می‌شود.

 

سیستم عامل

زمانی که گوشی آیفون XR برای اولین بار در سال 2018 معرفی شد، با iOS 12 همراه بود؛ اما اکنون همین مدل 2018 نیز به iOS 13 نیز قابل آپدیت است. علاوه بر این گوشی آیفون 10 آر محصول 2019 با سیستم عامل iOS 13 همراه خواهد بود. هرچند iOS 13 تفاوت‌هایی با iOS 12 دارد، اما باید اشاره کنیم که رابط کاربری عمومی آن یکسان است؛ البته ویژگی‌های جدیدی نیز دارد. پشتیبانی از حالت تاریک ازجمله ویژگی‌های iOS 13 محسوب می‌شود.

iphone-xr-ios-13/ مشخصات آیفون xr

خوب است بدانید که حالت تاریک یک تم موبایلی است که برای استفاده از گوشی در شب مناسب بوده و کاربر احساس راحت‌‎تری در استفاده از آن خواهد داشت. همچنین برنامه‌هایی مانند عکس و ترفندهای رابط کاربری نیز در آن ارتقا یافته است. علاوه بر همه این‌ها این نسخه جدید از سیستم عامل iOS امکانات و ویژگی‌های دیگری نیز دارد که در اینجا می‌توانید اطلاعت بیشتری در مورد آن به دست آورید.

 

دوربین ها

شاید ویژگی قابل توجهی که باعث انتقاد بسیاری از منتقدین می‌شود، حضور دوربین‌های تکی در این گوشی هوشمند است. همه ما می‌دانیم که امروزه دوربین‌ها در گوشی‌های هوشمند ارتقا یافته‌اند؛ به طوری که امروزه شاهد استفاده از دوربین‌های چندگانه و ارتقای آن‌ها حتی در گوشی‌های میان رده اندرویدی نیز هستیم. در این راستا باید بگوییم که اپل از زمان عرضه اولین آیفون تاکنون به فکر ارتقای دوربین گوشی‌های خود بوده و دوربین در گوشی‌های جدیدتر گوشی‌های آیفون ارتقا یافته است. در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

iphone-xr/ قیمت آیفون ایکس آر

دوربین اصلی در گوشی آیفون XR در بدنه پشتی از یک لنز تکی با ظرفیت 12 مگاپیکسل و دیافراگم f/1.8 سود می‌برد. این دوربین قابلیت عکاسی پاناروما و HDR را دارد، اما به سایر ویژگی‌ها مانند لنز تله یا زوم نوری مجهز نیست. دوربین سلفی نیز در این گوشی هوشمند از ظرفیتی معادل 7 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 برخوردار است.

iphone-xr-camera/ iphone-xr-notch/ دوربین گوشی آیفون ایکس آر

 

باتری

آیفون XR دارای یک باتری 2942 میلی‌آمپرساعتی است. در این راستا اپل معتقد است که طول عمر باتری این نسخه از آیفون، 90 دقیقه از آیفون 7 و آیفون 8 بهتر است. با اینکه اندازه باتری آیفون XR و به طور کلی گوشی‌های اپل از باتری‌های موجود در گوشی‌های اندرویدی از نظر عددی ضعیف‌تر است، باید اشاره کنیم که مکانیزم بکارگیری سخت افزاری اپل با سایر گوشی‌ها متفاوت بوده و اساسا روند کار نیز تفاوت دارد. درواقع همان‌طور که اشاره شد اپل از پردازنده A12 برخوردار است که به طور کافی می‌تواند مصرف بهینه انرژی را در اجرای برنامه‌ها داشته باشد. از طرف دیگر همه بخش‌های سخت افزاری اپل با این هدف سازگار شده‌اند و درنتیجه نمی‌توانیم باتری گوشی اپل را با باتری گوشی‌های اندرویدی از نظر اندازه مورد مقایسه قرار دهیم.

iphone-xr-wireless-charge/ گوشی آیفون xr اپل

با این حال در مقایسه با سایر گوشی‌های آیفون باید بگوییم که باتری در آیفون XR نسبت به نسخه‌های پیش از آن ارتقا یافته است و در مقایسه با نسخه‌های جدید آیفون هم عملکرد خوبی دارد و می‌تواند برای اجرای بازی‌ها و مشاهده فیلم هم قابل اعتماد باشد. در مورد شارژ باتری گوشی آیفون XR نیز باید بگوییم که این گوشی از ویژگی شارژ سریع 15 وات سود می‌برد و همچنین از شارژ سریع بی سیم Qi نیز پشتیبانی خواهد کرد.

 

قیمت

با توجه به ویژگی‌هایی که از گوشی آیفون ایکس آر بیان کردیم باید بگوییم که با توجه به اقتصادی بودن این گوشی هوشمند و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر آن نسبت به آیفون 11، خرید آن به طرفداران گوشی‌های اپل پیشنهاد می‌شود. خوب است بدانید قیمت آیفون ایکس آر در مدل پایه یعنی با حافظه داخلی 64 گیگابایتی، معادل 749 دلار بوده و در ایران نیز مدل 128 گیگابایتی آن با قیمت 13 میلیون و 289 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

iphone-xr/ iphone-xr-notch/ گوشی آیفون ایکس آر

 


سخن پایانی


با توجه به اطلاعاتی که در مورد آیفون XR در این مقاله بیان کردیم، می‌دانیم که برخورداری از ویژگی‌هایی مانند FaceID در کنار قیمت پایین‌تر نسبت به سایر محصولات آیفون باعث محبوبیت هر چه بیشتر آن در میان طرفداران گوشی‌های آیفون شده است. هرچند این گوشی هوشمند از بسیاری از ترندهای روز گوشی‌های هوشمند در دنیا پشتیبانی نمی‌کند، اما باید اشاره کنیم برای کاربرانی که انتظارات خیلی بالایی از گوشی خود ندارند و تمایلی به ترندهای جدید عکاسی در گوشی‌های هوشمند ندارند، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا به نظر شما آیفون XR با توجه به قیمتی که دارد، ارزش خرید خواهد داشت یا می‌توان با این قیمت گوشی‌های اندرویدی بهتری را خریداری کرد؟ خوشحال خواهیم شد نظرات خود را در پایین همین پست با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402