انسان شاد ؛ چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟
بیتا هدایت پور
نویسنده:بیتا هدایت پور
ارسال شده در:24 بهمن 1398، 22:00

انسان شاد ؛ چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

شما شاد بودن را در چه چیزهایی معنا می‌کنید؟ به نظر شما انسان شاد چه کسی است؟ در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره شادی و انسان شاد به شما توضیح دهیم.

شادی چیست؟ انسان شاد کیست؟ چه چیزهایی افراد را شاد می‌کنند؟ این سوال کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما تعریف شادی و انسان شاد از نظر هرشخص متفاوت است. هر فرد می‌تواند تعاریف مختلفی از شادی داشته باشد. شادی و خوشبختی نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند و می‌توانند تأثیر بسزایی در نحوه زندگی انسان داشته باشند. در حقیقت انسان‌های شاد و خوشبخت، بهترین امکانات را ندارند؛ اما می‌توانند از هر چیزی بهترین بهره را ببرند. پس تعریف شادی و خوشبختی به شیوه تفکر و سبک زندگی ما باز می‌گردد. انسان شاد بر داشته‌هایش تمرکز می‌کند و انسان ناراحت و ناراضی همیشه به دنبال نداشته‌هایش می‌گردد و از موهبت‌های زندگی‌اش لذت نمی‌برد.

برخی روان‌شناسان، انسان شاد را از لحاظ شخصیتی، فردی تعریف می‌کنند که تمایل بیشتری به برون‌گرا بودن دارد، از معاشرت با دیگران لذت می‌برد، از زندگی اجتماعی انرژی می‌گیرد و در جمع دوستان بودن را به تنها ماندن در خانه و مطالعه ترجیح می‌دهد. انسان شاد در عین اینکه بسیار برون‌گرا است و کمتر عصبی می‌شود، اما ممکن است دغدغه‌ها و نگرانی‌های خودش را داشته باشد. شاد بودن یک انتخاب است. همه چیز به نوع نگرش و سبک زندگی شما بستگی دارد. ما در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری درباره شادی و انسان شاد در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


شادی چیست؟ و انسان شاد کیست؟


واژه شادی (Happiness) در زمینه حالات روحی یا عاطفی از جمله احساسات مثبت یا دلپذیر اعم از قناعت تا احساس لذت شدید به کار می‌رود. از واژه شادی همچنین در زمینه ابراز رضایت از زندگی، بهزیستی ذهنی، یودیمونیا (Eudaimonia) یا خوش‌روانی، شکوفایی و عزت نفس نیز استفاده می‌شود. از دهه 1960، تحقیقات گسترده‌ای درباه شادی و انسان شاد در طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی از جمله پیری‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی مثبت، تحقیقات بالینی و پزشکی انجام شده است.

شادی چیست

از کلمه شادی اغلب در رابطه با دو عامل استفاده می‌شود:

  • تجربه فعلی یک احساس مانند لذت یا شادی و یا احساس عمومی‌تر از وضعیت عاطفی به عنوان یک اصل کلی. این تعاریف خوشبختی در بسیاری از فرهنگ‌های لغت نیز وجود دارد.
  • ارزیابی رضایت از زندگی از جمله کیفیت زندگی. به عنوان مثال روت ونهاوون (Rutut Veenhoven) سعادت و شادی را «رضایت کلی از زندگی» تعریف کرده است.

برخی از کاربردها می‌توانند هر دو عامل را شامل شوند. بهزیستی ذهنی شامل معیارهای تجربه فعلی (احساسات و خلق و خو) و رضایت از زندگی است. به عنوان مثال، سونیا لیوبومیرسکی شادی را «تجربه لذت، رضایت و تفکر مثبت نسبت به زندگی» توصیف کرده است و باور دارد که داشتن حس خوب به زندگی، موجب شادی می‌شود و انسان شاد نیز خوشبخت است و انرژی مثبت کائنات را به سو‌ی خود جذب می‌کند.

فلسفه شادی اغلب همراه با مسائل اخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع داشتن حس رضایت و شادی، نوعی طرز تفکر و حتی سبک زندگی محسوب می‌شود. انسان شاد کسی است که از زندگی خود لذت می‌برد و سعی می‌کند این احساس شادی و رضایتمندی را به دیگران نیز منتقل کند. برخی افراد شاد بودن را با مادیات می‌سنجند؛ یعنی بر این باورند که داشتن احساس شادی فقط مربوط به رفاه اقتصادی است. در حالی که شادی واقعی یک حس معنوی و درونی است که مهم‌ترین علت آن «صلح درون» است.

انسان شاد همیشه مثبت فکر می‌کند و از هر آنچه که در زندگی دارد، لذت می‌برد. پس شادی و شاد بودن به خودتان بستگی دارد. شما تصمیم می‌گیرید که شاد باشید و از زندگی و هر آنچه که دارید لذت ببرید. با داشتن انرژی مثبت و رضایت‌مندی و از همه مهم‌تر شکرگذاری، می‌توانید به تمام آرزوها و خواسته‌های خود دست پیدا کنید. پس کلید رسیدن به خوشبختی، شاد بودن و مثبت‌اندیشی است.

 


چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟


احساس شادی و خوشبختی می‌تواند برای بسیاری از افراد در موضوعات و مسائل مختلفی تعریف شود. از نظر برخی افراد، شادی در داشتن یک اتومبیل لوکس تعریف می‌شود؛ در حالی که شادی برای فردی دیگر ممکن است در تولد و در آغوش گرفتن فرزندش باشد. در حالی که تعریف احساس شادی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بسیاری از عوامل و راهکارها می‌توانند در داشتن یک زندگی شاد نقش بسزایی داشته باشند. انسان شاد می‌تواند شادی را به دیگران نیز منتقل کند. ایجاد حس خوب و شادی در افراد دیگر، حال کلی و درونی شما را نیز بهتر می‌کند. در این قسمت چندین راهکار مفید را برای داشتن زندگی شاد به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه آدم شادی باشیم / چگونه روحیه شادی داشته باشیم

 

مثبت فکر کنید

داشتن یک زندگی بی‌دغدغه و خالی از مشکل، امری غیرممکن است؛ اما نوع نگرش و واکنش شما به چالش‌های موجود در زندگی باعث ایجاد تفاوت می‌شود. تفکر مثبت به معنای چگونگی برخورد با مشکلات با چشم‌اندازی مثبت است. این بدان معنا نیست که شما از تجارب ناخوشایند دوری کنید یا سعی کنید آن‌ها را نادیده بگیرید، بلکه به معنای آن است که در بدترین شرایط و موقعیت‌ها نیز سعی کنید جوانب مثبت آن را در نظر بگیرید.

مثبت‌اندیشی یعنی به خود یادآوری کنید که وقایع منفی موقتی هستند و فرصت‌هایی را برای یادگیری و رشد در اختیار شما قرار می‌دهند. به جای آن که بر جنبه‌های منفی یک اتفاق ناخوشایند تمرکز کنید، سعی کنید به دنبال راه‌هایی برای درس گرفتن از آن اتفاق باشید.

یکی از شیوه‌های تمرین مثبت‌اندیشی توجه به گفتگوی درونی‌تان است. به جای آنکه با خود بگویید «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم و حتما در آن شکست می‌خورم»، با خود بگویید «من شجاعانه در حال تجربه و یادگیری موضوع جدیدی هستم و نتیجه آن نیز از کنترل من خارج است».

 

همیشه در حال سپاس گذاری باشید

چگونه احساس شادی کنیم / چگونه ذهن شادی داشته باشیم

قدردانی و سپاس‌گذاری، می‌تواند تأثیرات عمیق و مثبتی در زندگی شما داشته باشد. خود را به گفتن کلمه «سپاسگذارم» عادت دهید. سپاس‌گذاری به شما احساس خوبی می‌دهد و بر سلامت جسمی و روانی‌تان تأثیر می‌گذارد و عزت نفس شما را نیز تقویت می‌کند. هرگاه احساس کردید افکار منفی به سراغتان آمدند، سعی کنید به آن‌ها توجه نکنید و سپس افکار و شرایط مثبتی را که به خاطر آن‌ها همیشه شکرگذار بوده‌‌اید را جایگزین افکار منفی کنید. در ابتدا ممکن است تعجب کنید که چقدر سریع روحیه شما تغییر پیدا کرده و افکار مثبت جایگزین افکار منفی شده‌اند.

 

در زمان حال زندگی کنید

واقعیت این است که بدن شما همیشه در لحظه اکنون است، اما ذهن شما می‌تواند در گذشته، حال یا آینده باشد. اگر احساس می‌کنید که از خودتان یا اطرافیانتان فاصله گرفته‌اید، سعی کنید افکار و توجه خود را به زمان حال هدایت کنید و از حواس چندگانه خود برای بازگرداندن روح و فکرتان به لحظه کنونی استفاده کنید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید انرژی مثبت را وارد بدن خود کنید. وقتی افکار منفی به سراغتان می‌آیند، سعی کنید بدون قضاوت به آن‌ها اقرار کنید. به عنوان مثال، با خود بگویید «من به روز پر مشغله و سختی که پیش رو دارم فکر می‌کنم». نیازی نیست افکار خود را تجزیه و تحلیل کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که افکار خود را تصدیق کنید.

 

استرس خود را کنترل کنید

در حالی که شما نمی‌توانید مهلت پرداخت صورت‌حساب‌ها و یا مهلت انجام تکالیف مدرسه را کنترل کرده و یا به تعویق بیندازید، اما می‌توانید یاد بگیرید که با یک روش سالم، واکنش خود را نسبت به عوامل استرس‌زا به طور روزانه مدیریت کنید. شاید متوجه نشوید، اما در طی روز با مسائل گوناگونی برخورد می‌کنید که ممکن است حس استرس را در شما برانگیزند. برخی افراد برای مقابله با استرس خود سیگار می‌کشند، برخی غذا می‌خورند، برخی تلویزیون تماشا می‌کنند و برخی افراد نیز با رایانه خود بازی می‌کنند.

اگرچه انجام این کارها نه تنها توصیه نمی‌شوند، بلکه از لحاظ روحی نیز به شما کمک چندانی نمی‌کنند و تنها استرس شما را به طور موقت رفع می‌کند. شما باید سعی کنید عامل ایجاد استرستان را شناسایی کرده و آن‌ها را مهار کنید. شما می‌توانید کارهایی را انجام دهید که به آرامش ذهن و بدن شما کمک می‌کنند. مثلا می‌توانید از یوگا و انواع مختلف مراقبه‌ها استفاده کنید تا ذهن شما آرامش پیدا کند.

 

در گذشته زندگی نکنید

چگونه آدم شادی باشیم / چگونه روحیه شادی داشته باشیم

شاید در گذشته اتفاقی افتاده است که از آن پشیمان هستید و یا به این فکر می‌کنید که می‌توانستید طور دیگری عمل کنید. اجازه ندهید ذهنتان درگیر اتفاقات گذشته شود. فکر کردن به گذشته و افسوس خوردن باعث ایجاد حس استرس و افسردگی در شما می‌شود. در عوض از موقعیت کنونی خود استفاده کنید تا مشکلات آینده را حل کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید نسبت به مشکلات پیش رو واکنش صحیح و متفاوتی نشان دهید و با آرامش خاطر، بهترین راه‌ حل را انتخاب کنید. شما نمی‌توانید گذشته خود را تغییر دهید، اما آینده در دستان شماست و می‌توانید آن را به بهترین شکل رقم بزنید. پس گذشته را رها کرده و به استقبال آینده بروید.

 

با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

هم‌نشینان و افرادی که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارید، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در خوشبختی و شادی شما هستند. شاید در محل کار یا مدرسه مجبور باشید با کسانی معاشرت کنید که آن‌ها را دوست ندارید، اما اجازه ندهید این افراد در زندگی شما تاثیر بگذارند. داشتن دوستان خوب به شما حس شادی و نشاط می‌دهد و باعث بهبود روحیه‌تان می‌شود. داشتن دوستان خوب و مثبت‌اندیش در زندگی، بخش عمده‌ای از سلامت و شادی روحی شما را تشکیل می‌دهد. اجازه ندهید نگرش منفی افراد دیگر بر شادی و خوشبختی شما تأثیر بگذارد.

چگونه انسان شادی باشیم / چگونه زندگی شادی داشته باشیم

 

ببخشید و فراموش کنید

ممکن است در زندگیتان افرادی وجود داشته باشند که در گذشته عمیقا شما را ناراحت و آزرده خاطر کرده باشند. اما به یاد داشته باشید که یادآوری خاطرات تلخ گذشته به شخص دیگری آسیب نمی‌رساند، بلکه فقط روح خودتان را آزار می‌دهد. بخشیدن، روح شما را جلا می‌دهد و باعث می‌شود بتوانید شادتر زندگی کنید. بخشیدن تنها بخاطر شخص شما یا دیگران نیست، بلکه شما می‌بخشید زیرا می‌دانید که بخشش در نهایت می‌تواند بهترین واکنش و پاسخ به افکار منفی و تجربیات تلخ گذشته باشد.

بخشش به معنای توجیه رفتار یک شخص نیست، بلکه به معنای رهایی از حس‌‌های بد و منفی و در نهایت احساس آرامش خود شماست. شما می‌توانید بدون گفتگو با شخصی که از او ناراحت هستید، او را در قلب خود ببخشید و بگذارید خاطرات تلخ گذشته در ذهنتان تمام شوند.

 

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

کارهایی انجام دهید که باعث شادی روحتان می‌شود و برایتان لذت‌بخش هستند. انجام کارهای لذت‌بخش در مقابله با استرس به شما کمک می‌کنند و می‌توانند احساس شادی واقعی را در شما به وجود آورند. به پیکنیک بروید، با دوستان خود وقت بگذرانید، پیاده‌روی کنید، ورزش کنید و به دنبال علایق خود بروید و کارهایی که فکر می‌کنید حس خوبی در شما به وجود می‌آورند را انجام دهید. سعی کنید از زندگی خود لذت ببرید و چیزهای جدید بیاموزید.

 

مراقبه

مراقبه می‌تواند تاثیرات مثبتی در زندگی روزمره شما ایجاد کند. انجام مراقبه استرستان را کاهش می‌دهد و انرژی‌های منفی را از شما دور می‌کند. در حالی که به طور سنتی مراقبه به عنوان آرام نشستن و خالی کردن ذهن تصور می‌شود، اما می‌تواند اشکال مختلفی از قبیل دویدن، پیاده‌روی، نقاشی و غیره داشته باشد. برخی افراد بر بعضی کلمات مانند «بخشش» تمرکز می‌کنند و از این طریق سعی می‌کنند ذهن خود را آرام کنند. برخی دیگر مراقبه‌های تنفسی انجام می‌دهند و بر دم و بازدم خود متمرکز می‌شوند. مراقبه‌های نشستنی نیز اغلب با راحت نشستن، بستن چشم‌ها و آرام کردن بدن و نفس کشیدن انجام می‌شود.

چگونه انسان شادی باشیم / چگونه ذهن شادی داشته باشیم

 

به زندگی خود شادی تزریق کنید

زندگی خود را با افکار مثبت پر کنید. به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید، برقصید، بخندید، به گردش بروید، با دوستان خود وقت بگذرانید و هرکاری که شما را شاد می‌کند انجام دهید. انسان شاد کسی است که حتی از چیزهای کوچک در زندگی لذت ببرد و به جهان اطراف خود نیز انرژی مثبت بدهد. خوشحالی و شاد بودن شما فقط به خودتان بستگی دارد؛ یعنی این شما هستید که انتخاب می‌کنید شاد یا غمگین باشید. بنابراین همه چیز به نوع نگرش شما مربوط می‌شود. پس سعی کنید شادی را انتخاب کنید و این احساس مثبت را به دیگران نیز انتقال دهید.

انسان شاد

ما در این مقاله ویژگی‌‌های انسان شاد را به شما معرفی کردیم و چندین راهکار ساده را برای داشتن انرژی مثبت و شاد بودن به شما آموزش دادیم. انسان شاد کسی است که شادی را انتخاب می‌کند و با افرادی که دارای انرژی مثبت هستند معاشرت می‌کند که این کار یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای شادی و خوشحالی در زندگی است. زندگی در زمان حال، فراموش کردن گذشته و بخشیدن کسانی که شما را ناراحت کرده‌اند، ویژگی‌های بارز یک انسان شاد و خوشبخت است.

پس برای شاد بودن باید نگرش و باورهای خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که شاد بودن یک انتخاب است و تنها کسی که می‌تواند شادی واقعی را به زندگی‌تان هدیه کند، خود شما هستید. پس از همین لحظه سعی کنید با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله به شما توضیح دادیم، شاد بودن را تمرین کنید و زندگی خود را متحول سازید.

5.0
1
12345
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
مهتا 24 بهمن 1398، 23:25

با خوندن این مقاله حالم خوب شد

ساسان 25 بهمن 1398، 00:03

عالی بود واقعا شادی چیزیه که در زندگیهای امروزی فراموش شده .ممنون از مقاله خوبتون

Dorsa 25 بهمن 1398، 01:32

مطلب بسیار روان و اموزنده ای بود .. جامعه ی ما به چنین مطالبی درمورد شادی و چگونه شاد زیستن واقعا نیاز داره .. بسیار قابل فهم و عالی بود 👌🏻